میتوانیم از مشاوره آنلاین، ارزآوری داشته باشیم
گفتوگو با مجتبی بهنام، بنیانگذار استارتاپ مدیکال
مشاوره آنلاین پزشکی از جمله امکاناتی است که به مدد بیماران آمده است نا برای یک سوال کوچک مجبور نباشند به مطب پزشکان مراجعه کنند. استارتاپ مدیکال از جمله استارتاپهای پیشرو در این حوزه است که از ابتدای سال ۹۷ کار خود را آغاز کرده است. مجتبی بهنام که ۲۱ ساله و دانشجوی فیزیک دانشگاه امیرکبیر است این استارتاپ را بنیانگذاری کرده و شایان شلیله هم به عنوان منتور و مشاور او را همراهی میکند.
با توجه به اینکه در رشته فیزیک تحصیل میکردید چی شد که به حوزه سلامت علاقهمند شدید؟
گرایش تحصیلی من بیوفیزیک بود و اساتیدی که با آنها کار میکردم در حوزه پزشکی فعال بودند، به این واسطه وارد حوزه پزشکی شدم و در حوزه علوم شناختی فعالیت میکردم. از طرف دیگر با گروهی از دوستانم که طراح سایت بودند تصمیم داشتیم که کسبوکاری را راه بیاندازیم و با طراحی سایت مشتری جذب کنیم. من به آنها پیشنهاد دادم که از پزشکان شروع کنیم و برای آنها طراحی سایت انجام دهیم. ولی بعد به این نتیجه رسیدیم که به جای اینکه برای تکتک پزشکان سایت طراحی کنیم، یک پلتفرم جامع طراحی کنیم تا تمام پزشکان بتوانند از آن استفاده کنند. ایده نوبت دهی آنلاین نیز به ذهنمان رسید و در نهایت تصمیم گرفتیم که بستری را فراهم کنیم تا پزشکان بتوانند به صورت آنلاین به بیماران خود مشاوره دهند.
چطور دانش این حوزه را کسب کردید؟
وقتی که تصمیم ما برای انجام این کار جدی شد تقریبا از آذرماه پارسال به صورت جدی تحقیقات خود را بر حوزه کسب وکارهای آنلاین شروع و کتابهای زیادی را در حوزه کارآفرینی مطالعه کردم. در این حین ایدههای مختلفی به ذهنم رسید و طی تحقیقاتی که انجام دادم به این نتیجه رسیدم که حوزه تلهمدیسن و پزشکی از راه دور، حوزهای است که در دنیا بسیار پرکاربرد است و در ایران هم میتواند جای کار داشته باشد. بر همین اساس استارتاپهای مختلفی را در کشورهای مختلف که در این حوزه فعالیت میکردند مورد بررسی قرار دادم و متوجه پتانسیل حوزه گردشگری سلامت هم شدم. ایده تله مدیسن ایده جدیدی نبود و سالها در کشورهای مختلف اجرایی شده بود و ما هم تصمیم گرفتیم آن را در کشور بومی و اجرایی کنیم. از اوایل امسال استارتاپ مدیکال را استارت زدیم.
در مورد استارتاپ مدیکال بیشتر توضیح دهید؟
مدیکال یک پلتفرم در قالب وب سایت و اپلیکیشن برای ارائه و دریافت مشاوره آنلاین از پزشکان است. به عبارت بهتر در استارتاپ مدیکال امکان برقراری ارتباط زنده و تصویری با پزشکان، بدون هیچ محدودیتی در زمان و مکان را فراهم کردهایم. این نیازی بود که در میان بیماران شناسایی کردیم که فقط به خاطر یک پرسش ساده مجبور نباشند از شهرستانها و مناطق محروم به تهران و شهرهای بزرگ مراجعه کنند و در هر جایی که هستند بتوانند از خدمات پزشکی استفاده کنند.
استارتاپهای موفق در حوزه سلامت و گردشگری سلامتکاربران چطور میتوانند این خدمات را در مدیکال دریافت کنند؟
دو اپلیکیشن طراحی شده است یکی برای پزشکان یکی برای کاربران. پزشکان برای استفاده لازم است که در سایت ثبتنام کنند و پس از بارگذاری کارت ملی، گواهی نظام پزشکی، مدارک تحصیلی و رزومه ویدئویی مورد بررسی قرار میگیرند و میتوانند از اپلیکیشن استفاده و در صفحه اختصاصی خود برنامه زمانی خود را برای ارائه مشاوره انتخاب میکنند. کاربران در اپلیکیشن خود میتوانند پزشک موردنظر خود را از دستهبندیهای مربوطه انتخاب و بیوگرافی پزشکان را مطالعه کنند و زمانبندی مشاورهها را مشاهده و درخواست مشاوره دهند. پس از آن پزشک در زمان مقرر با بیمار تماس میگیرد و مشاوره میدهد.
در حال حاضر چه تخصصهایی را پوشش دادهاید؟
در حال حاضر کارشناسان ارشد روانشناسی، متخصصان تغذیه و ماماها؛ افرادی هستند که با ما همکاری دارند و حدود ۲۰ نفر میشوند. در ادامه قصد داریم پزشکان با تخصصهایی همچون پوست و مو، دندانپزشکان و غیره را نیز جذب کنیم.
