ماهی ۳ میلیون ویزیت حضوری غیرضروری!
گفتوگو با محبت رضوانی: استارتاپ هاسپیتل میخواهد با مشاوره پزشکی آنلاین مطبها را خلوتتر کند
مشاوره پزشکی آنلاین حوزهای است که استارتاپ هاسپیتل برای خود انتخاب کرده است و از سال ۹۶ دراین حوزه فعالیت میکند. محبت رضوانی به همراه مسعود تاج فرد و دکتر گلرخ داورانپورفر که پزشک عمومی است این استارتاپ را راهانداختهاند. با محبت رضوانی همصبحت شدیم تا بیشتر از استارتاپ هاسپیتل بگوید: «من قبل ازاینکه وارد حوزه سلامت شوم در دوره پیششتابدهی آواکمپ با یک ایده دیگر در حوزه تاکسیهای آنلاین حضور داشتم. ولی از آنجایی که رقابت دراین حوزه زیاد بود این ایده را کنار گذاشتم.
به واسطه دوستی که با خانم دکتر داورانپورفرد داشتم و علاقه ایشان برای آگاه کردن جامعه در حوزه سلامت، تصمیم گرفتیم یک مجموعه ویدئو اینترنتی با عنوان «خوب شیم» با محوریت سادهسازی مفاهیم علمی و پزشکی تولید کنیم. این برنامه در قالب ویدئوهای ۳ الی ۵ دقیقهای همچنان نیز تولید میشود. هدف آن این است که پزشک در آن به زبان خودمانی و علمی مسائل روز پزشکی از جمله ویروسهای جدیدی که نمیتوان راحت در مورد آن در تلویزیون توضیح داد را توضیح میدهد و نسبت به آن اطلاعرسانی میکند. با بازخوردی که از مخاطبان گرفتیم متوجه شدیم بینندگان تمایل دارند ارتباط تعاملی با ما داشته باشند و سوالات خود را مطرح کنند. از همین جا ایده استارتاپ هاسپیتل شکل گرفت و از سال گذشته در شهریور ۹۶ با مسعود تاج فرد که بخش فنی را بر عهده دارد، هاسپیتل را راهانداختیم و در حال حاضر یک تیم ۸ نفره هستیم.»
در مورد هاسپیتل بیشتر توضیح دهید در آن چه خدماتی را ارائه میدهید؟
هاسپیتل یک پلتفرم است برای ارتباط بین افرادی که تمایل دارند مشاوره بگیرند با پزشکان و متخصصان. ما در ۱۶ حوزه مختلف مشاوره ارائه میکنیم. از آن جمله میتوانم به مواردی همچون تغذیه، مامایی و بارداری، سلامت کودکان، طب فیزیکی، روانپزشکی، ورزش و ارتوپدی، قلب و عروق، و سلامت پوست و مو اشاره کنم. مشاوره در استارتاپ هاسپیتل به سه حالت صورت میگیرد. در حالت اول افراد میتوانند از طریق تماس تلفنی با پزشکان صحبت کنند. این تماس تلفنی بدون نیاز بهاینترنت و بدون اینکه شماره کاربر در اختیار پزشک قرار بگیرد و یا بالعکس برقرار میشود. تماس تلفنی به صورت ۲۴ ساعته است و با قیمت پایه دقیقهای ۱۰۰۰ تومان شروع میشود که برای مشاوره مامایی و متخصص تغذیه است. ۱۵۰۰ تومان برای پزشک عمومی، ۲۰۰۰ تومان برای تماس با متخصص و ۲۵۰۰ و ۳۰۰۰ تومان برای فوق تخصص است.
میانگین مدت تماس حدود ۵ دقیقه است بهاین ترتیب که کاربر میتواند با هزینه ۱۰ هزار تومان با یک پزشک متخصص در مورد مشکلی که دارد صحبت کند. البته باید بر روی این نکته تاکید کنم که هاسپیتل جایگزین ویزیت حضوری نیست و مواردی را پوشش میدهد که نیازمند ویزیت بالینی و تجویز دارو نیست و صرفا جنبه مشاوره داشته باشد.
علاوه بر خدمت مشاوره تلفنی، استارتاپ هاسپیتل چه خدمات دیگری را ارائه میدهید؟
حالت دوم مشاوره رایگان مربوط به بخش پرسش و پاسخ میشود که کاربران میتوانند سوالات خود را در داخل اپلیکیشن مطرح کنند و نیازی نیست انتخاب کند که کدام پزشک پاسخ او را بدهد. بعد از سه الی چهار ساعت پزشکان به سوال به صورت متنی پاسخ میدهند. حالت سوم خدمت چت آنلاین با پزشک است. آن هم به صورت رایگان و پس تماس تلفنی قابل استفاده است. دراین حالت کاربر میتواند نتیجه آزمایش خود و یا مواردی که پزشک از او خواسته را برای پزشک به صورت آنلاین بفرستد و با او چت آنلاین داشته باشد. ما در واقع با خدماتی که در هاسپیتل ارائه میدهیم موفق شدهایم به مناطق مرزی ایران که معمولا تا شعاع ۳۰۰ کیلومتری به پزشک متخصص دسترسی ندارند خدماترسانی کنیم. علاوه براین افرادی که به هر دلیل روی این را ندارند که برای مشکلاتشان به پزشک مراجعه کنند نیز از جمله افرادی هستند که در استارتاپ هاسپیتل برای پاسخ گویی به نیازشان توجه شده است.
تا کنون چه تعداد کاربر از خدمات هاسپیتل استفاده کردهاند؟
تا کنون حدود ۱۰ هزار کاربر از خدمات ما استفاده کردهاند. و حدود ۱۵۰ پزشک نیز با ما همکاری دارند.
