سالانه یک میلیون خدمات سرپایی به گردشگران سلامت ارائه می‌شود

گفت‌وگوی مدتورپرس با دکتر محمد مهدی قیامت، عضو هیات مدیره انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه ایران و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

گردشگری سلامت به عنوان صنعتی پیشرو و سودآور، این پتانسیل را دارد که با سایر صنایع رقابت کند و با کمترین میزان سرمایه‌گذاری، بیشترین درآمدزایی را به همراه داشته باشد. ساختار منسجم برای جذب گردشگر سلامت می‌تواند آمار توریست‌های سلامت در ایران را چند برابر کند. دکتر محمد مهدی قیامت، عضو هیات مدیره انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه ایران نیز در گفت‌وگو با مدتورپرس به فرصت‌های پیش‌روی گردشگری سلامت ایران اشاره می‌کند و در عین حال تاکید دارد که تا وقتی ساختار منسجمی برای صنعت گردشگری سلامت تعریف نشود، نباید انتظار سودآوری بالایی از این صنعت داشته باشیم. گفت‌وگو با این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و متخصص بیهوشی و مراقبت‌های ویژه درباره چالش‌های پیش روی صنعت گردشگری سلامت ایران را در ادامه می‌خوانید.

به نظرتان چرا برخی توریست‌های سلامت که وارد ایران می‌شوند، با رضایت خاطر به کشورشان بازنمی‌گردند؟

این یک واقعیت است که در کشور ما به دلیل نبود ساختاری واحد در گردشگری سلامت و دست‌های متعددی که در این کار وجود دارد، مدام با تغییر رویه‌ها و قوانین در حوزه توریسم درمانی روبرو هستیم. همچنین متاسفانه به دلیل دخالت برخی افراد غیرمتخصص در صنعت گردشگری سلامت، بسیاری از بیماران خارجی که برای درمان به ایران مراجعه می‌کنند، از رضایت کافی برخوردار نیستند.

آماری از میزان ورود گردشگر سلامت به کشور و درآمدهای این صنعت سودآور در ایران دارید؟

سالانه حدود ۱۰۰ هزار گردشگر سلامت در ایران داریم که درمان آنها منجر به عمل جراحی می‌شود. هر کدام از این گردشگران سلامت هم به طور متوسط هفت هزار دلار در ایران هزینه می‌کنند. همچنین سالانه یک میلیون بار خدمات سرپایی هم به گردشگران سلامت در ایران ارائه می‌شود. با این وجود معتقدم اگر این کار به روش صحیح انجام شود و گردشگری سلامت ما بتواند رضایت بیشتر گیرندگان خدمت را در پی داشته باشد، آمار ارائه خدمت به گردشگران سلامت می‌تواند به سالانه یک میلیون عمل جراحی و ۱۰ میلیون خدمات سرپایی در حوزه درمان افزایش پیدا کند. شما تصور کنید اگر این اتفاق محقق شود، چه ارزآوری هنگفتی می‌تواند برای کشور ما به همراه داشته باشد و در آن صورت زیرساخت‌های نظام سلامت به طور کلی متحول می‌شود.

با اینستاگرام مدتورپرس همراه باشید.

چه موانع مهمی وجود دارد که اجازه نمی‌دهد آمار ارائه خدمت به گردشگران سلامت در ایران به سالانه یک میلیون عمل جراحی برسد؟

گردشگری سلامت در ایران درگیر مسائل دلالی شده است. چند روز پیش یکی از پزشکان برایم تعریف می‌کرد که یک خانم مترجم با خودش گردشگر سلامت به مطب آورده بود و از من درخواست کرد که پورسانتش را بدهم. من هم به این خانم مترجم گفتم که مگر شما بابت ترجمه‌ای که انجام می‌دهید، پول دریافت نمی‌کنید؟ پس من الان دیگر باید بابت چه موضوعی به شما پول بدهم؟ این پزشک می‌گفت که من به آن خانم مترجم گفتم که دیگر برای من گردشگر سلامت نیاورد، اما باید در نظر داشت که همه پزشکان هم اینطور برخورد نمی‌کنند. یک عده پزشک و مراکز درمانی هستند که پول به دلال می‌دهند تا برای آنها گردشگر سلامت بیاورد. تا وقتی این مسائل هست و ساختار منسجم برای جذب گردشگر سلامت وجود ندارد، جذب میلیونی گردشگران سلامت امکان پذیر نیست.

