تفاوت الومدیکال با فعالیت فعلی آریامدتور چیست؟

گفت‌وگو با محمد نصری، هم‌بنیان‌گذار آریامدتور

نخستین گردهمایی روسای بیمارستان‌های دارای بخش بین‌الملل (IPD) به همت شرکت گشت سلامت آریا (آریا مدتور) روز دوشنبه هشتم بهمن در هتل اسپیناس‌پالاس برگزار شد. در این رویداد، از دو محصول جدید آریامدتور (مدتورلجستیک و الومدیکال) رونمایی شد. در حاشیه این مراسم، با محمد نصری، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل آریامدتور گفت‌وگویی داشتیم تا از اهداف برگزاری این مراسم و محصولات جدید این شرکت بیشتر بدانیم.

در رابطه با برگزاری گردهمایی روسای بیمارستان‌های دارای بخش بین‌الملل توسط آریامدتور، چرایی و چگونگی آن کمی توضیح دهید.

جذاب‌ترین قسمت برگزاری گردهمایی روسای بیمارستان‌های دارای بخش بین‌الملل، جمع شدن تمام دست‌اندرکاران گردشگری سلامت اعم از ریاست اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت، اعضای شورای راهبری گردشگری سلامت، سرمایه‌گذارهای این حوزه و روسای بیمارستان‌ها در یک سالن و درکنار هم و صحبت از صنعت مدیکال توریسم بود.

فکر می‌کنم بزرگترین دستاورد این برنامه، حضور تمام تصمیم‌گیرندگان این حوزه و تاکید آنان بر اتحاد بازیگران کشور بود؛ بحثی که در تمام پنل‌ها و سخنرانی‌ها مطرح شد. همانطور که اشاره شد، رقابت فعالان این حوزه به شکل داخلی در کشور باید کم‌رنگ‌تر باشد چون رقیبان اصلی ما خارج از کشور هستند. کشورهایی مثل ترکیه، هند و تایلند که به شکل فعالی روی بحث مدیکال توریسم کار می‌کنند و ما باید با اتحاد با یکدیگر و در کنار هم، سهم بازارمان را از آنها پس بگیریم.

اتحاد بحث بسیار جذابی بود که در این مراسم مطرح شد چون اگر هر کدام از مجموعه‌ها چه بیمارستان، کلینیک، گروه تسهیل‌گر سلامت و … بخواهند به صورت تکی و انفرادی فعالیت کنند، نمی‌تواند نتیجه‌بخشی خوبی داشته باشد ولی هم‌افزایی مجموعه‌ها به صورتی که همه در کنار یکدیگر کار را جلو ببریم، قطعا تصویر بهتری از ایران در سایر نقاط جهان خواهد ساخت. همچنین می‌توانیم با کمک هم، در جاهایی که هیچ تصویری از ایران وجود ندارد، آن را خلق کرده و این بی‌تصویری را از بین ببریم.

پس اگر بخواهم جمع‌بندی داشته باشم، به صورت کلی دومین دستاورد مهم این همایش، ایجاد همدلی بین فعالان و بازیگران این صنعت است که در کنار هم به دو هدف مهم برسیم؛ اولین هدف، تبدیل تصویر منفی ایران به تصویری مثبت در دنیا و دیگری، ساختن یک تصویر از صفر در جاهایی که هیچ شناختی از ایران موجود نیست.

در این همایش دو محصول جدید آریامدتور رونمایی شد، چه نیازهایی در کارتان دیدید که تصمیم به ارائه این محصولات یا خدمات در کنار کار اصلی آریامدتور گرفتید؟

آریامدتور مدت دو سال است که در حوزه جذب گردشگر سلامت و لجستیک فعالیت می‌کند و به بیماران بین‌المللی خدمات می‌دهد. یکی از محصولاتی که مدتی پیش تصمیم گرفتیم در آریامدتور به صورت مجزا روی آن کار کنیم و امروز به صورت رسمی رونمایی شد، «مدتور لجستیک» بود.

