اقدامات و راهکارهای مدیریتی در بحران ویروس کرونا

یادداشتی از شهناز نصیری مدیرعامل شرکت سما طب خاورمیانه

این روزها همه افراد به‌خصوص رهبران کسب‌وکارها تلاش می‌کنند تا با بحران پیش‌آمده، شیوع ویروس کووید ۱۹ سازگار شوند. در این بین اما شرکت‌های گردشگری سلامت وضعیتی متفاوت دارند؛ زیرا فعالیت این شرکت‌ها کاملا متوقف شده و مدیران آن‌ها باید به سرعت و دقت تصمیم‌های مهمی را برای شرکت‌ها بگیرند و پاسخ‌گو باشند. تاکنون درخصوص مدیریت بحران در گردشگری پزشکی صحبت‌ها و راهکارهای بسیاری از سوی اساتید و مدیران برای برون رفت از این ماجرا مطرح شده است. بیان این موارد صرفا جهت همفکری و دانش‌افزایی است.

رهبران گردشگری سلامت باید روزانه از وضعیت بازار و مشکلات پیش روی شرکت‌ها اطلاع داشته باشند چون مسائل و مشکلات مداوم در حال تغییر هستند. بنابراین بهتر است که یک اتاق اندیشه و فضای همفکری داشته باشند که در شرایط فعلی، فضای آنلاین بهترین گزینه است تا درباره موضوعات شرکت بحث و تبادل نظر کنند. در این شرایط بحرانی، سلامت و بهداشت افراد و پرسنل در اولویت اصلی قرار دارد؛ زیرا فعالیت و نتیجه مثبت یک شرکت در گرو کارمندان آن شرکت است. با دورکاری و ارتباط مداوم با افراد شرکت، نظارت غیرمستقیم بر نحوه عملکرد آن‌ها، ایجاد روحیه و انگیزه همراه با بیان نگرانی‌های مشترک، صادق و شفاف بودن با آن‌ها، تشویق به ابتکار و نوآوری و خلاقیت درکار، ایجاد گروه‌های آنلاین به‌ منظور آموزش مستمر افراد، می‌توان به بهره‌وری خوبی رسید.

مدیران باید در بحران ویروس کرونا یک استراتژی کاری را در بخش ارتباط تعریف کنند. بدین‌صورت که چه کسی با چه کسی و به چه میزان ارتباط برقرار کند. این برنامه همچنین شامل نحوه ارتباط مستمر با مشتریان سلامت و تیم رهبری و شرکت‌های همکار هم می‌شود.

مطالب مرتبط:

مدیران می‌توانند فوریت‌های کاری خود را در اولویت قرار داده و آن‌ها را انجام دهند. اینگونه حتی در شرایط فعلی هم می‌توان رشد داشت. به‌طور مثال فضای کاری شرکت را از آفلاین به آنلاین برده و سیستم‌های پشتیبان و آنلاین را برای تامین نیازهای مشتریان نیز فراهم کنند.

مدیران باید افراد تیم خود را با فرصت‌های جدید آشنا و تجهیز نمایند و استراتژی‌های مختلفی را از جمله انتخاب مشتریان سلامت، انتخاب نواحی جغرافیایی خاص، فالوآپ بیماران و ارتباط مستمر با آن‌ها و یا حتی قرار دادن مشاوره پزشکی آنلاین برای بیماران بین‌الملل در قبال تعرفه مناسب و منطقی، صحبت و هماهنگ کردن با پزشکان متخصص در این زمینه به‌خصوص پزشکان متخصصی که می‌توانند در بیمارستان یا مطب خود به بیماران خارجی، به‌صورت تماس تصویری، مشاوره پزشکی ارائه دهند.

این قبیل اقدامات باعث ایجاد حس اعتماد و وفاداری برای بیمار خارجی و حفظ مشتری برای شرکت‌های تسهیل‌گر خواهد شد.

مدیران شرکت‌ها، علاوه‌بر برنامه استراتژیک و تعیین چشم‌اندازها، باید برای همه مراحل درمان بیمار خارجی، فرآیندها و خط مشی‌هایی را تعریف کنند. آن‌ها باید چک‌لیست‌هایی برای ارزیابی همه مراحل و حتی افراد، تنظیم و یک برنامه عملیاتی بنویسند. آن‌ها همچنین باید به‌صورت مداوم برنامه‌ها را ارزیابی و درواقع اعتباربخشی کنند تا بتوانند این شرایط را به بهترین شکل پشت سر بگذارند.

با لینکدین مدتورپرس همراه شوید

یکی دیگر از نکات مهمی که مدیران شرکت‌ها باید به آن توجه کنند تقویت سیستم‌های IT شرکت‌های گردشگری سلامت است. به دلیل آنکه همه نیروها مجبور به دورکاری هستند، ارتباطات مجازی در همه امور حتی امور مالی و سرمایه‌گذاری نیز گسترش پیدا می‌کند. براین اساس اگر اختلالی در سیستم‌های IT شرکت‌ها رخ دهد، ممکن است مورد حملات سایبری و آسیب‌رسان قرار بگیرند. با توجه به این مهم، اکنون فرصت بسیار مناسبی برای ارتقاء سیستم های IT و ساخت و طراحی یک پلتفرم برای کل مجموعه است که تیم IT مجموعه آن را برعهده دارد.

یادمان باشد که اکنون در شرایط خاصی قرار داریم باید همه توان خود را به‌کار گیریم و کار خود رابه‌خوبی انجام دهیم. ما باید توانایی‌های سازمان خود را ارتقا و شهرت آن را در جامعه بیشتر کنیم؛ زیرا همه ما فراخوانده شده‌ایم تا وظیفه خود را به نحو احسن نسبت به جامعه و کشور خود انجام دهیم.

1 نظر
  1. فرهاد شاهمرادی می گوید

    سلام به خانم دکتر نصیری استاد ارجمند و دیگر عزیزان
    زاویه دید استاد نصیری نگاهی عملیاتی و استراتژیک به موضوع دارد.در صورت امکان مطالب بیشتری از ایشان ارایه کنید.سرعت،دقت و کاهش هزینه و رسیدگی فوری به سلامتی انسانها در پیام خانم دکتر بوضوح دیده می‌شود.راه اندازی این چنین سیستمی مشکلات زیادی را حل خواهد کرد.
    درود بر شما استاد فرزانه
    با تشکر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.