مرزها به روی گردشگران سلامت باز می‌شود

پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی و نظارتی جدیدی برای از سرگیری ورود گردشگر سلامت به کشور در وزارت بهداشت تدوین شده که تا چندی دیگر ابلاغ و اجرایی خواهند شد

گردشگری سلامت یکی از شاخه‌های گردشگری است که به‌دلیل شیوع ویروس کووید-۱۹ به کما رفته و طبق بررسی‌ و پیش‌بینی‌های کارشناسان در سراسر دنیا به احتمال زیاد آخر از سایر شاخه‌های دیگر گردشگری از این وضعیت خارج می‌شود. از این رو بسیاری از مقصدهای بزرگ و معتبر این شاخه از گردشگری، به‌دنبال راه‌کارهایی برای عبور از بحران فعلی و زنده نگه داشتن آن هستند. اما اقدام ایران در بخش‌های دولتی و خصوصی برای از سرگیری گردشگری پزشکی چیست؟

تقاضای بالا برای گردشگری سلامت ایران

در ایران گردشگری سلامت اولین شاخه از گردشگری ورودی است که پس از باز شدن مرزها انجام خواهد شد. این جمله  دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت است. امین حقیقت در اینباره می‌گوید: «طبق بررسی‌هایی که در وزارت میراث فرهنگی و گردشگری با توجه به شبکه وسیع ارتباطات در سطح دولتی و بخش خصوصی از طریق دفاتر مسافرتی که بازوان اصلی این وزارت‌خانه هستند و همچنین استعلام و اطلاعاتی که از دفاتر نمایندگی جمهوری اسلامی از سوی سفارتخانه‌ها انجام شده، اکنون شرایط به‌گونه‌ای است که در مقصدهای گردشگری تقاضای بسیاری برای گردشگری سلامت ایران وجود دارد.» او در ادامه اضافه می‌کند: «ما در وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و همچنین شورای راهبری مرزها و استان‌های کشورهای عراق، افغانستان، آذربایجان و عمان را بررسی کرده‌ایم و براساس اطلاعات به‌دست آمده در همه این کشورها، بیمارها منتظر باز شدن مرزهای ایران هستند. البته این موضوع به معنای بازگشت به شرایط سابق نیست، بلکه ملاحظاتی برای جذب بیمار وجود دارد.»

به گفته حقیقت شیوع ویروس کرونا برای توریسم درمانی کشور یک نقطه عطف است. او در توضیح می‌گوید: «باتوجه به آمارهای منتشر شده از مراکز درمانی کشور درخصوص مبارزه با این ویروس و همچنین سابقه خوب پزشکی و گردشگری طبیعی ایران، یک‌سری استاندارهای خاص به ایران تعلق گرفت. ما باید از این شرایط و امتیازات به بهترین شکل برای تبلیغات استفاده کنیم.»

دبیر شورای راهبری گردشگری در عین حال معتقد است شرکت‌ها و مراکز درمانی باید بسته‌های جدید درمانی و خدمات گردشگری با توجه به شرایط جدید و پروتوکل‌های بهداشتی درجهت حفظ سلامت گردشگران آماده کنند و با تبلیغات مناسب و معرفی این بسته‌ها، خاطر گردشگرانی را که ایران را برای درمان انتخاب می‌کنند آسوده سازند. به باور حق، اساس و ماهیت کلی گردشگری سلامت تغییر نخواهد کرد بلکه روند اجرا و ارائه خدمات است که با تغییر مواجه بوده که می‌شود شرایط گردشگری سلامت به یک شرایط عادی جدید تغییر جهت ‌دهد.

پروتکلهای ورود گردشگر سلامت به ایران کدامند؟

پرسش مهم‌تر اما این است که آیا باتوجه به سرعت انتقال بالای ویروس کرونا، سیاست‌های کشور اجازه ورود بیمار یا گردشگر خارجی را به داخل مرزهای ایران می‌دهد؟ رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت در اینباره می‌گوید: «قبل از انجام هر اقدامی باید بدانیم که آیا در سیاست‌های کلان کشور برنامه‌ای برای بازگشایی مرزها و ورود گردشگران به خاک ایران وجود دارد یا خیر؟ ممکن است در جمع‌بندی‌های کلان کشوری به این نتیجه برسند که فعلا بازگشایی مرزها به‌نفع سلامت عموم جامعه نیست یا بگویند مرزها به‌صورت آزمایشی در کوتاه مدت باز خواهند شد. به‌طورکلی در ابتدا باید نظر و اقدام حاکمیتی را در اینباره دانست و پس از آن وارد تهیه و اجرای پروتکل‌ها و برنامه‌های از پیش تعیین شده، کرد.»

