ایراد از خود ماست (پاسخ به کمپین)
یادداشتی از احسان عباسی مدیر و موسس شرکت تسهیلگری سلامت در حال تاسیس در مشهد
شاید بتوان گفت که در شرایط ارزی کنونی بهترین کمک ما به خود و کشور ارزآوری و تمرکز بیش از پیش بر آن باشد. در بسیاری از کشورها دولتها هزینههای گزافی بابت معرفی و مطرح کردن گردشگری پزشکی و مهیا نمودن زیرساختهای آن کردهاند. دولت ما هم در حد توان خود فعالیتهایی داشته و امید هست که در آینده تلاش بیشتری کند.
نمیتوان توقع داشت که دولت و ارگانهای وابسته به آن همه مسائل را حل کند؛ زیرا بیفایده است. درواقع آن چیزی که قابل تغییر است را باید تغییر دهیم و آن از خودمان شروع میشود. بنابراین باید ببنیم که در شرایط کنونی و با پیشی گرفتن رقبایمان مانند ترکیه چه باید بکنیم تا بتوانیم سهم خودمان را از این صنعت به دست آوریم.
اکنون باید بررسی کرده و ببینیم که نقاط ضعفمان چیست و چرا توریست درمانی ترکیه را بهجای ایران انتخاب میکند؟ با بررسی این موضوع قطعا متوجه میشویم که ایراد از خود ماست. در ذیل به چند مورد برای حل این مشکل اشاره کردهام:
- قبل از هر چیز باید اتحاد، هماهنگی و تعامل بین همه شرکتهای گردشگری و تسهیلگری سلامت با هدف برند کردن گردشگری سلامت ایران صورت گیرد.
- برگزاری کلاسهای آموزشی و ارائه کتب مفید در زمینه گردشگری پزشکی موفق دنیا
- کپی و ارائه مدل نحوه ارائه خدمات گردشگری سلامت از کشورهای پیشرو و موفق
- برگزاری کمپینهای تبلیغاتی گردشگری سلامت در کشورهای مقصد و یادآوری مزیتهای رقابتی که به نسبت رقبا داریم.گرچه بهتر هست این اتفاق از طریق دولتها انجام شود. اما اگر میسر نبود از اتحاد شکل گرفته شرکتهای فعال در این حوزه انجام شود.
- تعهد خاص شرکتهای ایرانی به رضایت گردشگر پزشکی و ارائه خدمات بسیار با کیفیت و دید بلند مدت به این موضوع.
- هدف همه شرکتها برند شدن گردشگری سلامت ایران و منافع کل کشور ایران باشد و نه تنها منافع شخصی.
- ایجاد و تقویت هر چه بیشتر انجمن صنفی گردشگری سلامت بهصورت واحد در ایران.
- شناخت و معرفی مراکز درمانی معتبر، مطرح و با کیفیت در شهرهای ایران (از طریق تجربهها و سوابق قبلی) و ارجاع بیماران به این مراکز جهت ارتقا هر چه بیشتر ارائه خدمات بهتر