باید توانمندی‌های درمانی‌مان را با مدرک و سند، اطلاع‌رسانی کنیم

گفت‌وگوی مدتورپرس با دکتر رضا فکر آزاد، رئیس انجمن علمی لیزر پزشکی ایران و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی ارتش

ارائه خدمات لیزر پزشکی به بیماران خارجی می‌تواند یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی صنعت گردشگری سلامت ایران باشد. در اغلب کشورهای جهان نیز ارائه خدمات لیزر درمانی، مراقبت از پوست و زیبایی یکی از پرطرفدارترین بخش‌های درمانی برای بیماران خارجی است.

دکتر رضا فکر آزاد، رئیس انجمن علمی لیزر پزشکی ایران در گفت‌وگو با مدتورپرس تاکید دارد که ایران در حوزه لیزر پزشکی در سطح علمی و تجربی بسیار بالایی قرار دارد و برای جذب گردشگر سلامت نیاز است که ارائه این خدمات استاندارد در حوزه لیزر پزشکی به اطلاع بیماران خارجی برسد.

فکر آزاد، متخصص «پریودنتولوژی» با فلوشیپ لیزر در دندانپزشکی و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی ارتش است. مشروح این گفت‌وگو را از نظر می گذرانید.

ناشناخته ماندن به عنوان یکی از مهم‌ترین موانع صنعت گردشگری ایران شناخته می‌شود. این ناشناخته ماندن، چه آسیب‌هایی در صنعت گردشگری سلامت بر جای گذاشته است؟

برای جذب گردشگر سلامت، در وهله اول نیاز است که بیمار خارجی بداند که در مراکز درمانی ما چه خدمات تخصصی و تکنیکی ارائه می‌شود. همچنین اگر بحث ارتقای هتلینگ و مراقبت از بیمار نیز ارتقا پیدا کند، آنگاه بیمار خارجی از فرآیند درمانش راضی‌تر خواهد بود.

یک گردشگر سلامت نیاز دارد که در وهله اول، خدمات درمانی مناسبی از سوی یک درمانگر ماهر در یک مرکز درمانی مناسب دریافت کند. در کنارش هم باید اطلاع داشته باشد که چه خدمات درمانی و با چه کیفیتی به او ارائه می‌شود. اقدام درمانی ویژه از سوی درمانگران ویژه، می‌تواند موجب رضایت بیمار خارجی شود.

در کشور ما خیلی اوقات یک پکیج درمانی مناسب به بیمار خارجی ارائه نمی‌شود. مثلا گاهی می‌بینیم که یک درمانگر ماهر برای ارائه خدمات درمانی باکیفیت وجود دارد، اما تجهیزات پزشکی استانداردی وجود ندارد. یا حتی گاهی درمانگر ماهر و تجهیزات پزشکی استاندارد هم وجود دارد، اما بحث هتلینگ و مراقبت از بیمار تعریفی ندارد.

گاهی همه این موارد هم وجود دارد و هیچ نقصی در ارائه خدمات درمانی به بیمار دیده نمی‌شود، ولی بیمار خارجی از وجود چنین خدمات درمانی باکیفیتی بی‌اطلاع است. حتی این اتفاق ممکن است در شهر و خیابان محل زندگی ما هم اتفاق بیفتد. فرض کنید که اگر یک مرکز درمانی استاندارد در نزدیکی محل زندگی ما باشد، ولی این مرکز به درستی معرفی نشده باشد، امکان دارد ما هیچ وقت از وجود چنین مرکز درمانی پیشرفته‌ای باخبر نشویم و در نتیجه از دریافت خدمات این مرکز هم محروم خواهیم ماند.

مطالب مرتبط:

در حوزه لیزر پزشکی، با چه چالش‌های دیگری برای جذب گردشگران سلامت مواجه هستیم؟

فرض کنید در حوزه چشم پزشکی، خوشبختانه تجهیزات پزشکی مورد نیاز در داخل کشور وجود دارد، اما برخی از این تجهیزات، رفته رفته دچار مشکل شده‌اند و به دلیل اعمال تحریم‌ها، تامین قطعات برخی از این تجهیزات هم با سختی همراه است.

در حوزه لیزر پزشکی و دندانپزشکی نیز دچار همین مشکل مشابه هستیم و با خراب شدن این تجهیزات، قطعا در ارائه خدمات لیزر پزشکی به بیماران خارجی دچار مشکل خواهیم شد. یعنی هرچقدر هم توانایی ما در حوزه‌های درمانی بالا باشد، باز هم در این شرایط تحریم ممکن است در ارائه خدمات درمانی به بیماران دچار مشکل شویم.

ساختار منسجم برای جذب گردشگر سلامت

جدای از مسائل درمانی، به نظرتان چه جاذبه‌هایی باعث می‌شود که گردشکر سلامت، ایران را برای درمان انتخاب کند؟

با توجه به شرایط تحریم، حتی ورود گردشگران معمولی به کشور هم کاهش پیدا کرده است، چه برسد به ورود توریست سلامت.

واقعیت این است که عمده توریست‌هایی که به کشور ما می‌آیند، برای دیدن آثار تاریخی و فرهنگی ما به ایران سفر می‌کنند. ایران یک کشور چهار فصل است و اکوتوریسم مطلوبی دارد که همین‌ها می‌تواند موجب جذب بیمار خارجی شود، ولی وقتی این گردشگران سلامت از وجود چنین امکاناتی بی‌اطلاع باشند، این مساله به توریسم سلامت نیز آسیب می‌زند.

