وقت اتحاد است

مدتورتاک سوم با حضور پرشور و صمیمی اهالی گردشگری سلامت برگزار شد

سومین دورهمی مدتورپرس مدتورتاک ۳ در راستای توسعه زیست‌بوم گردشگری سلامت ایران با محور «گردشگری سلامت ایران چه زمان از کرونا عبور خواهد کرد» با حضور دکتر محمد جهانگیری رئیس انجمن خدمات بین‌المللی سلامت، دکتر سعید هاشم‌زاده رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت، امین حقیقت دبیر شورای راهبری گردشری سلامت و همچنین ۷۰ فعال حوزه گردشگری سلامت برگزار شد. در این دورهمی به دنبال پاسخ این سوال بودیم که فعالیت شرکت‌ها و استارتاپ‌های گردشگری سلامت در حوزه جذب بیمار از چه زمانی مجددا شروع خواهد شد.

گردشگری سلامت زنده است! مدتورپرس انگلیسی راه می‌افتد

مدتورتاک ۳ با صحبت‌های چند دقیقه‌ای رضا جمیلی سردبیر مدتورپرس از شرایط کنونی گردشگری سلامت آغاز شد. او در ابتدا با تاکید به اهداف برگزاری سومین دورهمی مدتورپرس (مدتورتاک۳) گفت: «وقتی دورهمی قبلی مدتورتاک برگزار شد به برخی از شما عزیزان که در آن حضور داشتید گفتم که می‌خواهیم تلاش کنیم این رویداد که تنها رویداد متناوب گردشگری سلامت ایران است به صورت ماهانه برگزار شود و زودبه زود همدیگر را ببینیم. اما کرونا بیش از ۵ ماه میان ما فاصله انداخت. ولی به هر صورت با وجود نگرانی از کرونا تلاش کردیم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی این مدتورتاک سوم را برگزار کنیم. هدف اصلی هم این است که این پیام به فعالان این صنعت داده شود که گردشگری سلامت کماکان زنده است. ما در مدتورپرس در سه سال گذشته تلاش کردیم جوانان و صاحبان ایده را به سمت فضایی سوق دهیم که اعتقاد داریم برای اقتصاد کشور ارزش‌های زیاد اقتصادی و اجتماعی دارد. اما آن‌ها که با هزار امید پا در این راه گذاشته بودند از نیمه دوم سال گذشته تاکنون سختی‌های زیادی کشیده‌اند. باید به آن‌ها یک پیام بدهیم که آیا گردشگری سلامت مجددا راه می‌افتد و اگر چنین است تا کی باید منتظر بمانند؟»

مطالب مرتبط:

جمیلی در ادامه افزود: «در هر کسب‌وکاری مهم‌ترین کار داشتن زمان‌بندی و برنامه‌ریزی براساس آن زمان‌بندی است. اعتقاد دارم بزرگترین خسارت کرونا همین گرفتن زمان‌بندی از کسب‌وکارهاست. ما باید فکرهایمان را روی هم بگذاریم و با هر درجه از خطا پیش‌بینی کنیم که کسب‌وکارهای گردشگری پزشکی ایران دوباره کی راه می‌افتند. داشتن این زمان‌بندی از نان شب واجب‌تر است. آن‌وقت بهتر می‌توانیم تصمیم بگیریم که تا آن موقع چه کارهایی می‌توانیم و چه کارهایی باید انجام دهیم. شاید درستش این باشد که به کسی که توانایی مالی بالایی ندارد و این امکان که یک سال دیگر منتظر بماند را ندارد بگوییم کسب‌و‌کارش را تعطیل کند. اما اگر صحبت از راه‌اندازی در یک بازه کوتاه مدت باشد می‌توان هر سختی را به جان خرید.»

Reza Jamiliرضا جمیلی سردبیر مدتورپرس در سومین دورهمی مدتورپرس

او همچنین معتقد است که اگر موج دوم کرونا جهانی نشود و می‌توانیم آن را مدیریت کنیم و پروازهای بین‌المللی طبق وعده‌هایی که داده می‌شود تا یک ماه دیگر کم‌کم راه خواهند افتاد و گردشگری سلامت ایران از ابتدای مهرماه شاهد ورود گردشگران خارجی باشد. هرچند در تعداد کم و با فرآیندهای جدید بهداشتی اما آن‌ها خواهند آمد. البته به شرطی که آن‌ها را نترسانیم و برای ورود گردشگر به کشور پروتکل‌هایی سخت‌تر از آنچه در مورد شهروندان خودمان اعمال می‌کنیم درنظر نگیریم.

جمیلی با اشاره به انگیزه بالای فعالان این صنعت گفت: «به نظر من گردشگری سلامت کشور نه‌تنها زنده است بلکه جمع شدن بیش از ۷۰-۸۰ نفر از صاحبان کسب‌وکار این حوزه در یک روز غیرتعطیل نشان می‌دهد که انگیزه‌های اهالی آن برای شروع دوباره هم خیلی بالاست. ما در مدتورپرس می‌خواهیم با عبور از کرونا خدمات تازه‌ای را به این فعالان بدهیم که به‌زودی جزئیات آن‌ها را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد و امیدوارم با حمایت همه شما تنها رسانه تخصصی گردشگری سلامت بتواند فازهای تازه خود را که ورود به بازار بین‌الملل است زودتر اجرایی کند.»

