فالوآپ بیمار با استارتاپ مدافون
گفتوگو با سارا حی، مدیرفنی استارتاپ خدمات مشاوره آنلاین پزشکی مدافون
مدافون، یک استارتاپ مشاوره پزشکی آنلاین است که سال 97 راهاندازی شده و کاربران با پرداخت هزینهای اندک از مشاورههای متخصصان آن در بیش از 30 حوزه مختلف بهرهمند میشوند. آنطور که مدیرفنی مدافون میگوید این استارتاپ سعی کرده متفاوت از همتایان خود عمل کند و بهترین پاسخها را از بهترین متخصصان بگیرد و به کاربران بدهد.
سارا حی تاکید میکند در مدافون با هر پزشکی کار نمیکنند بلکه با برترینها در هر حوزهای وارد همکاری میشوند. وجود دستیاران پزشک، داشتن شبکهای از پزشکان دانشگاهی، ارزانتر بودن و آیندهنگری بخشی از ویژگیهای مدافون است.
استارتاپ مدافون در ماههای آینده از سیستم هوش مصنوعی خود رونمایی میکند که به گفته مدیرفنی آن، تحولی تازه در مشاورههای پزشکی آنلاین ایران ایجاد خواهد کرد. گفتوگوی مدتورپرس با مدیر ارشد مدافون را در ادامه بخوانید.
ایده اولیه استارتاپ مشاوره پزشکی آنلاین مدافون چگونه شکل گرفت؟
ایده اولیه شکلگیری مدافون به سال 93 و مشکلات و درگیریهایمان برای پیگیری و فالوآپ بیماری یکی از اعضای خانوادهام برمیگردد. ما با اینکه به پزشکان مختلفی مراجعه کرده بودیم، مجبور بودیم عکسها و مدارک را به خارج از کشور بفرستیم که پزشکان متخصص نظر بدهند.
از سویی نیز دسترسی به پزشکان صاحب صلاحیت و بادانش داخلی نیز نداشتیم. از همین جا به ذهنم رسید که سیستمی طراحی کنیم که درمان و فالوآپ را تسهیل کند. امروزه میدانیم که فالوآپ در حوزه درمان اهمیت بالایی دارد. در سال 96 کارمان را شروع و یک سال بعد پروژهمان را عملیاتی کردیم. ابتدا بر مشاورههای پزشکی در حوزه کودکان متمرکز بودیم و فالوآپ را دنبال میکردیم اما به تدریج کارمان را گسترش دادیم و خدمات و سرویسهای بیشتری را راهاندازی کردیم.
در مدافون چه خدماتی به کاربران ارائه میشود؟
مدافون اپلیکشن پزشک آنلاین است. کاربر با مراجعه به اپلیکیشن یا نسخه وب مدافون سوالهای پزشکی خود را به اشکال مختلف متن، تصویر و ویدئو و صدا با پزشکان در میان میگذارد. پزشکان نیز با مشاهده سوالها پاسخها را به یکی از اشکال متن یا صوت و تصویر یا ویدئو میدهند.
در مرحله بعد کاربر یک هفته فرصت دارد متناسب با هزینهای که پرداخت کرده، سوالهای پزشکی خود را کامل کند و اگر نکتهای تکمیلی مدنظر دارد، آن را اضافه کند یا اینکه اسناد و مدارک بیشتری ضمیمه کند و به پزشک برساند. این مهمترین خدمتی است که مدافون به کاربران عرضه میکند.
در بازار خدمات مشاوره آنلاین پزشکی بازیگران زیادی حضور دارند و به نظر میرسد هر چه هم جلوتر میرویم بر تعداد استارتاپهای این حوزه افزوده میشود. استارتاپ مدافون مزیتهایی نسبت به دیگر کسب و کارهای مشاوره آنلاین پزشکی دارد؟
مهمترین مزیت استارتاپ مدافون، داشتن پزشکان متخصص و بهنام است. ما مجموعهای از پزشکان متخصص در مدافون داریم که برخی از آنها به هیچوجه با اپلیکشنهای دیگر همکاری نمیکنند و فقط در مدافون حضور دارند.
در حال حاضر 75 درصد پزشکان مدافون متخصص و فوقمتخصص هستند و اغلب آنها جزء هیئت علمی دانشگاهها هستند یا از دانشگاههای معتبر نیز فارغالتحصیل شدهاند. مزیت دیگر این است که هزینهای که کاربر برای مشاوره پزشکی پرداخت میکند، در مقایسه با هزینه ویزیت حضوری و نرخهای سایر اپلیکشنهای مشاوره آنلاین پزشکی کمتر است.
