اندازه بازار دیجیتال‌هلث ایران به ۹ میلیارد دلار خواهد رسید!

گفت‌وگو با حمید ملک یکی از بنیان‌گذاران استارتاپ و اپلیکیشن کرفس

هر کسی که به فکر رژیم و کاهش باشد حتما یک بار اسم استارتاپ و اپلیکیشن کرفس به گوشش خورده است. اپلیکیشن کالری‌شمار کرفس یکی از استارتاپ‌های موفق به شمار می‌رود که توانسته با شناخت مناسب نیاز بازار و ارائه خدمات متناسب با آن نیاز حجم قابل‌توجهی از بازار را از آن خود کند و رهبر بازار شود.

استارتاپ و اپلیکیشن کرفس توسط سه تن از بروبچه‌های دانشگاه شریف راه‌اندازی شده است. حمید ملک، حمید رفیعیان و کاوه فضایلی این استارتاپ را بنیانگذاری کرده‌اند. حمید ملک ۲۷ ساله است و فوق‌لیسانس علوم کامپیوتر دارد. حمید رفیعیان ۳۵ ساله و دارای ارشد هوافضا است و کاوه فضایلی نیز ۳۲ ساله است و  لیسانس ریاضی دارد. در مدتورپرس، خبرگزاری گردشگری سلامت ایران با حمید ملک هم صحبت شدیم تا داستان استارتاپشان را بازگو کند. «من قبل از اینکه استارتاپ و اپلیکیشن کرفس را راه بیاندازیم در یک شرکت آی تی کار می‌کردم و ایده راه‌اندازی کرفس پیشنهاد حمید رفیعیان بود. پس از اینکه ایده مطرح شد هر سه نفر تصمیم گرفتیم که کارهای قبلی را کنار بگذاریم و بر روی این ایده کار کنیم. حمید قبلا کالری‌شماری را برای خودش بر روی کاغذ انجام می‌داد و به نوعی ایده کرفس یک نوع تجربه شخصی بود. پس از اینکه ایده شکل گرفت تحقیقات بازار انجام دادیم و از استارتاپ‌های موفق خارجی الگوبرداری کردیم و کار را شروع کردیم.» کرفس از تیرماه سال ۹۴ وارد بازار شده است.

در مورد کرفس بیشتر توضیح دهید. استارتاپ و اپلیکیشن کرفس چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

خدمت اصلی کرفس سرویس کالری‌شماری است که خدمات جانبی دیگری را نیز حول این خدمت اصلی ارائه می‌دهیم. خدمات دیگر شامل دستور غذاهای سالم، امکان هدف‌گذاری برای کاهش یا افزایش وزن، دریافت گزارش وضعیت و آموزش حرکات ورزشی از جمله خدمات جانبی کرفس است. خدمت جدیدی که به تازگی در کنار این خدمات ارائه می‌دهیم خدمتی است با عنوان رژیم که به عنوان مکمل کالری شماری از آن می‌توانیم نام ببریم که در آن به کاربر برنامه غذایی داده می‌شود.

کاربران چطور می‌توانند از این خدمات استفاده کنند؟

کاربران اطلاعات فیزیکی مربوط به خود شامل مواردی همچون قد، وزن، جنسیت و سطح فعالیت و غیره را وارد اپلیکیشن کرفس می‌کنند و پس از آن پیشنهادهای مرتبط برای استفاده از خدمات به آنها داده می‌شود. دانلود اپلیکیشن رایگان است و اکثر دسترسی به اکثر خدماتی که ارائه می‌شود نیز رایگان است. کاربران برای استفاده از خدمات استارتاپ و اپلیکیشن کرفس مانند بخش‌های مربوط به هدف گذاری وزن، دریافت دستورهای غذایی، آموزش حرکات ورزشی و دریافت یم سری از گزارشات لازم است به صورت ماهیانه ۵ هزار تومان اشتراک تهیه کنند.

