بیماران به دنبال کدام فناوری‌ها مسافرت می‌کنند؟

نگاهی به تکنولوژی‌های پزشکی که موجب رونق گردشگری سلامت شده است

از جراحی‌های روباتیک پیشرفته از راه دور، ویرایش ژنتیکی و نانوبات‌های سرطان‌کش گرفته تا اپلیکیشن‌های مانیتورینگ از راه دور مسمومیت عفونی بیمار و تصویربرداری از سرطان به کمک بلاکچین، آینده فناوری‌های پزشکی در نقطه اوج خود به سر می‌برد.

اگرچه بسیاری از این فناوری‌ های پزشکی در نقطه آغازین خود هستند، فناوری‌های نوآورانه در میان بیماران بین‌المللی از تقاضای بالایی برخوردار هستند. پته رید، مدیرعامل شرکت مشاوره و تحقیقات راهبردیGlobal Growth Markets در این مورد می‌گوید: در بازارهای مرجع نظیر چین، خاورمیانه و روسیه که قیمت‌ها خوب است، دسترسی به فناوری‌هایی که در کشورهای مبدأ برای بیماران امکان‌پذیر نیست اصولاً دلیل دوم مسافرت‌های پزشکی به قصد درمان است. دلیل اول این مسافرت‌ها داشتن امکان دسترسی به آخرین داروها است. جای شگفتی نیست که آمریکا را به عنوان برخوردارترین کشور از نظر پیشرفته‌ترین فناوری‌های پزشکی موجود برای بیماران بین‌المللی به حساب می‌آورند. پس از آمریکا می‌توان از انگلیس، آلمان و ژاپن نام برد. سنگاپور در میان کشورهای آسیای جنوب شرقی برای بیمارانی که از اندونزی و مالزی می‌آیند به عوان دارنده استاندارد طلایی فناوری‌های پزشکی شناخته می‌شود.

در بازارهای مرجع نظیر چین، خاورمیانه و روسیه که قیمت‌ها خوب است، دسترسی به فناوری‌هایی که در کشورهای مبدأ برای بیماران امکان‌پذیر نیست اصولاً دلیل دوم مسافرت‌های پزشکی به قصد درمان است. دلیل اول این مسافرت‌ها داشتن امکان دسترسی به آخرین داروها است.

پس باید بپرسیم بیماران به دنبال کدام فناوری‌ها مسافرت می‌کنند؟ به گفته ژوزف وودمن، از گروه بیماران ورای مرز (Patient Beyond Borders) جواب دادن به این سؤال آنقدرها که به نظر می‌رسد آسان نیست. اما این چند مورد را می‌توان به عنوان پاسخ‌های احتمالی برای پیدا کردن دلایل سفر بیماران در نظر گرفت.

پروتون درمانی

به گزارش بیماران فرامرز یکی دیگر از نوآوری‌ و فناوری‌ های پزشکی محبوبی که بیماران را به مسافرت کردن تشویق می‌کند پروتون درمانی است. تعداد زیادی از بیماران ثروتمند چینی که مبتلا به سرطان ریه هستند به دلیل آلودگی هوای آزاردهنده‌ای که در شهرهای بزرگ کشورشان وجود دارد به سمت بیمارستان‌های آمریکا، کره و دیگر مقاصد برتر جهان می‌شتابند. بیماران چینی مبتلا به امراض کودکان نیز در بیمارستان‌های آمریکا، درمان‌های خود را دریافت می‌کنند. بسیاری از آنها به طور خاص برای پروتون درمانی مسافرت می‌کنند که در آن از پرتوهای پروتون برای تخریب سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. این نوع درمان به عنوان درمانی که می‌کوشد آسیب کمتری به بافت‌های پیرامونی بزند به فروش می‌رسد و برای درمان سرطان در نواحی حیاتی نظیر تومورهای مغزی در کودکان بسیار طالب دارد.

