خدمات مکمل درمان در استارتاپ سلامت بهزی
برقراری ارتباط بین بیماران و پزشکان در طول پروسه درمان یکی از عوامل موثر در پیشرفت روند درمان بیمار به شمار میرود. بر همین اساس استارتاپ بهزی بستری را فراهم آورده است تا خدمات مکمل درمان بهتر و موثرتر به بیماران ارائه شود. بهار مازندرانی و دکتر محمدعلی زارعیان این استارتاپ را راهاندازی کردهاند. مازندرانی دارای مدرک دکتری MBA و دکتر زارعیان فارغ التحصیل رشته پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی تهران است.
مازندرانی می گوید: «این علاقمندی در تیم وجود داشت که در حوزه سلامت کار کنیم. هدف ما این بود ارتباط بین بیمار و پزشک تسهیل شود. با بررسیهای میدانی که در کلینیک و در میان بیماران انجام دادیم متوجه شدیم بخشی از فرآیند درمان پس از حضور بیمار در مطب پزشک شکل میگیرد که مورد غفلت واقع شده است. فرآیند پیگیری و خدمات مکمل درمان حوزهای است که باید بیشتر به آن پرداخته شود. بر همین اساس تصمیم گرفتیم استارتاپ بهزی را با این هدف راه بیاندازیم.»
از چه زمانی کار خود را در بهزی شروع کردید؟
بعد از اینکه ایده اولیه شکل گرفت با حمایت وزارت بهداشت در یک کلینیک خدمت رسانی به بیماران را شروع کردیم تا به صورت پایلوت خدمات مورد تست قرار گیرد. در نهایت بعد از طرح پایلوت متوجه اثربخشی این خدمات شدیم. سپس برای فعالیت بیشتر کلینیکهای دیگری را نیز پوشش داده و همچنین از اردیبهشت ۹۷ اپلیکیشن بهزی وارد بازار شد.
در استارتاپ سلامت بهزی به دنبال چه اهدافی هستید؟
ما در بهزی به دنبال این هستیم که از بیماران پشتیانی کنیم تا در روند درمان خود احساس تنهایی نکنند. از طرف دیگر بتوانند آموزشهای مرتبط با بیماری خود را که مورد تایید پزشکشان است دریافت کنند. در نهایت بیماران مورد ارزیابی قرار میگیرند که تا چقدر در مسیر بهبودی قرار گرفتهاند. همچنین پزشکان میتوانند از طریق بهزی روند درمان بیماران را مطلع شوند و بررسی کنند چه روشی برای درمان بیماران بهتر جواب میدهد.
چه فرآیندی در بهزی شکل میگیرد و بیماران و پزشکان چطور میتوانند از این خدمات استفاده کنند؟
زمانی که بیمار به پزشک یا مرکز درمانی مراجعه میکند پس از تشخیص بیماری وی توسط پزشک پروفایل بیمار آپدیت شده و تشخیص بیماری در آن توسط پزشک ثبت میشود. از طرف دیگر بهزی یک داروخانه آموزشی است یعنی همانطور که پزشک برای درمان بیماری دارو تجویز میکند به ما اعلام میکند که برای بهبود روند درمان، بیمار به چه آموزشهایی نیاز دارد. از آن پس آموزشهای مورد نیاز با توجه به ویژگیهای شخصیتی و نوع بیماری بیمار برای او ارسال میشود. همچنین بیمار تا ملاقات مجدد با پزشک خود میتواند از طریق بهزی سوالات خود را مستقیم از پزشک بپرسد و پاسخ خود را نیز دریافت کند.
استارتاپهای موفق در حوزه سلامت و گردشگری سلامتپروفایل توسط بیمار یا پزشک در بهزی ایجاد می شود؟
پروفایل بیمار از یک سری سوالات اولیه که توسط بیمار در بهزی پاسخ داده شده است تشکیل میشود و پزشک در پروفایل فرد تشخیص بیماری را ثبت میکند. همچنین بیمار میتواند نسخهای که پزشک برای او نوشته است را در پروفایل خود آپلود کند تا پزشک از روند درمان بیمار به صورت کامل مطلع باشند و از گزارشهای سیستم استفاده کند.
