سبک زندگی براساس ژنتیک افراد در لایف اند می

فاطمه جلالی مسئول مارکتینگ و فروش لایف اند می از انگیزه راه‌اندازی تا اهداف این استارتاپ می‌گوید

امروزه تحلیل داده و بیگ دیتا امکانات بسیاری را فراهم کرده و کاربری‌های زیادی را به‌همراه دارد. یکی از این کاربری‌ها تحلیل داده‌های ژنیتک افراد است که به آنها کمک می‌کند تا سبک زندگی بهتری را براساس ژنتیک خود داشته باشند. این کاری است که سید عارف و میرعماد سلیمانیان به همراه تیمشان در استارتاپ لایف اند می انجام می‌دهند. عارف ۲۹ ساله و فارغ التحصیل MBA دانشگاه شریف و عماد ۳۲ ساله و کارشناس ارشد صنایع از همان دانشگاه است. عماد همچنین در بیزینس اسکول دانشگاه UBC کانادا دکترای خود را اخذ کرده و در حال حاضر نیز به‌عنوان هیئت علمی این دانشگاه در حوزه بیگ دیتا و مارکتینگ فعالیت می‌کند.

فاطمه جلالی مسئول مارکتینگ و فروش لایف اند می است. او ۲۲ ساله و دانشجوی سال پنجم داروسازی دانشگاه تهران است. او درباره انگیزه راه‌اندازی این استارتاپ می‌گوید: «آقای عارف سلیمانیان پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه، دغدغه کارآفرینی داشت به‌همین سبب چند استارتاپ در حوزه‌های مختلف ازجمله آموزش راه‌اندازی کرد. در سال ۹۵ عماد سلیمانیان برادر ایشان با بررسی استارتاپ‌های خارجی حوزه سلامت ایده این استارتاپ را مطرح می‌کند و آنها تصمیم می‌گیرند که با راه‌اندازی استارتاپ لایف اند می، قدمی در ارتقا کیفیت سلامت بردارند. درواقع ایده این استارتاپ از بررسی فعالیت شرکت ۲۳&me که شرکتی فعال در ژنتیک در آمریکا است و پیشنهاد سبک زندگی براساس داده‌های ژنتیکی افراد را مطرح کرده است، شکل می‌گیرد. این دو برادر تصمیم می‌گیرند که با سفارشی سازی و مطالعات ژنتیکی این خدمات را در ایران اجرا کنند؛ تا با جمع‌آوری داده‌های ژنتیکی از افراد برای جامعه و نظام سلامت ارزش آفرینی کنند. ما اکنون یک تیم ۱۶ نفر هستیم و از اولین خدمات این استارتاپ در اسفند ۹۷ رونمایی شده است.»

لایف اند می چه مدت است که کار خود را به صورت رسمی آغاز کرده و چه خدماتی را ارائه می‌دهد؟

خدمات ما در حال حاضر در سه حوزه تغذیه، فیتنس و تاریخچه خانوادگی دسته‌بندی می‌شود. در بخش تغذیه حدود ۱۸ مولفه تغذیه‌ای مانند چاقی، چربی خون، کمبود ویتامین دی و سدیم، فشار خون و… را از لحاظ ژنتیکی وضعیت افراد بررسی می‌کنیم و با توجه به سایر مولفه‌های تاثیرگذار کارشناسان تغذیه، به افراد توصیه‌هایی نیز می‌شود. به‌عنوان مثال در مولفه چاقی با توجه به تست ژنتیکی که از فرد گرفته شده است درصد ریسک ابتلا به چاقی در او بررسی می‌شود به این منظور که فرد ریسک بالا یا پایینی را برای ابتلا به چاقی دارد. پس از آن، اطلاعات زیر فاکتورهای تاثیرگذار مانند اینکه فرد در چه بازه سنی قرار گرفته و یا چه BMI ای دارد با داده‌های ژنتیکی ترکیب شده و یک توصیه‌نامه کامل در مورد مولفه چاقی به او داده می‌شود تا روند تغذیه و فعالیت‌های ورزشی فرد متناسب با داده‌های ژنتیکی او باشد تا تاثیر بیشتر و بهتری را بر روی زندگی او بگذارد.

شما از چه طریقی اطلاعات ژنتیکی افراد را دریافت می‌کنید؟

ما در لایف اند می از طریق نمونه بزاق افراد به اطلاعات ژنتیکی آنها دسترسی پیدا می‌کنیم. درواقع کیت‌های نمونه را برای افراد ارسال کرده و آن‌ها به سادگی می‌توانند خودشان نمونه را تهیه و برای ما ارسال کنند. این نمونه‌ها شامل تقریبا ۷۴۰ هزار اسمیت از ژنتیک افراد است که توسط متخصصان ما خوانده می‌شود.

در گذشته تیم تحقیقات لایف اند می مطالعاتی را درباره اینکه هرکدام یک از اسمیت‌ها به چه مولفه‌ای مربوط می‌شود، انجام داده است. از ترکیب تحقیقات تیم متوجه می‌شویم که به عنوان مثال کدام اسمیت بر روی مولفه چاقی تاثیرگذار است و براساس داده‌ها و اطلاعات دیگری که از فرد دریافت کرده‌ایم به او می‌گوییم که وضعیت او از نظر ژنتیکی درمولفه چاقی چگونه است.

