هشتمین رویداد نوآوران سلامت ایران با حضور ۲۵۰ فعال این حوزه برگزار شد
هوش مصنوعی، مدلهای جدید کسبوکار و ورود نسل جدید کارآفرینان و استارتاپها، بازار سلامت ایران را تغییر خواهد داد
هشتمین دوره از رویداد نوآوران سلامت ایران همزمان با دوازدهمین سال تاسیس شرکت پیشگامان سلامت، با حضور بیش از ۲۵۰ چهره فعال در اکوسیستم سلامت کشور برگزار شد. این رویداد که هر ساله با هدف شبکهسازی و ارتباط موثر پزشکان، پژوهشگران و فعالان زیستبوم کارآفرینی سلامت توسط رسانه مدتورپرس برگزار میشود، دریچهای است برای تبادلنظر درباره موضوعات روز حوزه بهداشت و درمان.
به گزارش مدتورپرس، هشتمین دوره از رویداد نوآوران سلامت ایران (MTT) با توضیحاتی درباره اهداف برگزاری این رویداد و دستاوردهای مدتورپرس در سالهای گذشته آغاز شد. عباس عینعلی در این رویداد توضیح داد که هدف از برگزاری MTT، توسعه اکوسیستم سلامت کشور و آشنایی با تازهترین ترندهای این حوزه است. پس از آن، رضا جمیلی، بنیانگذار مدتورپرس، سالار ارزیده، توسعهدهنده نوآوری سلامت و بنیانگذار Isolvethealth و عباس عینعلی از تیم مدتورپرس درباره تحولات دگرگونکننده بازار سلامت صحبت کردند.
![پنل تغییراتی که سلامت را دگرگون خواهد کرد]()
توسعه اکوسیستم سلامت، نیازمند پزشکان کارآفرین است
رضا جمیلی، در پنل «تغییراتی که بازار سلامت را دگرگون خواهند کرد»، گفت: «با وجود آنکه فعالان حوزه سلامت زودتر از سایر حوزهها وارد فضای تحول دیجیتال شدهاند، نسبت به سایر حوزهها مثل فینتک و لندتک که مدت کمتری است در این زمینه وارد شدهاند، رشد کندتری داشتهاند. در این خصوص باید ریشهیابی انجام شود و بهنظر من، در موج دوم اکوسیستم سلامت نیازمند پزشکان کارآفرین هستیم تا بتوانند سرعت تحول در صنعت سلامت را افزایش دهند.»
سالار ارزیده نیز به تغییرات صنعت سلامت در جهان اشاره کرد و گفت: «دادهها نشان میدهند که زمین بازی در صنعت سلامت در حال تغییر است. مدلهای جدیدی برای بهینهسازی این صنعت ایجاد شدهاند که پزشکی دقیق و پزشکی شخصیسازیشده بخشی از این مدلها هستند. فکر میکنم که زمین بازی این صنعت در دستان شرکتهای فناورانه خواهد بود و قطار سلامت به سمت تشخیصهای زودرس میرود.» ارزیده با اشاره به مطالعاتی که شرکتهای فناور در زمینه سلامت انجام دادهاند، افزود: «شاید تصور کنید بیشترین مطالعات خواب در جهان توسط شرکتهای حوزه سلامت انجام شده است اما سامسونگ، با جمعآوری و تحلیل دادههای ساعتهای هوشمند، بیشترین مطالعات خواب را انجام داده است. سمتوسوی آینده و زمینهای بازی در زمینه سلامت در حال تغییر هستند و ما به پزشک کارآفرینانی نیاز داریم که بتوانند با استفاده از تحلیل داده، یک پازل پویا در حوزه سلامت دیجیتال را ایجاد کنند.»
بنیانگذار مدتورپرس، در ادامهی پنل تحولات دگرگونکننده بازار سلامت ایران، از تغییراتی گفت که در مدلهای کسبوکاری ایجاد شده است. جمیلی افزود: «توانمندسازی و توسعه نوآوری، موضوعاتی هستند که در مدلهای کسبوکاری جدید به آنها توجه میشود. نگاه ما در رویداد نوآوران سلامت، اکوسیستمی است چون مدلهای کسبوکاری در حال تغییر هستند و مصرفکنندگان خدمات هم نسبت به گذشته، رفتار متفاوتتری دارند. همانطور که در این سالها دیدیم، نوع رفتار نسل زد سبب توسعه لندتکها شده است چون آنها حاضر نیستند برای داشتن محصولات یا خدماتی که میخواهند، صبر کنند و بهنظر من این نسل در سلامت هم همینطور خواهد بود.»