توافقنامه‌ای برای همه

در سومین دورهمی مدتورپرس امین حقیقت دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت با اشاره به توافقنامه جدید مابین وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و وزرات بهداشت گفت: «ما در صدور مجوزها به شرکت‌های تسهیل‌گر دچار چالش‌هایی بودیم که اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است. حداقل می‌توانم بگویم که سردرگمی‌ها برطرف خواهد شد و همه فعالان متوجه خواهند شد که در هر قسمتی با چه ارگان متولی در ارتباط باشند. امروز می‌گویم که متولی اصلی و یا ثانویه نداریم بلکه همه ما در یک جایگاه قرار داریم. اعتقاد من است که اگر همه در یک طرف قرار بگیریم قطعا موفقیت‌های بیشتری حاصل خواهد شد.

حقیقت در ادامه با توجه به جزئیات این توافقنامه گفت: «در توافق ثانویه که پیرو توافقنامه بین دو وزیر در سال گذشته منعقد شد، شرکت‌های تسهیل‌گر که تعداد آن‌ها چیزی در حدود ۶۰ شرکت است، می‌توانند از وزارت بهداشت معرفی‌نامه‌ای دریافت و از میراث‌فرهنگی، معاونت گردشگری مجوز بند ب را دریافت کنند تا دغدغه و مشکل ویزا و سایر مشکلاتی که در بخش گردشگری است برطرف شود.

قطعا اولویت‌هایی گذاشته شده است که فعالان می‌توانند از این فرصت استفاده کرده و با هماهنگی که بین دو وزارتخانه ایجاد شده، این مهم را انجام شود.

از سوی دیگر شرکت‌های خدمات مسافرتی دارای گواهینامه حرفه‌ای گردشگری سلامت که حدود ۱۵۷ شرکت هستند، به وزارت بهداشت معرفی و توسط آن‌ها به مراکز درمانی دارای واحد IPD نیز معرفی خواهند شد. درواقع راه برای فعالیت باز خواهد شد. امروز روز اتحاد است و باید همه ما متحد شویم. ما باید برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشیم تا اهدافمان را پیگیری کنیم.»

 

امین حقیقتامین حقیقت دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت در سومین دورهمی مدتورپرس

حقیقت در ادامه از همکاری‌های وزارت بهداشت برای این توافقنامه تشکر کرد. او همچنین به‌نمایندگی از وزارت میراث فرهنگی و گردشگری از فعالیت‌های این وزارتخانه در راستای رونق گردشگری گفت: «دولت متولی است و باید فعالیت‌هایی را انجام دهد. در دوران کرونا براساس وظایف وزارت میراث فرهنگی گردشگری، برنامه‌‌ریزی‌های خاصی انجام شد که به این شرح است.

۱- آسیب‌شناسی برای توسعه برنامه‌های گردشگری سلامت انجام شده. این اتفاق هم در سطح کلان و هم در سطح استا‌ن‌ها انجام شده است.

۲- امکان‌سنجی و ظرفیت‌سنجی درباره امکانات گردشگری سلامت انجام شده است که براساس آن اقامتگاه‌های ویژه‌ای برای گردشگران سلامت آماده خواهد شد.

۳- تدوین ضوابط و استاندارهای احداث و نظارت بر واحدهای گردشگری سلامت انجام شده است. همه این موارد به‌زودی ابلاغ می‌شود.

۴- با همکاری اداره کل بازاریابی و تبلیغات، برنامه‌های مدیریت و بازاریابی گردشگری سلامت را تدوین کردیم. در این بخش اقدامات بسیار خوبی انجام شده است.

۵- جاذبه‌ها را در گردشگری سلامت بررسی کردیم.

۶- برنامه‌های راهبردی گردشگری سلامت با رویکرد پساکرونا تدوین کردیم.

تعدادی پروژه هم در گردشگری سلامت در دست احداث است. در وزارت میراث فرهنگی و گردشگری روی سامانه‌ای کار می‌کنیم. این سامانه یک پلتفرم و بستر است که خدمت‌دهنده را به خدمت‌گیرنده وصل می‌کند و به‌جای فعالان و شرکت‌ها تبلیغ می‌کند.»

وی در ادامه افزود: «مصوبه‌ای در مجلس وجود دارد که کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی مسئول تبلیغات بین‌المللی در رشته سلامت ایران است. بنابراین از این کانون استفاده کردیم تا در حوزه تبلیغات بین‌المللی عملکرد خوبی داشته باشیم. زمانیکه این سامانه فعالیت خود را آغاز کند قطعا هر شرکتی که بخواهد از آن استفاده کند باید زیرساخت آنلاین قوی داشته باشند. بیل گیتس قبل از ویروس کرونا گفت ما در آینده دو نوع کسب‌وکار بیشتر نداریم. کسب‌وکارهایی که زیرساخت آنلاین دارند و کسب‌وکارهایی که تعطیل شدند.