تا کنون چه تعداد کاربر از خدمات استارتاپ و اپلیکیشن کرفس استفاده کرده‌اند؟

از ابتدای شروع کار تا کنون حدود یک میلیون و سیصد هزار نفر اپ کرفس را دانلود و در سیستم ثبت نام کرده‌اند. از این تعداد حدود ۳۵۰ هزار کاربر به صورت ماهیانه فعالیت دارند.

با توجه به بررسی‌هایی که داشته‌ایم طی چند سال آینده بازار دیجیتال هلث ایران به رقم ۹ میلیارد دلار خواهد رسید که ما این رقم را از طریق بنچ‌مارکی که با بازارهای خارجی داشتیم استخراج کرده‌ایم.

دانش مودنیاز برای اینکه استارتاپ و اپلیکیشن کرفس به نیازهای کاربران پاسخگو باشد چگونه کسب کردید؟

در ابتدای کار یک مشاور تغذیه با ما همکاری داشتند و محتوای برنامه را تایید می‌کردند. اما چند وقت است که متخصصین تغذیه را استخدام کرده‌ایم که به صورت دائمی‌در کمنار تیم استارتاپ و اپلیکیشن کرفس حضور داشته باشند.

با چه سرمایه ای کار را شروع کردید؟

ما با سرمایه شخصی حدود ۲۰۰ میلیون تومان کار را شروع کردیم. یک راند سرمایه جذب کردیم و برای توسعه بیشتر برای جذب سرمایه اقدام کرده‌ایم ولی هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم.

در حال حاضر استارتاپ و اپلیکیشن کرفس به نقطه سر به سر رسیده است؟

بله مدت زمان زیادی است که به سوددهی رسیده‌ایم و تقریبا از سال گذشته تا کنون تعداد کاربرانی که از اپ استفاده می‌کنند چهار برابر شده است.

از ابتدای شروع کار تا کنون حدود یک میلیون و سیصد هزار نفر اپ کرفس را دانلود و در سیستم ثبت نام کرده‌اند. از این تعداد حدود ۳۵۰ هزار کاربر به صورت ماهیانه فعالیت دارند.

فکر می‌کنید چه عاملی باعث شده است که چنین رشدی را در کسب‌وکار خود شاهد باشید؟

به طور کلی بازاری که ما در آن فعالیت می‌کنیم بسیار بزرگ است و طبق آمارهای وزارت بهداشت حدود ۶۵ درصد ایرانی‌ها اضافه وزن دارند و BMI یا شاخص توده بدنی آنها بالای ۲۵ است و حدود ۴۰ درصد جمعیت نیز BMI بالای ۳۰ دارند و به عبارت بهتر چاق هستند. بر همین اساس یکی از دلایل رشد استارتاپ و اپلیکیشن کرفس کشش بالایی بوده است که در بازار وجود داشته است و در طول زمان نیز سعی کردیم سرویس را بهبود دهیم و خدمات بیشتری را مطابق با نیاز بازار اضافه کنیم.

با توجه به گستردگی بازار شما قصد دارید چند درصد آن را بدست بیاورید؟در واقع هدف‌گذاری استارتاپ و اپلیکیشن کرفس دقیقا چیست؟

با توجه به بررسی‌هایی که داشته‌ایم طی چند سال آینده بازار دیجیتال هلث ایران به رقم ۹ میلیارد دلار خواهد رسید که ما این رقم را از طریق بنچ‌مارکی که با بازارهای خارجی داشتیم استخراج کرده‌ایم. اگر بتوانیم حتی زیر یک درصد از این بازار را نیز بدست آوریم عملکرد خوبی از خود نشان داده‌ایم. به طور کلی حوزه دیجیتال هلث به حوزه‌های  m-health و tele-health و آنالیتیک داده‌های سلامت تقسیم می‌شود.