اگر بخواهم در مورد چرایی ارائه این محصول توضیح بدهم، باید بگویم تعدادی از پزشکان یا بیمارستان‌ها و مراکز درمانی هستند که خودشان کار جذب گردشگر سلامت را انجام می‌دهند؛ در چنین مواردی که از سوی ارائه‌دهنده خدمات درمانی، جذب بیمار انجام می‌شود، آنها اختصاصا کار درمان را انجام می‌دهد و از قسمت تسهیل‌گری برای بیماران و گردشگران سلامت غافل می‌شوند. در صورتی‌که باید برای بیماران بین‌الملل انرژی گذاشته و کارهایی مانند استقبال، جابه‌جایی، رزرو هتل و اقامت و این دست خدمات هم به خوبی انجام شود. اما در واقعیت می‌بینیم با وجود اهمیت بسیار بالایی که این موارد دارد، انجام آنها از عهده یک بیمارستان خارج است.

برای مثال فردی که به استقبال گردشگر سلامت می‌رود، به واسطه اینکه اولین برخورد بیمار توسط او انجام می‌شود اصطلاحا تاثیر برخورد اولیه (FIRST IMPRESSION) را در پی دارد، نیاز به آموزش‌های زیادی دارد. اگر برخورد اولیه خوب نباشد، حتی اگر بقیه مراحل هم به صورت عالی ارائه و انجام شود، بیمار در کل مراحل درمان و اقامت، گارد خاصی خواهد داشت. حتی در رابطه با ماشین یا راننده‌ای که مسئول جابه‌جایی اوست هم باید استانداردهای خاصی رعایت شود. در حالت کلی، پروسه جذب و ارائه خدمات به گردشگر سلامت پر است از این قبیل ریزه‌کاری‌هایی که قاعدتا یک بیمارستان تخصصی که تنها یک فضای درمانی است، قادر به ارائه آن نخواهد بود.

به همین دلیل مدتورلجستیک به عنوان یک محصول مجزا و با این هدف ارائه شد که دغدغه بیمارستان و پزشکان تنها بالا بردن کیفیت درمانی، به روز کردن تجهیزات و بالا بردن سطح علمی پزشکان و آموزش پرسنل مراکز باشد.

محمد نصری مدیرعامل آریامدتور
نصری، مدیرعامل آریامدتور: الومدیکال درواقع یک پلتفرم گردشگری سلامت است که گردشگر سلامت یا بیمار بین‌الملل را به صورت مستقیم به بیمارستان و ارائه‌دهندگان خدمات درمانی وصل می‌کند. تفاوت الومدیکال با آریامدتور این است که در این پلتفرم، فرد اطلاعات تمام ارائه‌دهندگان خدمات را در کنار هم می‌بیند و می‌تواند خدمات و قیمت‌ها را با هم مقایسه کرده و یکی را انتخاب کند. اینجا الومدیکال دیگر کار تسهیل‌گری انجام نمی‌دهد و برنامه این است که فقط در نقش یک پلتفرم حضور داشته باشد.

کمی هم از الومدیکال و تفاوت آن با کار فعلی آریامدتور بگویید!

محصول دیگر ما «الومدیکال» است؛ الومدیکال درواقع یک پلتفرم گردشگری سلامت است که گردشگر سلامت یا بیمار بین‌الملل را به صورت مستقیم به بیمارستان و ارائه‌دهندگان خدمات درمانی وصل می‌کند. تفاوت الومدیکال با آریامدتور این است که در این پلتفرم، فرد اطلاعات تمام ارائه‌دهندگان خدمات را در کنار هم می‌بیند و می‌تواند خدمات و قیمت‌ها را با هم مقایسه کرده و یکی را انتخاب کند. اینجا الومدیکال دیگر کار تسهیل‌گری انجام نمی‌دهد و برنامه این است که فقط در نقش یک پلتفرم حضور داشته باشد. البته الومدیکال در ابتدای کار ممکن است کمی به بخش و مسئولان IPD بیمارستان‌ها کمک کند که چطور به گردشگران سلامت پاسخ‌های پزشکی و علمی ارائه دهند.

