استراتژی جدید یونان برای توسعه گردشگری سلامت

مسئولان گردشگری یونان برای توسعه اقتصاد گردشگری این کشور وارد کار در حوزه گردشگری سلامت شدند

در این زمینه برنامه‌ای ۵ ساله با عنوان «اولویت با گردشگری سلامت است» تدوین شده است. براساس این برنامه اولویت اصلی وزارت گردشگری این کشور با گردشگری سلامت است و تقریبا تمام پیش‌نیازها برای دستیابی به اهداف تعیین شده را فراهم کرده است.

مسئولان دولتی تخفیف‌های مالیاتی، مشوق‌های اقتصادی و همچنین یارانه‌های خاصی را برای مراکز و کلینیک‌های درمانی درنظر گرفته‌اند. البته این امتیازات شامل آژانس‌های مسافرتی نیز می‌شود که بتوانند تعداد مشخصی گردشگر سلامت را به این منطقه اعزام کنند.

برخی از کارشناسان وزارت گردشگری یونان، در مقدمه این برنامه آورده‌اند که امروزه گردشگری پزشکی جزئی از گردشگری عمومی شده و اگر کشوری قصد موفقیت در بخش عمومی داشته باشد باید در بخش گردشگری سلامت و پزشکی نیز حرفی برای گفتن داشته باشد.

این گروه با توجه به همین نکته معتقدند که سیاست‌های اقتصاد گردشگری یونان باید براساس این اهداف بازنویسی و با هماهنگی و همکاری گسترده دستگاه‌های مختلف اجرایی شوند.

در بخش اول این برنامه اولویت با ارائه گواهینامه‌های فعالیت به مراکز درمانی و حتی بازاریابی است؛ به این دلیل که تدوین کنندگان معتقدند پاشنه آشیل موفقیت این برنامه با توجه به ارتباطش با سلامتی گردشگران، استانداردها و گواهینامه‌های تایید کننده با درنظر گرفتن استانداردهای بین‌المللی برای ارائه دهندگان خدمات است. بنابراین بخش اول شرایط، استانداردها، بازرسی‌ها و در نهایت مجازات‌های تعیین شده برای متخلفان است.

اخبار اکوسیستم گردشگری سلامت را در تلگرام مدتورپرس دنبال کنید

در بخش دوم اولویت‌های سرمایه‌گذاری تعیین شده است.  براساس آن اولین بخش برای این برنامه، گردشگری تندرستی و استفاده از امکانات طبیعی کشور یعنی دریا، آفتاب و طب سنتی است و در پی آن استفاده از فناوری‌های نوین در مراکز درمانی مدرن خواهد بود.

در بخش سوم برنامه یاد شده به محدوده هزینه‌ها و صورتحساب‌ها تعیین شده که هیچ مرکزی نمی‌تواند از این محدوده تجاوز کند و در نهایت یک کپی از فاکتورهای صادر شده به وزارت بهداشت و گردشگری ارسال می‌شود. براساس اظهارات دریافت کنندگان، خدمات راستی‌آزمایی می‌شوند. در این قسمت پرسش‌نامه‌ای جداگانه‌ای در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد که هنگام خروج باید به اداره مهاجرت تحویل دهند.

در بخش چهارم هم تدوین کنندگان این برنامه به فناوری‌های نوین به‌خصوص فضای مجازی و دیجیتال پرداخته‌اند. اینکه چگونه می‌توان از این امکانات برای رونق گردشگری سلامت و پزشکی استفاده کرد و حتی به شرکت‌های دانش بنیان در این زمینه فرصت‌های ویژه‌ای داده شده تا بتوانند در میدان خودنمایی کنند.

البته این تنها بخشی از برنامه تدوین شده است که از ابتدای سال آینده میلادی اجرایی می‌شود. این کشور تصمیم گرفته است که از امتیازات طبیعی و تخصصی خود به خوبی استفاده کند و از این راه سهم بیشتری از درآمدهایی گردشگری را به گردشگی پزشکی و سلامتی اختصاص دهد.

از سوی دیگر کاترین ریموند تحلیلگر و استراتژیست بازار در بخش گردشگری معتقد است، یونان اگرچه از نظر تاریخی جایگاه ویژه‌ای در طب سنتی دارد و این امتیازی برای رونق گردشگری پزشکی این کشور محسوب می‌شود، اما نباید فراموش کرد کشور مطرحی به نام ترکیه در همسایگی این کشور قرار دارد که سرمایه‌گذاری قابل توجهی در این بخش کرده و بازارهای نوظهور هم بیشتر در این کشور به دنبال پاسخگویی به نیازهایشان هستند.

ریموند در ادامه می‌گوید: «کار برای یونان بسیار سخت است و احتمالا هزینه‌ بالایی در بخش بازاریابی ایجاد می‌شود که ممکن است دستیابی به اهداف تدوین شده را یا با تعویق یا با شکست روبرو کند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.