۱۴۰۲ هم می‌تواند سال گردشگری سلامت باشد

پنل آخرین وضعیت گردشگری سلامت در ایران با حضور حسین ‌یاراحمدی،‌ دکتر ‌محمد ‌پارسا،‌دکتر ‌علی ‌بزازی‌ برگزار شد

جمیله گنجعلیخانی‌زاده |نشست آخرین وضعیت گردشگری سلامت در ایران به عنوان یکی از بخش‌های اصلی ششیمن همایش بزرگ گردشگری سلامت (MTT) با حضور حسین ‌یاراحمدی،‌ دکتر ‌محمد ‌پارسا،‌دکتر ‌علی ‌بزازی‌ برگزار شد. این همایش بزرگ با همت مدتورپرس و  در تاریخ پنجم اسفندماه ۱۴۰۱ و با حضور جمعی از فعالان و کسب‌وکارهای پیش‌رو حوزه‌ی گردشگری و سلامت در سالن همایش‌های بین‌المللی بیمارستان پیامبران برگزار شد.

در این پنل سه سخنران اصلی ضمن برشمردن مشکلات خاص گردشگری سلامت در ایران در مورد راهکارهایی که برای برون‌رفت شرکت‌های فعال از بحران‌های جاری و پیش‌رو می‌توان متصور بود صحبت کردند و در ادامه نیز در زمان پرسش‌و پاسخ‌ بحث‌های انضامی در خصوص چه باید کرد بین حضار و سخنران‌ها درگرفت.

دکتر محمد پارسا وضعیت گردشگری سلامت ایران را در وهله‌ی نخست، قربانی بروکراسی اداری وزارت‌خانه‌های ذیربط دانشت و گفت: «متاسفانه در ایران بیشتر از اینکه کاری در این خصوص انجام شود، درگیر کاغذبازی هستیم. وزارت بهداشت و وزارت گردشگری نبردی با هم دارند و هر یک می‌خواهند مالک حوزه‌های بیشتری باشند اما در آن حوزه، کاری هم پیش نمی‌برند. بنابراین کسب و کارها دیگر از آنها قطع امید کرده‌اند و منتظر هم نیستند دولت در روند کار آنان تسهیل ایجاد کند و شرکت‌ها به این نتیجه رسیده‌اند با یکدیگر B2B کار کنند.»

مدیرعامل آمیتیس استانداردهای پایین خدمات بین‌الملل بیمارستان‌های ایران را از موانع اصلی توسعه گردشگری در ایران دانست و نیز به عدم ارائه قیمت‌های یکسان در بیمارستان‌ها برای خدمات مشابه اعتراض کرد که موجبات سردرگمی بیماران خارجی را فراهم می‌کنند.

وی موضوع مهاجرت در ایران را نیز یکی از موانع پیش‌رفت این صنعت دانست و گفت: «مهاجرت امروز بیشتر از آنکه شبیه به مهاجرت باشد، شبیه به فرار شده‌است. زیرا شرایط بسیار پیچیده‌ای وجود دارد. متاسفانه آمارهای رسمی نشان می‌دهد پزشکان حاذق زیادی در طول این مدت از ایران مهاجرت کرده‌اند و یا در حال مهاجرت هستند.»

پارسا در نهایت وظیفه‌ی بخش خصوصی و فعالان گردشگری سلامت را در شرایط بغرنج امروز ایران ممارست در تغییر نگاه دولت و حاکمیت به مسئله‌ی گردشگری سلامت دانست و گفت: «می‌دانم که ممکن است صدای من به هیچ جا نرسد اما ما باید با برگزاری این جلسات نگاه دولت را تغییر دهیم. زیرا وقتی یک کار بین‌المللی در حال انجام است باید هر کاری می توانیم انجام دهیم تا تمام ارگان ها نیز بین‌المللی فکر و عمل کنند.»