اخبار اکوسیستم گردشگری سلامت را در تلگرام مدتورپرس دنبال کنید

در این شرایط چطور می‌توانیم توانمندی بالای کشورمان را در حوزه‌های درمانی به اطلاع بیماران خارجی برسانیم؟

واقعیت این است که ما توانایی‌های درمانی خودمان را به خوبی معرفی نمی‌کنیم. مثلا نتایج درمانی را ثبت نمی‌کنیم و به اطلاع دیگران نمی‌رسانیم. وقتی هم مقالات علمی خودمان را به اطلاع دیگران نرسانیم، در آن صورت این دستاوردها نمی‌تواند به توسعه توریسم درمانی کمک کند. درواقع باید توانمندی‌های درمانی‌مان را با مدرک و سند، اطلاع‌رسانی کنیم.

زمانی ادعاهای ما می‌تواند مورد قبول واقع شود که کارهای ارزشمندی را که در حوزه درمان انجام می‌دهیم، مستند کنیم و این دستاوردهای علمی را در نشریات جهانی به اطلاع همگان برسانیم. اینکه سرمان را پایین بیندازیم و فقط مریض ویزیت کنیم، ولی به فکر اطلاع‌رسانی درباره پیشرفت‌های درمانی‌مان نباشیم، این اتفاق در بلندمدت به ضرر گردشگری سلامت تمام می‌شود.

وقتی ما می‌گوییم دانش پزشکی ایران در خاورمیانه، تک و نمونه است، باید برای این ادعایمان سند بیاوریم و این سندها را هم در سطح گسترده منتشر کنیم. الان بیمار مثل گذشته نیست که هر چه به او بگوییم قبول کند. برای من جالب است که حتی در ایران هم برخی بیماران می‌پرسند که فلان پزشک چه مقاله‌های علمی در حوزه کاری‌اش دارد و در این خصوص تحقیق می‌کنند.

این یعنی اینکه ما دیگر با مجموعه بیماران آگاه روبرو هستیم که باید به آنها اطلاعات علمی از کارمان و دستاوردهایمان بدهیم تا به مراکز درمانی ایران اعتماد کنند.

اگر منحصرا بخواهیم در حوزه لیزر پزشکی صحبت کنیم، ایران در این حوزه درمانی پرطرفدار در چه جایگاهی قرار دارد و چطور می‌توانیم از این مسیر درمانی، توریست سلامت بیشتری جذب کنیم؟

در حوزه لیزر پزشکی، دانش و تجربه درمانگران ما در حد بسیار خوبی است و هیچ کمبودی در این حوزه نداریم. بنابراین ارائه خدمات لیزر پزشکی به بیماران خارجی می‌تواند با بهترین کیفیت در ایران انجام شود.

اگر می‌بینید که برخی بیماران خارجی برای درمان‌های لیزر پزشکی مثلا به کشور ترکیه می‌روند، واقعا به این معنی نیست که آنها بهتر از ما باشند، بلکه حواشی فرآیند درمانی در ترکیه برای برخی بیماران خارجی جذاب است و البته در ترکیه روی اطلاع‌رسانی درست و حرفه‌ای به بیماران خارجی نیز حسابی کار می‌شود.

الان مشکلی که داریم این است که ورود برخی تجهیزات پزشکی به کشور، گران تمام می‌شود و ورود برخی از این دستگاه‌ها نیز با محدودیت‌های تحریم مواجه است. در این زمینه نیاز به اسپانسر و سرمایه‌گذار داریم تا درمانگر بتواند از تجهیزات پزشکی پیشرفته در حوزه لیزر پزشکی بهره ببرد و ارائه خدمات لیزر پزشکی به بیماران خارجی نیز با کیفیت مطلوب دنبال شود.

با توجه به نرخ ارز، شرایط به نفع گردشگری سلامت ایران شده است و مثلا اگر گردشکر سلامت تا دیروز یک خدمات درمانی را با هزینه دو هزار دلار در ایران دریافت می‌کرد، حالا می‌تواند همان خدمت پزشکی را با نصف این قیمت دریافت کند که همین‌ها جذابیت توریسم درمانی ایران را بالا می‌برد. البته این فقط یک تکه پازل است. وقتی نرخ ارز بالا می‌رود، درمانگر و مراکز درمانی مجبور هستند که دستگاه‌ها و تجهیزات پزشکی را با قیمت بالاتری تهیه کنند.

تکنولوژی تجهیزات لیزر پزشکی نیز به طور مداوم در حال پیشرفت و ارتقا است و مثلا یک دستگاه لیزر پوست بعد از گذشت پنج سال واقعا از رده خارج می‌شود و تا آن موقع قطعا مدل بهتری از همان دستگاه وارد بازار خواهد شد. بنابراین سرمایه‌گذاری در این حوزه درمانی به این نیاز دارد که حداقل هر پنج سال یکبار، این سرمایه‌گذاری دوباره تکرار شود. برخی تجهیزات در حوزه لیزر پزشکی آنقدر گران شده است که خیلی از درمانگران نمی‌توانند بدون کمک اسپانسرها، این تجهیزات را وارد کشور کنند، بماند که آمریکا و کشورهای اروپایی نیز تمایلی برای فروش این تجهیزات بسیار گران به ایران ندارند.

اینها مشکلات عمده‌ای است که اگر برطرف شود، می‌توانیم در سطح وسیعی به ارائه خدمات لیزر پزشکی به بیماران خارجی بپردازیم.

گفت‌وگو: امین جلالوند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.