طبیعت‌گردی با استارتاپ توریوم

گفت‌وگو با عبدالله عزت‌پناه درباره ظرفیت‌های انوع گردشگری در ایران

با توجه به پتاسیل‌های طبیعی که در ایران وجود دارد، طبیعت گردی یکی از حوزه‌هایی است که برای استارتاپ‌ها جذاب شده است تا بستری را فراهم کنند که جامعه بیشتر با این پتانسیل‌ها آشنا شوند. استارتاپ توریوم یکی از این استارتاپ‌هاست که توسط عبدالله عزت پناه، مهدی طالبی، عرفان آروان و شریف ایری بنیانگذاری شده است. با عبدالله عزت‌پناه به نمایندگی از تیم ۴ نفره‌ای که دارند هم صحبت شدیم تا بیشتر در مرود استارتاپشان بدانیم. عبدالله متولد شهرستان سردشت استان آذربایجان غربی در سال ۷۱ است و کارشناسی مهندسی صنایع از دانشگاه خواجه نصیر و کارشناسی ارشد مهندسی صنایع سیستم‌های اقتصادی از دانشگاه تربیت مدرس دارد. او می‌گوید: «تابستان امسال با دوستانم در تورهای طبیعت گردی و گردشگری شرکت کردیم و متوجه ظرفیت‌های این حوزه شدیم و تصمیم گرفتیم روی این حوزه کار کنیم. بر همین اساس تیمی‌تشکیل دادیم و به صورت جدی روی این ایده کار کردیم. از مهرماه امسال کار را شروع کردیم و دی ماه استارتاپ توریوم را به بازار عرضه کردیم.»

در توریوم چکار می‌کنید چه خدماتی را ارائه می‌دهید؟

ما در استارتاپ توریوم بستری را فراهم کرده‌ایم تا راهنمایان گردشگری و طبیعت‌گردی بتوانند تورهای خود را تعریف کنند. کاربران می‌توانند تورهای مختلف را مشاهده و توری را که از نظر زمانی و مکانی برای آن‌ها مناسب است انتخاب و پس از پرداخت هزینه در تور شرکت کنند. ما به صورت آنلاین برای کاربرانی که تمایل دارند در تور شرکت کنند از طریق شرکت‌های همکار، بیمه می‌گیریم و کاربران برای شرکت در تور بیمه می‌شوند.

تاکنون چه تعداد تور لیدر با شما همکاری کرده‌اند؟

در این یک ماهی که کار را شروع کرده‌ایم حدود ۱۰۰ پنل برای تور لیدرها ایجاد شده است و حدود ۱۵ نفر به صورت فعال حضور دارند. تا کنون حدود ۲۰ تور تعریف شده است. از این تعداد ۵ تور برگزار شده که حدود ۲۰ گردشگر در آنها حضور داشته‌اند.

در حال حاضر بیشتر در چه استان‌هایی این تورها تعریف شده است؟

در حال حاضر بیشتر در استان‌های تهران ، اصفهان و لرستان تور داریم.

بیشتر چه نوع تورهایی در سامانه استارتاپ توریوم تعریف شده است؟

اکثر تورهایی که داریم تورهای طبیعت گردی یک یا چند روزه است و در ادامه قصد داریم خدمات بیشتری از رزواسیون هواپیما و غیره را نیز به خدمات اضافه کنیم.

با چه سرمایه اولیه‌ای کار را شروع کردید؟

ما با سرمایه شخصی کار را شروع کردیم و همگی به صورت تمام‌وقت روی پروژه کار می‌کنیم. در حال حاضر در پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس مستقر هستیم.

فکر می‌کنید کی به مرحله خوبی از درآمدزایی برسید؟

اگر بتوانیم سرمایه خوبی جذب کنیم پیش بینی می‌کنیم تا شش ماهه اول ۹۸ به مرحله خوبی برسیم و وارد فاز بعدی بشویم.

بازار گردشگری به طور کلی سه حوزه اصلی دارد. گردشگری ورودی، گردشگری خروجی و گردشگری داخلی. هر کدام این حوزه‌ها بازار بزرگی دارند. به عنوان مثال حجم بازار گردشگری ورودی چیزی حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در سال است. حجم بازار گردشگری خروجی نیز نصف بازار گردشگری ورودی است.