دکتر محمد پارسا مدیرعامل آمیتیس: «مهاجرت امروز بیشتر شبیه به فرار شده‌است. زیرا شرایط بسیار پیچیده‌ای وجود دارد. متاسفانه آمارهای رسمی نشان می‌دهد پزشکان حاذق زیادی در طول این مدت از ایران مهاجرت کرده‌اند و یا در حال مهاجرت هستند.»

دکتر علی بزازی نیز در این پنل، ارائه دادن خدمات متعدد را یکی از مشکلات اصلی کسب‌وکارهای حوزه گردشگری در ایران قلمداد کرد و گفت: «تجربه کشورهای دیگر نشان می دهد باید بر روی یک یا دو موضوع تمرکز کنیم و با صرف وقت و تمرکز بهتر آن را ارائه داد و نتیجه بهتری نیز گرفت.»

مدیرعامل طب مدتوریسم افزود: «صنعت مدیکال توریسم صنعتی جذاب اما دیربازده است و با اینکه در شرایط فعلی کشور، توصیه اقتصاددانان به انجام کسب و کارهای زودبازده است و پیشنهاد می کنند کارهای میان‌مدت را هم با احتیاط شروع کنیم و به کسب و کارهای بلندمدت اصلا ورود نکنیم؛ با علم به این موضوع، باید به این حوزه ورود کرد و از سرمایه‌گذاری گرفته تا استخدام نیروهای حاذق باید با احتیاط عمل کنیم تا شرکت به ورطه ورشکستگی نرسد و بتواند روی پا بایستد.»

بزازی ضمن یادآوری اینکه ایران پتانسیل بسیار بالایی در حوزه مدیکال توریسم دارد و ما به کمتر از ده درصد از این پتانسیل راه یافته‌ایم گفت بخشی از این عدم پیشرفت مربوط به نیروی انسانی ضعیفی است که در این صنعت وجود دارد چراکه در ایران نیروی انسانی در حوزه اینترنشنال مارکتیگ که قادر باشند جلسات B2B خوبی برگزار کنند و ارتباطات خوبی چه در نمایشگاه‌ها و چه در فضای آنلاین برقرار کنند، بسیار کم است.

وی در نهایت ضمن تاکید بر مشکلات فراوانی که بین شرکت‌های گردشگری سلامت با بخش آی‌پی‌دی بیمارستان ها وجود دارد یکی از این مشکلات را سوءظنی که این بخش‌ها به شرکت‌های واسط دارند دانست.

دکتر علی بزازی مدیرعامل طب‌مدتوریسم: «ایران پتانسیل بسیار بالایی در حوزه مدیکال توریسم دارد و ما به کمتر از ده درصد از این پتانسیل راه یافته‌ایم گفت بخشی از این عدم پیشرفت مربوط به نیروی انسانی ضعیفی است که در این صنعت وجود دارد»

حسین یاراحمدی نیز به عنوان گرداننده‌ی پنل و سخنران نیز ضمن تاکید بر اینکه ایران کماکان سرزمین کشف‌نشده‌ی فرصت‌های گردشگری سلامت است گفت: «من معتقدم در ۱۴۰۲ می‌توان همچنان برای توسعه گردشگری سلامت ایران و این بازار کار کرد. ما برنامه‌هایی در سال پیش رو داریم. زیرا هنوز هم فرصت‌های زیادی در حوزه گردشگری سلامت در منطقه وجود دارد و می توانیم به آن دست یابیم.»

مدیرعامل آریامدتور ضمن برشمردن موانع و فرصت های فعلی برسر راه گردشگری سلامت افزود: «شکی نیست خلاهای زیادی در این بخش وجود دارد و ما ناگزیر هستیم با آنها کنار بیاییم و فرصت‌های خاص خود را با خلاقیت خلق کنیم.»

 حسین یاراحمدی مدیرعامل آریامدتور: «من معتقدم در ۱۴۰۲ می‌توان همچنان برای توسعه گردشگری سلامت ایران و این بازار کار کرد. زیرا هنوز هم فرصت‌های زیادی در حوزه گردشگری سلامت در منطقه وجود دارد و می توانیم به آن دست یابیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.