موسس مدتورپرس توضیح داد که بیمارستانهای بزرگ دنیا روی هوش مصنوعی سرمایهگذاری کردهاند و بهنظر میرسد با ایجاد الگوهای مناسب، آیندهی امیدوارکنندهای در انتظار اقتصاد سلامت خواهد بود.
پزشکان، نگاه کارآفرینی ندارند
محمدرضا زاهدی، همبنیانگذار پیشگامان سلامت در ادامه هشتمین رویداد نوآوران سلامت ایران گفت: «متاسفانه فعالان حوزه سلامت، نگاه کسبوکاری ندارند. چالشهایی مثل هزینههای گران راهاندازی کسبوکار، کارآفرینی در حوزه سلامت را با چالش مواجه کرده است اما آموزش کارآفرینی و حمایت از کارآفرینان، اقتصاد سلامت را بهبود میبخشد.» او در ادامه به چالشهای کارآفرینی در حوزه سلامت اشاره کرد و گفت اگرچه راهاندازی کسبوکارهای حوزه سلامت با دشوارهایی همراه است، اما فرصت همکاری با سایر کسبوکارها، مهندسان، برنامهنویسان را به وجود میآورد.
زاهدی درباره دستاوردهای شرکت پیشگامان سلامت گفت: «دوازدهمین سالگرد تاسیس شرکت پیشگامان سلامت است، مفتخریم که ۱۲۰ هزار دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی را تربیت کردهایم. بیش از یک میلیون جلد کتاب در انتشارات پیشگامان منتشر شده است. ما در این سالها بیش از ۱۰ استارتاپ تاسیس کردهایم و اکنون ۶ استارتاپ فعال داریم.» به گفته همبنیانگذار پیشگامان سلامت، این کسبوکار آموزشمحور تاکنون توانسته ۱۰۰ مدل محصول مختلف را برای توسعه فرهنگ کارآفرینی جامعه پزشکی راهاندازی کند و با مولفان و کارآفرینان این حوزه تعاملات گستردهای داشته باشد. همزمان با دوازدهمین سالگرد تاسیس گروه سرمایهگذاری پیشگامان سلامت، در هشتمین دوره از رویداد نوآوران سلامت ایران از برنامههای آینده این شرکت گفت.
آینده بازار سلامت به نوآوری وابسته است
در ادامهی هشتمین دوره از رویداد نوآوران سلامت ایران، پنلی با موضوع آینده پزشکان، کلینیکها و بازار سلامت با حضور صادق شفائی، همبنیانگذار گروه پیشگامان سلامت، بیتا طالبی، بنیانگذار دکتر بی و مدیر کلینیک وایت، فرشاد عبادی، مدیر ارشد کسبوکار هرلایف و محمدصادق میری، بنیانگذار استارتاپ استودیو سلام برگزار شد. در این گفتوگو، محمدصادق میری، بنیانگذار استارتاپ استودیو سلام درباره تحول و آینده کلینیکها گفت. به گفته میری، بیماران امروز با بیمارانی که در گذشته به کلینیکها مراجعه میکردند فرق دارند، آنها بیش از هر چیز به دنبال استفاده از یک برند هستند تا خدمات درمانی. پزشکمحوری کنار گذاشته شده و برندینگ در حوزه سلامت مورد توجه قرار گرفته است.
بیتا طالبی، بنیانگذار دکتر بی و مدیر کلینیک وایت نیز به اهمیت توجه به پزشکان جوان اشاره کرد و گفت دلیل شکست بسیاری از استارتاپهای حوزه سلامت، عدم حضور پزشکان جوان در هیئتموسس آن کسبوکارهاست.