در بخش‌های طبی سنتی، درمانی سلامت و تندرستی واحدهای درسی را در سطح مدیر فنی، مدیرعامل و… تعریف کردیم.»

حقیقت همچنین با اعلام اعطای وام به فعالان گردشگری دارای مجوز بند ب، عنوان کرد: «دفاتری که به دستور مستقیم دولت بسته شدند، به‌ازای هر نفر وام ۱۶ میلیون تومانی با سود ۱۲ درصد و کسب‌وکارهایی که به دستور مستقیم دولت بسته نشدند اما مورد آسیب جدی قرار گرفتند، به‌ ازای هر نفر ۱۲ میلیون با سود ۱۲ درصد تعلق می‌گیرند. دکتر تیموری معاون گردشگری در تاریخ ۲۵ خرداد، مصوبه نهایی پرداخت این وام را دریافت کرد. موسساتی که بند ب دارند می‌توانند به‌سرعت اقدام کنند و تا هفته اول تیر وام پرداخت خواهد شد.»

حقیقت در انتها از نقش بخش خصوصی و فعالیت‌های آن‌ها در توسعه گردشگری گفت. او معتقد است که اگر بخش دولتی ۹۰ درصد مقصر باشد ۱۰ درصد هم بخش خصوصی مقصر است. اکنون بخش خصوصی باید کارنامه‌ای را از خود نشان دهد و بگوید چه کارهایی انجام داده است. درواقع همیشه نباید به دولت خورده گرفت. اگر از فرصت پیش‌آمده استفاده نکنیم بسیار ضرر کردیم. به‌جرات می‌توان گفت این دوران یک دوران طلایی است و باید از آن استفاده کرد.

پروتکل‌های ازسرگیری گردشگری سلامت

دکتر سعید هاشم‌زاده رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت از دیگر سخنرانان سومین دورهمی مدتورپرس بود. او در ابتدا به توافقنامه میان دو وزارتخانه و تسهیل‌گری برای اعطای مجوز به فعالان این صنعت اشاره کرد و پس از آن به پرسش‌ مطرح شده مدتورپرس درخصوص کرونا پاسخ داد و گفت: «این روزها پرسش‌های بسیاری مطرح می‌شود که کرونا چه زمانی از بین خواهد رفت. در پاسخ باید بگویم که پاسخی برای این پرسش نیست. اما طبق برآوردهای من بین ۳ تا ۶ ماه آینده اتفاق خاصی برای گردشگری سلامت ایران نخواهد افتاد. اما کرونا فلسفه‌ای به‌وجود آورده که باید در گردشگری سال آینده آن را مورد بررسی قرار داد.»

او در ادامه با تاکید به جذب مجدد توریست درمانی و ایجاد یک پروتوکل در وزارت بهداشت گفت: «برای جذب مجدد توریست درمانی در وزارت بهداشت شیوه‌نامه‌ای را طراحی کردیم که باید مسیر اداری را در وزارت بهداشت طی کرده تا به ستاد ملی کرونا برسد و پس از تصویب به اجرایی شود. در این شیوه‌نامه مطالب مختلفی از جمله اینکه هر توریست درمانی که خواهان ورود به ایران است با چه شیوه و سیستمی وارد کشور شود و حتی در کجا مورد درمان قرار گیرد، مطرح شده است. شرکت‌های تسهیل‌گر اگر برنامه‌ریزی و مسیر حرکت را تعیین کرده باشند، قطعا کمترین آسیب را خواهید دید و می‌توانید برای دوران آینده برنامه‌ریزی کنید.»

هاشم‌زاده خطاب به شرکت‌های تسهیل‌گر گفت: «آنگونه که من می‌بینم متاسفانه شرکت‌ها در این دوران تغییری در شیوه کار و عملکرد خود وارد نکرده‌اند، اینگونه قطعا در پساکرونا نابود خواهند شد. اگر می‌خواهید در پساکرونا مانند شیوه قبل بیمار جذب کنید دوام نخواهید آورد.»

سعید هاشم زاده

او با اشاره به تمرکز وزارت بهداشت روی استارتاپ‌های سلامت عنوان کرد: «در وزارت بهداشت، اکنون شرایط بسیار مساعد شده است و کرونا باعث شده تا تمرکز و نظارت روی استارتاپ‌ها در اولویت کاری قرار بگیرند. اکنون حدود ۱۸ استارتاپ در حال فعالیت هستند و آیین‌نامه‌های مربوط به آن‌ها روی میز وزیر است تا به تصویب وزیر برسد. سهم شما از تله‌مدیسن، کلینیک مجازی و… کجاست؟

آماری بدهم که مشتریان این استارتاپ‌ها در کمترین حالت بین ۵ تا ۷ برابر و در بیشترین حالت بین ۱۵ تا ۲۰ برابر افزایش پیدا کرده است. همه این موارد نشانه‌ای است تا فعالان شیوه فعالیت خود را کمی تغییر دهند.»