مطالب مرتبط:

دکتر سعید هاشم‌زاده درباره این پروتکل‌ها توضیح می‌دهد: «اگر فرض را بر باز شدن مرزها درنظر بگیریم، باید شیوه‌نامه و پروتکلی را برای ورود گردشگران به ایران داشته باشیم. در این برنامه باید بدانیم که دقیقا چه تعداد بیمار به ایران سفر می‌کنند و همچنین ورودی‌های مشخصی برای آن‌ها درنظر گرفته شود. برای نمونه دو ورودی زمینی برای عراق، یک ورودی برای اقلیم کردستان، یک ورودی برای آذربایجان، یک نقطه برای افغانستان و سه فرودگاه بین‌المللی برای سه شهر تهران، مشهد و شیراز درنظر گرفته شود. در این برنامه همچنین باید از امکانات اینترنت و فضا مجازی استفاده و شرح حال اولیه‌ای را از بیماران دریافت کنیم تا غربالگری روی بیماران انجام شود. براساس نتیجه غربالگری بیمارانی که شرایط لازم را دارند به مناطق مشخصی از مرزها که از سوی ایران مشخص شده است، برای گرفتن ویزا اقدام کنند.»

دکتر هاشم زاده
دکتر سعید هاشم‌زاده رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت: مراحل ابتدایی این پروتکل‌ تا جایی که در ارتباط با وزارت بهداشت بود، انجام شده و باقی مراحل برعهده سایر مسئولان و وزارتخانه‌ها اعم از وزارت کشور، وزارت امورخارجه، وزارت اطلاعات و وزارت گردشگری است.

هاشم‌زاده همچنین معتقد است که در شرایط کنونی بهتر است تا تعداد محدودی از مراکز درمانی (پنج بیمارستان خصوصی و یک بیمارستان دولتی معرفی شده از سوی وزارت بهداشت) بیمار خارجی را پذیرش کنند. همه این مراکز هم موظف به اجرای پروتکل‌های تعیین شده از سوی وزارت بهداشت و ستاد مقابله با ویروس کرونا هستند. علاوه‌براین از همه افرادی که خواهان ورود به ایران هستند، تست ویروس کووید-۱۹ گرفته شود تا ضریب امنیت کشور بالا رود.

او با تاکید بر نقش همه ارگان‌های دولتی در برنامه‌ریزی و اجرای پروتکل‌های بهداشتی و مراقبتی می‌گوید: «مراحل ابتدایی این پروتکل‌ تا جایی که در ارتباط با وزارت بهداشت بود، انجام شده و باقی مراحل برعهده سایر مسئولان و وزارتخانه‌ها اعم از وزارت کشور، وزارت امورخارجه، وزارت اطلاعات و وزارت گردشگری است. تا همه باهم به یک برنامه کامل و جامع در راستای امنیت سلامت جامعه برسیم.»

با لینکدین مدتورپرس همراه شوید

الزامات جلب اعتماد گردشگران سلامت

با توجه به سخنان دکتر هاشم‌زاده باید منتظر قوانین سختی برای جذب توریست درمانی در کشور باشیم که این خود به‌تنهایی امیدهای شرکت‌های تسهیل‌گر را برای جذب حداکثری بیمار تا حد زیادی از بین برده و آن‌ها را با شرایط جدیدی مواجه می‌کند. جواد قندی مدیرعامل شرکت مدوتریپ با اشاره به شرایط فعلی گردشگری سلامت ایران می‌گوید: «شیوع ویروس کرونا ضربه سنگینی را به فعالان این صنعت وارد کرد و درآمد شرکت‌های فعال در این حوزه صددرصد کاهش یافته است. در حال حاضر با توجه به اخبار احتمالی که درباره بازگشایی مرزها پخش شده، شرکت‌های گردشگری سلامت درصدد برنامه‌ریزی‌هایی با سیاست‌های جدید برای جذب هرچه بیشتر بیمار هستند. تا بتوانند ضررها و خسارت‌های وارده را تا حدودی جبران کنند.»

قندی معتقد است که ویروس کرونا تنها عاملی است که بر تعداد توریست‌های درمانی کشور تاثیر می‌گذارد و باعث می‌‌شود که این بیماران از سفر کردن، اجتناب کنند. بنابراین شرکت‌های تسهیل‌گر باید به‌صورت مداوم کنترل این ویروس را در کشور برای مخاطبان به نمایش بگذارند.

جواد قندی مدیرعامل بیتوتریپ: من معتقدم که با نشان دادن ظرفیت ایران در کنترل ویروس و رعایت موارد بهداشتی می‌توانیم حتی در دوران کرونا هم گردشگران سلامت را جذب کنیم.

او در ادامه با تاکید به این موضوع می‌گوید: «این تصویرسازی باید در بخش‌های مختلف شرکت‌های تسهیل‌گر انجام شود تا بتوان اعتماد گردشگران را جلب کرد. من معتقدم که با نشان دادن ظرفیت ایران در کنترل ویروس و رعایت موارد بهداشتی می‌توانیم حتی در دوران کرونا هم گردشگران سلامت را جذب کنیم.»

باتوجه به سخنان دو مسئولین گردشگری سلامت کشور باید منتظر ملاحظات بسیاری برای جذب توریست درمانی در کشور بود. اما باتوجه به نوپا بودن این صنعت در کشور و اتفاقاتی که در نیمه دوم سال گذشته رخ داد که صدمات بسیاری را به صنعت گردشگری و گردشگری سلامت کشور وارد کرد، آیا این ملاحظات به‌نفع گردشگری سلامت کشور تمام خواهد شد یا این صنعت را به مرز ناامیدی نزدیکتر می‌کند؟

گزارش: افروز کریمی

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.