نمایشگاه GITEX DIGI_HEALTH 5.0 دبی، آینده نوآوری‌های پزشکی مبتنی بر هوش مصنوعی را به نمایش گذاشت

در جیتکس ۲۰۲۴، که این روزها در شهر دبی برقرار است، نوآوران و رهبران از تأثیرگذارترین آزمایشگاه‌های پزشکی، بیمارستان‌ها، مؤسسات بهداشتی، مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی در دبی گرد هم آمدند تا درباره فرصت‌های هوش مصنوعی بحث کنند؛ علوم اعصاب و نظارت از راه دور بر بیماران از جمله موضوعات کلیدی در دستور کار برای بحث جمعی و مناظره‌های تخصصی در جیتکس بودند و شرکت‌های فناوری و ارائه‌دهندگان خدمات، تأثیرگذارترین راهکارهای دیجیتال برای تسریع ارتباطات و پیشبرد تحول را به نمایش گذاشتند.

مدتورپرس با حمایت شرکت طب‌مدتوریسم در این رویداد حضور دارد و بخش‌های متنوع آن را پوشش می‌دهد.

راهکارهای تحول‌آفرین فناوری سلامت

در کانون گفتگوها در نمایشگاه GITEX DIGI_HEALTH 5.0 دبی از مجموعه GITEX GLOBAL راهکارهای تحول‌آفرین فناوری سلامت قرار داشت، جایی که هزاران علاقه‌مند به فناوری و پیشگامان حوزه سلامت در مرکز تجارت جهانی دبی (DWTC) برای یک روز بحث درباره آینده سلامت گرد هم آمدند.
بزرگترین رویداد فناوری جهان، بستری را برای نمایش جدیدترین راهکارهای سلامت دیجیتال و فناوری سلامت مبتنی بر هوش مصنوعی فراهم کرد و نوآوری‌هایی را به نمایش گذاشت که مراقبت از بیماران را در مقیاس جهانی بازتعریف می‌کنند.
این رویداد با تلاش‌های پیشگامانه دولت امارات متحده عربی برای پیشبرد اکوسیستم سلامت دیجیتال همسو است، به طوری که پیش‌بینی می‌شود بازار سلامت دیجیتال امارات تا پایان امسال به 487.30 میلیون دلار برسد. این نمایشگاه همچنین از تعهد دبی برای پذیرش شیوه‌های دیجیتالی که به نفع متخصصان پزشکی و بیماران است، حمایت می‌کند.
با توجه به پیش‌بینی اینکه سرمایه‌گذاری‌های مراقبت‌های بهداشتی مبتنی بر هوش مصنوعی تا پایان سال 20% از هزینه‌های جهانی مراقبت‌های بهداشتی را تشکیل خواهد داد، نمایشگاه بین‌المللی جیتکس زمینه را برای رهبران صنعت فراهم کرد تا بررسی کنند چگونه هوش مصنوعی در حال انقلاب در ارائه خدمات و بهبود نتایج برای میلیون‌ها بیمار است.
GITEX DIGI_HEALTH 5.0 دبی متخصصان و رهبران جهانی را گرد هم آورد تا بر اساس این آمار، تأثیر این ابزار نوآورانه را بر عملیات روزمره بررسی کنند و همچنین چشم‌اندازی از آنچه آینده در بر خواهد داشت، ارائه دهند. این رویداد برخی از بزرگترین نام‌های عرصه جهانی از جمله آزمایشگاه‌هایی مانند Biogen، Roche و Sanofi و همچنین غول‌های فناوری مانند Microsoft، M42 و Lenovo را جذب کرد. مؤسسات پزشکی معتبری مانند مرکز پزشکی Samsung، دانشکده پزشکی Harvard، Roche و بسیاری دیگر نیز حضور داشتند.