ساختار منسجم برای جذب گردشگر سلامت

الان بیشتر از چه کشورهایی بیشترین توریست سلامت را داریم و فکر می‌کنید چطور می‌توانیم بیماران خارجی بیشتری را از کشورهای همسایه جذب کنیم؟

بیشترین تعداد گردشگران سلامت ایران از کشورهای عراق و برخی کشورهای همسایه می‌آیند و بیماران اروپایی بسیار کمتری به ایران مراجعه می‌کنند. همچنین تعداد محدودی بیماران خارجی نیز داریم که از کشورهای آفریقایی به ایران می‌آیند. به طور کلی این قابلیت وجود دارد که بیماران خارجی بسیار زیادی را از کشورهای همسایه جذب کنیم، اما باید ساختار تحقق این شرایط را فراهم کنیم و ساختار منسجم برای جذب گردشگر سلامت تحقق پیدا کند. مثلا چند وقت پیش با وزیر بهداشت کشور عمان صحبت می‌کردم، ایشان می‌گفت ما ماهانه حدود ۵۰۰ بیمار را فقط برای دریافت خدمات «ایمپلنت» به کشور آلمان می‌فرستیم که اگر بتوانیم این خدمات را از ایران دریافت کنیم و ساختاری برای آن تعریف شود، بسیار خوشحال خواهیم شد. بسیاری از بیماران کشورهای همسایه علاقه‌مند به حضور و درمان در ایران هستند، اما باید ساختار قانونی آن نهادینه و حمایت شود.

در نظر بگیرید که با توجه به گرایش‌های مذهبی مشترکی که در بین مردم منطقه وجود دارد، خیلی از گردشگران سلامت برای زیارت حرم امام رضا (ع) و سایر اماکن زیارتی، علاقه دارند که به ایران سفر کنند، زیرا این سفر برای آنها می‌تواند هم درمانی، هم زیارتی و هم سیاحتی باشد. یعنی هم می‌توانند از دیدن جاذبه‌های گردشگری ایران لذت ببرند و هم در عین حال می‌توانند خدمات درمانی استانداردی را با قیمت‌هایی بسیار پایین‌تر نسبت به سایر کشورها دریافت کنند، اما از آنجا که ساحت گردشگری سلامت کشور دچار دلالی شده است و برخی بیماران خارجی با نارضایتی کشور را ترک می‌کنند، مراجعات درمانی گردشگران کشورهای همسایه، رفته رفته در حال کم شدن است. هم اکنون عمده بیماران خارجی کشورهای منطقه هم که برای دریافت خدمات درمانی به ایران مراجعه می‌کنند، افرادی هستند که پول زیادی برای پرداخت خدمات درمانی ندارند. اگرچه بیماران خارجی می‌توانند در شهرهایی مثل شیراز، مشهد، اصفهان، تبریز، تهران و ارومیه، خدمات درمانی مطلوبی دریافت کنند، اما نبود ساختار منسجم برای جذب گردشگر سلامت و جولان دلال‌ها باعث شده است که در خیلی از موارد، این فرصت طلایی از دست برود.

گفت‌وگو: امین جلالوند

1 نظر
  1. جواد. م می گوید

    مصاحبه خوبی بود اما باید پرسید که آیا ما می توانیم به بیماران عمانی خدمات دندانپزشکی را با کیفیت کشور آلمان بدهیم؟ به نظرم یک نکته ای که در بیشتر صحبت ها مغفول می ماند این است که ما کیفیت خدمات درمانی ایران به گردشگران سلامت را بدیهی فرض می کنیم اما آیا می دانید سالانه چند بیمار خارجی از کشور ناراضی می رود؟ نباید همه مشکلات گردشگری درمانی را گردن دلالهها انداخت. باید به مشکلات پزشکان و بیمارستان ها و کلینیکهایی که کار گردشگری سلامت می کنند هم پرداخت. ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.