مشکلات گردشگری سلامت جامائیکا
جامائیکا اگرچه دارای پتانسیلهای بالایی برای گردشگری پزشکی در بخشهای مختلف است اما کمبود منابع بهخصوص مراکز درمانی، بزرگترین مشکل رونق گردشگری پزشکی این کشور است
این اطلاعیه درحالی منتشر شده است که از ابتدای سال ۲۰۱۶ میلادی دولت جامائیکا با توجه به سیاستهای افزایش درآمدی خود در بخش گردشگری بهخصوص گردشگری پزشکی جامائیکا اقدام به بازاریابی گسترده در سراسر جهان بهخصوص قاره آمریکا کرده است. مسئولان این کشور براین باورند که امتیازات و پتانسیلهای موجود جامائیکا میتواند در بخش گردشگری پزشکی درآمد قابل توجهی به اقتصاد کشور هدیه دهد.
این سیاستگذاران با اشاره به تعداد بالای جامائیکاییهایی که خارج از کشور زندگی میکنند میگویند: «بخش عمدهای از این افراد برای دریافت خدمات درمانی به کشور باز گشته و تلاش میکنند درکنار بازدید خانواده و فامیل خدمات مورد نیاز مثل چشمپزشکی، دندانپزشکی، جراحیهای کوچک و … را نیز دریافت کنند که این خود امتیازی برای رونق گردشگری پزشکی جامائیکا است؛ چون براساس آمار نزدیک به ۳ میلیون جامائیکایی خارج از کشور زندگی میکنند.»
در همین حال دفتر تبلیغاتی یاد شده دلایل مختلفی را برای عدم رونق قابل توجه گردشگری پزشکی جامائیکا معرفی کرده که اصلیترین آن بعد از کمبود مراکز درمانی عدم علاقه سرمایهگذاران خارجی برای ورود در این عرصه است.
اخبار اکوسیستم گردشگری سلامت را در تلگرام مدتورپرس دنبال کنید
به گفته کارشناسان این موسسه تبلیغاتی، بیتحرکی دولت و همچنین نبود مشوقهای قابل توجه برای سرمایهگذاران خارجی باعث شده است که علی رغم وجود فرصت برای سرمایهگذاران خارجی در این حوزه، میزان سرمایهگذاری طی دو سال اخیر از سوی آنها تقریبا صفر باشد.
این گروه تاکید میکنند درصورتی که دولت مشوقهای قابل قبولی برای سرمایهگذاران خارجی ارائه کند بدون تردید امتیازات و ارزش افزودهای که در این زمینه وجود دارد باعث ورود سرمایههای خارجی در بخش گردشگری پزشکی شده و در نهایت اقتصاد جامائیکا به اهداف تعیین شده در این زمینه دست مییابد. البته به گفته برخی دیگر از این کارشناسان نبود گواهینامههای بینالمللی و همچنین استانداردهای بینالمللی در بخش گردشگری پزشکی جامائیکا نیز میتواند درآینده نزدیک مانع از دستیابی دولت به اهداف تعیین شده باشد.
پدرو کیگالی؛ کارشناس اقتصاد گردشگری در این زمینه میگوید: «جامائیکا فرصت بسیار مناسبی برای رونق گردشگری پزشکی در اختیار دارد به این دلیل که گردشگری عمومی این منطقه برای جهانیان شناخته شده است و اگر دولت برنامه تدوین شده دقیقی در بخش گردشگری پزشکی ارائه کرده و امتیازات مناسبی هم برای سرمایهگذاران خارجی و داخلی در این زمینه معرفی کند بدون تردید طی کمتر از ۵ سال رونق قابل توجهی در بخش گردشگری پزشکی جامائیکا تجربه میشود.»
کیگالی معتقد است جای تردید نیست که پتانسیل اصلی جامائیکا سرمایهگذاری در بخش گردشگران ثانویه در بخش پزشکی است چون سالانه چند میلیون گردشگر عمومی برای استفاده از سواحل و طبیعت این کشور وارد خاک جامائیکا میشود و اگر بتوان برای آنها بستههای تندرستی، سلامت و … ارائه کرد بدون تردید اغلب آنها حاضر به پرداخت هزینهها هستند.