وجه تمایز دیگر الومدیکال با آریا مدتور داشتن یک کال سنتر ۵ زبانه بر بستر ویپ با شماره ۵ رقمی است که گردشگر پزشکی یا بیماری که در کشورش تبلیغات ما را دیده بجز روش آنلاین می تواند از این طریق بصورت تلفنی با ما ارتباط برقرار کند و بر اساس پیش شماره کشور ارتباط با کارشناس زبان مربوطه برقرار می شود. برای مثال کد ۹۶+ از کشور عراق است و کارشناس عرب‌زبان یا  ۴۴+ را کارشناس انگلیسی‌زبان پاسخ خواهد داد. پس از پایان هر تماس هم به صورت اتوماتیک پرونده‌ای برای بیمار تشکیل می‌شود و می‌توان آن را فالوآپ کرد.

بحث VOIP در قالب تبلیغات در مبادی ورودی کشور یعنی مرزها و فرودگاه‌ها تبلیغ می‌شود؛ مثلا فردی که از عراق وارد فرودگاه هاشمی‌نژاد مشهد شده و از جایی اطلاعی ندارد، شماره را در فرودگاه می‌بیند، تماس می‌گیرد و بقیه کار با ماست. کمی جلوتر هم تبلیغات محیطی در کشورهای اروپایی و افریقایی را خواهیم داشت و از همین طریق کارها را انجام می‌دهیم.

سوالی که برای من پیش آمد این است که آیا پلتفرمی مانند الومدیکال، کار استارتاپی مثل آریامدتور یا استارتاپ‌های مشابه را مختل نمی‌کند؟ استارتاپی که کارش پیدا کردن گردشگران سلامت و وصل کردن آنها به بیمارستان یا مرکز خدمات درمانی است.

من تا الان استارتاپی که این کار را انجام دهد ندیدم. این کار را معمولا افرادی به نام لیدر یا اکثرا دلالان انجام می‌دهند و معمولا هم به این شیوه انجام می‌شود که کسی که کمی زبان مسافر را بلد باشد حتی یک راننده تاکسی، مسافری را سوار می‌کند و در یک کلینیک، بدون اینکه در رابطه با سابقه مرکز درمانی یا پزشکان تحقیقی کرده باشد، صرف اینکه خدمات ارزان‌تر است بیمار را پیاده می‌کند؛ درنهایت هم هدفش گرفتن مبلغی بسیار بالاتر از قیمتی است که بیمارستان برای خدمت مورد نظر گردشگر، ارائه داده است.

در حالت کلی من اتفاقا فکر می‌کنم وجود استارتاپی که مثلا سه نفر جمع شوند و بخواهند این کار را به صورت منسجم انجام دهند به این حوزه لطمه می‌زند؛ به این دلیل که چنین استارتاپی احتمالا فقط منافع زودبازده و انتفاع مالی کوتاه مدت را می‌بیند و می‌گوید برای مثال فعلا این ۵۰۰ دلار را بگیریم خیالمان از هزینه‌ها راحت شود؛ خیلی به بازگشت بیمار یا تبلیغاتی که در کشور خود خواهد داشت فکر نخواهند کرد.

گفت‌وگو: عالیه عزتی

۳ نظرات
  1. عباس می گوید

    اینکه جناب نصری میفرمایند یه استارتاپی جمع بشن سه نفره و دنبال دراوردن ۵۰۰ دلار برای کوتاه مدت باشن به این عرصه لطمه میزنه، میشه بگن الان آریا مدتور دقیقا یه استارتاپ نیست که با سه نفر شروع کرد؟؟؟
    آیا اریا مدتور در ابتدا بدنبال سوداوری و منفعت مالی نبود که سه جوان را از حوزه های آی تی و برنامه نویسی و حتی در دوران سربازی به سمت کاری که هیچ تخصصی نداشتن ( گردشگری، سلامت) وارد کرد؟؟؟
    اگر واقعا این حرفشان را قبول دارند پس در قدم اول استارتاپ اریا مدتور را تعطیل کنند؟؟؟!!! طبق گفته ی خودشان استارتاپ هایی که کار میکنند به بازار لطمه میزنند.
    انگار ما ایشان را نمیشناسیم و نمیدانیم که مدیران اریا مدتور هستند؟!
    چرا در ایران ما همیشه میخواهیم حاشیه امنی برای خودمان بسازیم و طوری دور حرفه یمان را دیوار بکشیم که احدی نتواند وارد شود؟؟؟!!!
    بنظر من الو مدیکال صرفا برای این ساخته میشود که برندینگ اریامدتور باشد و هیچ هدفی جز انحصاری کردن گردشگری سلامت برای خودشان و قطع کردن دست بقیه استارتاپ ها برای ورود به گردشگری سلامت ندارد.
    کاش مدیران اریا مدتور روزگاری که در کوچه های شهرری قدم میزدند و دنبال موقعیت برای پیشرفت میگشتند و گلایه مند بودند از اینکه سرمایه داران و افراد قدرتمند از میدان دادن به انها جلوگیری میکنند را بیاد بیاورند، تا اینچنین بدنبال تبدیل صنعت گردشگری سلامت به روش صنعت خودرو سازی نبودند.