فرشاد عبادی، مدیر ارشد کسبوکار هرلایف در این پنل به سلامت زنان و دلایل راهاندازی اپلیکیشن هرلایف در گروه زرین رویا اشاره کرد. عبادی گفت: «هرلایف، بیش از یک و نیم میلیون کاربر فعال ماهانه دارد و یکی از اپلیکیشنهایی است که سعی دارد خدمات متنوع مربوط به سلامت زنان را ارائه کند.» عبادی همچنین خاطرنشان کرد که هرلایف در حال ورود به حوزه خردهفروشی محصولات سلامتمحور زنان است و قصد دارد به زودی وارد حوزه لجستیک محصولات تندمصرف شود.
صادق شفائی، همبنیانگذار گروه پیشگامان در این پنل به اهمیت نوآوری در حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: «با توسعه فناوریها و تخصصیتر شدن کلینیکها باید به سمت تغییر بینشمان در این حوزه برویم. دادهها نشان میدهند که هزینههای سلامتی در سالهای اخیر ۴ برابر شده است و پزشکی از راه دور، ترند این روزهاست. براساس دادهها تا سال ۲۰۳۰ حجم بازار پزشکی از راه دور ۳۰۰میلیارد دلار میشود. پس اگر پزشکان به سمت تغییر نروند، محکوم به شکست هستند.»
صادق میری هم با اشاره به اقداماتی که در سالهای گذشته برای توسعه نوآوری در حوزه سلامت در استارتاپاستدیو سلام انجام داده اند گفت: «برای تزریق نوآوری به حوزه سلامت باید پزشکان و بیمارستانها و کلینیکها را همراه کرد. در این مسیر کلینیکها چون مدیریت متمرکزتری دارند راحتتر با تغییرات همراه میشوند.» میری گفت در استانهای جنوبی کشور کلینیکهایی را راه انداختهاند که تجربه مشتری در آنها به عنوان یک مزیت رقابتی تعریف شده است. البته او تاکید کرد تا زمانی که مقررات دست و پاگیر وزارت بهداشت وحود دارد این دست نوآوریها به کندی پیش خواهند رفت. میری حمایت از استارتاپهای سلامت توسط نوآوران و شرکتهای بزرگ حوزه پزشکی و سلامت را تنها را رشد کسبوکارهای نوآور در ایران دانست و تاکید کرد باید فعالان این حوزه خودشان از یکدیگر حمایت کنند و یک شبکه بزرگی از نوآوران را به وجود بیاورند.
مدیر ارشد کسبوکار هرلایف نیز تاکید کرد که صنعت سلامت به تحول نیاز دارد. او از فرصتهای بکر بازار سلامت زنان گفت و توضیح داد که سلامت زنان تنها مختص خدمات درمانی نمیشود و سلامت زنان با سلامت روان، سلامت فردی و زیبایی رابطه تنگاتنگی دارد.
رسول مرکزی، دیگر سخنران رویداد MTT درباره روندهای اقتصاد سلامت در ۱۴۰۴ صحبت کرد. مرکزی با اشاره به گزارش آیندهی مشاغل مجمع جهانی اقتصاد گفت: «همراهی در خدمات سلامت اهمیت ویژهای دارد. فعالان حوزه سلامت باید مهارتهای رهبری، تفکر خلاق، تفکر سیستمی، استفاده از هوش مصنوعی و دیگر فناوریهای نوین را داشته باشند.» او سلامت را یک امر حاکمیتی خواند و گفت که در تمام دنیا نهادهای تنظیمگر روی قیمتگذاری سرویسهای مبتنی بر سلامت نظارت میکنند. به گفتهی او، سلامت امری کالایی شده و به همین خاطر است که بیماران به دنبال خدمات شخصیسازیشده هستند تا منحصربهفرد باشند و رضایتمند از خدماتی که دریافت میکنند.
آینده سلامت در ایران و جهان با هوش مصنوعی متحول میشود
در پنل استارتاپهای سلامت و فرصتهای ۱۴۰۴، رضا جمیلی با محمد نصری، بنیانگذار رویینو، آرش برجیخانی، مدیر توسعه کسبوکار گلوری مجستیک، نیکو آخوندی، مدیر دپارتمان دارویی گروه مالی و سرمایهگذاری مانا، گلرخ داوران، مدیرعامل سابق اسنپ دکتر و محمدرضا زاهدی، همبنیانگذار پیشگامان سلامت درباره فرصتهای حوزه سلامت در سال ۱۴۰۴ گفتوگو کرد.
