تیشینه؛ بهترین بلیت آنلاین کدام است؟

استارتاپ تیشینه یکی از اولین استارتاپ‌های حوزه گردشگری است که خدمات متاسرچ را در حوزه خرید ارزان‌ترین بلیط هواپیما و رزرو اقامتگاه به صورت آنلاین ارائه می‌دهد. تیشینه توسط حسین حمزه‌پور و عباس بافکر بنیانگذاری شده است. هردو متولد تهران هستند و در رشته نرم افزار تحصیل کرده‌اند. حسین ۳۲ ساله و عباس ۳۱ ساله است و از دوران کاردانی با هم دوست شده‌اند. دوستی که منجر به راه‌اندازی یک بیزنس شده است که با یکدیگر آن را اداره می‌کنند. آنها تا قبل از راه‌اندازی این استارتاپ در حوزه برنامه‌نویسی فعال بودند. ایده راه‌اندازی استارتاپ تیشینه از یک نیاز شکل گرفت و از سال ۹۵ متاسرچ تیشینه را راه انداخته‌اند.

در مورد متاسرچ تیشینه در حوزه خرید آنلاین بلیط هواپیما بیشتر بگویید؟

کاربرانی که قصد تهیه بلیط هواپیما را دارند، می‌توانند مبدا و مقصد سفر خود را در تیشینه وارد کنند تا ارزان‌ترین بلیط هواپیما برای مقصدی که در پیش دارند برایشان به نمایش گذاشته شود و دیگر نیازی نیست که به تک تک سایت‌های فروش آنلاین بلیط مراجعه و قیمت‌ها را مقایسه کنند. آنها در همان لحظه می‌توانند از قیمت تمام سایت ها اطلاع یابند و بلیط مورد نظر خود را انتخاب و برای خرید به سایت ارائه دهنده بلیط مراجعه کنند. در حال حاضر ۱۲ سایت فروش بلیط آنلاین با ما همکاری دارند که اطلاعات تمام آنها به مخاطبان نمایش داده می شود. ما تنها با سایت‌های معتبر که دارای مجوز هستند و پشتیبانی آنلاین دارند همکاری می‌کنیم. در تیشینه بلیطی فروخته نمی‌شود بلکه بهترین امکان خرید بلیط برای کاربران فراهم می‌شود. و هدف اصلی تیشینه این است که به دو سوال اصلی کاربران پاسخ داده شود یکی اینکه از کجا و دیگر اینکه چه زمانی بلیط را تهیه کنند.

سرویس رزرو اقامتگاه را به تازگی راه انداختید؟

بله متاسرچ در حوزه اقامتگاه را نیز از قبل از عید راه‌اندازی کردیم و در حال حاضر سه بازیگر اصلی در حوزه اقامتگاه یعنی اتاقک، شب و جاجیگا پوشش داده‌ایم. به جرات می‌توانم بگویم بالای ۸۰ درصد اقامتگاه‌هایی که به صورت آنلاین رزرو می‌شوند را شامل می شود.

متاسرچ در حوزه رزرو اقامگاه چه تفاوتی با متا سرچ در حوزه خرید بلیط هواپیما دارد؟

تفاوت در اینجاست که ما در متاسرچ بلیط هواپیما بر روی ارزان‌ترین بلیط بر روی هر شماره پرواز مانور می‌دهیم و ارزان‌ترین بلیط‌ها را معرفی می‌کنیم. اما در حوزه اقامتگاه جامعیت دیتا بالاست و بر روی تعدد اقامتگاه‌ها در هر مقصدی که مد نظر مشتری است تمرکز داریم و سعی می‌کنیم تمام اقامتگاه‌های شهر مورد نظر را که توسط سایت‌های آنلاین معرفی می‌شود به کاربر نمایش دهیم.

تاکنون چه تعداد کاربر از این طریق خدمات را استفاده کرده‌اند؟

طی یکسال گذشته دو میلیون کاربر از طریق سرویس متاسرچ تیشینه بلیط هواپیما را جستجو کردند و از ۲۷ اسفند هم که سرویس جستجوی اقامتگاه راه‌اندازی شد که تا امروز حدود ۴۰ هزار کاربر از این طریق جستجوی اقامتگاه‌ رل انجام دادند.

آیا از نظر درآمدی به مرحله‌ای رسیده‌اید که هزینه‌ها را بتوانید کامل پوشش دهید؟

بله این نقطه را رد کرده‌ایم و تاکنون نیز به صورت بوت استرپ پیش آمده‌ایم و به دنبال سرمایه‌گذار می گردیم. تا بتوانیم اسکیل آپ کنیم. البته با همین رویه هم می‌توانیم ادامه دهیم. اما به دلیل اینکه رقیب در بازار زیاد شده است قصد داریم با جذب سرمایه کار را گسترش دهیم. با چند وی سی هم مذاکره داشته‌ایم ولی با وجود اینکه استارتاپ ما جز حو‌زه های جذاب برای سرمایه گذاری به حساب می‌آید به دلیل شرایط اقتصادی و سیاسی ترس از سرمایه‌گذاری وجود دارد.