با توجه به اینکه شرکت‌های شناخته شده‌ای در این حوزه و قبل از شما فعالیت می‌کردند این موضوع برای شما چالش‌برانگیز نبود؟

از این جهت نگرانی نداریم چرا که با بازار بزرگی روبرو هستیم. رقبای اصلی ما آژانس‌هایی هستند که اکثرا به صورت آفلاین کار می‌کنند و تعداد تور لیدرها بسیار بیشتر از ظرفیت آژانس‌هاست. ما بستری را فراهم آورده‌ایم که تور لیدرها بتوانند راحت‌تر خود را معرفی و برای تور خود تبلیغ کنند. تورلیدرها اکثرا توانایی این را ندارند که برای خود سایتی راه بیاندازند و تبلیغ کنند، از این جهت از خدماتی که ما ارائه می‌دهیم استقبال می‌کنند.

استارتاپ‌های موفق در حوزه سلامت، گردشگری و گردشگری سلامت

چه پلنی برای درآمدزایی خود دارید؟

مدل درآمدی ما براساس کارمزدی است که برای برگزاری هر تور دریافت می‌کنیم.

به طور کلی وضعیت اکوسیستم گردشگری را چطور می‌بینید و فکر می‌کنید چقدر این ظرفیت وجود دارد که این نوع خدمات به صورت آنلاین ارائه شود؟

بازار گردشگری به طور کلی سه حوزه اصلی دارد. گردشگری ورودی، گردشگری خروجی و گردشگری داخلی. هر کدام این حوزه‌ها بازار بزرگی دارند. به عنوان مثال حجم بازار گردشگری ورودی چیزی حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در سال است. حجم بازار گردشگری خروجی نیز نصف بازار گردشگری ورودی است. ما قصد داریم کار خود را با بازار گردشگری داخلی شروع کنیم و در ادامه راه، گردشگری ورودی را پوشش دهیم. چرا که با توجه به افزایش نرخ ارز سفر به ایران برای گردشگران خارجی ارزان شده است. از طرف دیگر حوزه توریسم سلامت نیز از حوزه‌هایی است که از پتانسیل خوبی برخوردار است.

به طور کلی جایگاه توریسم سلامت را در اکوسیستم گردشگری چطور می‌بینید و آیا خودتان قصد ورود به این حوزه را دارید؟

از آنجایی که این حوزه حوزه جذابی است و تمایل خوبی در کشورهای همسایه برای استفاده از خدمات توریسم سلامت در ایران وجود دارد ما هم قصد داریم در آینده به این حوزه ورود کنیم. به طور کلی وجود متخصصین و جراح‌های خبره باعث شده این حوزه از پتانسیل خوبی برخوردار باشد. برنامه ما این است که در فاز اول خدمات گردشگری را کامل کنیم و در فاز دوم توریسم سلامت را به خدمات خود اضافه کنیم.

برای ورود به این حوزه چه الزاماتی وجود دارد. آیا هم‌راستا با کاری که در حال حاضر می‌کنید است؟

این حوزه چالش‌های مخصوص به خود را دارد و حوزه حساسی است. ولی به طور کلی می‌توانم بگویم تقریبا هم‌راستا با خدمات فعلی ماست و ساز و کار آن تقریبا یکی است و لازم است فقط یک سری خدمات جدید به استارتاپ توریوم اضافه شود.

در این مسیر با چه موانع و مشکلاتی روبرو بودید؟

بله برای فعالیت در حوزه گردشگری مجوز بند ب سازمان میراث فرهنگی لازم است و ما هم به دنبال آن رفتیم. برای رفع این مشکل تصمیم گرفتیم با آژانس‌های گردشگری که این مجوز را دارند همکاری کنیم. در حال حاضر نیز ای نماد را هم گرفته‌ایم.

گفت‌وگو: آزاده خیرآبادی

1 نظر
  1. کیانی می گوید

    من نتونستم آدرس سایت این عزیزان رو پیدا کنم. آیا وب‌سایتی دارن؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.