هاشم زاده در انتها به بسته‌های حمایتی که به شرکت‌های تسهیل‌گر تعلق خواهد گرفت اشاره کرد و گفت که در چند روز آینده خبرهای خوبی را به فعالان خواهد داد.

صنعت سلامت، صنعت اول دنیاست

دکتر محمد جهانگیری معاون نظام پزشکی و رئیس انجمن خدمات بین‌المللی سلامت یکی دیگر از مهمانان و سخنرانان سومین دورهمی مدتورپرس بود. او با تاکید به اینکه کرونا تاثیرات مثبت و منفی بسیاری را روی اقتصاد و کسب‌وکارها گذاشته است، گفت: «کرونا تنها گردشگری را درگیر نکرد، بلکه همه صنعت‌ها و بیزنس‌ها را درگیر کرد. امروزه سلامت را یکی از بیزنس‌های فعال می‌دانند این در حالی است که بخش خصوصی حوزه سلامت، جز ورشکسته‌ترین بخش‌ها است. میانگین هزینه حفاظتی برای یک تخت بیمارستان ۳۰۰ هزار تومان در شبانه‌روز افزایش پیدا کرد اما تعرفه‌ها یک ریال هم افزایش پیدا نکرده و ۴۰ درصد هم بیمار برای این بخش کاهش پیدا کرده است. البته این موضوع تنها برای ایران نیست بلکه هم در آمریکا و هم در اروپا این موضوع، مستند است. این واقعیتی است که باید بدانیم و پس از آن حال باید تصمیم‌گیری کنیم که چه باید انجام دهیم.»

او در ادامه افزود: «این را می‌دانیم که کرونا وضعیتی غیرقابل پیش‌بینی دارد. پیک مرگ‌ومیر کرونا در کشور ۱۵۱ بود که اکنون ۱۰۷ شده است. ما همچین کشورهای اطراف را رصد می‌کنیم که باید بگویم پیک شیوع این بیماری در بسیاری از این کشورها به تازگی شروع شده است و حتی در کشور اکنون عراق محدودیت‌های بسیاری برای مهار ویروس در رفت‌وآمد وجود دارد. همه این موارد کلیت‌های این بیماری است. اما می‌توانیم بگوییم که کرونا فرصت‌هایی را هم برایمان به‌وجود آورده است.

در این شرایط می‌توانیم به آن فرصت‌ها فکر و آن‌ها را اجرایی کنیم. اولین موضوع این است که می‌توانیم فکر کنیم که تاکنون چه کرده‌ایم. ما آنقدر در بخش دولتی و خصوصی با همدیگر درگیر بودیم، فرصت آن را پیدا نکردیم که شرایط را آنالیز کنیم.»

جهانگیری صنعت سلامت را یک بیزنس پر سود می‌داند و دراینباره گفت: «همه پیش‌بینی‌ها در سراسر دنیا این را می‌گوید که صنعت سلامت سومین عرصه برای سرمایه‌گذاری است که الان در جایگاه اول است. پس آینده خوبی در این حوزه است. این را باید بدانید که دنیا پس از کرونا بیش از گذشته در سلامت سرمایه‌گذاری خواهد کرد. البته این موضوع بسیار اهمیت دارد که شیوه سرمایه‌گذاری در این بخش چگونه باشد. این نیاز به مذاکره و ایده دارد.»

امروز در عراق ایرانی را به نام کرونا می‌شناسند. چون این شایعه پخش شده است که از ایرانی‌ها به این ویروس مبتلا شدند. بنابراین این تصویر بد باید تغییر کند. از سوی دیگر ایران را شاهکار مدیریت در کرونا می‌شناسند.

دکتر محمد جهانگیری رئیس انجمن خدمات بین‌المللی سلامت در سومین دورهمی مدتورپرس
دکتر محمد جهانگیری رئیس انجمن خدمات بین‌المللی سلامت در سومین دورهمی مدتورپرس

جهانگیری با تاکید به فرصت کرونا عنوان کرد: «در گذشته فرصت‌ها را از دست دادیم و ضد ارزشی را در گردشگری سلامت کشور به‌وجود آوردیم. ما نتواستیم به‌درستی مدیریت کنیم و بیمار مرکز درمانی درست نرفت، خدمت مناسب دریافت نکرد و هزینه مناسبی را هم پرداخت نکرد. اکنون فرصتی پیش‌آمده تا برندمان را درست کنیم. این تنها در ما شدن تحقق پیدا می‌کند. باید برنامه‌ای را با همکاری یکدیگر تدوین کنیم و وظیفه همه حلقه‌ها در این برنامه مشخص باشد و هرکسی تنها در حیطه کاری خود فعالیتی انجام دهد.»

او در ادامه افزود: «ما باید گفت‌وگوی برون‌رفت اقتصادی بر گردشگری سلامت را تغییر دهیم. امروز خدمات بین‌المللی سلامت می‌تواند اقتصاد ما را از بن‌بست خارج کند. چون ما برند سلامت را در ایران داریم و ارزش افزوده بالایی دارد که نیازمند سرمایه‌گذاری است.

