استارتاپ آسانیسم پلتفرمی برای موسسات پرستاری

حامد عزیزی بنیان‌گذار استارتاپ آسانیسم از استارتاپش می‌گوید

این روزها نیاز به پرستار سالمند و پرستار کودک در حال شکل دادن به یک بازار به شدت روبه‌ رشد است. از همین‌رو استارتاپ سلامت آسانیسم با شناسایی این فرصت به‌دنبال این است که بازار این حوزه را گسترش دهد. حامد عزیزی به‌همراه همسرش منیره نجاریانی و احمد کلاتیانی این استارتاپ را بنیانگذاری کرده‌اند. او متولد ۶۹ است و در رشته مهندسی نرم‌افزار تحصیل کرده است. او می‌گوید: «من و همسرم در حوزه طراحی سایت و سئو کار می‌کردیم و برای یک سری از موسسات پرستاری سایت طراحی کردیم و متوجه بازار روبه رشدی که در این حوزه وجود داشت، شدیم. و تصمیم گرفتیم استارتاپ را در این زمینه راه بیاندازیم و ایده آسانیسم از ابتدای سال ۹۷ شکل گرفت و کار را شروع کردیم.»

آسانیسم را چطور تعریف می‌کنید و چه خدماتی را ارائه می‌دهید؟

آسانیسم یک پلتفرم واسط بین مشتریان و موسسات است. کار ما در آسانیسم از جهاتی شبیه اسنپ فود شد؛ چرا که از یک طرف با موسسات پرستاری در ارتباط هستیم و از طرف دیگر با مشتریان و متقاضیان این خدمات. در آسانیسم خدماتی همچون پرستاری سالمند، کودک و بیمار، همراه بیمار در منزل و بیمارستان و ارائه می‌دهیم. البته الزام پزشک و الزام روانشناس هم داریم اما خدمات پرستاری ما در حال حاضر بیشتر است.

تاکنون با چند موسسه پرستاری همکاری خود را شروع کردید؟

درحال حاضر با ۵ موسسه کار خود را شروع کرده‌ایم که جز مورد اعتمادترین موسسه‌ها هستند. به نسبت افزایش مشتریان به تعداد این موسسات اضافه شدند و قصد داریم که تمام موسسات تهران را تحت پوشش قرار دهیم.

چه فرآیندی در آسانیسم از زمان ثبت درخواست تا ارائه خدمت شکل می‌گیرد؟

کاربر از راه‌های مختلف همچون سایت، اپلیکیشن و تماس تلفنی می‌تواند وارد پلتفرم آسانیسم شود. درواقع کاربر از طریق سایت و اپلیکیشن می‌تواند خدمت مورد نیاز خود را با ویژگی‌های مورد نیاز مانند پرستار روزانه یا شبانه، مقدار ساعت کار در روز و… را انتخاب کرده و سپس موسساتی که خدمت مورد نظر را ارائه می‌دهند به‌همراه قیمت مشاهده کند. در هر موسسه ویژگی‌های پرستاران، نظرات مشتریان قبلی و… برای کاربر در دسترس است. پس از آن می‌تواند خدمت را در موسسه مورد نظر تایید کند و پس از پرداخت وجه پرستار به محل اعزام می‌شود.

مطالب مرتبط:

تاکنون چه تعداد کاربر از این خدمات استفاده کرده‌اند؟

در این سه ماهی که فعالیت خود را به صورت جدی در تریگ‌آپ آغاز کرده‌ایم تاکنون ۲۶ قرارداد طولانی مدت عقد شده است.

شیوه درآمدزایی شما در آسانیسم چگونه است؟

ما از قراردادهایی که با موسسات بسته می‌شود کمیسون دریافت می‌کنیم که مبلغ آن به تناسب میزان خدماتی که ارائه می‌شود متفاوت است. علاوه براین از آنجایی که موسسات تمایل دارند خدمات خود را در سایت تبلیغ کنند از این طریق هم درآمدزایی داریم.

استارتاپ‌های موفق حوزه سلامت

با چه سرمایه اولیه کار را شروع کرده‌اید؟

قبل از اینکه وارد تریگ‌آپ شویم حدود ۴۰ میلیون هزینه کردیم و بعد از ورود به تریگ‌آپ نیز سرمایه اولیه را دریافت کرده‌ایم و در حال مذاکره برای جذب سرمایه برای گسترش کار هستیم.

فکر می‌کنید چه زمانی به سطح خوبی از درآمدزایی برسید؟

پیش‌بینی می‌کنیم بعد از سرمایه گذاری در ماه ۲۳ ام به این مرحله برسیم.

در این مدت بازار را چگونه ارزیابی کرده‌اید و به‌نظر شما چقدر اقبال در جامعه وجود دارد تا از این خدمات به صورت آنلاین استفاده کنند؟

ما زمانی شروع به‌کار کردیم که رقیبی به صورت پلتفرم در بازار وجود نداشت و اخیرا برخی از موسسات به این نوع خدمات روی آورده‌اند. به‌طورکلی بازار روبه رشد و تقاضا در آن زیاد است. علاوه‌براین باتوجه به آمارهای موجود تعداد سالمندان در حال افزایش است و طبق آمار سال ۹۵ حدود ۷ میلیون سالمند در ایران هستند که اگر فرض کنیم همه سالمندان از این خدمات استفاده کنند با بازار ۱۴۸۰ میلیارد تومانی روبرو هستیم. پیش‌بینی شده است که تا سال ۱۴۱۸ تعداد سالمندان بیش از دو برابر و حدود ۱۹ میلیون نفر می‌شود. هدف‌گذاری ما در دو سال اول ۵ درصد از این بازار است.

چه ظرفیت هایی را در اکوسیستم سلامت شناسایی کردید که جاب کار بیشتری دارند؟

علاوه بر حوزه‌ای خودمان در آن فعال هستیم حوزه توان‌یابی سالمندی و کودکان از جمله حوزه‌هایی است که علی‌رغم اینکه یکی دو تا استارتاپ در آن فعال هستند ولی هنوز جای کار زیادی دارد.

چه پلن‌های توسعه‌ای در سر دارید؟

درحال حاضر فقط در تهران فعال هستیم ولی قصد داریم خدمات را در استان‌های دیگر هم ارائه دهیم چراکه در حال حاضر درخواست‌هایی را از استان‌های دیگر داریم اما نمی‌توانیم برایشان پرستار اعزام کنیم.

در این مدت با چه چالش‌هایی روبرو بوده‌اید؟

مشکلات که وجود دارد به‌عنوان مثال وقتی می‌خواهیم با برخی از ارگان‌ها همکاری کنیم از ما مجوز از بهزیستی می‌خواهند و یا همکاری لازم را با استارتاپ‌ها انجام نمی‌دهند.

گفت‌وگو: آزاده خیرآبادی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.