استارتاپهای گردشگری سلامت، نیاز جدی به همافزایی دارند
مدیرعامل استارتاپ شفاجو بر ضرورت همافزایی بین استارتاپهای فعال در صنعت گردشگری سلامت تاکید دارد و آن را لازمه تحول در این صنعت سودآور میداند
استارتاپ شفاجو را میتوان از جمله اولین سامانههایی به حساب آورد که خدمات آنلاین پزشکی و سلامتی را بنا نهاد. خبرگزاری گردشگری سلامت ایران با سوگل ثابتفر، مدیرعامل استارتاپ شفاجو مصاحبهای انجام داده و درخصوص فعالیتهای این شرکت و همچنین فرصتها و موانع پیشروی گردشگری سلامت در ایران با این فعال حوزه سلامت به گفتگو نشسته است.
ثابت فر تاکید دارد که افزایش آگاهی افراد نسبت به موضوع بهداشت و سلامت و بهبود ارائه خدمات پزشکی از جمله رسالتهای اصلی این استارتاپ است که پی گرفته میشود. ثابتفر، فارغ التحصیل رشته نرم افزار از دانشگاه الزهرا است و حدود پنج سال میشود که در حوزه سلامت الکترونیک در کسب و کارهای نوپا و استارتاپها فعالیت دارد.
او معتقد است که مهمترین نیاز امروز استارتاپهای فعال در حوزه گردشگری سلامت، همافزایی با یکدیگر است و در خصوص رفع موانع گردشگری سلامت در ایران، راهکارهای متعددی ارائه میدهد. گفتگو با مدیرعامل استارتاپ شفاجو را از نظر میگذرانید.
استارتاپ شفاجو ، کارش را از کجا شروع کرد و الان چه خدماتی به مردم ارائه میدهد؟
ما کار خود را در مرکز رشد مپس(MAPS)، اولین مرکز رشد خصوصی ایران آغاز و شرکت ایده گستر ساتراتک را تاسیس کردیم. رسالت ما در ساتراتک افزایش و حفظ سلامت انسانها است و میکوشیم با تکیه بر تکنولوژی دانش بنیان برای حل مشکلات حوزه بهداشت و سلامت، راهحلهای مطلوب مبتنی بر آخرین یافتههای علمی ارائه کنیم.
شرکت مپس، اولین مرکز رشد خصوصی تکنولوژی در ایران است که به منظور تولید سامانههای فناوری نوین با استانداردهای بین المللی تاسیس شده است. موسسان شرکت، تجارب طولانی در نوآوری و تاسیس شرکتهای فناوری در اروپا و آمریکا دارند. معتقدیم که تولید فناوری، امری جهانی است و از آنجا که ایران منبعی غنی از سرمایههای انسانی است، میتوان با تکیه بر تجارب گسترده موسسان در سطح بین المللی، فناوری پیشرفته روز را در ایران ایجاد و به جهان ارائه کرد.
درواقع میتوان گفت شفاجو اولین سایتی است که در حوزه سلامت الکترونیک به ارائه خدمات به پزشکان و مردم در حوزه سلامت میپردازد. از سال ۹۲ تاکنون نیز در حال فعالیت هستیم. البته باید این نکته را هم ذکر کنم که اگرچه هم اکنون به عنوان مدیرعامل استارتاپ شفاجو مشغول به فعالیت هستم، اما در تیمهای استارتاپی، سمتها و پستها خیلی معنی ندارد. افراد تیمهای استارتاپی معمولا هر کاری که از دستشان برمی آید برای تیم و شرکتشان انجام میدهند. من هم در بازههای زمانی مختلف، کارهای مختلفی برای شفاجو انجام دادهام.
شفاجو به دلیل قدمتی که دارد، دستاوردهای زیادی هم داشته است. مثلا در جشنواره وب ایران، سابقه احراز مقام نخست را دارد و در جشنواره رسانههای دیجیتال سلامت نیز شفا جو به عنوان وبسایت برتر و جزو استارتاپهای برتر شناخته شد. همچنین تاکنون شفاجو در رویدادهای زیادی در حوزه سلامت شرکت کرده است.
با توجه به تجربهای که از فعالیت استارتاپی در حوزه سلامت دارید، فکر میکنید چه مشکلاتی پیش پای فعالان استارتاپی در حوزه سلامت وجود دارد؟
موانع و مشکلات همواره برای هر استارتاپی وجود دارد که خیلی از آنها هم بین استارتاپهای مختلف، مشترک است. مثلا مشکل تامین و حفظ منابع انسانی، دغدغه منابع مالی و اخذ مجوزها، مسائل و مشکلاتی است که همواره وجود دارد. نکته مهم دیگر این است که هیچ تاییدیه، آیین نامه و مجوز خاصی برای فعالیت استارتاپها در حوزه سلامت وجود ندارد که همین مساله نیز به عنوان یکی از اصلیترین مشکلات فعالیت استارتاپی در این حوزه به شمار میرود.