به تازگی با سخنگوی دولت، آقای ربیعی به‌گفت‌وگو نشستیم و پیشنهاد دادیم که به صنعت سلامت نگاه ویژه‌ای شود و که گردشگری سلمت بخشی از آن است. آقای ربیعی از ما خواست تا طرح‌هایمان را در این بخش ارائه دهیم. اکنون من به همه فعالان می‌گویم که شما بازیگران اصلی این صنعت هستید، با ایده‌ها و تجربه‌هایی که دارید طرح‌ها و راهکارهای عملی خود را بیان کنید. این تعهد را می‌دهیم که وزارت بهداشت، وزارت میراث فرهنگی و انجمن خدمات بین‌المللی سلامت در کنار شما خواهند بود.

این موضوع را در نظر داشته باشید که در پسا کرونا، جهان در اقتصاد و بیزنس متحول خواهد شد. بنابراین باید با این دیدگاه وارد تجارت و کار شد. همه مولفه‌ها پس از کرونا کاملا تغییر خواهد کرد.»

دغدغه‌ها و پیشنهادهای بخش خصوصی

در سومین دورهمی مدتورپرس بیش از ۷۰ فعال گردشگری سلامت حضور داشتند که تعدادی از آن‌ها دغدغه‌ها و راه‌حل‌هایی را برای عبور از بحران فعای مطرح کردند. مهرداد نجفی مدیرعامل سلام مدتور با اشاره به اهمیت نشر قدرت ایران در کنترل کرونا گفت: «حتی اگر کرونا هم جمع شود، مردم این ریسک را نخواهند کرد که به کشور‌هایی که دومین کشور آلوده به این ویروس در جهان است، سفر کنند. لذا باید در اینجا متفاوت فکر کنیم.

فعالان-گردشگری-سلامتحضور فعالان گردشگری سلامت در سومین دورهمی مدتورپرس

مهرداد نجفی مدیرعامل سلام مدتور درباره آسیب کرونا گفت: «در توریسم سلامت، ما تنها روی ترنسفر مسافر از خارج به داخل تمرکز کرده بودیم. همین امر باعث شد که پس از شیوع ویروس کرونا، آسیب بسیار دیده‌ایم. این درحالی است که دانش پزشکی بسیاری در ایران وجود دارد. برای نمونه نمایشگاهی با عنوان جهش تولید و دستاوردهای کرونا در نمایشگاه بین‌المللی برگزار شد که شرکت‌های دانش بنیان در آن شرکت کردند. در این نمایشگاه دستاوردهای بسیاری برای مقابله با ویروس کرونا به نمایش گذاشته شد. این درحالی است که ما نتوانستیم این دستاوردها را به دنیا نشان دهیم و از انتقال آن بی‌بهره ماندیم. همه ما باید دانش مبارزه با این ویروس را انتقال دهیم تا بتوانیم توقف موجود در بخش گردشگری سلامت را از بین ببریم.»

محمود دانشور از  شرکت پرشیاتور اما نظری متفاوت را ارائه داد. او با تاکید به اینکه ایران همچنان مشتریانش را در گردشگری سلامت دارد عنوان کرد: «ما باید بپذیریم که ویروس کرونا وجود دارد و ممکن است سالیان دراز با ما زندگی کند. اکنون زمان این است که ببینیم باید برای مقابله با آن و از سرگیری گردشگری سلامت چه باید بکنیم.

یکی از بازارهای هدف ما کشور افغانستان است. آن‌ها برای درمان مجبور هستند که به کشورهای دیگری همچون هند و ایران سفر کنند. ما باید بر روی این بازارها تمرکز کنیم تا برای انجام امور درمانشان به ایران سفر کنند. ما در این مدت چند درخواست ویزا برای درمان به ایران از سوی بازارهای هدف این‌چنینی داشتیم.»

با لینکدین مدتورپرس همراه شوید

دانشور در ادامه افزود: «اکنون باید ارگان‌های مسئول پروتوکل‌های ورود گردشگر به ایران را به‌گونه‌ای تنظیم کنند تا این افراد به‌راحتی وارد ایران شوند و ما هم به‌عنوان تسهیل‌گر همان برنامه‌های سابق را پیش خواهیم گرفت.

اکنون بزرگترین مشکل ما در توریسم درمانی بسته بودن مرزها است. این درحالی است که اکنون در ایران مردم به‌راحتی در سطح شهر رفت‌وآمد می‌کنند. سوال من این است، فردی که در عراق برای درمان خواهان ورود به ایران است، چه تفاوتی با مردم ما در کشور دارد؟»

تنها باید به‌سراغ درمان رفت

سهیل مهرزاد یکی از فعالان قدیمی گردشگری و مدیرعامل شرکت تریتا باستان معتقد است که مردم با ویروس کرونا کنار آمده‌اند. او در ایناره گفت: «چندی پیش در ایران آمار ابتلا به ویروس پایین آمده بود و رفت‌وآمدها آغاز شد. اکنون که آمار بالا رفته است، بی‌خیال‌تر شده‌ایم و این موضوع در همه کشورهایی که آمار مبتلا در آنجا زیاد بود، مانند اسپانیا و فرانسه دیده می‌شود. آن‌ها حتی مرزهای خود را به‌روی گردشگران باز کرده‌اند و گفتند که گردشگر می‌تواند با رعایت پروتوکل‌های تعیین شده به این کشورها سفر کنند. این اتفاق در ایران هم می‌تواند رخ دهد. اما نه به‌صورت قبل.»

