آغاز به کار اجلاس بین‌المللی کمیته گردشگری و خدمات وابسته ایزو

ایران مسئول تدوین استانداردهای بین المللی هتل‌های میراثی و رستوران‌های سنتی شد

اجلاس بین‌المللی کمیته گردشگری و خدمات وابسته سازمان جهانی استاندارد (ایزو) صبح یکشنبه هفتم مهر به میزبانی سازمان ملی استاندارد ایران و همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و میراث فرهنگی با حضور مهمانانی از کشورهای کره جنوبی، اسپانیا، بلغارستان و پرتقال در هتل استقلال تهران آغاز به کار کرد.

در آیین افتتاح این رویداد، سودابه یحیی‌زاده، معاون تدوین استاندارد سازمان ملی استاندارد، پیام نیره پیروزبخت، رییس این سازمان را قرائت کرد. در پیام پیروزبخت آمده است: سازمان ملی استاندارد ایران به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران، از ابتدای تاسیس کمیته گردشگری و خدمات وابسته ایزو یا کمیته ۲۲۸ با عضویت فعال در این کمیته، در تدوین استانداردهای مورد نظر مشارکت داشته و اینک با عهده‌دار شدن مسئولیت گروه کاری رستوران‌ها و مدیریت دو پروژه هتل‌های میراثی و سفره‌خانه‌های سنتی، در این امر مهم سهیم است. پتانسیل بالای کشورمان از نظر داشتن جاذبه‌های متعدد گردشگری، ۲۴میراث ثبت شده جهانی در سازمان یونسکو، نزدیک به ۱۰۰ سال قدمت استانداردسازی و همچنین شهرت مردم ایران به مهمان‌نوازی، ما را بر آن می‌دارد که تلاش کنیم با مشارکت موثر در تدوین استانداردهای بین‌المللی گردشگری نقشی تاثیرگذار داشته باشیم.

ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سخنانی، آموزش، مهارت و اشتغال را جزو برنامه‌های تبیین شده این وزارتخانه دانست و گفت: هدف صنعت گردشگری در سطح جهانی، رسیدن به اشتغال پایدار است که این مهم با اجرای ضوابط و مقررات استاندارد محقق خواهد شد.

تیموری درباره استانداردهای هتل‌های میراثی و سفره‌خانه‌های سنتی افزود: استانداردهای گردشگری و خدمات وابسته به ویژه استاندارد هتل‌های میراثی و سفره‌خانه‌های سنتی از موضوعات مهمی است که در جذب گردشگران و ارائه خدمات مطلوب به آنان و حفظ و نگهداری آثار تاریخی و فرهگی و نیز توسعه سرمایه گذاری بسیار موثر خواهد بود.

ادواردو لوپز بوسکتس، سفیر اسپانیا در ایران نیز به اشاره به اهمیت تمدن غنی ایران گفت: درباره فرهنگ و تمدن ایران می‌توان ساعت‌ها سخنرانی کرد. خوشبختانه تعامل فرهنگی و گردشگری ایران و اسپانیا باعث شده است که گردشگران اسپانیایی بسیاری از ایران دیدن کنند. دو دولت نیز برای ایجاد ارتباط موثر و شناسایی متقابل فرهنگ و زیبایی‌های کشورشان تلاش می‌کنند.

اجلاس بین‌المللی کمیته گردشگری و خدمات وابسته ایزو

سپس فرحناز قلاسی، مدیرکل دفتر مطالعات تطبیقی و مشارکت در تدوین استانداردهای بین‌المللی در سخنان خود درباره پیش‌نویس استانداردهای بین‌المللی هتل‌های میراثی و سفره‌خانه‌های سنتی گفت: این پیش‌نویس با مدیریت جمهوری اسلامی ایران در دو گروه کاری هتل‌ها و رستوران‌ها مورد بررسی صاحبنظران این حوزه قرار خواهد گرفت.

عباس بیدگلی، مدیر اجرایی جامعه هتلداران سخنران دیگر آیین افتتاح این رویداد بود. او در سخنان خود گفت: جامعه هتلداران ایران به عنوان یک تشکل بخش خصوصی با بیشترین گستره در صنعت هتلداری امروز، با پدیده‌ای به نام بوتیک‌هتل و یا اقامتگاه‌های تاریخی مواجه است که هتل‌های میراثی نیز در این مقوله جای می‌گیرند. قطعا وجود استانداردهای مناسب در این حوزه به ارتقای سطح استانداردها و ارائه خدمات به مهمانان منجر خواهد شد. بیدگلی درباره دغدغه بزرگ صنعت گردشگری نیز بیان کرد: توجه به صرفه‌جویی در مصرف انرژی و حفظ محیط‌زیست از چالش‌های اصلی امروز گردشگری در جهان هستند که در استانداردسازی باید به آن توجه شود.

حسن خلیل‌آبادی عضو شورای شهر تهران نیز با اشاره به وجود و قدمت اماکن تاریخی کشورمان گفت: بدیهی است که مدیریت شهری با این ویژگی‌ها نیاز به استانداردهایی برای ارتقای خدمات به شهروندان و گردشگران دارد. این اجلاس  با تمرکز بر تدوین استانداردهای مورد نیاز مراکز اقامتی میراثی  و رستوران‎های سنتی که مورد توجه گردشگران بسیاری است، بتواند در افزایش رضایت میهمانان پایتخت و کشورمان موثر باشد.

ماریا کروز کادیز، دبیر گروه کاری اقامتگاه‌ها وابسته به کمیته فنی بین‌المللی گردشگری کشور اسپانیا، ضمن بیان تجربیات خود از سفر به ایران گفت: ایران با داشتن اماکن تاریخی و گردشگری برای میزبانی این اجلاس بسیار مناسب است و هیچ کشوری بهتر از ایران نمی‌توانست میزبان این نشست تخصصی باشد.

با اینستاگرام مدتورپرس همراه باشید.

هنسا قادری دبیر کمیته متناظر گردشگری و خدمات وابسته و مسئول گروه کاری بین‌المللی کمیته ۲۲۸ ایزو در زمینه رستوران‌ها درباره برنامه فعالیت دو روزه این اجلاس گفت: پیش‌نویس استانداردهای بین‌المللی هتل‌های میراثی و سفره‌خانه‌های سنتی با مدیریت جمهوری اسلامی ایران در نشست‌های صبح و بعد از ظهر هفتم و هشتم مهرماه در دو گروه کاری هتل‌ها و رستوران‌ها بررسی می‌شود. وی درباره فعالیت کمیته متناظر استانداردسازی گردشگری و خدمات وابسته بیان کرد: این کمیته درسال ۲۰۰۶ و به دنبال تاسیس کمیته گردشگری ایزو زیر نظر سازمان ملی استاندارد تاسیس شد و در تدوین استانداردهای بین‌المللی این رشته مشارکت فعال دارد. اعضای این کمیته را نمایندگان سازمان‌ها و تشکل‌های دست‌اندرکار صنعت گردشگری و خبرگان گردشگری و استاندارد در کشورمان تشکیل می‌دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.