به نظرتان کشور ما میتواند قطب مهم گردشگری سلامت در دنیا باشد؟ آیا اصلا چنین ظرفیتها و زیرساختهایی را در اختیار داریم؟
یکی از موضوعات جالب حوزه سلامت که بسیار هم میتواند پردرآمد باشد، صنعت توریسم درمانی است که در آن افراد خارج از ایران برای درمان به ایران وارد شده و حاضر میشوند که برای دریافت خدمات درمانی در کشور ما هزینه کنند. در این بین، یک سری استارتاپها و شرکتهای ایرانی نیز وجود دارند که در این راستا خدمات مطلوبی ارائه میدهند.
با این وجود معتقدم که معرفی بیشتر این شرکتها و بازاریابی در محیط هایی خارج از ایران، بسیار ضروری است، طوری که این شرکتها باید بتوانند با ذکر جزئیات خدمات، بیانی خوب و با در نظر گرفتن فرهنگ مراجعان، خدماتشان را به خارجیها معرفی کنند.
صنعت گردشگری سلامت در ایران، بسیار جای فعالیت و گسترش روزافزون دارد. به این دلیل که ما بسیار پزشکان ماهر و زبردستی داریم که در دنیا مشهور هستند و حتی خیلی از بیماران دنیا تمایل دارند که فرآیند درمانشان را زیر نظر این پزشکان بگذرانند.
بخصوص در یک سری بخشها و تخصصها مثل عملهای زیبایی، خیلی خوب میتوان مانور داد. علاوه بر اینکه میتوان در خاورمیانه فعالیت کرد و سهم بیشتری از بازار گردشگری سلامت در این منطقه داشت، خیلی از کشورهای دیگر نیز وجود دارند که دوست دارند با ایران و فرهنگ ایرانی آشنا شوند، اما متاسفانه آشنایی چندانی ندارند که چطور میتوانند به ایران بیایند.
در این شرایط، اگر یک سرویسی خودش را آنچنان به گردشگران معرفی کند که بتواند یک سری خدمات آسوده و از پیش تعیین شده را به یک کاربر خارج از کشور ارائه دهد، گردشگران خارجی نیز حتما از این خدمات استقبال میکنند و در عین حال، این شرکتها نیز میتوانند رشد خیلی خوبی داشته باشد. با توجه به درآمد ارزی هم که این کار دارد، الان بهترین موقعیت است که استارتاپها به سمت گردشگری سلامت بروند و رشد مالی خود را تضمین کنند.
مهمترین نیاز و خلا جدی در بازار گردشگری سلامت ایران را چه موردی میدانید؟
به نظرم یکی از مهمترین مواردی که جای خالی آن در اکوسیستم سلامت استارتاپی کشور مشاهده میشود، هم افزایی بین استارتاپ های فعال در حوزه سلامت است که البته در این راستا نیز اقداماتی انجام داده ایم و امیدواریم اتفاقات خوبی بیفتد.
هم اکنون یک سری شرکتها در حوزه گردشگری سلامت در ایران فعالیت میکنند و پیشرفت خوبی هم داشته اند، اما این شرکتها میتوانند با هم افزایی بیشتر با یکدیگر در مسیری گام بردارند که هم این استارتاپ ها قویتر شوند و هم خدماتشان، گستردهتر شود. با این کار میتوانند خدمت رسانی بیشتری داشته باشند و خودشان را هم بهتر و بیشتر به کاربران معرفی کنند. در عین حال این هم افزایی موجب میشود که منابع مالی این استارتاپها نیز با یکدیگر تجمیع شود و اتفاقهای بزرگی رخ دهد.
شاید این نقطه کمبود هم افزایی بین استارتاپهای فعال در حوزه گردشگری سلامت، در صورتی که رفع شود، میتواند گردشگری سلامت در ایران را متحول کند.
با توجه به شرایط موجود، به نظرتان از چه مسیر علمی و مطمئنی میتوان به توسعه گردشگری سلامت در ایران نایل شد؟
به نظرم یکی از مهمترین دغدغههایی که شرکتهای فعال در حوزه گردشگری سلامت در ایران با آن مواجه هستند، نحوه معرفی درست این شرکتها در بازارهای بین المللی است که باید استارتاپهای فعال در این حوزه تلاش کنند این دغدغه را حل کنند.
البته هم اکنون به دلیل وضعیت سیاسی که وجود دارد، تا حدی وجهه کشور ما به درستی برای خارجیها جا نیفتاده است و برخی از آنها تصور اشتباهی از کشور ما دارند. به همین دلیل، نمایش درست و مثبت از وضعیت واقعی ایران برای گردشگران خارجی، کاری زمان بر و کمی هم مشکل است که استارتاپهای فعال در گردشگری سلامت باید روی این موضوع کار کنند. درواقع، این یکی از استراتژیهایی است که باید این شرکتها آن را جدی بگیرند و با برنامه ریزی، درصدد رفع این مشکل باشند. اگر این اتفاق بیفتد، توسعه گسترده تر صنعت گردشگری سلامت، دور از ذهن نیست.
گفتگو: امین جلالوند
نظرات بسته شده است.