در ادامه افزود: «گردشگران سلامت از این پس برای درمان بیماری‌هایشان سفر خواهند کرد و سفر برای کاشت مو و جراحی‌های زیبایی دیگر در اولویت هیچکس نیست. اکنون باید همه روی ارائه خدمات درمانی تمرکز کنند.

موضوع مهم دیگر این است که فعالان گردشگری سلامت باید از حالا روی فعالیت‌های خود تمرکز کنند تا اگر یک سال دیگر شرایط عادی شد، بتوانند روزهای گذشته را جبران کنند.»

مطالب مرتبط:

باید زیر یک پرچم واحد قرار بگیریم

دکتر محمد پارسا مدیرعامل شرکت موج آرامش آمیتیس در سومین دورهمی مدتورپرس با تاکید بر اهمیت اتحاد در گردشگری سلامت گفت: «اکنون زمان این است که همه با هم به یک تجربه و نتیجه واحد برسیم. در این جمع افراد بسیاری حضور دارند که تجربه‌های خوبی را در جذب گردشگر به دست آورده‌اند که باید از این تجربه‌ها استفاده کرد.

ما فرض را به این بگیریم که کرونا از بین رفته است. آیا ما از این به بعد می‌توانیم زیر یک پرچم واحد قرار بگیریم؟ دو وزارتخانه بهداشت و میراث فرهنگی و گردشگری، آیا کاملا به‌توافق رسیده‌اند و می‌توانند همه فعالان را به دور هم جمع کنند و همه با هم کنار بیایند.»

در ادامه افزود: «کنار آمدن به این معنا است که همه بازیگران این صنعت همدیگر را بشناسند و با کمک همدیگر و با حمایت ارگان‌های دولتی از مشکلات عبور کنند. درواقع همه سخن من است نهادهای حاکمیتی ناظر بر گردشگری سلامت با یکدیگر به تفاهم برسند تا هم وزارت میراث فرهنگی شرکت‌های تسهیل‌گر را به رسمیت بشناسد و هم وزارت بهداشت شرکت‌های وابسته به میراث فرهنگی را بپذیرد. اکنون تفاهمنامه‌ای‌ مبنی بر این موضوع بین این ارگان دولتی امضا شده است. در این جلسه از مسئول هر دو وزارتخانه می‌خواهم درباره این تفاهم‌نامه به فعالان گردشگری سلامت، قول مساعد دهند. قطعا در ادامه بخش خصوصی به‌عنوان بازوی اجرایی تیم حاکمیتی به سمت جلو حرکت خواهد کرد.»

وجود یک بازار ۴۰۰ میلیونی اطراف ایران

محمد نصری مدیرعامل آریامدتور معتقد است که نباید نسخه‌ای از پیش تعیین شده‌ای را برای کسانی که خواهان ورود به ایران هستند لحاظ کنیم. به این معنا که ما اکنون خود را جای بیماران مختلف از کشورهای مختلف می‌گذاریم و به‌ جای آن‌ها می‌گوییم که در چه تاریخی به ایران سفر می‌کنند یا اصلا قرار نیست به ایران بیایند.

نصری با اشاره به بازار پررونق ایران گفت: «تعداد درخواست‌های آریامدتور پس از شیوع گسترده کرونا اکنون یک شیب صعودی را به خود دیده است و ما برای درمان‌های مختلف درخواست داریم. اگر بازار را به دو بخش درمانی و جراحی‌های زیبایی تقسیم کنیم، امروز بخش درمانی برای گردشگر سلامت اولویت دارد، چون ممکن است فرد به واسطه انجام ندادن آن درمان دچار مشکل دیگری جز کرونا شود و ترجیح می‌دهد که برای انجام آن سفر کند.

 

محمد نصری در سومین دورهمی مدتورپرس : اگر درهای ورودی کشور باز باشد و توریست‌های درمانی را مانند بسیار از بیماران ایرانی پذیرش کنیم، قطعا قشر قابل توجهی به ایران سفر خواهند کرد.

در اطراف ایران یک بازار بالقوه ۴۰۰ میلیونی وجود دارد که به لحاظ زیرساخت‌های پزشکی ضعیف هستند و اکنون از این کشورها برای ما درخواست می‌آید اما متاسفانه ما نمی‌توانیم، آن‌ها را پذیرش کنیم.»

