ایرانی‌ها سالی ۲۴۰ میلیون تماس با پزشکان دارند

رسا استارتاپ حوزه سلامت است که در سال ۹۵ توسط سروش حسینعلی‌پور و علیرضا میرزرگر راه‌اندازی شده است. حسینعلی‌پور و میرزرگر متولد ۷۱ و از دانش‌آموختگان رشته کامپیوتر دانشگاه تهران هستند. این دو همچنین در المپیاد شرکت کرده و در جشنواره خوارزمی هم نیز مقام کسب کرده‌اند. امیرحسام میرجعفری یکی دیگر از سهامداران این استارتاپ است. او متولد ۷۱ و دارای مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه امیرکبیر است. با او هم‌صحبت شدیم تا بیشتر در مورد کسب‌وکارشان بدانیم.

میرجعفری درباره انگیزه‌شان از راه‌اندازی این استارتاپ می‌گوید: «ما در مدرسه علامه حلی و سمپاد تحصیل کردیم. در سمپاد یک فضای پژوهشی و تحقیقاتی حاکم است. همین امر سبب شده است که دانش‌آموزان به سمت ایده‌های نوآورانه گرایش پیدا کنند. پس از اینکه وارد دانشگاه شدیم تصمیم گرفتیم کسب وکاری را راه بیاندازیم. همانطور که می‌دانید کسب‌وکارها در پی پاسخگویی به یک نیاز شکل می‌گیرند. نیازی که ما در آن زمان حس کردیم این بود که ممکن است بعد از آنکه بیماران به پزشک مراجعه کنند درباره بیماری خود و هر کاری که در راستای بهبود آن انجام داده‌اند سوالاتی را در ذهن داشته باشند که برای رسیدن به پاسخ آن به پزشک دسترسی نداشته باشند. از همین رو تصمیم گرفتیم که بستری را فراهم کنیم تا ارتباط میان پزشک و بیمار تسهیل شود و ایده استارتاپ رسا که مخفف کلمه رسالت سلامت ایرانیان است شکل گرفت و ما این استارتاپ را راه‌اندازی و اکنون یک تیم ۲۰ نفره هستیم.»

در رِسا چه خدماتی ارائه می دهید؟

خدمات ما در رسا در قالب برقراری یک ارتباط تلفنی ناشناس بین پزشک و بیمار است. به این صورت که بیمار شماره تماس ۰۲۱۷۴۴۷۱۱۱۱ را شماره گیری کرده و کد مربوط به پزشک مورد نظر خود را وارد می‌کند. سپس بدون آنکه شماره پزشک در اختیار بیمار قرار گیرد بیمار می‌تواند با پزشک ارتباط تلفنی نیز برقرار کند و به صورت مستقیم با او صحبت نماید. بیماران می‌توانند براساس زمان‌هایی که پزشکان برای پاسخگویی در سامانه اعلام کرده‌اند با شماره‌گیری کد هر پزشک با او ارتباط برقرار کنند.

تا کنون چه تعداد پزشک عضو این سامانه شده‌اند و چند مخاطب از این سامانه استفاده کرده‌اند؟

ما کار را با ۱۵۰ پزشک متخصص شروع کردیم و تاکنون حدود ۵۰ هزار نفر از سامانه استفاده کرده‌اند.

چه نوع بیماری‌هایی در رِسا پوشش داده شده است؟

در حال حاضر چهار تخصص اطفال، زنان و زایمان، روانشناسی و مشاوره و بیماری‌های قلبی را پوشش داده‌ایم. دلیل انتخاب این چهار دسته این بود که سوالات پزشکی بیشتر در این حوزه‌ها برای بیماران پیش می‌آید و همچنین پزشکان این چهار بخش بیش از سایز پزشکان در دسترس هستند.

ارتباط بین بیماران و پزشکان چطور شکل می‌گیرد؟ آیا از طریق پزشکان بیماران به سامانه ارجاع داده می‌شوند؟

یکی از راه‌هایی که بیماران با سامانه آشنا می‌شوند از طریق ارجاع پزشکان و نصب بنر و قرار دادن بروشور در مطب آنها است. اما بیماران از دو طریق کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام هم می‌توانند با ما آشنا شوند و از خدماتی که در این سامانه ارائه می‌دهیم آگاهی پیدا کنند.

