مارکتینگ آفلاین در گردشگری سلامت

ترویج گردشگری سلامت در چه بسترهای غیراینترنتی صورت می‌گیرد؟

پارسا خاکنژاد | مدتورپرس

با تبدیل گردشگری سلامت به یک صنعت عظیم که بخش قابل توجهی از اقتصاد بسیاری از کشورها را تشکیل می‌دهد، تمرکز تعدادی نیز در این بخش به تبلیغات و مارکتینگ معطوف شده است. سرمایه‌گذاری‌های دولتی و برندینگ و قیمت‌گذاری اصولی در صنعت گردشگری سلامت از اهمیتی حیاتی برخوردارند، اما اگر نتیجه این تلاش‌ها در قالب‌های مختلف منتشر نشود و مورد توجه مشتریان بالقوه قرار نگیرد، تمام زمان، انرژی و سرمایه‌ای که برای رشد اولیه به کار رفته هدر می‌رود. به دلیل وابستگی دو مراحل ابتدایی به مارکتینگ، می‌توان آن‌ را مهم‌ترین مرحله برای حفظ بازدهی صنعت گردشگری سلامت دانست.

مارکتینگ به دو بخش آنلاین و آفلاین تقسیم می‌شود. اولی که از نامش هم پیداست، بر بستر اینترنت شکل می‌گیرد و بخش اعظم مارکتینگ گردشگری سلامت را تشکیل می‌دهد. اما امروز به بخش آفلاین و غیراینترنتی مارکتینگ در گردشگری سلامت می‌پردازیم.

مارکتینگ آفلاین
مارکتینگ آفلاین بخش مهمی از صنعت گردشگری سلامت است. مهم است بدانید کجا تابلویتان را بالا ببرید!

مارکتینگ آفلاین در گردشگری سلامت خود به دو بخش کوچک‌تر تقسیم می‌شود،‌ مارکتینگ تبلیغاتی و مارکتینگ کیفی. مارکتینگ تبلیغاتی عموما توسط شرکت‌های تسهیل‌گر گردشگری سلامت و بعضا توسط کشورهای مقصد یا بیمارستان‌ها صورت می‌گیرد. مارکتینگ کیفی اما مستقیما نقش تبلیغاتی ندارد و غالبا توسط بخش پزشکی-اجرایی مقاصد گردشگری سلامت انجام می‌شود و مستقیما بر محور عملکرد آن‌ها در قبال گردشگران سلامت قبلی‌ است. در این مطلب روش‌های مارکتینگ آفلاین در گردشگری سلامت را بررسی می‌کنیم.

مانور روی استانداردهای بین‌المللی

اولین مورد لیست این مقاله در بخش مارکتینگ کیفی قرار می‌گیرد و یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها برای مارکتینگ موفق و جلب گردشگران سلامت است. مهم‌ترین چیزی که برای یک گردشگر سلامت در وحله‌ی اول حائز اهمیت است کیفیت خدمات پزشکی کشور مقصد است. از این رو، این استراتژی‌ها شامل در دسترس بودن زیرساخت‌های پزشکی پیشرفته، گسترش آموزش و مهارت در رشته‌های تخصصی پزشکی، ایجاد هم‌کاری‌های قوی بین بیمارستان‌ها و موسسات بهداشتی و سرمایه‌گذاری در راستای رسیدن به فن‌آوری و پزشکی دقیق است.

داشتن استانداردهایی که کیفیت خدمات بهداشتی ارائه‌شده در یک موسسه را تایید می‌کند، عامل دیگری است که روند بازار گردشگری سلامت را تعیین می‌کند. مقاصدی که در آن مراکز پزشکی مهر تایید کیفیت خدمات خود را از سوی سازمان‌های بین‌المللی معتبر دریافت کرده‌اند به شکل چشم‌گیری در جذب گردشگران سلامت موفق‌ترند. مهر طلایی «کمیسیون مشترک اعتباربخشی سازمان‌های مراقبت سلامت»، مهم‌ترین این استانداردهاست.

افتتاح دفاتر بین‌المللی توسط شرکت‌ها و بیمارستان‌ها

راه‌اندازی دفاتر و شعب بین‌المللی،‌ وسعت شبکه‌‌ گردشگری سلامت کشور مقصد را به‌طور نسبی افزایش می‌دهد. این دفاتر عموما توسط شرکت‌های تسهیل‌گر گردشگری سلامت افتتاح می‌شوند. هرچند، بیمارستان‌ها نیز بعضا به این شیوه رجوع می‌کنند.

بیشتر پروسه تحقیقاتی گردشگران سلامت به شکل آنلاین صورت می‌گیرد،‌اما وجود یک دفتر یک شرکت تسهیل‌گر در کشور مقصد که مقر اصلی آن در کشور مبدا است، منجر به جذب متخصصان گردشگری سلامت و مراکز پزشکی کشور مقصد و شکل‌گیری همکاری‌های بین‌المللی در گردشگری سلامت می‌شود. علاوه بر این، وجود شعب این شرکت‌ها در کشور مقصد و در دسترس بودن فیزیکی‌ آن‌ها، منجر به احساس امنیت مضائف درمشتریان این شرکت‌ها می‌شود.

تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردی

اگر تا کنون مخاطب برنامه‌های تلویزیونی خارجی بوده‌اید، خصوصا در هنگام پخش برنامه‌های پربیننده مانند برنامه‌های ورزشی، قطعا به تبلیغات گردشگری کشورهای مختلف برخورده‌اید.