پیشگامی در رباتیک و هوش مصنوعی در سلامت دیجیتال

نقش در حال تکامل رباتیک در فناوری سلامت، محور اصلی نمایشگاه و کنفرانس ویژه آینده سلامت بود. دنیس لدنکوف، بنیانگذار Robosculptor، در این صحبت‌های خود در نشست ویژه‌ای که در این خصوص تدارک دیده شده بود نشان داد چگونه رباتیک مبتنی بر هوش مصنوعی در حال تحول مراقبت از بیماران از طریق یک پلتفرم خودکار برای درمان‌های بدن است که توسط متخصصان صنعت سلامت توسعه یافته است و تأکید کرد که فناوری رباتیک مزایای زیادی را ارائه می‌دهد.
لدنکوف در این خصوص اینگونه توضیح داد: «هوش مصنوعی ابزاری قدرتمند است و منجر به ترجیحات بهتر بیماران می‌شود. در مورد درمان‌های رباتیک، آنها به بهبود تجربه بیماران کمک می‌کنند و فقط با دادن دسترسی به طیف گسترده‌تری از درمان‌ها و همچنین افزایش دسترسی‌پذیری، این کار را انجام می‌دهند.»
الکس آلیپر، هم‌بنیانگذار و مدیرعامل Insilico Medicine، یک شرکت یونیکورن سلامت دیجیتال هنگ کنگ، پنلیست دیگری بود که در این رویداد در حوزه‌ی ژنومیک سخنرانی کرد. او بحث کرد که چگونه پزشکی دقیق، با قدرت هوش مصنوعی، در حال انقلاب در پروفایل‌های ژنتیکی است – رویکردی که قرار است درمان بیماری‌هایی را که قبلاً غیرقابل درمان تلقی می‌شدند، متحول کند.
آینده هوش مصنوعی در علوم اعصاب است.
پس از او دکتر انیش سینگال، مدیر مرکز جامع سکته مغزی و معاون بخش نورولوژی بیمارستان عمومی ماساچوست، با شرح مطالعه‌ای که نشان داد هوش مصنوعی می‌تواند خطر رویدادهای عروقی جدید را در بیماران سکته مغزی 25.6% کاهش دهد، نمایی کلی از آنچه در زمینه علوم اعصاب می‌توان انتظار داشت، ارائه داد.
وی در ارائه خود، درباره آزمایش Golden Bridge II بحث کرد که نشان می‌داد استفاده از یک سیستم پشتیبانی تصمیم‌گیری بالینی مبتنی بر هوش مصنوعی تأثیر بسیار بیشتری بر تعداد رویدادهای عروقی و کیفیت مراقبت از سکته مغزی نسبت به مراقبت استاندارد در بیماران مبتلا به سکته ایسکمیک حاد (AIS) داشته است.
در پنل دیگری رویداد آینده‌ سلامت جیتکس ۲۰۲۴، جونگ-سو چوی، مدیر ارشد فناوری مرکز پزشکی Samsung، یکی از معروف‌ترین بیمارستان‌های کره، بینش‌هایی درباره فناوری‌های پیشرفته مانند نظارت از راه دور بیمار (RPM) و ژن درمانی و چگونگی آماده‌سازی زمینه برای موج بعدی تغییر توسط آنها را به اشتراک گذاشت.

رونمایی از لنز هوشمند در میان نوآوری‌ها

به واقع باید اعتراف کرد یکی از چهره‌های نمایشگاه جیتکس امسال در حوزه‌ی سلامت Xpanceo بود. آن هم به این دلیل که شرکت فناوری عمیق Xpanceo دبی با رونمایی از لنز تماسی هوشمند برای تصویربرداری سه بعدی و لنز دیگری برای خواندن داده‌ها، که قابلیت‌های انتقال بی‌سیم داده‌ها را مستقیماً در لنز یکپارچه می‌کند، موجی ایجاد کرد. این نوآوری‌ها قرار است مرزهای درک داده‌ها در زمان واقعی را بازتعریف کنند و چشم‌انداز سلامت دیجیتال را به عصر جدیدی از تشخیص هوشمند سوق دهند.
البته نباید از دلربایی ویژه‌ی Oracle Health نیز غافل شد چراکه این شرکت دستیار دیجیتال بالینی نوآورانه خود را به نمایش گذاشت و بسیار مورد استقبال جامعه‌ی سلامت جهانی واقع شد. این دستیار با استفاده از تشخیص صدای مبتنی بر هوش مصنوعی، به طور خودکار مکالمات پزشک-بیمار را مستند می‌کند، اطلاعات را تفسیر می‌کند و یک یادداشت پیش‌نویس را به طور دقیق در Oracle Health EHR وارد می‌کند، که به پزشک امکان می‌دهد به سرعت مستندات بالینی را بررسی و تأیید کند.
گفتنی است که جیتکس در حال اتصال به بزرگترین شبکه رویدادهای فناوری جهان با جیتکس اروپا در برلین، جیتکس آسیا در سنگاپور، جیتکس آفریقا در مراکش و نیجریه است که همه بخشی از پرتفوی آن هستند. این رویدادها همکاری را تقویت می‌کنند و نوآوری را برای شکل دادن به چشم‌انداز فناوری فردا پیش می‌برند باید منتظر بود که در حوزه‌ی سلامت که گل جیتکس امسال بود، این هم‌افزایی‌ها چطور خود را در رویدادهای مشترک نشان خواهد داد. فعلا که نمایشگاه جیتکس امسال از راه‌اندازی GITEX DIGI_HEALTH 5.0 Expo-Summit در بازه‌ی زمانی 10 تا 12 سپتامبر 2025 در کشور تایلند خبر داده، که یکی از بالاترین پتانسیل‌ها برای جهش در صنعت سلامت دیجیتال را دارد و نورافکن را بر راه‌حل‌های دیجیتال برای پاسخگویی به تقاضاهای روزافزون در سراسر آسیا می‌اندازد.

نظرات بسته شده است.