او در ادامه افزود: «اگر درهای ورودی کشور باز باشد و توریست‌های درمانی را مانند بسیار از بیماران ایرانی پذیرش کنیم، قطعا قشر قابل توجهی به ایران سفر خواهند کرد. براساس اطلاعاتی که در این مدت از کشورهای مختلف کسب کردیم، بسیاری از کشورها اتباع خود را پس از بازگشت به مدت دو هفته قرنطینه خواهند کرد و… اما به‌دلیل صف‌های طولانی برای ویزیت و یا قیمت بالای درمان، باز حاضر به سفر به ایران هستند.

چه ایده‌ای برای شرکت‌های نوپا دارید؟

پریسا نیک سیرت مسئول گردشگری سلامت کلینیک بصیر از دغدغه‌های شرکت‌های نوپا گفت. او معتقد است که بسیاری از شرکت‌های گردشگری سلامتی که با قدمت هستند، اگر حتی درآمدی نداشتند، می‌توانند تا حدودی خود را حفظ کنند. اما شرکت‌های کوچک و نوپا باید الان بدانند که چه زمانی به درآمدزایی می‌رسند و این درآمد چقدر خواهد بود.»

در ادامه افزود: «برای ما که در مراکز درمانی ۲۰ سال است که در گردشگری سلامت فعالیت می‌کنیم و اکنون در حال آماده‌سازی ساختارهایمان هستیم، دغدغه چندانی وجود ندارد. ولیکن باید افرادی که به‌تازگی قدم در این راه گذاشته‌اند و این دوران برایشان به‌سختی می‌گذرد، راهنمایی شوند تا بدانند این دوران را چگونه پشت سر بگذارند. آن‌ها به کمک و همفکری ما نیاز دارند.»

اعتماد سازی کنیم

مهدی نجات لطفی دکتری مدیریت گردشگری سلامت و محقق با اجرای پروتکل‌های سختگیرانه‌ برای ورود گردشگر به ایران موافق است. او در اینباره گفت: «الان، یکی از بهترین زمان‌هایی که برای گردشگری سلامت وجود دارد. همانطور که می‌دانیم در گردشگری سلامت از کشورهای همسایه و رقیب عقب هستیم. الان زمانی است که قانونگذاران این بخش از گردشگری به ما کمک کنند تا از دیگر کشورها پیشی بگیریم.

 

234234پیشنهاد من این است، بیمارانی که به‌سختی به کشورهای دیگری مانند ترکیه سفر می‌کنند، برای سفر به ایران با شرایط سخت‌تری، روبه‌رو شوند. برای نمونه از آن‌ها بخواهیم ۴۸ ساعت قبل از آنکه به ایران سفر کنند تست کرونا دهند. ما باید اعتمادسازی کنیم، هتل و بیمارستان‌هایمان را که گردشگر سلامت قرار است در آنجا مستقر شود، عاری از کرونا نشان دهیم.»

در ادامه افزود: «گردشگر سلامت قصد خرید از بازار را ندارد بلکه او می‌خواهد مستقیم از فرودگاه به بیمارستان، بیمارستان به هتل و هتل به فرودگاه حرکت کند. الان فرصتی است که باید ورود را سخت‌تر و خدمات را بهتر ارائه دهیم.»

کرونا عاملی در تصمیم‌گیری انتخاب مقصد درمانی

کرونا برای ما مانند نعمت می‌ماند. این جمله امیر رضائی فعال توریسم سلامت و مشاور مدیریت اجرایی IPD است. او در اینباره گفت: «ما باید نگاهمان را عوض کنیم و از دید یک بیمار خارجی به ایران بنگریم. الان بیماران به این نکته توجه می‌کنند که وضعیت ایران در نحوه مدیریت کرونا چگونه بوده است. امروز دوره آمار و اطلاعات و است و همه می‌توانند به‌راحتی به اطلاعات روز دنیا دست پیدا کنند.

طبق آمار منتشر شده، بین ۱۰ کشوری که بیشتری آمار شیوع ویروس کرونا را دارند، ۵ کشور برتر در گردشگری سلامت نیز دیده می‌شود. بنابراین ما نباید فکر کنیم که وضعیت کشورهای دیگر از ما بهتر است. به‌جرات می‌توان گفت کرونا یکی از مهمترین معیارهای تصمیم‌گیری بیماران در همه جای دنیا است. امروز کشورهای مختلف دنیا در حال کشف واکسن این بیماری و همچنین رایزنی‌های بسیار برای پخش واکسن آن در دنیا هستند. این خود یک تبلیغ برای این کشورها است. این در حالی است که ما نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم. بنابراین باید در ایمن سازی و نشان دادن آن به دنیا فعالیت‌هایی را انجام دهیم.»

 

۱۰ کشور بالا شیوع ویروس کرونا، ۵ کشور برتر در گردشگری سلامت هم وجود دارد.رضایی: بر طبق آمار منتشر شده، بین ۱۰ کشور بالا شیوع ویروس کرونا، ۵ کشور برتر در گردشگری سلامت هم وجود دارد.