شرکت‌های گردشگری سلامت هم حالا در این بخش نقش پررنگی دارند و عموم این تبلیغات توسط آن‌ها سفارش داده می‌شود. آژانس‌های گردشگری سلامت ترکیه به خصوص مانور بسیار بالای بر روی مخاطبان عرب‌زبان خود می‌دهند. جدای از این، در هنگام مسابقات ورزشی، معمولا در کنار زمین بیلبورد‌های تبلیغاتی زیادی به نمایش در می‌آیند که گردشگری را در کشورهای مختلف تبلیغ می کنند، این تبلیغات بیلبوردی بیشتر توسط دولت‌ها رزرو می‌شود.

مارکتینگ آفلاین
تبلیغات محیطی و تلویزیونی یکی از راه‌های مارکتینگ خدمات سلامت است.

کشورهایی که بیشتر از این شیوه برای مارکتینگ بخش گردشگری سلامت خود استفاده می‌کنند شامل ترکیه، برزیل و کشورهای جنوب‌شرق‌آسیا به خصوص تایلند و سنگاپور هستند. با ظهور پلتفرم‌های پخش آنلاین، مخاطب برنامه‌های تلویزیونی به طور روزافزون در حال کاهش است و عموم مخاطبان تلویزیون در کشور‌های مبدا از اقشار سالمند هستند. این گروه احتمالا مشکلات سلامت بیشتری داشته باشند و در نتیجه به دریافت خدمات درمانی در آن‌سوی مرز‌ها نیز بیشتر توجه نشان می‌دهند. در نتیجه تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردی به آسانی بخش مهمی از مخاطبان مورد توجه صنعت گردشگری را خطاب قرار می‌دهد.

قیمت‌گذاری مناسب، کیفیت بالا و تبلیغات دهان‌به‌دهان

بدیهی‌ست که قیمت پایین مستقیما منجر به جلب گردشگران سلامت بیشتر می‌شود. کشورهایی که با حفظ‌ کیفیت‌، قیمت خدمات خود را پایین می‌آورند در حال رشد روزافزون در تعداد گردشگران سلامت ورودی هستند. سابقا کشور‌های غربی و آمریکا در جذب گردشگر سلامت بی‌رقیب بودند. با پیشرفت علم پزشکی در کشورهایی با قدرت ارز پایین این انحصار به مرور در حال از بین رفتن است.

نمایشگاه‌ها و همایش‌ها شاید به اندازه‌ گزینه‌های دیگر مطلب امروز در افکار عمومی مخاطبان صنعت گردشگری سلامت تاثیر نداشته باشد، اما در میان شرکت‌های تسهیل‌گر که بخش عظیمی از روندهای روز را در گردشگری سلامت تعیین می‌کنند این نمایشگاه‌های سالانه حرف اول را می‌زنند.

این کشورها به واسطه‌ ارزش پایین ارز ملی خود، قدرت این ‌را دارند تا در برابر ارزهای قوی‌تر کشورهای مبدا، قیمت خدمات را به شکل چشم‌گیری پایین آورند. این امر منجر به رقابت شده و تعداد گردشگران ورودی را به شکل عظیمی افزایش می‌دهد.

مشتریان این کشورها بهای کمی برای خدمات با استاندارد نسبتا خوب می‌پردازند و خدمات باکیفیتی دریافت می‌کنند، این بهای کم اما ماهیتی نسبی دارد و به نسبت ارز ملی کشور مقصد، سود راضی‌کننده‌ای محسوب می‌شود. گردشگر راضی نهایتا به کشور خود باز می‌گردد و به طور غیرمستقیم با بازگو کردن تجربه مثبت خود به مارکتینگ و تبلیغ کشور مقصد کمک می‌کند و این موضوع منجر به ایجاد مشتریان بالقوه در آینده می‌شود.

حضور در همایش‌ها و نمایشگاه‌های صنعت سلامت

نمایشگاه‌ها و همایش‌ها شاید به اندازه‌ گزینه‌های دیگر مطلب امروز در افکار عمومی مخاطبان صنعت گردشگری سلامت تاثیر نداشته باشد، اما در میان شرکت‌های تسهیل‌گر که بخش عظیمی از روندهای روز را در گردشگری سلامت تعیین می‌کنند این نمایشگاه‌های سالانه حرف اول را می‌زنند.

هر سال نوآوری‌ها و دستاورد‌های بخش پزشکی به همراه ابداعات خلاقانه‌ تسهیل‌گران در چنین‌ نمایشگاه‌هایی به نمایش گذاشته‌ شده و مورد ارزیابی و تحلیل قرار می‌گیرد. برای مثال در نمایشگاه بین‌المللی  گردشگری سلامت در چین، بیش از ۶۰۰ بیمارستان وشرکت تسهیل‌گر گرشگری سلامت مطرح دنیا شرکت کردند و بیش از ۹۵ هزار بازدیدکننده را جذب نوآوری‌های خود کردند.

نمایشگاه itb
نمایشگاه ITB برلین یکی از معتبرترین نمایشگاه‌های سالانه گردشگری جهان است.

پس از این نمایشگاه‌ها معمولا برترین شرکت‌ها و بیمارستان‌ها راه خود را به سوی موفقیت بیشتر در صنعت گردشگری سلامت پیدا می‌کنند. در این میان مخاطبان جدی‌تر گردشگری سلامت نیز توجه خاصی به محتوای این نمایشگاه‌ها دارند و نقش مهمی ‌را در روند تعیین ترندهای گردشگری سلامت پس از این نمایشگاه‌ها ایفا می‌کنند.

این نمایشگاه همچنین منجر به ایجاد ارتباطات بین‌المللی و همکاری‌های راه‌گشا میان بخش درمانی و کارآفرینان صنعت سلامت می‌شود. همکاری‌هایی که انعکاس آن‌ها در رسانه‌ها، بخشی از مارکتینگ گردشگری سلامت کشورها موفق این صنعت است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.