در چه مرحلهای هستید و آیا نقطه سر به سر را رد کردهاید؟
هنوز به نقطه سر به سر نرسیدهایم. با توجه بهاینکه استارتاپ ها از زمان شروع فعالیت خود سه الی ۵ سال نیاز دارند تا بتوانند به سر به سر برسند ما نیز هنوز بهاین نقطه نرسیدهایم ولی با آن فاصله کمیداریم و پیش بینی میکنیم تا سال آینده به این مرحله برسیم.
شیوه درآمدزایی استارتاپ هاسپیتل چگونه است؟
ما درصدی را که حدود ۴۰ درصد میشود را به ازای هر مشاوره دریافت میکنیم. البته میزان کارمزد براساس زمان تماس و شرایط دیگر متفاوت است. به عنوان مثال از تماسهایی که بین ساعات ۱۲ شب تا ۸ صبح انجام میشود درصد کارمزد کمتری میگیریم.
با چه سرمایه اولیهای کار را شروع کردید و آیا موفق به جذب سرمایه شدهاید؟
ما یک پارتنر فنی داشتیم و بخش زیادی از هزینهها ازاین طریق حذف شد. ولی به طور کلی پیاده کردن چنین سیستمیدر شرایط فعلی چیزی حدود یک میلیارد تومان سرمایه میخواهد. ما هم موفق شدهایم کهاین سرمایه را از طریق یک صندوق سرمایهگذاری خطرپذیر جذب کنیم.
در این مدت بازار را چطور ارزیابی کردید و استقبال مخاطبان برای استفاده از خدمات استارتاپ هاسپیتل چطور بوده است؟
در ابتدا با توجه بهاینکه مجموعه ویدئویی آنلاین در حوزه سلامت داشتیم بخشی از نیاز بازار را شناسایی کرده بودیم. ولی زمانی که وارد بازار شدیم متوجه شدیم بازاری که در آن حضور داریم با بازاری مانند مانند بازار اسنپ که تقاضای روزانه دارد متفاوت است. زمانی که کار را شروع کردیم متوجه شدیم باید به کاربر در این حوزه آموزش دهیم تا بتواند از تلفن کاربریهایی به غیر از سرگرمی نیز بگیرد و برای دریافت خدمات پزشکی و مشاوره هم از آن تلفن استفاده کند. هنوز هم در مرحله آموزش هستیم ولی به طور کلی در شش ماه اخیر با ایونت هایی که توسط وزارت بهداشت برگزار شده فرهنگسازی دراین حوزه بهتر شده است.
مسئله توریسم سلامت و گردشگری سلامت از جمله حوزههایی است که باید به آن بیشتر توجه شود چرا که میتواند برای کشور ارزآوری خوبی داشته باشد. علاوه براین جای پلتفرمهایی همون همگامسازی بیمهها با ارائه خدمات پزشکی آنلاین نیز خالی است. در حال حاضر در استارتاپ هاسپیتل ایرانیانی که به خارج از کشور سفر میکنند هم به دلیل اینکه سد زبانی برای آنها وجود ندارد از خدمات مشاوره استفاده میکنند.
حجم بازار را چقدر ارزیابی میکنید و استارتاپ هاسپیتل چند درصد آن را قصد دارد به دست بیاورد؟
طبق آمارهایی که بدست آوردیم ماهیانه در ایران بیش از ۳ میلیون نفر به پزشکان مراجعه میکنند که نیازمند ویزیت حضوری نیستند و برای دریافت پاسخ یک سری از سوالات و مشاوره به پزشک مراجعه میکنند. این تعداد مراجعه در ماه، بزرگی بازار را نشان میدهد کهاین افراد به طور متوسط برای پزشک عمومیحداقل ۲۰ هزار تومان پرداخت میکنند. ما اگر بتوانیم یک درصد ازاین بازار را در راند اول بدست بیاریم هم موفق شدهایم.
دراین مدت با چه چالشهایی از نظر قوانین و مقررات و مشکلات استارتاپی روبرو بودهاید؟
از لحاط قوانین و مقررات یکی از مسائلی که استارتاپ هاسپیتل داشت این بود که هنوز مراجع و سازمانهای زیربط برای خودشان هم واضح نبود که چه آییننامهها و مقرراتی را باید تدوین کنند. ما جز ۷ استارتاپی بودیم که با وزیر بهداشت ملاقات داشتیم و به نظرم باید قوانین و مقررات با حضور استارتاپهایاین حوزه تدوین شود. در حال حاضر هم در حال تدوین این آییننامهها هستیم.
در اکوسیستم استارتاپی چه ظرفیتهایی را شناسایی کردهاید که جای کار بیشتری دارند؟
مسئله توریسم سلامت و گردشگری سلامت از جمله حوزههایی است که باید به آن بیشتر توجه شود چرا که میتواند برای کشور ارزآوری خوبی داشته باشد. علاوه براین جای پلتفرمهایی همون همگامسازی بیمهها با ارائه خدمات پزشکی آنلاین نیز خالی است. در حال حاضر در استارتاپ هاسپیتل ایرانیانی که به خارج از کشور سفر میکنند هم به دلیل اینکه سد زبانی برای آنها وجود ندارد از خدمات مشاوره استفاده میکنند. ما درخواستهای مشاوره از کشورهایی همچون آلمان، ارمنستان، ترکیه و غیره داریم. به طور کلی استارتاپ هاسپیتل ۴ زبان فارسی، ترکی، کردی و انگلیسی را پوشش میدهد و در این زبانها مشاور میدهد.
آزاده خیرآبادی