بدون رونق هواپیمایی‌ها، گردشگری سلامت رونق نمی‌گیرد

اهمیت ایرلاین‌ها در گردشگری سلامت چیست و چرا این صنعت بدون آن‌ها فلج می‌شود؟

پارسا خاکنژاد|مدتورپرس

یزد یکی از بهترین شهرهای دنیا برای انجام درمان ناباروری یا همان IVF است. اما یزد پرواز بین‌المللی ندارد! این جمله‌ای است که زیاد از زبان فعالان گردشگری سلامت کشور به‌خصوص یزدی‌ها شنیده‌ایم. چرا نقش هواپیمایی و خطوط هوایی را نمی‌توان در رونق گردشگری درمانی نادیده گرفت؟ قبل از پاسخ به این سوال اول یک تاریخچه دور از گردشگری سلامت را مرور کنیم.

تاریخچه مختصری از گردشگری سلامت در دنیا

هر چند گردشگری سلامت در سال‌های اخیر و در عصر مدرن تبدیل به یک صنعت مستقل و پررونق شده است، اما مفهوم و اجرای آن تقریبا به اندازه تاریخ بشر قدمت دارد. در طلوع تمدن، شهرهای عکد،‌ بابل و نینوا به عنوان مقاصد گردشگری سلامت عصر خود در بین‌النهرین فعال بودند و در یونان معبد آسکلپیوس، خدای شفا، واقع در منطقه‌  اپیدورنیا به عنوان مقصد گردشگران سلامت تمام یونان باستان عمل می‌کرد. در تمام طول تاریخ بشر تا زمان اختراع وسایل نقلیه مدرن، روند یک سفر درمانی با مشقات فراوانی رو به‌ رو بود و این سفرها تقریبا به طور انحصاری توسط افراد متمول اجتماع صورت می‌گرفت.

در این بین دو اختراع بشر در قرن ۱۹ میلادی تعریف روند انجام سفرها را به کلی تغییر دادند: قطار و هواپیما. دیگر انجام سفر به کشورهای دیگر نیاز ساعات طولانی پیاده‌روی یا اسب‌سواری دردناک نبود. دیگر راهزن‌ها در طول سفر خطری محسوب نمی‌شدند و دیگر مرزهای آن‌ سوی اقیانوس چندان دور به نظر نمی‌رسید.

اهمیت ایرلاین‌ها در گردشگری

از نظر لجستیکی، میزان حمل و نقلی که امروزه در صنعت گردشگری اتفاق می‌افتد، عملا بدون استفاده از هواپیماها غیرممکن است. در مورد بیمارانی که وضعیت آنان اضطراری نیست، امکان انجام سفر درمانی بدون هواپیما به کشورهای دور دست عملا وجود ندارد و در این میان بیمارانی که شرایط اضطراری دارند، حتی با وجود هواپیماها نیز دشواری‌هایی برای درمان به موقع دارند.

هواپیمایی اتریش
این روزها پروتوکل‌های بهداشتی برای ایرلاین‌هایی چون هواپیمایی اتریش اهمیت زیادی پیدا کرده است.

بدون وجود این پرنده‌های بزرگ، گردشگری سلامت کشورها در بهترین حالت به کشورهای خود محدود می‌شد و گردشگری سلامت بین‌قاره‌ای عملا از بین می‌رفت. از طرفی برخی بیماران امروزه در کشورهایی زندگی می‌کنند که علم برخی از درمان‌های حیاتی را در اختیار ندارند. در صورت بروز چنین بیماری‌هایی، این بیماران برای حفظ جان خود چاره‌ای غیر از سفرهای درمانی ندارند: نقش هواپیمایی‌ها تنها در تعیین سود و زیان یک صنعت نوپا نیست، بلکه جان انسان‌ها نیز به آن‌ها وابسته است.

شرکت‌های هواپیمایی خود را با گردشگری سلامت وفق داده‌اند

با توجه به رشد انفجاری گردشگری سلامت در دهه‌های اخیر و تبدیل شدن آن به یک صنعت جهانی، شرکت‌های هواپیمایی نیز به نقش کلیدی خود در این صنعت پی برده‌اند و در پی تسهیل تجربه گردشگران سلامت برآمده‌اند.

هواپیمایی ملی ترکیه (Turkish Airlines) برای تمام گردشگران سلامت و بیماران مسافری که این ویزا را در اختیار دارند، تخفیفی ۲۵ درصدی قائل می‌شود. در برخی موارد شرکت‌های هواپیمایی حتی برای یک یا دو تن از همراهان بیمار مسافر نیز چنین تخفیف‌هایی را قائل می‌شوند.

