روند رسیدگی به شکایات بیمار ایرانی و خارجی یکسان است
بهنام عباسیان ، عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور
سهم کشور ما از بازار توریسم درمانی بسیار پایین است. اگر ایران سهم زیادی از این بازار داشت، به تناسب افزایش آمار توریست درمانی، شکایاتی که به سازمان نظام پزشکی واصل میشد، بیشتر بود. استراتژی شورای عالی نظام پزشکی کشور و حتی استراتژی جامعه پزشکی ایران بر یک خط قرمز استوار است و آن هم سلامت مردم است. تاکید ما در سازمان نظام پزشکی کشور بر موضوع سلامت فرد شاکی است؛ نه ملیت او! اگر پزشک یا مرکز درمانی درباره وظایف خود در قبال بیمار تخطی کند، باید پاسخگو باشد. روند و فرایند رسیدگی به پرونده بیمار، چه ایرانی باشد و چه خارجی، یکسان است. تعهد پزشک، مرکز درمانی و سازمان نظام پزشکی در برابر بیمار فارغ از جنسیت، دین، نژاد و ملیت او است. رسیدگی به پرونده شکایت بیمار نیز فارغ از همه این تفاوتها انجام میشود. تاکنون از سوی گردشگران سلامت نسبت به فرایندهای درمانی موجود اعتراض یا شکایتی نداشتیم و در موارد اندکی اعتراض آنان به تعرفه درمان بوده است. تعرفه درمان از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای توریست درمانی هنوز بطور شفاف و مشخص اعلام نشده است. اگر اعلام شود، موضوع اعتراض توریست درمانی روشنتر و بررسی ما دقیقتر خواهد بود. درحال حاضر تعرفهای که از توریست درمانی گرفته میشود، مانند تعرفه آزاد یک بیمار بدون بیمه است. چنانچه این تعرفه برای مطب پزشک، مرکز درمانی، کلینیک، بیمارستان خصوصی و دولتی مشخص باشد، رسیدگی به اعتراضات آنان با استناد به تعرفه ابلاغ شده، درستتر خواهد بود و اعتراض بیمار در صورت وقوف به مبلغی که باید بپردازد، احتمالا کاهش خواهد یافت.