در مدافون با چه تعداد پزشک قرارداد همکاری دارید و خدمات در چند حوزه تخصصی به کاربران ارائه میشود؟
ما در مدافون برای 30 تخصص مختلف خدمات مشاوره آنلاین عرضه میکنیم و در مجموع نیز 200 پزشک با ما همکاری دارند که کاربران میتوانند از مشاورههای آنها استفاده کنند.
پلن درآمدی استارتاپ مدافون چیست و آیا سرمایه جذب کردهاید؟
سرمایه اولیه را خودم تامین کردهام و در حال حاضر نیز با تیمی 15 نفره مشغول کار هستیم. چندین پیشنهاد سرمایهگذاری نیز داشتهایم اما ترجیح میدهیم با کسانی وارد همکاری شویم که از جنس همین صنعت باشند. هدف ما این است که مدافون را بزرگ و بزرگتر کنیم و به اصطلاح آن را عمیقتر کنیم. بنابراین اگر با سرمایهگذارانی کار کنیم که تنها به فکر پول باشند، به طور قطع شکست میخوریم.
شیوع ویروس کرونا و تمایل مردم به مشاورههای پزشکی آنلاین برای مدافون چگونه بوده است؟
استقبال از مدافون بسیار زیاد بوده و در همین 9-8 ماه گذشته رشدی 4 برابری را در هر ماه تجربه کردهایم. فکر میکنم حتی اگر روزی هم کرونا تمام شود، این اعداد و ارقام پایینتر نخواهد آمد. چرا که سبک زندگی و رفتار مردم تغییر کرده است. ولی در مجموع در این ایام که بسیاری از مردم درگیر کرونا هستند، ما نیز مشاورههای پزشکی آنلاین کرونا را به رایگان در اختیار کاربران قرار میدهیم.
چه تحلیلی از حوزه مشاوره آنلاین پزشکی و جایگاه کنونی و آینده آن دارید؟
در حال حاضر با توجه به توسعه امکانات و ظرفیتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات و فراگیر شدن استفاده از تلفنهای هوشمند، بسیاری از کسب و کارها به سمت خدمات آنلاین و غیرحضوری رفتهاند. شیوع ویروس کرونا نیز به این موضوع دامن زده و در نتیجه اغلب کسب و کارها ناگزیر شدهاند که خدمات خود را به صورت اینترنتی و غیرحضوری به کاربران ارائه دهند.
در حوزه پزشکی نیز چنین تحولی ضروری به نظر میرسد. در تمام دنیا امروزه خدمات پزشکی آنلاین محبوب شدهاند و کاربران ترجیح میدهند به جای مراجعه حضوری به مراکز و اماکن بیمارستانی و مطبها، نیازهای مشاوره خود را به صورت آنلاین و از طریق بسترهای نوین ارتباطی و تلفنهای همراه برآورده سازند. به نظر میرسد مشاورههای پزشکی آنلاین بیش از هر چیزی یک ضرورت است.
تجربه کرونا نیز به ما ثابت کرده با کمی تلاش و کوشش و فراهم کردن برخی بسترها و زمینهها امکان دستیابی به نتیجه مطلوب وجود دارد. خدمات پزشکی نیز از این قاعده مستثنی نیست و بسیاری از کسب و کارها از این موقعیت به بهترین نحو ممکن استفاده کردند.
در دو سال گذشته در استارتاپ مدافون با چه چالشها و خلاهایی روبرو بودهاید که اگر برطرف شوند، بهرهوری بیشتری خواهید داشت؟
در حوزه مشاورههای آنلاین پزشکی هنوز نواقص و کمبودهایی احساس میشود. برای مثال اگر سازمانها و شرکتهای بیمهگر از خدمات پزشکی آنلاین پشتیبانی کنند یا اینکه دفترچه بیمه الکترونیکی در کشور پیادهسازی شود، به طور قطع خدماتی که استارتاپهای پزشکی آنلاین عرضه میکنند، بهبود خواهد یافت.
یعنی حالتی که در آن کاربر احساس کند اگر مبلغی برای دریافت مشاوره پرداخت میکند، شرکتهای بیمهگر مانند ویزیتهای واقعی، هزینهها را پوشش میدهند. یا اینکه پزشک نسخه دارویی را در پرونده الکترونیک ثبت کند و کاربر نیز با مراجعه به داروخانه، داروهای خود را دریافت کند. اگر چینن حمایتهایی از اپلیکشنهای مشاوره آنلاین صورت گیرد، به طور قطع کارآمدی آنها از آنچه امروز شاهد آن هستیم بیشتر هم خواهد شد.