    1. نصری می گوید

      ممنونم از اینکه دغدغه تون را خطاب به من منتشر کردین. برخودم واجب دونستم که به احترام مخاطبان این رسانه و به احترام شما پاسخی درخور بدم.
      فکر می‌کنم در انتقال مفهوم و برداشت سوء تفاهم ایجاد شده. ما همیشه استارتاپ‌ها رو دعوت کردیم به حضور در زمینه گردشگری سلامت و تجربیات‌مون رو هم به اشتراک می‌ذاریم. چیزی که مدنظر من بود اینه که استارتاپ اگر ورود می‌کند نباید دنبال منافع کوتاه مدت باشد و برای ۵۰۰ دلار منافع کلی صنعت و کشور را به خراب کند. بلکه باید استراتژی‌ها و چشم اندازهای بلندمدت چندین ساله و افق های چند میلیون دلاری داشته باشد.
      ضمنا در مورد تشبیه به صنعت خودرو سازی در نظر داشته باشید که ایجاد چنین انحصاری در توان دولت و قانون‌گذاران کشور هست و نه یه استارتاپ و شرکت خصوصی مثل ما؛ طبیعتا بازار به نفع بهترین سرویس و بالاتری ارزش خلق شده تمایل دارد و نه میل اشخاص و شرکت‌ها. مطمئن باشید اگر شما همین فردا یک الومدیکال دیگر راه بیندازید که ظرفیت ها و امکانات بهتری از سرویس ما داشته باشد بازار از محصول شما استقبال خواهد کرد نه الومدیکال ما! این یک اصل در هر بازار رقابتی است.
      به هر روی امیدوارم موفق باشید و اگر خواستید در این زمینه هم کار کنید می‌تونیم تجربیات‌مون رو در اختیار شما هم قرار بدیم. همانطور که در چند رویداد پرمخاطب تاکنون بدون هیچ ملاحظه ای با جوانانی چون خودمان به اشتراک گذاشته ایم و بعد از این هم همین کار را خواهیم کرد. ارادتمند

      1. حسینی می گوید

        سلام جناب نصری.
        اتفاقا منم خیلی ذهنم مشغول صنعت گردشگری سلامت شده…از این بابت که گفتین تجربه هاتونو با بقییه به اشتراک میذارین,خوشحال شدم.
        راستش ما الان یه گروه ۳ نفره هستیم(!)که میخوایم تو این عرصه ورود کنیم و هیچ کدوممون هم گردشگری نخوندیم…
        من تو نت خیلی گشتم درباره شرایط شرکت زدن در حوزه ی مدیکال توریسم,منتهی متاسفانه به شرایط من(یعنی هیچ کدوممون)نمیخوره!مدیر عامل باید بالای ۲۵ سال سن داشته باشه…باید حداقل ۳ سال تو این حوزه فعالیت کرده باشه و …(یه همچین چیزی)برام سواله شما خودتون چجوری شرکت رو راه انداختین؟
        من خودم دارم یادمیگیرم یه سایت طراحی کنم,و بیشتر مسایل هماهنگی با دکترا و ویزا و … با دوستان دیگه ی تیممون باشه.ولی کار اصلی که همون سایتس با منه.
        بعد یه سوال..تو یک مصاحبه گفته بودید که هنوز دفتر نداشتید (پس یعنی هنوز شرکت رو تاسیس نکرده بودید)ولی تونستید یه بیمار از استرالیا بیارید ایران.چجوری دقیقا؟
        منم اهل شهرری هستم!اگه دفتری دارید توی شهرری خیلی خوشحال میشم با دوستام بیایم خدمتتون از صحبتاتون استفاده کنیم.
        با احترام

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.