امروزه بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی برتر دنیا با آژانس‌های گردشگری سلامت و حتی در مواردی مستقیما با مراکز درمانی قراردادهای همکاری می‌بندند. برای مثال در کشور ترکیه در سال‌های اخیر امکان صدور ویزای درمانی برای گردشگرن سلامت توسط دولت این کشور فراهم شده‌ است.

هواپیمایی ملی ترکیه (Turkish Airlines) برای تمام گردشگران سلامت و بیماران مسافری که این ویزا را در اختیار دارند، تخفیفی ۲۵ درصدی قائل می‌شود. در برخی موارد شرکت‌های هواپیمایی حتی برای یک یا دو تن از همراهان بیمار مسافر نیز چنین تخفیف‌هایی را قائل می‌شوند.

ترکیش ایرلاین
بسیاری معتقدند یکی از دلایل رشد گردشگری سلامت ترکیه هواپیمایی ترکیش است.

با توجه به ساخت‌وساز روزافزون مراکز درمانی اختصاصی توسط کشورهای سرآمد گردشگری سلامت، هواپیمایی‌ها به دقت آمار تعداد مسافرانی که ویزاهای درمانی در اختیار دارند را بررسی می‌کنند و پروازهای بیشتری را به این مقاصد اختصاص می‌دهند. این امر منجر به تسهیل بیش از پیش سفرهای درمانی می‌شود و این اطمینان را به وجود می‌آورد که گردشگر سلامت با کمبود پرواز و احتمال از دست دادن نوبت باارزش خود مواجه نیست. بسیاری از گردشگران سلامت بالقوه‌ای که سابقا درباره‌ بخش مالی و لجستیکی درمان خود دودل بودند، با چنین تخفیف‌ها و بسته‌های ویژه‌ای راغب می‌شوند تا سفر را پی گیرند و به درمان خود درآن سوی مرزها بپردازند. از این طریق شرکت‌های هواپیمایی مستقیما در تعداد گردشگران سلامت یک کشور تاثیرگذارند.

امتیازهای ویژه ایرلاین‌ها برای سفرهای درمانی

در میان شرکت‌های هواپیمایی شایع است که اگر به هر دلیلی نیاز به تعویض بلیت پیش بیاید، معمولا مبلغی معادل درصدی معین از قیمت بلیت اولیه از مسافر طلب می‌شود. در سال‌های اخیر اما بسیاری از هواپیمایی‌های معتبر دنیا مانند لوفتانزا، هواپیمایی ملی ژاپن و هواپیمایی‌های ملی کشورهای اسکاندیناوی ابتدا به تحقیق درباره دلیل تعویض پرداخته و در صورت پزشکی بودن ماهیت دلیل از کسر این مبلغ خودداری می‌کنند. امری که منجر به اطمینان خاطر در گردشگران سلامت می‌شود و به شکل چشم‌ گیری از اضطراب مراحل آماده‌سازی سفر می‌کاهد.
بیمارستان‌های پرنده!

یکی دیگر از اقدامات ویژه‌ای که امروزه در میان هواپیمایی‌ها رایج‌تر شده و ایده آن از هواپیمایی لوفتانزا است، بهینه‌سازی هواپیماها برای بیماران بین‌المللی و گردشگران سلامت است.

این روند از سال ۱۹۹۶ میلادی در هواپیمایی ملی آلمان شروع شد و دو سال بعد،‌ اولین‌ ناوگان هواپیمایی این شرکت وارد بخش خدماتی و عملیاتی شد. این هواپیماها در ابتدا تنها مجهز به تخت‌های استاندارد بیمارستانی و امکانات نظارتی بودند، اما به مرور زمان بخش‌های دیگر مانند بخش مراقبت‌های ویژه،  ذره ذره به آن‌ها اضافه شده و به تدریج هر کدام از این هواپیماها تبدیل به یک مرکز مراقبتی مسافربر و پرنده شده‌اند.

لوفتانزا
لوفتانزا سرویس ویژه‌ای برای جابه‌جایی بیماران نیازمند تخت دارد.

این هواپیماها برای بیمارانی که از شرایط حادی دارند  و نیازمند بستری دائم هستند و از طرفی دسترسی به درمان مورد نیاز در کشور خود ندارند ایده آل‌‌اند. هر سال بیش از هزار پرواز برای جابه‌جایی بیمارانی که در چنین هواپیماهایی بستری هستند توسط هواپیمایی لوفتانزا صورت می‌گیرد که ناجی جان این بیماران و سندی انکارناپذیر از نقش حیاتی هواپیمایی‌ها در گردشگری سلامت و جذب بیماران بین‌المللی هستند.

مطلب مرتبط:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.