اندازه بازار توریست‌های درمانی افغانستان 1.5 میلیارد دلار است

گفت‌وگوی مدتورپرس با رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان از ظرفیت‌های توسعه مدیکال توریسم ایران در افغانستان 

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان با اشاره به برگزاری چهاردهمین نمایشگاه تخصصی ایران در کابل اظهار کرد: پتانسیل‌های موجود در زمینه گردشگری بخصوص توریسم درمانی در کشور افغانستان فرصتی برای حضور و سرمایه‌گذاری فعالان عرصه بهداشت و درمان است.
مهدی جوانمرد قصاب در این زمینه به خبرنگار ما گفت: به دلیل برخی مشکلات امنیتی طی سنوات گذشته زیرساخت‌های کشور افغانستان دربسیاری از بخش‌ها آنطور که شایسته مردم آن بوده رشد و توسعه پیدا نکرده اما اکنون با کاهش تنش‌ها و آغاز دوران ثبات سیاسی امتیازات گسترده‌ای در این زمینه وجود دارد که سرمایه‌گذاران می‌توانند استفاده بهینه از آن داشته باشند.
جوانمرد قصاب در ادامه افزود: برآوردهای انجام شده از سوی نهادهای مرتبط گردشگری در کشور افغانستان نشان می‌دهد بطور کلی زیرساخت‌های این صنعت در کشور افغانستان نیازمند سرمایه‌گذاری گسترده بخصوص از سوی کشورهای خارجی است و نهادهای مرتبط هم در این زمینه امتیازات ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاران تدارک دیده‌اند که به دلایل ارتباطات گسترده فرهنگی و سیاسی ایران در اولویت قرار دارد.

دولت افغانستان و برنامه‌های توسعه‌ای بهداشت و درمان

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان همچنین تاکید کرد: این درحالی است که با درنظر گرفتن برنامه‌های تدوین شده دولت افغانستان برای بهبود شرایط درمان و توسعه زیرساخت‌های بهداشتی فرصتی در زمینه گردشگری پزشکی نیز تا تثبیت شرایط مهیاست که اتفاقا ایران تا امروز برنامه مدونی ارایه نکرده است.
وی با اشاره به فعالیت مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی به خبرنگار ما گفت: تاسیس این نهاد و البته حضور فعال مقامات وزارت بهداشت افغانستان در این مرکز درکنار توانمندی‌ها و تخصص قابل توجه پزشکان ایرانی فرصتی قابل توجه برای استفاده از این بازار بکر است که شرکت‌های ارایه دهنده خدمات پزشکی باید با برنامه از آن استفاده کنند.
جوانمرد قصاب معتقد است ورود به بازار گردشگری پزشکی افغانستان به صورت موردی و بدون برنامه قطعا نمی‌تواند دستاورد قابل توجهی برای کشورمان داشته باشد چون رقابت در این بازار بسیار نزدیک و تنگاتنگ است و اگر واقعا برنامه ارائه نکنیم پتانسیل‌های ایران از جمله زبان و فرهنگ مشابه نمی‌تواند برای همیشه تعیین کننده باشد.
رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان همچنین با اشاره به همه‌گیری کرونا در سراسر جهان تصریح کرد: جوان بودن جمعیت این کشور باعث شد تا موضوع همه‌گیری در افغانستان کمتر از مناطق دیگر باشد در ضمن اینکه اصولا در طول این همه‌‌گیری مرز میان دو کشور تنها مرزی بود که بسته نشد و مبادلات تجاری و رفت و آماد مسافران هم در جریان بود.

فرصت‌های کرونا برای توسعه توریسم درمانی با افغانستان

به گفته وی شیوع ویروس کرونا اگرچه مشکلاتی ایجاد کرد اما فرصتی برای گسترش برخی مبادلات و فعالیت‌های تجاری بخصوص در زمینه گردشگری سلامت بود که ایران در کشور افغانستان نتوانست از فرصت ایجاد شده به خوبی استفاده کند درحالی که امارات متحده عربی و هندوستان از این بازار استفاده بهینه کردند.
جوانمرد قصاب درباره حجم بازار گردشگری سلامت افغانستان نیز به خبرنگار ما گفت: برآوردها نشان می‌دهد بازار گردشگری سلامت در کشور افغانستان ارزشی معادل 1.5 میلیارد دلار دارد که این رقم بدون درنظر گرفتن ارزش سایر بخش‌ها از جمله اقامت و حمل ونقل تعیین شده است.
وی ضمن تاکید مجدد به اهمیت تدوین برنامه‌های اصولی و دقیق برای توسعه بازارگردشگری سلامت در افغانستان برای ارایه دهندگان خدمات درمانی و شرکت‌های وابسته اظهار کرد: نبود استراتژی مشخص و عدم تدوین برنامه‌های علمی و کاربردی در این کشور باعث شده تا برخی از بازارهای وابسته به خدمات درمانی از جمله دارو که سهم بالایی در اختیار ایران بود اکنون در اختیار کشورهای دیگر قرار گیرد.
به گفته رایزن بازرگانی ایران در افغانستان زبان، فرهنگ و دین مشترک میان دو کشور می‌تواند فرصت قابل توجهی برای شرکت‌های ایرانی باشد اما نکته‌ای که باید همه فعالان این عرصه چه مدنظر داشته باشند این استکه افغانستان را نمی‌تواند تنها به عنوان یک بازار هدف برای فروش کالا و خدمات درنظر داشته باشند بلکه لازم است با سرمایه‌گذاری مشترک سهم بازار را تضمین شده کرد.
لازم به یادآوری است چهاردهمین نمایشگاه اختصاصی ایران در کابل از 21 تا 24 بهمن سال جاری برگزار می‌شود و این نمایشگاه فرصتی برای حضور شرکت‌های ایرانی بخصوص در بخش گردشگری است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.