مکزیک پس از تایلند به دومین قطب گردشگری پزشکی دنیا تبدیل شده است

صنعت گردشگری پزشکی سالانه ۲۳میلیارد دلار نصیب مکزیک می‌کند

سالانه بیش از ۲/۱میلیون مسافر از نقاط مختلف جهان به مکزیک سفر می‌کنند تا تحت معالجه پزشکی قرار بگیرند. این سفرها که به آن گردشگری پزشکی هم می‌گویند بیش از هر چیزی به علت هزینه‌های سرسام‌آور امور پزشکی و دندانپزشکی در کشورهای مبدا این مسافران است. نتایج آمار نشان می‌دهد که هزینه خدماتی که این مسافران در مکزیک دریافت می‌کنند دست‌کم نصف هزینه‌ای است که باید در کشور خودشان متحمل شوند.

 

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت، عدم پوشش بیمه‌های درمانی این مسافران در بسیاری از کشورها به ویژه آمریکاست. هزینه‌های پزشکی بدون مشارکت بیمه‌ها در آمریکا به حدی هنگفت است که برخی از بیماران بدون بیمه ترجیح می‌دهند هیچ درمانی برای بیماری‌شان دریافت نکنند و مانند دوران پیش از بیماری به زندگی خود ادامه دهند تا اینکه مجبور باشند برای دریافت درمان زیر بار قرض و وام‌های بانکی سنگین بروند و تا عمر دارند قسط بپردازند.

مکزیک از حسن همجواری با آمریکا بهره کافی برده و با ارائه خدمات پزشکی و دندانپزشکی ارزان قیمت به مسافران آمریکایی، پس از تایلند به دومین قطب گردشگری پزشکی دنیا تبدیل شده است. این صنعت گردشگری سالانه ۲۳میلیارد دلار نصیب مکزیک می‌کند که مبلغ قابل توجهی است.

ایالت‌های باخا، کالیفرنیا نورته، تاماولیپاس، کینتانارو و ریویرا مایا بیشترین ظرفیت در این کشور را برای پذیرش گردشگران پزشکی از خود نشان داده‌اند. با این اوصاف جای تعجب نیست اگر بدانیم که بر اساس اطلاعات انجمن گردشگری پزشکی مکزیک، از هر ۱۰مسافر آمریکایی، ۸نفر به دلایل پزشکی به این کشور سفر می‌کنند.

 

البته باید بدانیم حدود ۷۰درصد از گردشگران پزشکی آمریکایی که به کشور مکزیک سفر می‌کنند، ساکن سه ایالت کالیفرنیا، تگزاس و آریزونا هستند که ایالت‌های نزدیک به مکزیک به حساب می‌آیند اما رفته‌رفته این خبر به سراسر آمریکا نشت پیدا کرده و تعداد مسافران سایر ایالت‌ها هم رو به افزایش است.

جالب است بدانید مقصد اصلی این گردشگران نیز ایالت‌هایی مرزی تیخوانا، مزاتلان، چیهواهوا، کابو سن لوکاس، مونتری است. از این رو ایالت‌های مرزی مکزیک به پایگاه بدلی شده‌اند که بیشترین درآمد را از این بخش کسب می‌کنند. افزایش میل دانشجویان مکزیکی به تحصیل در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی و نیز افزایش تراکم جمعیت در این شهرهای مرزی نشان می‌دهد که بازار گردشگری پزشکی در این کشور رو به بهبود است و هنوز ظرفیت دارد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط شورای صنعت گردشگری مکزیک، بیمارانی با بیماری‌های قلبی، ریوی، دیابت، پیوند عضو و بافت و همچنین معالجات دندانپزشکی بیشترین میزان گردشگران پزشکی را به خود اختصاص می‌دهند. به طور متوسط، درمان در مکزیک حدود ۵۰درصد ارزان‌تر از ایالات متحده است. به عنوان مثال جراحی معده در مکزیک ۸۶۰۰ دلار هزینه در پی دارد و این مبلغ ۴۶درصد کمتر از هزینه جراحی در آمریکاست.

به علاوه جراحی زیبایی بینی در مکزیک حدود ۳۸۰۰ دلار هزینه در بر دارد که بسیار پایین‌تر از هزینه ۹۵۰۰ دلاری آن در آمریکاست. شهر مرزی تیخوانا بالاترین میزان گردشگری پزشکی را در مکزیک به ثبت رسانده است و طی سال ۲۰۲۲ پذیرای بیش از ۱/۷میلیون بیمار و همراه بیمار بوده که تحت معالجه پزشکی قرار گرفته‌اند.

جالب است بدانید مقصد اصلی این افراد کلینیک دندانپزشکی تیژوانا بوده است. کلینیک تیژوانا علاوه بر خدمات درمانی، خدمات ترمیمی و زیبایی را نیز به مراجعان خود ارائه می‌دهد. جالب است بدانید درآمد این کلینیک طی سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۶۰۰ میلیون دلار بوده است. از این‌رو شهرها و روستاهای مرزی مکزیک یکی پس از دیگری در حال تبدیل شدن به پایگاه‌های بیمارستانی و خدمات درمانی‌ هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.