رضایی در ادامه افزود: «ما در توریسم سلامت جاذبه و دافعه داریم. دافعه آن برای بخش دولتی و جاذبه برای بخش خصوصی است. در اینجاست که دولت باید ترس، نگرانی، شک و عوامل خارجی که باعث می‌شود بیمار نسبت به ایران نگرش منفی داشته باشد را حدالامکان از بین برود.

بخش خصوص هم باید در بسته‌های خدماتی خود سرویس‌هایی را قرار دهد که بیمار را جذب کند. باید از اکنون شرکت‌ها و IPD بیمارستان‌ها در تلاش باشند و دنبال ایده، شیوه‌های نو خلاق و اجرایی باشند. استفاده‌ای که ایران می‌تواند در دوران کرونا داشته باشد بسیار بیشتر از سایر کشورهای مقصد گردشگری سلامت است.»

استانداردسازی بخش خصوصی

دکتر احمد هاشمیان، رئیس هیئت مدیره شرکت ایما با تاکید به مشکلات قبل از کرونا گفت: «ما حتی قبل از کرونا هم مشکلاتی در گردشگری سلامت داشتیم که توجه به آن‌ها امری ضروری است. تا زمانی که این مشکلات وجود داشته باشد، بدون وجود ویروس کرونا هم تنها به آب‌باریکه‌ای از صنعت گردشگری سلامت قانع هستیم.

اعداد و ارقامی که در ایران در این صنعت وجود دارد با سایر کشورها قابل قیاس نیست. بنابراین فرصت پیش آمده امروز، فرصت مناسبی برای پرداختن به این مشکلات است. زمانیکه مولفه‌های موفقیت کشورهای دیگر را بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم که چندان پیچیده نیستند و در پژوهش‌ها به آن‌ها اشاره شده است. در این صنعت در دنیا دو فاکتور اساسی وجود دارد که شامل دولت‌ها و بخش خصوصی است.»

در ادامه افزود: «همه کشورهای موفق در این صنعت صاحب یک برنامه مشخص هستند. در چارچوب این برنامه مسئولیت‌هایی را تعریف، برنامه‌ریزی و بودجه درنظر گرفتند. اگر ما این مسیر را رفتیم می‌توانیم با کشورهای دیگر رقابت کنیم اما اگر غیر از این باشد، تنها یک تعداد متقاضی وارد کشور خواهند شد و قابل رقابت با سایر کشورها نخواهیم بود.»

دکتر-هاشمیاندکتر هاشمیان: بخش خصوصی کشور نیازمند نزدیک شدن به استانداردهای روز است که با آن فاصله بسیار دارد.

هاشمیان با اشاره به نقش بخش خصوصی گفت: «بخش خصوصی هم سازوکارهای خود را دارد. بخش خصوصی کشور نیازمند نزدیک شدن به استانداردهای روز است که با آن فاصله بسیار دارد. اکنون این فرصت ایجاد شده تا دولت نقش خود را ایفا کند و یک بسته مشخص برای حمایت از بیزنس‌ها طراحی و وارد میدان شود. بخش خصوصی هم استانداردسازی را هدف خود قرار دهد.»

سید امیرحسین محسنی با تاکید بر فرصت‌های کرونا برای کسب‌وکارهای نوپا گفت: «بیماری‌های واگیردار در طی قرون همیشه وجود داشته و همیشه برای مردم عادی شده است و به‌زودی این ویروس هم برای همه مردم در سراسر دنیا عادی خواهد شد. همانطور هم که در صحبت‌های فعالان صنعت گردشگری سلامت عنوان شد، اکنون بخش درمانی گردشگری سلامت فعال است. به‌گونه‌ای که ما در تیم سریتامد چندین بیمار عراقی داشتیم که با پای پیاده تا مرز شلمچه آمدند، تا شاید بتوانند از مرزها عبود کنند و خود را به بیمارستان‌های ایران برسانند که البته موفق نشدند.

شیوع ویروس کرونا برای ما که یک کسب‌وکار نوپا هستیم، یک‌سری مزایا و مشکلاتی را به‌همراه دارد. از مزایای آن می‌توان گفت که ما هزینه‌هایی مانند هزینه‌ مکان و پرسنل را نداشتیم و توانستیم روی سایت و شبکه‌های اجتماعی سریتامد کار کنیم که نتیجه آن بسیار خوب بود که اگر شاید این دوران نبود به نتایج تا یک سال آینده هم نیز نمی‌رسیدیم.»

ابوالفضل ثباتی کادر درمان بیمارستان امام خمینی معتقد است که باید ارتباط بین بیمار و مبدا را هرطور که شده، حفظ کنیم. در اینباره گفت: «این روزها می‌توانیم حتی روی درمان کرونا مانوور دهیم. بیماران کرونایی کشوران دیگر را می‌توان بدون تماس با هیچ فردی به بیمارستان منتقل کرد. موضوع دیگر انتقال پزشک است. آن چیزی که اکنون اهمیت دارد حفظ ارتباط است که انتقال پزشک می‌تواند به حفظ این ارتباط کمک کند.»

مدتورشاپ

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.