بزرگترین مشکل اکوسیستم استارتاپی سلامت، تعدد مجوزهاست!

سبک زندگی سالم در استارتاپ دکتر بادی در گفت‌گو با بهنام جعفری

این روزها با صنعتی شدن زندگی شهری و کاهش تحرک بدنی، سبک زندگی سالم و توجه به سلامتی، بیش از پیش باید مورد توجه قرار بگیرد. استارتاپ دکتر بادی با همین هدف قصد دارد سبک زندگی سالم را در جامعه ترویج دهد. استارتاپ دکتر بادی توسط بهنام جعفری ۲۷ ساله که لیسانس الکترونیک از دانشگاه آزاد دارد به همراه نیلوفر حسنی و مینا رازی بنیانگذاری شده است. بهنام می‌گوید: «قبل از راه‌اندازی این استارتاپ در دفتری با دوستانم کارهای پروژه‌ای انجام می‌دادیم. بعد از مدتی تصمیم گرفتیم به جای کارهای پروژه‌ای، هر کدام کسب وکار خود را راه بیاندازیم. در آن زمان اطلاعات کاملی در حوزه استارتاپ نداشتم و با یک کانال تلگرامی ‌و یک پیچ اینستاگرام و یک وبسایت ساده، دکتر بادی را شروع کردم. ایده استارتاپ دکتر بادی نیز از سابقه ورزشی که داشتم به ذهنم رسید. من حدود ۴ سال است که مدرک مربیگری درجه B را در رشته فیتنس دریافت کرده‌ام و با مشاهده مشکلات این حوزه می‌دیدم که برخی از افراد در این حوزه صرفا به دلیل اینکه ‌اندام خوبی دارند در مقام یک کارشناس به سایرین مشاوره می‌دهند. در اکثر مواقع هم این مشاوره‌ها اشتباه است. از طرفی مرجعی هم برای کسانی که به دنبال تناسب اندام بودند وجود نداشت تا بتوانند از این طریق دانش خود را بالا ببرند و زیر نظر متخصصین رژیم غذایی دریافت کنند. بر همین اساس با نیازی که تشخیص دادم تصمیم گرفتم استارتاپ دکتر بادی را در سال ۹۶ راه بیاندازم.»

در استارتاپ دکتر بادی چه خدماتی ارائه می‌دهید؟

دکتر بادی یک پلتفرم است که کاربران می‌توانند با ثبت اطلاعات مربوط به بدن خود، رژیم غذایی متناسب و برنامه ورزشی خود را از کارشناسان و متخصصان این حوزه دریافت کنند. پلتفرم دکتر بادی را در سال ۹۶ راه انداختیم در همان سال وارد شتابدهنده تریگ آپ شدیم. اصلی‌ترین خدمت استارتاپ دکتر بادی ارائه رژیم‌های غذایی و برنامه‌های ورزشی تمرینی است. در اصل یک راه‌حل کامل به افرادی که قصد دارند به تناسب اندام برسند ارائه می‌دهد. یکی از مشکلات رژیم غذایی این است که شاید افراد نتوانند تمام خوراکی‌های موجود در رژیم را تهیه کنند. بر همین اساس ما این امکان را هم فراهم کرده‌ایم که افراد بتوانند مواد غذایی رژیم غذایی خود را در دکتر بادی سفارش دهند و درب منزل تحویل بگیرند. علاوه بر این در استارتاپ دکتر بادی افراد می‌توانند براساس موقعیت مکانی که دارند نزدیکترین مربی ورزشی را پیدا کنند و در باشگاه محل فعالیت مربی به صورت مستقیم با او در ارتباط باشند.