پزشکی از راه دور

بسیاری از بیماران سفرهای خود را با یک ویدئو یا مشاوره از راه دور آغاز می‌کنند- چه با ویدئو برای تشخیص پزشکی یا برای پرسیدن نظر پزشک خارجی دیگری- و سپس مشاوره‌های دیگری نیز پس از عمل از دکتر خود می‌گیرند. تسهیلگران مسافرت پزشکی نظیر Concord CHC در پکن، بیماران را مستقیماً به بیمارستان وصل می‌کند. استارتاپ چینی MediStar Health بیماران سرطانی را از طریق کنفرانس و ترجمه با پزشکان خارجی لینک می‌کند.

برخی بیمارستان‌ها نظیر Apollo Group در هند همین حالا نیز خدمات پزشکی از راه دور خود را در مقیاسی بزرگ برای بیماران به راه انداخته‌اند و برخی دیگر نظیر Mayo Clinic خدمات خود را برای پزشکانی در نظر گرفته است که دوست دارند با همقطارهای خود در مورد دیدگاه‌های پزشکی مشورت کنند. این خدمات مبتنی بر متن است و می‌تواند یک سوم از زمانی که قرار ملاقات‌های حضوری و جلسات از آنها می‌گیرد را ذخیره کند. یکی از مزیت‌های بزرگ این سیستم این است که بیماران پس از مشاوره، می‌توانند در خانه بمانند یا با علم به اینکه بیمارستان با مسئله آنها آشنا است اقدام به مسافرت کنند.

دندان پزشکی

برخی از فناوری‌ های پزشکی به خودی خود مشوق بیماران برای مسافرت نیستند. بعید است که بیماران با خرسندی تن به جاده بسپارند به این دلیل که فقط سوابق پزشکی‌شان بخشی از بلاکچین می‌شود! اما اگر تکنولوژی شرایط سفر را برایشان آسان‌تر کند چه؟ یکی از اعضای سازمان بیماران فرامرز در این مورد می‌گوید کلینیک‌های دندان پزشکی و دپارتمان‌های دندان در بیمارستان‌ها که به بیماران بین‌المللی هم خدمت‌رسانی می‌کنند همراه با آزمایشگاه‌های موجود، به طور روزافزون در حال به کار گرفتن ابزار CAD/CAM هستند. با این روش آنها می‌توانند درمان‌های مختلف مانند ایمپلنت و بریج را در یک روز انجام دهند. این کار به بیماران مسافر امکان می‌دهد تا در هزینه‌های سفر و اقامت صرفه‌جویی کنند. گفتنی است که چاپ سه بعدی نیز بسیاری از این خدمات دهان و دندان را امکان پذیر کرده است.

هوش مصنوعی

یکی از فناوری‌ های پزشکی دیگری که شاید مسافران به طور خاص برایش مسافرت نکنند اما به گفته فعالان نوآوری می‌تواند شانس آنها را بالا ببرد هوش مصنوعی است. امید آن است که هوش مصنوعی بتواند به تشخیص سرطان‌های پروستات، تخمدان، ریه و معده در مراحل اولیه شان کمک کند و از تعداد مرگ و میرها کم کند. امروزه تعداد بیمارستان‌ها و مراکزی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند انبوه نیست. هوش مصنوعی از سوی بیمارستان‌ها به کار گرفته می‌شود تا پزشکان در مورد اتخاذ تصمیم‌های بالینی بر اساس بهترین اطلاعات در دسترس کمک می‌کند.

به نظر می‌رسد که هرچه فناوری‌ های پزشکی نوآورانه به پیش می‌تازد، قوانین و مناقشات عمومی در مورد اینکه چه زمانی و آیا آنها مناسب ادامه دادن هستند کمرنگ می‌شود، چرا که شواهد پزشکی مستقل تعیین می‌کند که آیا آنها جواب می‌دهند یا خیر.

ترجمه: تمنا منصوری

1 نظر
  1. ف. مصطفی زاده می گوید

    مرسی بابت این اطلاعات خوب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.