استارتاپ‌های موفق در حوزه سلامت و گردشگری سلامت

چه شیوه درآمدزایی برای رِسا در نظر گرفته اید؟

بیماران برای استفاده از خدمات لازم است که حساب کاربری خود را شارژ کنند و مبلغ مشاوره براساس اعلام دقیقه توسط پزشکان تعیین می‌شود. به طور متوسط این مبلغ برای هر دقیقه ۳۰۰۰ تومان است و مبلغ ۵۰۰ تومان هم به این هزینه بابت خدماتی که رسا ارائه می دهد اضافه می‌شود.

در این مدت کشش بازار را چطور ارزیابی کردید و فکر می‌کنید چقدر فرهنگ استفاده از خدمات سلامت به صورت آنلاین در ایران جا افتاده است؟

من فکر می کنم این فرهنگ در سال‌های آینده بسیار بهتر خواهد شد. اما درباره کار خودمان بگویم که در حال حاضر نیاز به تماس با پزشک در جامعه زیاد است و پیش بینی می‌کنیم از رسا استقبال خوبی صورت بگیرد؛ چرا که ما از طریق برقراری ارتباط تلفنی وارد این حوزه شده‌ایم و اکثر همکاران ما از طریق محتوای نوشتاری تلاش کرده‌اند که این ارتباط را برقرار کنند. این می‌تواند یک مزیت رقابتی برای ما محسوب شود.

   مطالب مرتبط:

ارزیابی از حجم بازار سلامت در ایران دارید؟

با توجه به آمارهای موجود، هر خانوار ایرانی حداقل یک بار در ماه با پزشک تماس می‌گیرد این یعنی ۱۲ تماس در سال. اگر هر خانواده را متوسط ۴ نفر فرض کنیم. حدود ۲۰ میلیون نفر در سال ۱۲ بار با پزشک تماس می‌گیرند که این افراد می‌توانند بازار هدف ما را تشکیل دهند.

آیا قصد دارید خدمات خود را در کشورهای دیگر هم ارائه دهید و به حوزه گردشگری سلامت ورود کنید؟

ما در حال حاضر هم خدماتی را به خارج از کشور ارائه می‌دهیم و برخی از پزشکان یا بیماران از خارج از کشور با ما در ارتباط هستند؛ چرا که برقراری ارتباط با سامانه ما بسیار ارزان‌تر از هزینه ارتباط با پزشکان در خارج از کشور است. بر همین اساس با توجه به وضعیت ارزی که در کشور پیش آمده، خدمات ما برای ایرانیان خارج از کشور جذاب است. همچنین ما قصد داریم در زمینه توریسم درمانی به برنامه‌های توسعه خود بیشتر بپردازیم و در خارج از کشور به شکل موثرتری حضور پیدا کنیم.

تاکنون با چه چالش‌هایی روبرو بوده اید؟

مشکلات اقتصادی پیش آمده در جامعه از جنبه‌های مختلف به ما ضربه می‌زند. یکی از مهمترین این چالش‌ها جذب نیروی متخصص در حوزه ای تی است؛ چراکه نخبگان این حوزه معمولا قصد مهاجرت دارند و ما با کمبود نیرو در این حوزه روبرو هستیم.

گفت‌وگو: آزاده خیرآبادی

۳ نظرات
  1. ضیا قیاسی می گوید

    چه ایده جالبی، از این طریق پزشکان خیلی راحتتر می توانند تماس هایشان را مدیریت کنند. البته امیدوارم که این ارتباط به طور مستقیم با پزشک برقرار بشه و افراد به منشی وصل نشوند.

  2. دکتر استارتاپی می گوید

    در مجله شنبه نوشته بودند که نوشته بودند سالی ۴۰۰ هزار ویزیت پزشک در ایران انجام می‌ شود!!! لطفا به آقای جمیلی بگویید اصلاح کنند

    1. مدتورپرس می گوید

      آقای جمیلی دیگر با شنبه همکاری نمی کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.