کاربران چطور می‌توانند از رژیم‌های غذایی استارتاپ دکتر بادی استفاده کنند و بر اساس چه معیارهایی به افراد رژیم می‌دهید؟

در حال حاضر یک فرم شش مرحله‌ای در داخل وب سایت با کمک کارشناسان و پزشکان تغذیه که با ما همکاری دارند آماده شده است که کاربران با پاسخ به سوالات داده‌های موردنظر، پزشک را برای تنظیم رژیم فراهم می‌کنند. اطلاعاتی همچون قد، وزن، میزان فعالیت بدنی، گروه خونی، عادات و شیوه‌های غذایی و غیره از آن جمله هستند. پزشک بعد از بازبینی فرم رژیم را تهیه می‌کند. پس از اینکه فرم توسط کاربر پر می‌شود چند نوع رژیم براساس سوالاتی که در فرم جواب داده است، به او پیشنهاد داده می‌شود. پس از انتخاب نوع رژیم حدود ۲۴ ساعت بعد، کاربر می‌تواند در پنل کاربری خود رژیم را دریافت کند.

استارتاپ دکتر بادی با چند پزشک متخصص و کارشناس تغذیه همکاری می‌کند؟

در حال حاضر پزشکان و کارشناسان که در سراسر کشور با ما همکاری دارند حدود ۱۵۰ نفر هستند. حدود ۲۵۰ مربی ورزشی هم در شاخه‌های مختلف با ما در حال همکاری هستند.

تا کنون چه تعداد کاربر از خدمات استارتاپ دکتر بادی استفاده کرده‌اند؟

از سال ۹۵ تا امروز حدود ۱۶ هزار نفر از خدمات ما استفاده کرده‌اند و با ما به هدف کاهش وزن یا افزایش وزن رسیدند.

هزینه دریافت رژیم و استفاده از برنامه‌های ورزشی برای کاربر چقدر است؟

کاربر می‌تواند با شارژ ماهیانه حداقل ۲۰ هزار تومان، رژیم غذایی خود را دریافت کند که این رژیم به صورتی هفتگی در طی یک ماه برای او آپدیت می‌شود. براساس افزایش یا کاهش وزن طی هر هفته برنامه تغییر می‌کند و خوراکی‌های جدیدی به آن اضافه می‌شود. هزینه ارتباط با مربیان و سفارش خوراکی‌ها جداگانه است. بسته به اینکه کاربر تمایل داشته باشد از چه مربی برنامه ورزشی دریافت کند هزینه خدمات متفاوت است و از حداقل ۱۰۰ هزار تومان تا ۲ و نیم میلیون تومان برای یک ماه متغیر است که توسط مربیان تعیین می‌شود.

شیوه درآمدزایی خود را در دکتربادی چطور تعریف کرده‌اید؟

ما در ابتدا به فروش فکر نمی‌کردیم. بعد از اینکه پلن‌های رژیم را قرار دادیم، با مشورت منتورهای شتابدهنده تریگ آپ تصمیم گرفتیم چند نوع پلن با ویژگی‌های مختلف در نظر بگیریم تا اقشار مختلف جامعه بتوانند از خدمات استفاده کنند. پلن درآمدزایی ما براساس دریافت کارمزد است.

در حال حاضر در چه شرایطی هستید؟ فکر می‌کنید کی به مرحله سوددهی برسید؟

در حال حاضر جریان درآمدی داریم. با سرمایه ۲۵ میلیونی که از تریگ آپ گرفتیم کارها را پیش بردیم و دیگر سرمایه‌ای جذب نکردیم. برای جذب تازه سرمایه اقدام کرده‌ایم و با وی سی‌های مختلف مذاکره داشتیم ولی هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم. پیش‌بینی می‌کنیم بعد از دریافت اولین چک سرمایه‌گذاری در ماه ۱۶ ام به نقطه سر به سر و پس از آن به سوددهی برسیم.