ما در بخش موبایلی حوزه سلامت وارد شده‌ایم و برای توسعه استارتاپ کرفس به دنبال این هستیم که مجموعه اپلیکیشن‌هایی را در بازه دو تا سه سال آینده وارد بازار کنیم که تمام راه‌حل‌های موبایلی که برای سلامت جامعه ایران موردنیاز است را تولید کنیم. اصلی‌ترین محصول بعدی ما که در حال طی مراحل نهایی آن هستیم مربوط به اپلیکیشن ورزش است که این بار هم تمرکز بر روی تناسب اندام افراد است با هدف توجه به ورزش. از طرف دیگر بر روی دو پلت فرم در حال کار هستیم یکی پلتفرم مربیان ورزشی و ورزشکاران است و پلت فرم دیگر مربوط به متخصصین تغذیه، پزشکان و کاربران که البت هدر این حوزه است.

یکی از مشکلات اصلی این است که مجوزهای لازم برای اینکه یک شرکت نرم‌افزاری در حوزه سلامت کاری انجام دهد مشخص نیستند. البته در وزارت بهداشت و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تلاش‌هایی می‌شود که این شفاف‌سازی بیشتر صورت بگیرد.

استارتاپ و اپلیکیشن کرفس
سپهر خادم، مدیر بازاریابی استارتاپ و اپلیکیشن کرفس در دفتر این استارتاپ در حال توضیح فعالیت‌های‌شان به گروهی از سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی است.

در حوزه‌های که قصد دارید کار خود را گسترش دهید تا کنون با محدودیت‌های قانونی روبرو نشده‌اید؟ یکی از مشکلات دیجیتال هلث ایران خلاها و ضعف‌های مقررات‌گذاری است.

یکی از مشکلات اصلی این است که مجوزهای لازم برای اینکه یک شرکت نرم‌افزاری در حوزه سلامت کاری انجام دهد مشخص نیستند. البته در وزارت بهداشت و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تلاش‌هایی می‌شود که این شفاف‌سازی بیشتر صورت بگیرد.

در این حوزه چند رقیب شناسایی کرده‌اید و فکر می‌کنید بازار کشش حضور چه تعداد از رقبا را در کنار استارتاپ و اپلیکیشن کرفس دارد؟

در حال حاضر در حوزه کالری شماری ۴ الی ۵ رقیب در بازار وجود دارند که برخی قبل استارتاپ و اپلیکیشن کرفس کار خود را شروع کرده‌اند ولی توفیقی را که استارتاپ کرفس بدست آورده است تجربه نکرده‌اند. البته من فکر می‌کنم از آنجایی که بازار بسیار بزرگ است چند استارتاپ می‌توانند در کنار هم در بازار حضور داشته باشند. هرچه بازیگر‌های اصلی در حوزه سلامت دیجیتال بتوانند قدرتمندتر ظاهر شوند در نهایت منافع آن شامل همه خواهد شد.

در این مدت با چه چالش‌هایی روبه‌رو بوده‌اید که اگر وجود نداشت استارتاپ و اپلیکیشن کرفس با سرعت بهتری رشد می‌کرد؟

عمده چالش‌هایی که داشتیم چالش‌های استارتاپی بوده است. چون سرمایه‌گذار ما یک سرمایه گذار انجل بود و از ابتدا سرمایه زیادی نداشتیم. در برخی مواقع با کمبود منابع مالی روبرو بودیم. این می‌تواند مشکل اصلی استارتاپ‌هایی باشد که بوت استرپ رشد و به تدریج چالش‌ها را برطرف می‌کنند. به عنوان مثال تعداد پرسنل کرفس قبل از عید ۱۰ الی ۱۱ نفر بود و در حال حاضر این تعداد ۲۹ نفر است. به عبارت بهتر با بزرگ‌تر شدن استارتاپ چالش‌ها نیز در هر مرحله از رشد تغییر کرده است.

گفت‌وگو: آزاده خیرآبادی

نظرات بسته شده است.