این بازار مین‌گذاری شده

حرف‌های حسین یاراحمدی هم‌بنیان‌گذار آریامدتور در باره وضع فعلی مدیکال توریسم

در حال حاضر ما دو مسئله مهم داریم که با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم.

یک مسأله قبل از ورود بیماران به کشور و مسئله بعد هم بعد از ورود بیمار است.

مسلما تنها راه ارتباط ما با بیماران از طریق اینترنت است. برای دادن مشاوره، برای مارکتینگ، برای دریافت مدارک پزشکی و هماهنگی‌های مختلف جهت ورود به ایران نیاز است که از طریق پلتفرم‌های رایج مانند واتساپ و اینستاگرام با بیماران ما در تماس باشیم.

بعد از اینکه بیماران به ایران آمدند باز هم نیاز است که آنها از طریق همین پلتفرم‌ها با خانواده‌شان در کشور مبدا در ارتباط باشند.متاسفانه بخاطر شرایط اخیر تمام این پلتفرم‌های جهانی مسدود شده است و راهی برای ارتباط با بیماران خارج از کشور وجود ندارد.

این مسئله و اختلال در ارتباط ما و بیماران خارجی یک لطمه بزرگ به برند و اعتبار ما می‌زند؛ آن هم بی‌اعتمادی است.

این موضوع بسیار مهمی است  پایداری در ارتباط با بیماران برای ما یک مسئله حیاتی است.

این شرایط را متاسفانه در آبان ۹۸ هم تجربه کردیم. برای کسب‌و‌کارهایی مانند ما مهم است که شرایط ارتباط را طوری فراهم کنیم که بیمار با آن راحت تر است.

نمیتوانیم به بیماری که مثلا در حوزه اسکاندیناوی سکونت دارد، بگویم که فلان اپلیکیشن داخلی ما را نصب کن تا ما با هم در تماس باشیم. باید ببینیم خود بیمار روی چه پلتفرم‌هایی فعالیت دارد و ما از همان طریق با او در ارتباط باشیم.
بیمار منتظر ما نمی‌ماند. به راحتی گزینه‌های دیگر را انتخاب می‌کند. ترکیه، امارات، هند یا هر جای دیگر… وضعیت فعلی، ترکیبی از بی‌اعتمادی و از دست دادن بازار است.

من در جلسه‌ای که اخیرا در میراث فرهنگی به آن دعوت شده بودم، عنوان کردم مسئولان سر راه کسب‌و‌کارها آنقدر مجوز‌های گوناگون قرار می‌دهند که بخشی از انرژی و تمرکز کسب‌وکارها صرفا صرف  این  کاغذ بازی‌ها و مجوزها می‌شود؛ اما پس از آن کسب‌و‌کار را رها می‌کنند.

در این دوران هیچ کس به ما کمک نکرد. هیچ حمایتی از سمت صادرکننده مجوز دریافت نکرده‌ایم چه الان چه در دوران کرونا. ما تلاش کردیم در دوران کرونا آریامدتو را سرپا نگه داریم.

در این دوران سعی کردیم زیرساخت‌هایمان را توسعه دهیم. پیش‌بینی می‌کردیم که پس از شکستن سد کووید، سیل بیماران خارجی به ایران سرازیر شود که پیش‌بینی درستی هم بود و نشانه‌های آن را هم دیدیم.

اما درست در لحظه‌ای که باید میزبان آنها باشیم سد دیگری سر راه ما قرار گرفت که آن هم قطعی اینترنت و فیلترینگ پلتفرم‌ها بود.

بازار گردشگری سلامت ایران می‌توانست پاییز و زمستان بسیار جذابی را تجربه کند اما این شرایط مانع دستیابی به آن شد!

صحبت‌هایی هم از  شنیده می‌شود که بیشتر شبیه شوخی است. دوباره ارجاع میدهم به همان جلسه میراث‌ فرهنگی که معاون وزیر گردشگری آقای شالبافیان هم حضور داشتند.

اگر می‌خواهیم کسب‌و‌کار بین‌المللی داشته باشیم و ارزآوری کنیم، باید در پلتفرم‌هایی که ترند روز دنیا هستند حضور داشته باشیم. به نظرم یک بار برای همیشه باید مسؤولان موضع خودشان را در مورد کسب‌و‌کارهای بین‌المللی اعلام کند.

اگر می‌خواهند کسب‌و‌کار بین‌المللی وجود داشته باشد، صادرات اتفاق بیفتد، ارزآوری وجود داشته باشد، باید از ابزارهای آن هم استفاده کرد. ابزارهایی که وجود دارند؛ مشتری بالقوه در آن حضور دارد؛

امکان تعامل با تمام دنیا علی‌رغم تمامی تحریم‌ها وجود دارد و از آنها می‌شود درآمد سرشاری داشت، مسوولان به راحتی آنها را فیلتر می‌کنند. در حال حاضر هم اگر همچنان ادامه می‌دهیم، به لطف تعامل و همکاری‌ای است که در دورهمی‌ها و شبکه‌سازی‌هایی که اتفاق افتاده، این شرکت‌ها هستند که با هم تعامل دارند و به هم کمک می‌رسانند. باید خودمان به داد خودمان برسیم. وگرنه حاکمیت کوچکترین کاری برای ما نکرده است.

از ابتدای شکل‌گیری این کسب‌وکار موانع بسیار زیادی بر سر راه شرکت ها قرار گرفته و آن را تبدیل به یک میدان مین کرده است. ما در طی این سال ها سعی کرده‌ایم این مین‌ها را خنثی کنیم. دوباره مین‌گذاری شروع شده.

مین‌گذاری هم کردید حالا چرا کمک نمی‌کنید که آنها را خنثی کنیم؟مگر ما غیر قانونی کار می‌کنیم؟ مگر کسب‌و‌کار ما زیرزمینی است؟ ما که از خود شما مجوز گرفتیم!اوضاع وحشتناک‌تر از چیزی است که بتوان تصور کرد.

عمق ناراحتی ما قابل بیان نیست.  واقعا امیدی نداریم که دولت کاری برایمان کند و این حرف‌ها هم زدم برای ثبت در تاریخ که صرفا گفته باشم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.