استارتاپ‌های موفق در حوزه سلامت و گردشگری سلامت

مدل درآمدزایی خود را چگونه تعریف کرده‌اید؟

استفاده از خدمات در تیشینه برای کاربران رایگان است و درآمدزایی در تیشینه براساس مدل‌های درآمدی در متاسرچ ها تعریف می‌شود. در متاسرچ‌ها دو نوع مدل درآمدزایی وجود دارد یکی CPC است که براساس کلیکی است که کاربر بر روی گزینه‌ها انجام می‌دهد و به وب سایت فروشنده بلیط دسترسی پیدا می‌کند و دیگری CPA است که کاربر پس از کلیک خرید هم انجام می‌دهد که در این حالت درصدی از فروش دریافت می‌شود.

در این مدت بازار گردشگری را در ایران چطور ارزیابی کردید و فکر می‌کنید چقدر در جامعه این کشش وجود دارد که از خدمات گردشگری به صورت آنلاین استفاده کند؟

ما برای اینکه به این موضوع جهت پیش بینی آینده کسب وکارمان نیاز داشتیم در این حوزه دقیق کار کردیم. و طبق بررسی‌هایی که انجام دادیم در دنیا ۵/۱۳ درصد از کاربران در کشورهای پیشرفته خدمات گردشگری خود را به صورت آنلاین دریافت می‌کنند. این عدد در ایران چیزی در حدود ۶ درصد است و در واقع می‌توان رشد بین ۶ تا ۱۳٫۵ درصدی را در این بازار متصور بود و پتانسیل حدود ۷ درصد هنوز بالفعل تبدیل نشده است که تا ۵ سال آینده این اتفاق می‌افتد.

تجربه خودتان از حضور در بازار گردشگری در کسب وکارتان چه بوده است؟

قطعا یکی از جذاب‌ترین بازارها در ایران به حساب می‌آید و استارتاپ‌های گردشگری سلامت بسیار خوبی در حال فعالیت هستند و عددهایی که در این حوزه از آن صحبت می‌شود در بازارهای دیگر قابل تصور نیست. این بازار از حاشیه سود و ترافیک مارجین بالایی برخوردار است. یکی از ویژگی‌های اصلی آن این است که نسبت کاربرانی که بلیط هواپیما را به صورت آنلاین می‌خرند به کاربرانی که کالا را به صورت آنلاین می‌خرند بسیار بالا است. طبق آمار دیجی کالا در خرده فروشی این آمار حدود ۱٫۵ درصد است ولی این آمار در بلیط هواپیما در حدود ۴۰ درصد است و این نشان می‌دهد که پتانسیل اینکه کاربر به صورت آنلاین خدمات گردشگری را دریافت کند بسیار بالاست و تمایل زیادی برای آن وجود دارد.

فکر می کنید چرا هنوز پتانسیل بالفعل این بازار بلقوه نشده است چه موانع و مشکلاتی بر سر راه وجود دارد؟

البته همانطور که گفتم در حوزه خرید آنلاین بلیط هواپیما رشد خوبی صورت گرفته است ولی اینکه چرا در سایر حوزه‌ها مانند رزرو اقامتگاه هنوز این اتفاق نیفتاده به ظرفیت‌ها برمی‌گردد. چرا که ظرفیت آنلاین شدن در حوزه اقامتگاه‌ها تاکنون وجود نداشته و به تازگی در حال شکل‌گیری است. از طرف دیگر در زمینه هتل نیز زیرساخت‌های لازم برای خدمات رزرو آنلاین وجود نداشته ولی در حال رشد است و نسبت به دنیا فرهنگ استفاده از این خدمات در ایران با سرعت بهتری پیش می‌رود.

مطالب مرتبط:

در حوزه گردشگری سلامت نیز قصد دارید ورود کنید؟

ما یک سرویس با رشد افقی هستیم و در حوزه خدماتی که ارائه می‌دهیم عمیق نشده‌ایم و متاسرچ هستیم. اگر بخواهیم در حوزه گردشگری پزشکی ورود کنیم به همین منوال خواهد بود و زمانیکه به حوزه گردشگری خارجی ورود کنیم احتمالا ظرفیت‌های این بخش را نیز در نظر می‌گیریم.

چرا تاکنون به حوزه گردشگری خارجی وارد نشده‌اید؟

یکی از دلایل آن این است که تامین کنندگان خدمات آنلاین گردشگری در ایران هنوزه به بلوغ کامل نرسیده‌اند. البته روی صحبت من با بازیگران اصلی این بازار نیست چرا که آنها معمولا تمایلی برای استفاده از متاسرچ‌ها ندارند و در اغلب موارد استارتاپ‌های کوچکتر مخاطب ما هستند. در اوایل کار با شیوه عملکردمان آشنایی نداشتند و حتی می‌گفتند شما باید به ما پول بدهید تا API در اختیارتان بگذاریم ولی کم‌کم به این نتیجه رسیده‌اند، آنها هستند که به سرویس متاسرچ احتیاج دارند و باید برای آن هزینه کنند. برهمین اساس تصمیم گرفتیم که با بلیط داخلی شروع کنیم تا این فرهنگ کم‌کم جا بیفتد و به زودی سرویس بلیط خارجی را هم اضافه می‌کنیم.

گفت‌وگو: آزاده خیرآبادی

۲ نظرات
  1. حشمت الله زرین دست می گوید

    خدمت جالبیه امیدوارم موفق باشند دوستان

  2. meraj می گوید

    what is the most successful Iranian startup in health?

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.