در واقع شما از این طریق پتاتسیل ژنیتیکی افراد را در مولفه‌های مختلف استخراج می‌کنید در مورد بخش فیتنس و تاریخچه خانوادگی هم بیشتر توضیح دهید؟

در بخش فیتنس داده‌های ژنتیکی فرد را در ۶ مولفه توانایی ریکاوری، توانایی ورزش‌های هوازی، ریسک مصدومیت، توانایی ورزش استقامتی و یا قدرتی و… بررسی می‌کنیم. در بخش تاریخچه خانوادگی براساس اطلاعات ژنتیکی و تحلیل این داده‌ها اطلاعاتی از جمله ترکیب ملیتی فرد، مسیر مهاجرتی اجداد او و یا اینکه چقدر از نظر ژنتیکی به نئاندرتال ها شبیه هستند بررسی می‌شود.

کاربران چطور می‌توانند از این خدمات استفاده کنند و هزینه استفاده از این خدمات چقدر است؟

زمانی‌که کاربران وارد سایت می‌شوند، می‌توانند هر یک از پکیج‌های تغذیه، فیتنس و یا تاریخچه خانودگی را انتخاب و یا همه موارد را با هم انتخاب کنند. پس از انتخاب و پرداخت هزینه کیت جمع‌آوری بزاق برایشان ارسال خواهد شد. پس از آن کیت‌ها توسط پیک از درب منزل جمع‌آوری شده و تحلیل داده و تهیه گزارش آغاز می‌شود. معمولا ۴ هفته کاری زمان می‌برد تا گزارش‌ها آماده شود.

 هزینه جمع‌آوری بزاق ۸۰۰ هزار تومان است که پس از آن پروفایل ژنتیکی از افراد تشکیل می‌شود. درواقع یک بار تست انجام شده و بر روی داده‌های جمع‌آوری شده پکیج‌های تغذیه، فیتنس و تاریخچه خانوادگی اعمال می‌شود. هزینه بررسی داده‌ها در بخش تغذیه ۸۰۰ هزار تومان، در بخش فیتنس ۶۰۰ هزار تومان و برای تحلیل داده ها در بخش تاریخچه خانوادگی هم ۸۰۰ هزار تومان است. البته اگر افراد هر سه پکیج را با هم بردارند هزینه‌ها کاهش می‌یابد و آن‌ها می‌توانند همه خدمات را با ۲ میلیون ۷۰۰ هزار تومان دریافت کنند.

مطالب مرتبط:

آیا در آینده قصد دارید خدمات خود را گسترش دهید؟

ما بر روی این پکیج علاوه بر اینکه گزارش‌های شخصی‌سازی هر فرد را ارائه می‌کنیم اپلیکیشنی هم نیز داریم که افراد می‌توانند توصیه‌های شخصی خود را از زبان متخصص تغذیه و فیتنس به صورت ویدئو مشاهده کنند. علاوه براین موارد گزارش جلسات مشاوره رایگان در حوزه تغذیه و فینتس نیز برای افراد برگزار می‌شود. همچنین از آنجایی که با انجام یک تست ۷۴۰ هزار از داده‌های ژنتیکی افراد را می‌خوانیم در آینده نیز می‌توانیم برایشان ارزش آفرینی کنیم. به‌عنوان مثال در محصول و پکیج پوست ما که بعد از عید رونمایی می‌شود به افراد می‌گوییم که پوستشان از لحاظ پیر شدن و یا در مواجهه با آفتاب چگونه است و توصیه‌های متخصص پوست به آنها داده خواهد شد. همچنین پکیج دیگری هم در حوزه دارو خواهیم داشت که براساس ژنتیک افراد درصد پاسخگویی آنها به دارو‌های مختلف گفته می‌شود.

تاکنون این تست از چند نفر گرفته شده است؟

تا قبل از رونمایی رسمی به‌صورت آزمایشی فعالیت کردیم و از حدود ۱۰۰ نفر تست‌هایی نیز گرفته شد. ما هنوز به صورت گسترده خدمات را معرفی نکردیم.

شما برای ورود به بازار، هدف گذاری خاصی دارید؟

با توجه به اینکه هزینه خدمات بالا است، هدف‌گذاری ما برای سال اول این است که ۳۰۰۰ نفر از این خدمات استفاده کنند و امیدواریم با پشت سر گذاشتن این اهداف در سال اول هزینه‌های خود را برای سال‌های بعد کاهش دهیم تا هزینه‌ها برای مشتری نهایی هم کاهش یابد.

با چه سرمایه اولیه کار را شروع کرده‌اید؟

در لایف اند می هم سرمایه گذاری شخصی و هم سرمایه‌گذاری از طریق شتاب‌دهنده صورت گرفته است.

در این مدت وضعیت اکوسیستم را چطور ارزیابی کرده‌اید چقدر نیاز برای ارائه این خدمات در بازار وجود دارد؟

من فکر می‌کنم به دلیل اینکه افراد در حوزه سلامت از خدمات استارتاپ‌ها استفاده نکرده‌اند با این حوزه ناآشنا هستند درواقع آنها تاکنون بیشتر استارتاپ‌های حوزه‌های پرداخت و تجارت الکترونیک را دیده‌اند. با توجه به اینکه در این حوزه موانعی وجود دارد نیاز است اطلاع‌رسانی بهتری نیز انجام شود. این کار نیازمند زمان است تا کادر درمان و جامعه به این آگاهی برسند که استارتاپ‌های حوزه سلامت می‌توانند کیفیت خدمات را افزایش دهند.

آیا قصد ورود به حوزه گردشگری سلامت را دارید؟

یکی از اهدافی که به دنبال آن هستیم این است که این خدمات را به کشورهای حوزه خلیج فارس، ترکیه و مالزی هم ارائه کنیم. تا آن‌ها این خدمات را به‌عنوان خدماتی که می‌خواهد سبک زندگی آنها را شخصی‌سازی کند و همچنین آنها با آگاهی از ژنتیک خود زندگی کنند، بشناسند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.