آینده پژوهی در گردشگری سلامت

یادداشتی از فرانک رحیمی دانشجو دکترا علوم ارتباطات

توسعه اقتصادی در هر کشوری، با تغییرات کیفی ممکن و با شاخص‌هایی قابل اندازه‌گیری است. حال با توجه به رشد گردشگری سلامت کشور ترکیه باید بررسی کنیم که شاخص‌های توسعه اقتصادی در کشور ترکیه چیست؟ شناسایی عوامل موثر در توسعه صنعت گردشگری کشور ترکیه و شاخص‌های توسعه اقتصادی در صنعت گردشگری سلامت در کشورهای چون آلمان، هند و دیگر کشورها، می‌تواند راهبردی برای کشف نقاط مثبت، منفی و کمبودها در ایران باشد تا دریابیم که به چه مسائلی کمتر توجه شده است.

توسعه گردشگری در ترکیه با برنامه‌ریزی در توسعه ملی است. یعنی فرآیندی عظیم، دگرگونی و تغییرات همه جانبه و در همه زمینه‌ها. درواقع حمایت، جذب و دعوت از سرمایه‌گذاران خارجی برای مشارکت در توسعه اقتصادی، با استفاده از تبلیغات و بازاریابی هوشمند و شبکه‌ای و خدمات برخط و با مدیریت حرفه‌ای و توانمندسازی زیرساخت‌ها، گسترش روابط بین‌المللی با در نظر گرفتن امتیازاتی برای آن‌ها و تداوم بر همکاری‌ها، از عوامل توسعه اقتصادی و جذب توریسم و توسعه صنعت گردشگری این کشور است.

با توجه به این مهم می‌توان گفت دعوت از سرمایه‌گذاران خارجی در مدیکال توریسم ایران؛ تبلیغات حرفه‌ای شبکه‌ای هوشمند، ارائه و ساخت پلتفرم قوی با همکاری‌های بین‌المللی و بازاریابی شبکه‌ای، می‌تواند در سطح بین‌المللی ایران را به برندی صاحب نام تبدیل کند و عامل توسعه اقتصادی ایران باشد. این مهم نیاز به حمایت همه‌جانبه مدیران و مسولان داشته و می‌تواند ایران را به قطب مرکزی صنایع گردشگری سلامت و صنایع دستی جهان تبدیل کند. درواقع در این قسمت چتر حمایت اجتماعی و اقتصادی دولت در مبادلات، اشاعه و بهبود کیفیت زیرساخت‌ها بسیار قابل توجه است.

 شناسایی بازار هدف و زیرساخت‌های رقبا در زمینه خدمات الکترونیکی و آنلاین و به روز، ارائه و توجه ویژه به قدرت عظیم پلتفرم‌های حرفه‌ای در عصر ارتباطات، بازاریابی شبکه‌ای و تشکیل تیم‌های حرفه‌ای کوچک زنجیره‌ای در سطح بین‌المللی و همکاری با دیگر کشورها مثل عراق، هند، چین، دعوت از کشورهای مستعد و خواهان تغییر و رشد، می‌تواند ایران را به برندی بی‌همتا در بین رقبای دیگر تبدیل کند و راهی برای شکوفایی و رونق این صنعت در کشور باشد.

بحث کیفیت مطلوب خدمات‌رسانی برای جذب مشتری و مشتری‌مداری بسیار حایز اهمیت است. شناسایی ضعف‌ها و کمبودهای رقبا، راهی برای رشد، حرکت و ایده‌سازی توسط متخصصین توانمند ایرانی در زمینه صنعت گردشگری سلامت خواهد بود.

علاوه‌بر این موارد با مطالعه اصول راهبردی کشورهای موفق در این زمینه مثل کشور آلمان و نظام درمانی و سلامت آن، توجه ویژه به خدمات مستمر در برنامه‌ریزی‌های سفر، خدمات توریستی، اقامت و دیگر امتیازاتی که برای گردشگران سلامت خود قائل است، راهی برای الگوبرداری جهت ارتقا صنعت توریسم سلامت و گردشگری و صنایع مرتبط باشد.

آینده پژوهی گامی موثر در توسعه گردشگری سلامت 

لذا برای شناسایی پتانسیل‌ها و بهبود تخصصی نقاط مثبت و یافتن نقاط منفی، پیشنهادی علمی و کاربردی ارا‌ئه شده و این سوال مطرح می‌شود که آینده صنعت گردشگری ایران و صنایع مرتبط چیست؟

پاسخ این است که با تشکیل کارگروه‌هایی علمی و دائمی از متخصصان، با هدف ساماندهی و پیش‌بینی آینده برای رشد و تقویت و توسعه، با روش دلفی در آینده‌پژوهی. از دلفی غالبا هنگامی استفاده می‌شود که تمایلی به ارزیابی مسائل در بلند مدت وجود داشته باشد. روش دلفی مبتنی بر پیمایش‌های ساخت یافته است و از اطلاعات شهودی شرکت‌کنندگانی که عمدتا متخصص هستند در مراحل مختلف استفاده می‌کند.

به لینکدین مدتورپرس بپیوندید

به عنوان مثال ژاپن با مطالعه روش دلفی، بررسی می‌کند که در آینده چه محصولات و کالاهایی را تولید کند. دلفی یک تحقیق با پایان باز است و افق‌های تازه‌ای در تصمیم‌گیری‌های حرفه‌ای به‌صورت بلند‌مدت نشان می‌دهد و پیش‌بینی می‌کند. همکاری همه جانبه و مشارکت مسئولین‌امر، همکاران و استقبال برای آینده‌پژوهی جهت پیشبرد اهداف با برنامه‌ریزی‌های بلندمدت و بالاخص با تقویت زیرساخت‌های تخصصی ارتباطات شبکه‌ای، الکترونیکی و راه‌اندازی پلتفرم‌هایی با هدف توسعه اقتصادی کشور، راهبردی علمی در نایل گشتن به اهداف و گسترش صنعت گردشگری سلامت و صنایع مرتبط و جذب توریست در سطح جهانی است.

در روش دلفی که با نظر متخصصان بنا شده است، فرض بر این است که آینده تعمیمی از گذشته و حال است. هدف، ارتقا چشم‌اندازهایی به منظور دستیابی به آینده بهتر است و ماموریتش تفکر در مورد آینده و در معرض نقد قرار دادن این تفکرات است. تا از بازخوردهایی که از این نقدها می‌گیرد بتواند با رجوع به خرد جمعی، تصمیم‌های بهتری در مواجهه با موضوعاتی در آینده گرفته و آن را تحلیل کند. پیش‌بینی بلند مدت مد نظر است و به انعکاس روندهای گذشته به آینده در دوره‌های زمانی معین می‌پردازد. با این روش می‌توان به مدلسازی نیز دست یافت.

پس در وهله اول شناسایی متخصصان این صنایع مَدنظر و متخصصین مرتبط نظیر صاحب‌نظران رشته‌های علمی علوم ارتباطات، بازاریابان بین‌المللی و کارشناسان، حمایت و همکاری دست‌اندرکاران امر، جهت مدلسازی برای پیشبرد اهداف و توسعه بسیار حایز اهمیت است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.