در بهزی چه نوع بیماریها و در چه دستهبندی هایی مورد آموزش قرار گرفتند؟
در طول مدتی که بهزی وارد بازار شده است بیشترین بیماری که به ما ارجاع داده شده بیماریهای مرتبط با مشکلات معده و سوهاضمه است. مشکلاتی مانند سوزش معده و رفلاکس. علاوه بر این بیماری اضطراب از دیگر بیماریهایی بود که برای آموزش به ما رجوع داده شده است. پس از آن بیماریهایی همچون دیابت نیز در این سامانه قرار گرفته است
آموزشهای شما در چه قالبی ارائه میشود؟
ما اعتقاد داریم دارویی را خلق کردهایم که قابل تجویز است. توصیههای ما در قالب تغییر سبک زندگی در جهت درمان تعریف میشود. به این ترتیب که بیمار در سبک زندگی خود برای بهبود بیماری نیاز است که به تغذیه، فعالیتهای روزانه و ورزش، خواب، بهداشت و روان و بهداشت فردی خود و غیره توجه کند. توجه به همه این موارد منجر می شود که فرد سبک زندگی متناسب با درمان بیماری خود را پیش گیرد. علاوه براین توصیههای درمانی هم داریم به عنوان مثال یک بیمار دیابتی باید چه زمانهایی انسولین تزریق کند و یا پرهیز غذایی او چگونه باید باشد.
در این سامانه چه تعداد پزشک حضور دارد و همچنین تاکنون چه تعداد بیمار از بهزی استفاده کردهاند؟
تا کنون ۲۵۰ پزشک در سامانه حضور داشتهاند و حدود ۳۰۰۰ بیمار نیز از این خدمات استفاده کردهاند.
هزینه استفاده از این خدمات مکمل درمان در حال حاضر چقدر است؟
برای استفاده از این سامانه باید حساب بیمار هر ماه شارژ شود که مبلغ آن ۲۰ هزار تومان است. نقش ما بهصورت واسط است، درواقع ما خدمات کلینیکها و پزشکان را در اختیار بیماران قرار میدهیم و بخشی از این اشتراک ماهیانه در کلینیکها و پزشکان قرار میگیرد.
مطالب مرتبط:
آیا موفق به جذب سرمایه گذار شدهاید؟
ما به صورت بوت استرپ کار را شروع کردهایم و در انتهای سال گذشته موفق به جذب سرمایه شدیم.
در این مدت اکوسیستم سلامت را چگونه ارزیابی کردید و فکر میکنید چقدر کشش برای دریافت این نوع خدمات به صورت آنلاین وجود دارد؟
به نظر من با توجه به اینکه حوزه سلامت حوزه حساسی است نفوذ تکنولوژی در آن نیز باید با دقت بیشتری صورت بگیرد. البته میتوانم بگویم تاکنون نفوذ زیادی در این حوزه صورت نگرفته است ولی کارهای خوبی در حوزههای مختلف انجام شده است. نکتهای که وجود دارد این است که هنوز جای طرحهای نوآورانه در این فضا خالی است و ما در بهزی سعی کردیم در این حوزه نوآوری به خرج داده و کار جدیدی انجام دهیم.
آیا قصد دارید به حوزه گردشگری سلامت هم ورود کنید؟
من معتقدم که زنجیره سلامت برای بیمار یک زنجیره چند چرخهای است و لازم نیست ما برای خدمترسانی در همه چرخهها حضور داشته باشیم بلکه میشود با ایجاد همکاری بین بخشهای مختلف، این چرخه را کامل کرد. بر همین اساس در آینده بهزی قصد نداریم وارد توریسم سلامت شویم ولی تمایل داریم با پلتفرمهای دیگری که در حوزه گردشگری سلامت فعالیت میکنند همکاری کنیم. همانطور که تاکنون برخی از این استارتاپهای توریسم درمانی برای پیگیری بهتر روند درمان بیماران خود از پلتفرم بهزی استفاده کردهاند.
چه برنامه توسعهای را برای بهزی دارید؟
ما قصد داریم در سال پیش رو با حمایت انجمنها و نهادهای سیاست گذار در حوزه دیابت در کشور طرح ملی توانمدسازی بیماران دیابتی را اجرایی کنیم تا هر بیمار در هر نقطه ایران و در کشورهای فارسی زبان به آموزشهای مورد نیاز برای درمان بیماری خود دسترسی داشته باشد. بر همین اساس از بیماران دیابتی دعوت میکنیم که به سایت ما مراجعه و ثبت نام کنند تا بتوانند از این آموزشها از طریق سازمانهای ذیربط بهرهمند شوند.
تا کنون با چه چالش هایی از گرفتن مجوزها تا مشکلات استارتاپی روبرو بودهاید؟
خداروشکر تاکنون به دلیل نو بودن این ایده و علاقهمندی که در میان پزشکان برای استفاده از این خدمات دارند با مشکل خاصی روبرو نبودیم. مهمترین چالشی که داریم مربوط به فرهنگ استفاده بیماران از این خدمات است که باید در این حوزه بیشتر کار شود.
گفتوگو: آزاده خیرآبادی