بازار بدنسازی، یک میلیون و ۲۰۰ هزار مشتری دارد

امین محمدی از راه‌اندازی و فعالیت سوشیال فیت می‌گوید

استارتاپ سوشال فیت یک شبکه اجتماعی در حوزه فیتنس و بدنسازی است که توسط امین محمدی بنیانگذاری شده است. امین ۳۱ ساله و متولد تهران است لیسانس و ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه آزاد قزوین دارد. او با اشاره به انگیزه راه‌اندازی این استارتاپ می‌گوید: «حدود ۱۲ سال در حوزه رباتیک و هوش‌مصنوعی فعالیت داشتم و در مرکز تحقیقات مکاترونیک دانشگاه قزوین فعالیت کردم. همچنین در استارتاپ‎های دیگری یا به‌عنوان کارمند و یا به‌عنوان هم ‌نیانگذار حضور داشتم که متاسفانه آن پروژه‌ها با شکست مواجه شد. پس از مدتی در یک سری از گپ‌های دوستانه که با دوستانم داشتم متوجه این موضوع شدیم که در حوزه ورزش شبه علم زیاد است و محتوای فارسی قابل اتکایی نیز وجود ندارد. برهمین اساس به این نتیجه رسیدیم که بستری را فراهم کنیم و در حوزه ورزش و تندرستی به تولید محتوا بپردازیم. در ابتدا محتوای ترجمه شده در سایت قرار می‌دادیم. اما پس از مدتی تعدادی پزشک و مربی نیز به تیم اضافه شدند و محتوا را به کمک آن‌ها تولید کردیم. مشکلی که در این زمینه وجود داشت و شاید یکی از دلایل مهمی که باعث راه‌اندازی این استارتاپ شد این بود، زمانی‌که در اینترنت درباره برنامه‌های ورزشی جستجو می‌کردیم همه سایت‌ها در ابتدا مبلغی را درخواست می‌کردند و سپس برنامه را در اختیار کاربر قرار می دادند. برهمین اساس ما الگوی خود را سایت خارجی bodybuilding.com قرار دادیم. البته در حال حاضر این سایت پولی است اما زمانی که ما کار را شروع  کردیم، این سایت خدمات را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌داد. از همین جا ایده سوشال فیت شکل گرفت و در سال ۹۴ کار در این حوزه را آغاز کردیم.»

در مورد سوشال فیت بیشتر توضیح دهید چه اینکه خدماتی را ارائه می‌دهید؟

سوشال فیت یک پایگاه جامع اطلاع‌رسانی است که در کنار آن به نیازهای مخاطب ورزشکار پاسخ دهد. در شروع بر روی حوزه بدنسازی تمرکز کردیم. به این ترتیب که متناسب با هدفی که کاربر برای بدنسازی خود داشت به او برنامه بدنسازی و تغذیه داده و در کنار آن مربی ورزشی و کارشناس پشتیبانی همراه کاربر بودند. برای مدت زمانی هم یک فروشگاه آنلاین مکمل‌های بدنسازی نیز راه انداختیم که با همکاری یک داروخانه به فروش آنلاین موارد مورد نیاز برای بدنسازی پرداختیم. اما متاسفانه به دلیل اینکه قوانین در مورد فروش این مکمل‌ها روز به روز تغییر می‌کرد فروشگاه از ادامه کار باز ماند.

یعنی در حال حاضر فروشگاه فعال نیست؟

نه متاسفانه حدود شش ماه است که فروشگاه تعطیل کرده‌ایم. ما حدود یک سال و نیم پیش مجوز فروش آنلاین مکمل‌ها گرفتیم و یک سال بعد از آن قانون به‌کلی عوض شد. این درحالی بود که ما با یک داروخانه و زیرنظر پزشک محصولات را می‌فروختیم و تنها زیر ساخت آنلاین را فراهم کرده بودیم اما اجازه ادامه فعالیت را به ما ندادند. درصورتی‌که ما بر روی فروش محصولات حساب کرده بودیم و قصد داشتیم درآمدزایی خود را از این طریق تامین کنیم و بقیه قسمت‌های سایت از جمله برنامه‌های بدنسازی را رایگان در اختیار کاربران قرار دهیم. اخیرا مطلع شدیم که مجدد اجازه فروش محصولات به داروخانه ها داده شده است اما به‌طورکلی رفت‌وآمد و تغییر روزانه قوانین بسیار اذیت کننده است.