محمد نصری، بنیانگذار رویینو در این پنل به افزایش استفاده از هوش مصنوعی و رشد روزافزون تکنولوژیهای نو اشاره کرد. به گفته نصری، فعالان حوزه سلامت اگر از هوش مصنوعی برای تولید تفکر و توسعه ظرفیت فکری در مسائل استفاده کنند، موفق خواهند شد. او جمعآوری و تحلیل دادهها را از مهمترین چالشهای صنعت سلامت دانست و گفت با بهرهگیری از هوش مصنوعی میتوان از درمان به سمت پیشگیری رفت، همانطور که ترندهای روز دنیا روی موضوعاتی است که به پیشگیری از بیماریها مرتبط هستند.
آرش برجیخانی، مدیر توسعه کسبوکار گلوری مجستیک از تغییراتی صحبت کرد که در زمینه درآمدزایی وجود دارد. طبق گفتهی برجیخانی، درآمدزایی در حوزه سلامت در حال تغییر است و کسبوکارهای این حوزه از دیپسیک و دیگر ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای افزایش درآمدزایی و بالا بردن سرعت عملکردشان در این حوزه استفاده میکنند.
نیکو آخوندی، مدیر دپارتمان دارویی گروه مالی و سرمایهگذاری مانا، سرمایهگذاری در حوزه سلامت را چالشی خواند. آخوندی توضیح داد: «محدودیت در تولید برخی داروها و محدودیت در واردات برخی تکنولوژیها، سرمایهگذاری در حوزه سلامت را با مشکلاتی مواجه کرده است. از طرفی، کسبوکارها بهویژه سرمایهگذاران به دنبال سودآوری هستند و نمیتوانند از طریق صنعت سلامت به سودآوری مطلوبشان برسند.»
صنعت سلامت به یک CVC تخصصی نیاز دارد
گلرخ داوران، همبنیانگذار اسنپ دکتر، به چالشهای سرمایهگذاری، درآمدزایی و خدماترسانی به کاربران در حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: «در انقلاب صنعتی پنجم اگر از ماشین بهگونهای استفاده کنیم که بتواند جایگزین انسانها شود، باید این موضوع را هم مدنظر داشته باشیم که چه راهحلهایی برای سرمایهگذاری، درآمدزایی و خدماترسانی به کاربران داریم.»
محمدرضا زاهدی، همبنیانگذار پیشگامان سلامت نیز خلق ارزش را مهمترین فرصت پزشکان در سال ۱۴۰۴ عنوان کرد و گفت: «با توسعه هوش مصنوعی و سلامت دیجیتال، بهنظر من اکنون زمان مناسبی برای راهاندازی یک کسبوکار با هزینه کمتر و سرعت بیشتر است.» نصری نیز معتقد است اکنون زمان مناسبی برای راهاندازی کسبوکارهای نوآورانه، خلاقانه، فناورانه است. کسبوکارهایی با مدیریت منابع انسانی و مدلسازی متفاوت با سایر کسبوکارها. آرش برجیخانی، به جای خالی کسبوکارهای B2B در صنعت سلامت اشاره کرد و تاکید داشت که با استفاده از هوش مصنوعی میتوان بسیاری از مشکلات حوزه سلامت را حل کرد.
گلرخ داوران، در پایان این رویداد، خدمات پوششی بیمه را از مهمترین معضلات حوزه سلامت دانست و گفت: «بهنظر من تا زمانی که مشکلات بیمهای برطرف نشود، راهاندازی کسبوکارهایی مانند اسنپ دکتر بهصرفه نیست. معتقدم صنعت سلامت به یک صندوق سرمایهگذاری جسورانه شرکتی نیاز دارد. جای خالی یک CVC تخصصی در این حوزه حس میشود و برای توسعه این صنعت باید نیم نگاهی به دیگر صنایع بزرگ داشت.»
نظرات بسته شده است.