تاثیر منفی تحریم‌ها بر صنعت گردشگری، انکارناپذیر است

آثار تحریم‌ها در صنعت گردشگری

یادداشتی از علی ابراهیمی، عضو فراکسیون تولید و اشتغال مجلس درخصوص تاثیر تحریم‌ها در صنعت گردشگری ایران و راه‌های مقابله با آن

در شرایطی که تحریم‌های ظالمانه علیه ایران شدت گرفته، آثار تحریم‌ها در صنعت گردشگری نیز مشهود است. تحریم‌ها در زمینه جذب گردشگران خارجی، تاثیر منفی گذاشته و آثار تحریم‌ها در این حوزه، انکارناپذیر است.

البته نمی‌توان انتظار داشت که دولت بتواند به تنهایی با عوارض تحریم‌ها در صنعت گردشگری مقابله کند و در این مسیر نیاز است که همه فعالان صنعت گردشگری در بخش دولتی و خصوصی، دست به دست هم دهند تا آثار تحریم‌ها در این صنعت سودآور کاهش پیدا کند.

قطعا یکی از بهترین راهکارها برای کاهش اثرات تحریم‌ها، استفاده از توان سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است. باید دولت به بخش خصوصی میدان دهد و زمینه را برای حضور گسترده بخش خصوصی در صنعت گردشگری فراهم کند. اگر این شرایط پیش بیاید، آن وقت خیلی راحت‌تر می‌توان به جذب گسترده توریست‌های خارجی اقدام کرد.

در صورتی که دولت بتواند زمینه حضور گسترده سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را در صنعت گردشگری فراهم کند و از شرکت‌های قانونی در این حوزه حمایت بیشتری به عمل بیاورد، می‌توان با دست پرتری با تحریم‌های آمریکا مقابله کرد. در این مسیر باید بروکراسی‌های زائد در فرآیند سرمایه‌گذاری‌های بخش گردشگری کاهش پیدا کند تا سرمایه‌گذار با رغبت بیشتری حاضر شود که سرمایه‌اش را در صنعت گردشگری تزریق کند.

دولت به عنوان سیاستگذار و پشتیبان بخش خصوصی باید برنامه‌های راهبردی و کلانی را در صنعت گردشگری پیاده کند تا بتواند از توان بخش خصوصی فعال در صنعت گردشگری برای مقابله با تحریم‌ها، بهره بیشتری ببرد.

از سوی دیگر باید در نظر داشت که کشور ما از مزیت‌های زیادی در حوزه گردشگری سلامت نیز برخوردار است و در شرایط تحریم‌های اقتصادی، صنعت گردشگری سلامت در ایران می‌تواند درآمد ارزی بالایی برای کشور به همراه داشته باشد.

 معرفی توانمندی‌های ایران در صنعت گردشگری سلامت باید بیش از گذشته در دستور کار قرار بگیرد، زیرا قطعا اگر صنعت گردشگری سلامت در ایران توسعه پیدا کند، توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی نیز همراه آن خواهد آمد.

به طور کلی، در شرایط دشوار و حساس اقتصادی که در آن قرار داریم، باید به فکر درآمدهای ارزی جدیدی باشیم که بتواند تا حد زیادی جایگزین درآمدهای نفتی شود. تمرکز بر توسعه صنعت گردشگری سلامت می‌تواند این هدف مهم را برای ایران محقق کند. البته تحقق این هدف مهم در صنعت گردشگری سلامت نیز به افزایش سطح همکاری و تعامل بین بخش دولتی و خصوصی نیاز دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.