نقش تبلیغات فضای مجازی در توسعه گردشگری سلامت
گردشگری سلامت، توانایی اشتغالزایی و جذب منابع ارزی زیادی دارد که تبلیغ در فضای مجازی میتواند منجر به رونق آن شود. به همین دلیل، نقش تبلیغات در توسعه گردشگری، به خصوص تبلیغات در فضای مجازی، است.
به گزارش خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، گردشگری سلامت میتواند نسخه ای شفا بخش برای درآمد زایی اقتصادی و ارزآوری باشد، هرچند با توجه به اینکه سرمایه گذاری لازم و بسترسازی مناسبی در این حوزه صورت نگرفته است، به نظر میرسد برای خلق پول از گردشگری سلامت باید چشم انتظار آینده بود و به نظر میرسد راهکار میان مدت رفتن به سمت استارتآپ ها و تبلیغات در فضای مجازی است.
محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سفر به آذربایجان با اشاره به حضور سالانه یک میلیون توریسم سلامت از کشور آذربایجان و زمینه برای توسعه بازارهای کسب و کارهای ایرانی به خارج از مرزها، گفت: جوانان ما این ظرفیت را دارند که از دانش خود، برای کشور تولید ثروت کنند.
محمدجواد جمالی نوبندگانی، در واکنش به اظهارنظر رئیس انجمن گردشگری سلامت مبنی بر اینکه ایران میتواند سالیانه هفت میلیارد دلار در حوزه گردشگری سلامت درآمد داشته باشد، اما در حال حاضر یک هفتم این درآمد و حتی کمتر از آن را به دست میآورد، به مهر یادآور شد: هم اکنون حوزه بهداشت و درمان یکی از مزیتهای نسبی کشور است، کما اینکه حتی از بسیاری از کشورهای توسعه یافته برای لیزیک چشم و پیوند قرنیه به ایران سفر میکنند، ضمن اینکه دانشگاههای علوم پزشکی همچون شیراز، شهید بهشتی و دانشگاه تهران از جمله شاخصهای منطقه هستند.
وی ادامه داد: البته دانشگاه علوم پزشکی شیراز سوابقی از قبل در مورد درمان مردم کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس نیز دارد.
کمتر کشوری در منطقه از ظرفیتهای گردشگری ایران برخوردار است
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: ایران از نظر تولید تجهیزات پزشکی نیز از جمله برترین کشورها است، بنابراین ما کشوری هستیم که از مزیت های نسبی بهداشت و درمان برخوردار هستیم، از سوی دیگر بناهای تاریخی، مراکز سیاحتی و زیارتی بسیاری داریم که کمتر کشوری در منطقه از این امتیازها برخوردار است.
جمالی نوبندگانی تصریح کرد: متاسفانه با وجود ظرفیتهای خوبی که در حوزه بهداشت و درمان ایران وجود دارد ما نتوانستهایم به خوبی از آنها استفاده کنیم، چرا که دیدگاهی برای توسعه این حوزه وجود ندارد، همچنین فرهنگ این مهم در کشور نهادینه نشده است و این در حالی است که وقتی تصمیم داریم حوزه گردشگری سلامت را توسعه بخشیم باید از رانندههای تاکسی، حراست بیمارستانها، پذیرش هتلها و پرستاران از نحوه برخورد صحیح با گردشگران این حوزه آگاه باشند و تمام اقدامات شان در جهت تامین رضایت آنها باشد.
وی تاکید کرد: البته قیمتهای خدمات ارائه شده به گردشگران سلامت نیز باید قابل رقابت بوده و از ثبات لازم برخوردار باشد، ضمن اینکه دست واسطهها و دلالان نیز کوتاه شود و دانشگاههای علوم پزشکی و بیمارستانها هم در زمینه جذب گردشگر حوزه سلامت با هم رقابت نکنند، بلکه هر کدام در رشته تخصصی که تبحر دارند به ارائه خدمات به گردشگران سلامت بپردازند.
جمالی نوبندگانی یادآور شد: یکی دیگر از نواقصی که در زمینه عدم موفقیت کشور در حوزه گردشگری سلامت وجود داشته این است که متولی خاص ندارد و هنوز مشخص نیست که وزارت بهداشت یا سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مسئولیت نظارت بر این بخش را برعهده دارد.
تهیه و تصویب ۱۰ اولویت گردشگری سلامت
سید جواد حسینی سرپرست معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی نیز در دومین جلسه کمیته گردشگری سلامت استان با بیان این که اقدامات دانشگاه علوم پزشکی در حوزه گردشگری سلامت قابل تقدیر است، گفت: تهیه و تصویب ۱۰ اولویت گردشگری سلامت، تعیین تعرفههای گردشگری سلامت در بخش دولتی و عمومی، ایجاد واحد پذیرش بیماران بین المللی iPD در ۱۲ بیمارستان، ایجاد سامانه ثبت نام بستری در مراکز بیمارستانی و ارتقاء هتلینگ در بیمارستانهای دارای iPD در ۶ ماهه از جمله آن هاست که منجر به خدمات رسانی به بیش از ۷ هزار گردشگر سلامت در استان شد.
سرپرست معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی اظهار داشت: اطلاع رسانی به گردشگران خارجی از دیگر نکات ضروری است که باید با معرفی صفحه گردشگری سلامت دانشگاه به عنوان مرجع اطلاع رسانی رسمی در حوزه گردشگری سلامت، اطلاع رسانی در کشورهای هدف، اطلاع رسانی در مبادی ورودی، اطلاع رسانی در محلهای اسکان و سایتهای راهنمای گردشگری و بلاخره اطلاع رسانی در سطح شهر؛ محقق شود.
حسینی، ارتقا سایت گردشگری سلامت استان با همکاری همه اعضا کمیته و سایر دستگاههای و مراکز دولتی و غیر دولتی و همچنین قرار دادن صفحه و سایت گردشگری سلامت استان در فضای مجازی و تشکلهای اجتماعی از دیگر موارد ضروری در این حوزه است.
توانمندی بالای دانشمندان و پزشکان ایرانی در کنار کارآمدی درمان و ارزانی قیمت تمام شده منجر به این شده است تا بیماران کشورهای بسیاری به دنبال انجام عمل های جراحی و تکمیل پروسه درمان در ایران باشند.
توریسم درمانی طی سال های اخیر رشد فزاینده ای پیدا کرده است به صورتی که بسیاری از کشورهای جهان برای بهره مندی کشور خود از منابع آن برنامه ریزیهای منسجم و منظم را انجام داده اند.
هم اکنون بیماران بسیاری از کشورهای حوزه خلیج فارس رغبت بسیار زیادی برای انجام عملهای جراحی در ایران دارند ولی بیمارستانها از مزیت رقابتی خود که همان کادر درمان چیره دست خود هستند بهره چندانی نمیبرند.
هم اکنون کشورهایی که در این زمینه پیشتاز هستند با ساخت مراکز درمانی در کنار هتلهای مناسب به دنبال ارایه خدمات به بیماران هستند. گسترش بسترهای مناسب در توریسم درمانی میتواند کمک شایانی در رقابت ایران با اردن و دبی که از رقیبهای اصلی ایران در حوزه توریسم درمانی در منطقه هستند، داشته باشد.
ایران در حوزه های درمان ناباروری، دندانپزشکی، جراحیهای قلب، چشم و پلاستیک میتواند فعالیتهای قابل توجهی را در حوزه توریسم درمانی داشته باشد.
نظرات بسته شده است.