تا کنون چه تعداد کاربر از خدمات استارتاپ مدیکال استفاده کردهاند؟
ما در مرحله اجرای آزمایشی هستیم و متخصصان از همین دانشگاههاکه اشاره کردم بودند و کاربرانی هم از خدمات استفاده کردهاند. تا کنون حدود ۵۰۰۰ نفر از خدمات استفاده کردهاند. قصد داریم به تدریج مشکلات فنی را برطرف کنیم و به صورت جدی وارد بازار شویم. پیش بینی میکنیم تا خرداد ماه وارد بازار شویم.
هزینه استفاده از خدمات استارتاپ مدیکال برای بیماران چقدر است؟
بیمار به ازای مدت زمانی که مشاوره دریافت میکند هزینه پرداخت میکند. تعرفههای ما مطابق مصوبه هیئت وزیران است که برای هر ۱۵ دقیقه برای پزشکان عمومی ۲۴ هزار تومان معین شده است و به عنوان مثال هزینه مشاوره با یک پزشک عمومی دقیقهای ۱۲۰۰ تومان است که ما همین هزینه را دریافت میکنیم. شیوه درآمدزایی ما به ازای دریافت کارمزد به ازای هر مشاوره است و به طور متوسط بین ۱۵ تا ۲۰ درصد است.
با چه سرمایه اولیهای کار را شروع کردید؟
سرمایه اولیه ما حدود ۸ میلیون تومان بوده است و تا کنون بوت استرپ پیش رفتهایم و با سرمایهگذاران زیادی مذاکره داشتهایم و یک شرکت سرمایهگذاری قول مساعد داده است که پس از اتمام فاز آزمایشی بر روی استارتاپ مدیکال سرمایهگذاری کند.
شما گفتید رویکردی هم به گردشگری سلامت دارید. چطور میخواهید به این سمت بروید و کار خود را گسترش دهید؟
من در این حوزه کار کردهام و ما در واقع بخشی از این حوزه را پوشش خواهیم داد. بیمارانی که هنوز وارد کشور نشدهاند و به دنبال این هستند که با پزشکان ایرانی صحبت کنند را میخواهیم پوشش دهیم تا از طریق مدیکال مشاوره آنلاین بگیرند و در مورد بیماری خود مشورت کنند. ما در حال کار بر روی این مرحله هستیم. برای این کار من با یکی از دوستان لبنانیام صحبت کردم و متوجه شدم یک پزشک عمومیدر لبنان ۶۴ دلار برای ویزیت خود هزینه دریافت میکند که این ویزیت در ایران حدود ۲ دلار است. از طرف دیگر اکثر پزشکان ما به زبان انگلیسی مسلط هستند میتوانند ویزیت آنلاین داشته باشند. همچنین در دانشگاههای تهران و شهید بهشتی، دانشجویان پزشکی از کشورهای همسایه داریم که پس از اتمام تحصیل به کشور خود بازمیگردند و میتوانیم آنها را نیز در کار جذب کنیم و بازویی برای خود در کشورهای همسایه ایجاد کنیم.
مطالب مرتبط:
- ویزیطب میخواهد وارد بازار کشورهای حاشیه خلیجفارس شود
- آموزش استارتاپهای حوزه سلامت با اَوِسن
- میخواهیم در آینده اسنپ بیماران هم شویم!
فکر میکنید چه زمانی بتوانید به این حوزه ورود کنید؟
به محض اینکه در داخل ایران به موفقیت برسیم و سرمایه برای تبلیغات در کشورهای دیگر داشته باشیم به این حوزه ورود میکنیم و فکر میکنیم سه سال آینده این اتفاق بیفتد.
ارزیابی از حجم بازار دارید و چقدر از آن را میخواهید به دست بیاورید؟
در بازار مشاوره آنلاین و تصویری، رقبای کمی داریم و به نوعی بازار دست نخورده است و اگر بتوانیم با وجه خوبی به بازار ورود کنیم میتوانیم ۷۰ درصد بازار را بدست بیاوریم. تاکنون مانعی برای رشد نداشتهایم و حوزه مشاوره از قبل در این بازار تعریف شده است و ما فقط این کار را با تکنولوژی بالاتر ارائه میدهیم.
چقدر فکر میکنید اکوسیستم آنلاین سلامت قابلیت این را دارد که به یک صنعت جدی تبدیل شود؟
فکر میکنم تا آن روزی که بتوانیم از درآمد استارتاپها به عنوان جایگزینی از درآمدهای نفتی استفاده کنیم خیلی فاصله داریم. ولی به طور کلی حوزه گردشگری سلامت و پزشکی نه تنها در ایران بلکه در خاورمیانه دست نخورده است و اگر دولت حمایتهای قانونی از طریق معرفی به سایر کشورها از استارتاپهای این حوزه داشته باشد حوزه مشاوره آنلاین ارزآوری بالایی شاید حدود ۳۰۰ میلیون دلار در سال را به همراه خواهد داشت. ما هم فکر میکنیم درآمد ما به چند میلیون دلار، طی دو الی سه سال آینده برسد.
گفتوگو: آزاده خیرآبادی
دم همه دانشجوهای امیرکبیر گرم، امیدوارم تک تک دانشجوهای نخبه این مملکت به جای اینکه همش به رفتن فکر کنن، به فکر موندن باشن و کارآفرینی کنن