مرجع واحدی برای آمارگیری گردشگری سلامت وجود ندارد

مسئول بخش IPD بیمارستان شهرام در گفتگو با خبرنگار مدتور پرس از کمبودهای مهم گردشگری سلامت ایران می‌گوید

سیروس آذریان مسئول بخش IPD بیمارستان شهرام دانش‌آموخته رشته زبان انگلیسی است. او ۸ ماه است در این بخش فعالیت می‌کند و برنامه‌های متنوعی را برای بخش IPD این بیمارستان درنظر دارد. آذریان در گفتگوی خود با خبرنگار مدتورپرس به برنامه‌های بیمارستان شهرام برای رونق بخش گردشگری سلامت خود اشاره کرده است.

به عنوان مسئول بخش IPD بیمارستان شهرام این واحد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بخش IPD بیمارستان شهرام در سال ۹۵ تاسیس شد و در حوزه‌های مختلف پزشکی از جمله جراحی مغزواعصاب، قلب، اورولوژی، گوارش، زنان زایمان و …. فعالیت می‌کند. بیشتر بیماران این بخش از کشور‌های عراق، آذربایجان، عمان و بحرین هستند که هم به صورت سرپایی و هم بستری مورد درمان قرار گرفته‌اند. تعداد بیماران ما در سال ۹۵ حدود ۲۰۰ نفر، در سال ۹۶، ۱۷۰ نفر بودند و امسال به دلیل مشکلات داخلی بیمارستان این عدد کاهش یافته است.

به نظر شما روش‌های بازاریابی حوزه گردشگری سلامت باید به کدام سمت برود؟

اگر بتوانیم از پلتفرم‌های کارامد استفاده کنیم که بر اساس کارایی دیجیتال عمل کنند کمک شایانی به جذب گردشگر سلامت به کشور خواهند کرد؛ زیرا اعتمادسازی می‌کنند. هر فردی قبل از سفر درمانی به یک کشور دیگر ترجیح می‌دهد درباره مقصد و روند درمان، اطلاعات کافی داشته باشد. این نوع پلتفرم‌ها و وب سایت‌ها با در اختیار داشتن کلیه اطلاعات در خصوص مراکز درمانی می‌توانند کمک بسیاری به این افراد کنند. اینگونه بیمار با خیال آسوده‌تری سفر کرده و از قبل بابت نتیجه دلخواه خود اطمینان دارد.

شما به عنوان مسئول بخش IPD بیمارستان شهرام چه انتظاری از استارتاپ‌های حوزه گردشگری سلامت دارید؟

انتظار من این است که شرکت‌های آنلاین در ابتدا بر روی موضوعات مالی و هزینه‌های کمی با بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کنار بیایند؛ زیرا زمانی که این پلتفرم‌ها برای انجام خدمات هزینه بالایی دریافت کنند بیمارستان و یا پزشک راغب به همکاری نخواهد بود و ترجیح می‌دهد از طریق وب‌سایت بیمارستان و یا به روش واسط‌هایی که در کشورهای مختلف دارند بیمار جذب کنند.

اما نکته مهم دیگری که این شرکت‌ها باید به آن توجه کنند، اعتمادسازی بین شرکت و مراکز درمانی است. شرکت‌های گردشگری سلامت باید با توجه به هزینه‌های مطرح شده توسط بیمارستان با بیمار صحبت کنند و هزینه اضافی را از بیمار بابت درمان مطالبه نکنند.

وجود آمار مشخص از گردشگری سلامت در ایران تا چه اندازه به این حوزه کمک خواهد کرد؟

ببینید من با تجربه مسئول بخش IPD بیمارستان شهرام می‌توانم بگویم به طور کلی در هر رشته‌ای آمارها بسیار ارزشمند هستند. اینکه نموداری داشته باشیم و بر اساس آن مقدار سود و زیان را مشخص کنیم و یا آمار اطلاعاتی جمع آوری کنیم و بر اساس آن برنامه ریزی‌های کلانی صورت بگیرد بسیار مهم است. اما متاسفانه در گردشگری سلامت ایران مرجع واحدی برای آمارگیری وجود ندارد. ما چندین مرجع داریم که در این حوزه خود را متولی می‌داند. سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، وزارت بهداشت، معاونت درمان، وزارت امور خارجه که هر کدام آمار پراکنده و جداگانه‌ای دارند که این مورد به هیچ‌وجه به صلاح این صنعت نخواهد بود. به نظر من تمامی امور در این حوزه باید در اختیار وزارت بهداشت و نظام پزشکی باشد.

از سویی باید یک هیات نظارت وجود داشته باشد تا گردشگرانی که برای سیاحت و زیارت به ایران آمده‌اند، نتوانند بدون اعلام، این کار را انجام دهند، زیرا اینگونه موارد آمارهای این حوزه را خراب میکند.

برای رونق گردشگری سلامت چه باید کرد؟

بازار این حوزه بیشتر مربوط به کشورهای منطقه و همجوار است. کشورهایی جامعه آنها چندان پیشرفته نیستند. بنابراین در این حوزه نمی‌توان تنها به روش‌های بازاریابی‌های مدرن اکتفا کرد، بلکه باید تلفیقی از روش‌های سنتی و مدرن به کار گرفت. تا به مرور زمان این کشورها نیز با گردشگری سلامت ایران آشنا شده و پس از آن تبلیغات مدرن صورت گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.