به دنبال روش‌های مختلف بازاریابی باشیم

دکتر سید کاظم چابک در گفتگو با خبرنگار مدتورپرس تاکید کرد

دکتر سید کاظم چابک متخصص ارتوپدی، فلوشیپ زانو و آسیب های ورزشی مدیرعامل بیمارستان اردیبهشت شیراز است. این بیمارستان خصوصی در سال ۱۳۹۵ مجوز  IPDخود را از وزارت بهداشت دریافت کرده است. بیمارستان اردیبهشت شیراز تنها در سال ۲۰۱۸ میلادی حدود ۶۰۰  گردشگر سلامت در حوزه‌های چشم، ارتوپدی، انواع جراحی‌ها و درمان‌های چاقی جذب کرده است. خبرنگار مدتورپرس در حاشیه گردهمایی مدیران و روسای بیمارستان‌های دارای بخش بیماران بین‌الملل (IPD)که در هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار شد گفتگوی کوتاهی را با مدیرعامل این بیمارستان انجام داده است که در ادامه آن را می‌خوانید.

در این گردهمایی بارها به موضوع دلالی و حذف آن از گردشگری سلامت اشاره شد، نظر شما درخصوص این موضوع چیست؟

موضوع دلالی در گردشگری سلامت یک موضوع جدید نیست و حتی قبل از آنکه به گردشگری سلامت به عنوان یک صنعت نگاه شود دلالان در آن حضور داشتند و به ویژه در شهرهای جنوبی بسیاری از افراد به کمک واسطه‌ها و آشنایانی که داشتند وارد ایران شده و بیماری خود را درمان می‌کردند. بنابراین دلالی در این حوزه آنچنان هم گفته می‌شود بد نیست، اما ‌مشکل از جایی شروع می‌شود که بعضی از آنها پول هنگفتی در قبال خدمات نامناسب از بیماران می‌گیرند. همچنین این پول و ارزی که به کشور وارد می‌شود به سیستم درمانی کشور نمی‌رسد.

به نظر شما تا چه حد تکنولوژی دیجیتال و پلتفرم‌های آنلاین می‌تواند به جذب گردشگر سلامت کمک کند؟

وجود این پلتفرم‌ها در صنعت گردشگری سلامت ضروری است. این صنعت در تمام دنیا با تکیه بر اینترنت و سامانه‌های آنلاین به پیش می‌رود. اما نکته حائز اهمیت این است که پلتفرم‌ها چگونه عمل می‌کنند. درواقع نباید گونه‌ای باشد که با هدف حذف دلال‌ها خود این پلتفرم‌ها تبدیل به دلال دیگری شوند. البته اگر جذب گردشگر در سطح کلان اتفاق بیافتد قطعا شرکت‌ها از بیماران، پول کمتری دریافت خواهند کرد و با حاشیه سود مناسبی کلیه خدمات مربوط به سفرشان را انجام خواهند داد. این عامل نیز به فعالیت و نحوه تبلیغات این شرکت‌ها در این حوزه بستگی دارد.

فعالان استارتاپ‌ها اعتقاد دارند پلتفرم‌ها در به دست آمدن آمار دقیق کمک بسیاری می‌کنند. این آمارها چه ارزشی در حوزه گردشگری سلامت دارند؟

آمار مانند تاریخ است. همانطور که می‌گویند تاریخ چراغ راه آینده است، ارزش آمار هر صنعتی نیز اینگونه است. درواقع آمار تحلیلی تمامی نقاط ضعف‌ را در این حوزه به ما نشان خواهد داد. البته مدتی است که در این صنعت، بخش آمارگیری شروع به فعالیت کرده و ما در حال حاضر گزارش‌هایی را در خصوص بیماران خارجی به وزارت بهداشت ارائه می‌دهیم.

در این حوزه شیوه‌های بازاریابی بسیار مهم هستند، به نظر شما برای جذب بیشتر گردشگر چه نوع روش بازاریابی مناسب است؟

اینکه در این حوزه تنها به دنبال یک راه برای بازاریابی باشیم اصلا منطقی نیست. بلکه باید چندین راه تبلیغاتی را در حوزه گردشگری سلامت به کار گرفت. عده‌ی زیادی هستند که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند و به تبلیغات در حوزه گردشگری سلامت واکنش مثبت نشان می‌دهند اما در کنار آنها هستند افرادی وجود دارند که همچنان شیوه تبلیغات دهان به دهان و تبلیغات سنتی برایشان مهم است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.