تمرکز گردشگری سلامت نباید فقط روی تهران باشد

گفتگو با دکتر افشان شاه مدیر IPD بیمارستان پاستور نو

دکتر افشان شاه ،دانش‌آموخته رشته پزشکی، نزدیک به دوسال است که همراه دکتر حسن راشکی مدیر سابق گردشگری سلامت وزرات بهداشت، در حوزه گردشگری سلامت کار می‌کند. او اکنون مدیر بخش تازه‌تاسیس بیماران بین‌الملل (IPD) بیمارستان پاستورنو است. دکتر افشان شاه معتقد است تا زمانی که جامعه هدف در حوزه گردشگری سلامت شناخته نشود کار کردن در این حوزه با مشکل روبه‌رو است. او با اشاره به اهمیت آمار برای رسیدن به این هدف، متمرکز شدن روی آمارها را بسیار ضروری می‌داند. با دکتر افشان شاه گفت‌وگوی کوتاهی انجام داده‌ایم که در ادامه آن را می‌خوانید.

بخش بیماران بین‌الملل بیمارستان پاستور نو را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بیمارستان پاستورنو یک بیمارستان خصوصی است که بخش IPD آن تنها یک هفته است که توسط دکتر راشکی و من افتتاح شده است. این بیمارستان یک بخش کامل را به IPD اختصاص داده که تجهیزات مدرن و سرویس‌دهی بالایی چه از لحاظ درمانی و چه از لحاظ هتلینگ در آن به گردشگران سلامت ارائه می‌شود. در بخش IPD این بیمارستان به طور مداوم مهمانداران و مترجمانی حضور دارند و همراه بیمار می‌تواند در آنجا اقامت کند.

در حال حاضر آمار کامل و جامعی از گردشگری سلامت در کشور نداریم. به نظر شما آمارها در این حوزه چقدر ارزشمند هستند؟

تا زمانی که آمارها در این حوزه سروسامان نداشته باشند جامعه هدف مشخص نخواهد شد و همین امر باعث می‌شود که نتوانیم به درستی در این حوزه کار کنیم. سروسامان گرفتن آمارها باعث شناسایی جامعه هدف می‌شود. آنها به ما کمک می‌کنند که بفهمیم بیشترین مشتریان ما از کدام کشورها هستند، در چه حوزه‌هایی چه تعداد بیمار جذب می‌کنیم آمار همین موارد می‌تواند به ما حوزه تبلیغات کمک در کشورهای مبدا کمک بسیاری کند.

در حال حاضر کشور ترکیه و هند دقیقا به همین صورت کار می‌کنند. آنها جامعه هدفشان را می‌شناسند و به آن سمت در حرکت هستند.

به نظر شما چه نوع تبلیغات و شیوه‌های بازاریابی در این حوزه مهم است؟

سالهاست که شاهد دلالی در این حوزه هستیم که  متاسفانه رونق خوبی هم دارد! دلالی ضرر‌های بسیاری را به این حوزه وارد کرده است. بگذارید مثالی بزنم، چندی پیش ما مریضی از کشور عراق داشتیم که توسط یک دلال به ایران آمده بود. این مریض توسط پزشکی ناوارد ویزیت شده و این پزشک تنها راه درمان او را قطع دستش عنوان کرده بود. بیمار پس از مدتی به ما مراجعه کرده و در عرض ۱۰ روز مشکل او بدون قطع دست برطرف شد. این بیمار پس از بازگشت به عراق به تمامی اطرافیان خود گفته بود که برای انجام هر نوع درمانی در ایران تنها از طریق شرکت‌ها و مراکز قانونی اقدام کنند. این یعنی یک تبلیغ دهان به دهان. این نوع تبلیغات‌ بسیار مهم است و نتیجه مثبتی در پی خواهد داشت.

بسیار مهم است که ما در کشور سرویس‌های خوبی به گردشگران سلامت بدهیم این نگاه، که ما باید از این حوزه پول زیادی را به دست آوریم نباید وجود داشته باشد. آنچه که مهم است این است که بدانیم بیمار درمان شده و به کشور خود بازگشته است. وجود پلتفرم‌های آنلاین می‌تواند شیوه‌های بازاریابی خوبی برای این حوزه باشد.

شما به وجود دلال‌ها اشاره کرده‌اید به نظر شما چه شیوه‌ای برای ساماندهی آنها در این حوزه باید به کار گرفته شود؟

حذف دلال‌ها به سادگی امکان پذیر نیست و حتی اشتباه است. زیرا بیماران خصوصا جامعه عراقی به آنها بسیار اعتماد دارند. حتی بسیاری از دلال‌ها در ایران خانه‌های خودشان را با قیمت‌های پایین به بیماران اجاره می‌دهند. بنابراین حذف یکدفعه آنها بسیار اشتباه است. شیوه درست برخورد با آنها این است که دلال‌ها را وارد حوزه‌های شرکتی و اداری کنیم. اینگونه هم آنها سروسامان می‌گیرند و هم روال درستی را در این حوزه می‌توانیم پیش بگیریم.

در دنیا از پلتفرم‌های آنلاین گردشگری سلامت در ایران برای ارتباط بخش IPD بیمارستان‌ها با بیماران خارجی استفاده می‌شود. به نظر شما این پلتفرم‌ها تا چه اندازه می‌تواند به حوزه گردشگری سلامت کمک کند؟

نقش کمکی این پلتفرم‌ها در این حوزه بسیار بالاست، این نوع پلتفرم‌ها باعث بالا رفتن درک ما در این حوزه خواهد شد و همین امر سبب می‌شود که به درستی از این صنعت در کشور استفاده کنیم. در حال حاضر گردشگری سلامت در ایران یک صنعت نوپا است و آنگونه که باید جا نیفتاده است و متاسفانه فعالان این صنعت در کشور ما برداشت دیگری از گردشگری سلامت دارد. همین امر باعث شده است که نقش دلال‌ها در این صنعت بسیار پر رنگ باشد. اگر این نوع از پلتفرم‌ها و برنامه‌ها به صورت مداوم، منظم و شرکتی کار کنند قطعا بسیار موفق خواهند بود.

شما به عنوان یک فعال در حوزه گردشگری سلامت چه انتظاری از استارتاپ‌ها یا پلتفرم‌های آنلاین دارید؟

انتظار دارم این شرکت‌های انلاین و پلتفرم‌های آن‌ها بصورت مستمر در کشور فعالیت کنند. در هر کاری استمرار داشتن بسیار مهم است نه اینکه تنها یکبار اجرا شود و دیگر خبری از آن نباشد. متاسفانه این کار به وفور در کشور دیده می‌شود. مورد بسیار مهم دیگر این است این است که این نوع کارها تنها در تهران انجام نشود و تمامی این کارها در تمامی شهرهایی که گردشگر سلامت جذب می‌کنند انجام شود. متاسفانه توجه و نظارت به حوزه گردشگری سلامت در شهرهای دیگر کم است. چندی پیش نماینده‌ای از سوی وزارت بهداشت عراق به ایران آمده و طبق آخرین خبری که به گوش ما از سوی این نماینده رسیده است، ۳۰۰ مورد شکایت از شهر شیراز به وزارت بهداشت عراق شده است. این به آن معناست که در شیراز خدمات نامناسبی به بیماران ارائه می‌شود و سرویس‌دهی مطلوبی صورت نمی‌گیرد. این بسیار مهم است که در تمامی شهرها از این امکانات استفاده شود.

گفت‌وگو: افروز کریمی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.