بازار سلامت آنلاین ایران را چگونه ارزیابی میکنید؟
واقعیت این است که بازار سلامت ایران هنوز جای کار دارد. بسیاری از افراد و بیماران هنوز نمیدانند که امکان دریافت خدمات پزشکی به صورت آنلاین وجود دارد. برای رسیدن به سطحی که همه مطلع باشند به جای مراجعه حضوری به مراکز درمانی به خصوص در شرایط کرونایی فعلی که خطر بیماری بالاست، در خانه بمانند و خدمات مورد نیاز خود را به صورت آنلاین دریافت کنند.
ما نیاز به فرهنگسازی و آموزش بیشتر به عموم مردم داریم تا بدانند که این امکان را دارند که بخشی از خدمات درمانی مورد نیازشان را به صورت غیرحضوری دریافت کنند. طبیعی است که در تمام موارد نمیتوان مشاوره آنلاین پزشکی را توصیه کرد اما مردم باید بدانند که اگر به هر دلیلی میان رفتن یا نرفتن به مراکز درمانی مردد هستند یا به هر دلیل دیگری دسترسی به خدمات پزشکی ندارند، میتوانند علائم و نشانههای بیماریشان را از پزشکان به صورت آنلاین بپرسند و راهنمایی دریافت کنند.
در بسیاری از موارد پزشکان با شرح حالی که از بیماران به صورت آنلاین دریافت میکنند یا دیدن عکسها یا فیلمهای ارسالی کاربر، عارضه یا بیماری او را تشخیص دهند. ضمن اینکه نیاز است وزارت بهداشت بالاخره تکلیف خود را با کسب و کارهای آنلاین پزشکی یکسره کند و حضور و نقشآفرینی آنها را به رسمیت بشناسد. ما در برهه کنونی نیاز به حمایتهای قانونی داریم و در این مسیر بهتر است فرصتها را قدر بدانیم و اجازه ندهیم از دست بروند.
هدف استارتاپ مدافون چیست و چه برنامههایی برای آینده دارید؟
در مدافون از ابتدا سعی کردیم با پزشکانی همکاری کنیم که به واقع حاذق و کاربلد باشند و آنها را انتخاب کنیم. هنوز هم همین روال کار را ادامه میدهیم. چندین جلسه با هر پزشک برگزار میکنیم و در نهایت با کسانی وارد همکاری میشویم که به تخصص و دانششان باور داشته باشیم.
آنچه استارتاپ مشاوره آنلاین پزشکی مدافون را از بقیه کرده، وجود دستیاران پزشکی است. یعنی اگر کاربری بخواهد به صورت فوری به پاسخ سوال خود برسد، دستیاران پزشک زیر نظر خودِ پزشک به برخی سوالهای سادهتر پاسخ میدهد. در کل ایده اصلی استارتاپ مدافون دسترسی به پزشک و فالوآپ در سریعترین زمان ممکن است.
نکته دیگر این است که برای ما در مدافون اهمیت دارد که به جایی برسیم که کاربران بتوانند نظر چند پزشک را درباره یک موضوع و مسئله خاص دریافت کنند که این امکان در نسخههای آینده اپلیکیشن مدافون ایجاد خواهد شد. سرویس جدید براساس الگوریتم خاصی عمل میکند که در ایران تاکنون کسی سراغ آن نرفته و نمونه مشابه هم ندارد. ما تصور میکنیم سرویس آیندهمان کمک بزرگی به کاربران برای تصمیمگیری درباره بهترین نوع درمان خواهد کرد.
استراتژی استارتاپ مدافون این است که شبکهای از پزشکان متخصص و حاذق در سراسر کشور را ایجاد کند و این را به جدیت دنبال میکنیم. ما میخواهیم در مناطق دورافتاده و کمتر توسعه یافته که دسترسی به مراکز درمانی و بیمارستانی کمتر است، خدمات پزشکی بهتر و با امتیازهای ویژه به کاربران ارائه کنیم.
اضافه کردن تعداد پزشکان و تخصصها نیز جزء برنامههای آینده مدافون است. هرچند در حال حاضر در اکثر تخصصهای پزشکی به خصوص در حوزه کودکان، زنان، روانشناسی، دندانپزشکی، چشمپزشکی، تغذیه و به طور کلی تخصصیهای اصلی دارای شبکههای از پزشکان توانمند و صاحب دانش هستیم.
اگر موضوع پوشش بیمهای و پرونده الکترونیک سلامت به نتیجه برسد، خدمات بهتر پزشکی و درمانی با کیفیتتر و ارزانتری در اختیار کاربران قرار میگیرد. هدف غایی ما این است که بیماران در هر نقطهای از کشور به بهترین پزشکان دسترسی داشته باشند.
Ищите в гугле