در این مدت کشش بازار را چطور ارزیابی کردید و ارزش بازار فیتنس را چقدر تخمین می‌زنید؟

بازاری که در مورد آن حرف می‌زنیم بازار بزرگی است و یک یا دو رهبر بازار برای آن کم است و احتیاج به بازیگرهای بیشتری است. ما در مورد یک بازار ۴۰ میلیون نفری صحبت می‌کنیم که دچار مشکل تناسب اندام هستند یا به صورت مفرط چاق هستند. پاسخگویی به این بازار نیاز به حضور استارتاپ‌های بیشتری است که به مردم در جهت تناسب اندام و سبک زندگی سالم کمک کنند. توصیه ای که برای افراد فعال در این حوزه دارم این است که نیاز بازار را دقیق تر درک کنند و تا صحبت از کاهش وزن می‌شود به سمت اپلیکیشن‌های کالری‌شمار نروند و کارهای مشابه را انجام ندهند. به دنبال این باشند که مشکلات را ریشه‌ای حل کنند. همان‌طور که می‌دانید دیابت نوع ۲ که در کشور فراگیر شده است از چاقی و سبک زندگی ناسالم ناشی می‌شود. پس باید سبک زندگی سالم برای مردم تبلیغ شود تا فقط با اهداف کوتاه‌مدت به دنبال کاهش وزن نباشند.

جای چه پلتفرم‌هایی را در اکوسیستم سلامت خالی می‌بینید؟

مسئله اصلی که اکوسیستم استارتاپی سلامت ایران با آن درگیر است این است که با دریافت مجوزها و موانع قانونی فراوانی روبرو هستند که این مجوزها، جای ایده و نوآوری را در این حوزه تنگ کرده‌اند! خیلی از استارتاپ‌ها از این مشکلات ناراضی هستند چراکه ادامه فعالیت آن‌ها با همین مجوزها مشکل شده است. مسائلی همچون دیابت و فشار خون و غیره نیاز دارند که به صورت تخصصی به آن پرداخته شود و اگر شرایط کار برای استارتاپ‌ها فراهم شود ایده‌های نوآورانه در این حوزه زیاد است.

تا کنون با چه چالش‌هایی در استارتاپ دکتر بادی روبرو بودید؟

یکی از اصلی‌ترین چالش‌های ما جذب متخصصین حرفه‌ای است. ما برای جذب متخصصین نیاز به اعتبار داریم، چون متخصصین حرفه‌ای معمولا تمایل ندارند با استارتاپ‌های نوپا و ناشناخته همکاری کنند. اینجا باز نقش نهادهای زیربط عیان می‌شود که فضا را باز کنند و به پزشکان در مورد فعالیت‌های استارتاپی توضیح دهند تا متوجه شوند که استارتاپ‌ها رقیب آنها به حساب نمی‌آیند.

گفت‌وگو: آزاده خیرآبادی

۵ نظرات
  1. mozhgan zamani می گوید

    آیا این امکان وجود داره که این خدمات رو به متقاضیان خارجی هم عرضه کرد؟ پاسخ ها و رژیم ها و غیره رو هم به افرادی که در خارج از ایران هستند عرضه کرد… به زبان های انگلیسی عربی فرانسوی و …
    اگه امکانش فراهم باشه به خارجی ها هم این مشاوره ها رو داد و درآمد ارزی داشت خیلی جذاب تر میشد

    1. رضا جمیلی می گوید

      به نظر می‌رسد استارتاپ‌هایی مثل دکتر بادی یا کرفس امکان ارائه خدمات به کاربران خارجی را هم داشته باشند. این مصاحبه را هم ببینید لطفا:
      http://ow.ly/Q4m730njCQF

  2. ra59 می گوید

    در جایی از متن خواندم بنیانگذار این کسب و کار ۲۷ سال سن داره و جای تحسین داره در این سن و سال کسب این جایگاه و موفقیت

  3. عبداله شهمرادی می گوید

    برای آشنایی با استارتاپ های سلامت اکوسیستم استارتاپی ایران چه مرجعی وجود دارد؟

    1. افروز کریمی می گوید

      برای آشنایی با استارتاپ های اکوسیستم به بخش استارتاپ‌ها در وب سایت مراجعه کنید. ما سعی کردیم مجموعه کاملی از استارتاپ های فعال در این حوزه را گردآوری کنیم. این مجموعه به مرور زمان کامل تر می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.