در مورد بخش شبکه اجتماعی سوشال فیت بیشتر توضیح دهید؟

همانطور که گفتم ایده سوشال فیت از bodybuilding.com گرفته شده که یک شبکه اجتماعی در حوزه فیتنس و بدنسازی است. در سوشال فیت نیز ما قصد داریم این خدمات را بومی‌سازی کنیم. در حال حاضر یک فروم داریم و افراد می‌توانند همدیگر را فالو کنند و به‌هم پیام دهند. به‌طورکلی قصد داریم بستری را فراهم کنیم تا افراد در آن از یکدیگر انگیزه بگیرند و ورزش خود را ادامه دهند. اما از آنجایی که در ایران نسبت به شبکه‌های اجتماعی داخلی اقبال خوبی از طرف جامعه وجود ندارد هنوز موفق نشده‌ایم این حوزه را جا بیاندازیم. البته ما نسخه اولیه شبکه اجتماعی را راه اندازی کردیم تا شرایط بازار را ارزیابی کنیم و با توجه به بازخوردی که از بازار گرفتیم احتمالا تمام ویژگی‌های آن را راه نیاندازیم. همچنین ما در سوشال فیت برنامه اختصاصی به افراد نمی‌دهیم و براساس یک سری سوالاتی که از آنها می پرسیم از بین حدود ۴۰ برنامه تمرینی که از قبل آماده کرده‌ایم و در حال تکمیل روز به روز این بانک اطلاعاتی هستیم متناسبت‌ترین آن را به فرد پیشنهاد می‌دهیم. و قصد داریم به مرحله‌ای برسیم که فرد بتواند برنامه خود را تدوین کند و بُعد شبکه اجتماعی سوشال فیت اینجا کاربرد دارد.

تاکنون چه تعداد کاربر و مربی از  خدمات سوشال فیت استفاده کرده‌اند؟

در حال حاضر ۳۰۰۰ کاربر داریم و ۵ مربی نیز با ما همکاری می‌کنند.

در حال حاضر شیوه درآمدزایی خود را چگونه تعریف کرده‌اید؟

ما برنامه‌ها به صورت رایگان در اختیار افراد قرار می‌دهیم و تا جایی که بتوانیم این کار را انجام می‌دهیم. اما در ادامه راه برای ارائه برنامه اختصاصی هزینه‌ای را دریافت خواهیم کرد.

با چه سرمایه اولیه کار را در سوشال فیت شروع کردید؟

ما با سرمایه شخصی کار را شروع کردیم و تاکنون هم با سرمایه شخصی کار را پیش بردیم.

در این مدتی که در اکوسیستم سلامت بودید کشش بازار را چطور ارزیابی کردید چه در استفاده از محصول خودتان و چه در سایر خدمات آنلاینی که در حوزه سلامت ارائه می‌شود؟

زمانیکه حدود ۱۲ هزار باشگاه در ایران وجود دارد و طبق گفته رئیس فدراسیون هرکدام از این باشگاه‌ها حدود ۱۰۰ عضو دارند، ما با بازار حدود یک میلیون و دویست هزار نفری روبرو هستیم که بازار بزرگی به حساب می‌آید. از طرف دیگر برآورد بازار مکمل‌های غذایی در ایران حدود ۸۰ میلیون دلار است و جایی است که استارتاپ‌های مختلف در حال ورود به آن هستند. به طور کلی ما در بازاری فعالیت می‌کنیم رشد و کشش خوبی دارد. در حوزه خرید از فروشگاه‌های آنلاین به دلیل شفافیت‌های قیمتی که وجود دارد بازار پر رونق است و ما هم زمانی که فروشگاه آنلاین داشتیم بازار خوبی را تجربه کردیم. ولی نکته‌ای که وجود دارد این است که اقبال کاربران به سمت محتوای ویدئویی و تصویری است تا متنی و لازم است که مطابق نیاز کاربران محتوا تولید شود.

در این مدت با چه مشکلاتی روبرو بودید؟

به‌طورکلی گرفتن مجوزها مهمترین چالش ما بوده است. به‌عنوان مثال برای راه‌اندازی شبکه اجتماعی لازم بود که در دوره‌هایی که از طرف وزارت ارشاد برگزار می‌شد شرکت کنم. در دوره‌ها شرکت کردم اما سال بعد از آن اعلام کردند که این دوره‌ها کاربرد ندارد و قوانین را عوض کردند. عدم ثبات قوانین و عدم شفافیت رویه‌های دریافت مجوزها مهمترین چالش برای استارتاپ‌ها است.

گفت‌وگو: آزاده خیرآبادی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.