جای خالی «هاستل» در صنعت گردشگری ایران

اجاره دادن تخت‌های اقامت به توریست‌ها، روش مرسومی در صنعت گردشگری دنیاست که هزینه‌های اقامت گردشگران را کم می‌کند و درنتیجه، گردشگر هم برای اقامت بیشتر در کشور مقصد ترغیب می‌شود، اما این فرصت جذاب در صنعت گردشگری ایران، جدی گرفته نشده است

هزینه اقامت را می‌توان مهم‌ترین هزینه اغلب گردشگران جهان به حساب آورد. در حالی که در دنیا تلاش می‌شود با راه‌اندازی اقامتگاه‌های ارزان مثل هاستل‌ها، گردشگر را برای اقامت بیشتر جذب کنند، اما جای خالی هاستل در صنعت گردشگری ایران به شدت احساس می‌شود.

به گزارش خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، یکی از مهم‌ترین اقامتگاه‌ها در کشورهای گردشگرپذیر، هاستل‌ها هستند. هاستل در واقع نوعی هتل یا مسافرخانه است که بجای اجاره دادن اتاق، فقط یک تخت از چندین تخت موجود در اتاق‌ها را به گردشگر اجاره می‌دهد. طبیعی است که اجاره یک تخت، بسیار ارزان‌تر از اجاره یک اتاق از همان هتل یا مسافرخانه تمام خواهد شد.

هاستل‌ها معمولا در مرکز شهر قرار دارند و امکاناتی مثل آشپزخانه و حمام نیز به صورت مشترک در اختیار همه گردشگران قرار می‌گیرد. سایت‌های معروفی نیز مثل hostelworld در تلاشند که امکان انتخاب راحت هاستل در کشورهای مختلف را در اختیار گردشگران قرار دهند. در اینگونه سایت‌ها که تعدادشان بسیار زیاد است، می‌توان به صورت آنلاین، یک تخت را بدون پرداخت هیچ مبلغی رزرو کرد. اینگونه سایت‌ها به یک مرجع مهم برای پیدا کردن اقامتگاه ارزان تبدیل شده‌اند.

همچنین هاستل‌ها را می‌توان پاتوقی برای گفتگو و معاشرت با سایر گردشگران هم به حساب آورد. برخلاف هتل و مسافرخانه که در آن ارتباط بین گردشگران بسیار محدود است، شکل گرفتن دوستی‌ها و آشنایی با فرهنگ‌های مختلف، به راحتی در هاستل‌ها اتفاق می‌افتد.

درواقع، هاستل‌ها علاوه بر اینکه در زمره ارزان‌ترین شکل اقامت گردشگران به حساب می‌آید، محیطی جذاب برای آشنایی با گردشگران سایر کشورها نیز به شمار می‌رود که همین جذابیت‌ها می‌تواند موجب توسعه صنعت گردشگری در هر کشوری شود. با این وجود شاهد هستیم که هنوز هاستل‌ها در ایران، جای خود را باز نکرده و سرمایه گذاری هم برای راه اندازی هاستل‌ها در کشور ما انجام نشده است.

چرا فرهنگ راه‌اندازی «هاستل» در ایران نهادینه نشده است؟

ناگفته نماند که در اغلب هاستل‌ها، اتاق‌های خصوصی هم وجود دارد که گردشگر می‌تواند با صرف هزینه بیشتری، یک اتاق را کرایه کند، اما برای کوله‌گردهایی که سفر به عنوان مهم‌ترین اولویت زندگی‌شان تعریف شده است، اجاره کردن اتاق و یا اقامت در هتل، صرف کردن هزینه اضافه است. آنها تلاش می‌کنند که با اجاره یک تخت در هاستل، بودجه‌شان را برای سفرهای بعدی نیز ذخیره کنند تا بتوانند کشورهای بیشتری را ببینند.

علی محرابیان، کارشناس صنعت گردشگری که سال‌ها به عنوان راهنمای تور نیز فعالیت داشته است، به دلایل مغفول ماندن هاستل ها در صنعت گردشگری ایران اشاره می‌کند و می‌گوید: واقعیت این است که ما هم اکنون مقصد جدی برای گردشگران خارجی نیستیم، چون زیرساخت‌های جذب گردشگر خارجی را فراهم نکرده‌ایم. همین الان شما می‌بینید که کشور ترکیه، ده‌ها برابر ایران در جذب گردشگر خارجی موفق‌تر بوده است. بنابراین هر جا که تقاضا برای اقامت گردشگران بالا بوده، راه اندازی اقامتگاه‌های ارزان مثل هاستل‌ها هم در دستور کار قرار گرفته است. درواقع، استقبال کم گردشگران خارجی از سفر به ایران، یکی از دلایلی است که باعث شده است راه اندازی هاستل در ایران برای خیلی از سرمایه‌گذاران، توجیه اقتصادی نداشته باشد.

محل اقامتمحرابیان نیز با اشاره به جای خالی هاستل در صنعت گردشگری ایران تاکید دارد: در شهری مثل توکیو در ژاپن که هزینه هتل‌ها بسیار گران است و گردشگران پرشماری هم به این شهر سفر می‌کنند، راه اندازی هاستل می‌تواند موجب ترغیب گردشگر برای سفر به این شهر شود، زیرا در صورت نبود هاستل، خیلی از گردشگران نمی‌توانند از پس هزینه‌های اقامت در این شهر گران بربیایند، اما چنین وضعیتی در اغلب شهرهای گردشگرپذیر ایران دیده نمی‌شود.

او خاطرنشان می‌کند: با توسعه صنعت گردشگری ایران، نیاز به راه‌اندازی هاستل هم بیش از گذشته احساس خواهد شد. حتی راه‌اندازی هاستل می‌تواند موجب رونق گردشگری داخل شود و شهروندان بیشتری می‌توانند از شهرهای مختلف کشورشان بازدید کنند. در عین حال می‌توان حتی مسائل فرهنگی ایران را هم در نظر گرفت و اتاق‌های هاستل را برای زنان و مردان تفکیک کرد. این کاری است که در برخی کشورهای مسلمان و حتی غیرمسلمان هم اتفاق می افتد و خیلی از گردشگران هم از این موضوع استقبال می‌کنند.

باید در نظر داشت که اگرچه هزینه اجاره تخت در هاستل‌ها پایین است، اما این اصلا به این معنی نیست که کیفیت ارائه خدمات در این اقامتگاه‌ها پایین باشد. بسیاری از هاستل‌ها در کشورهای توسعه یافته، امکاناتی مشابه یک هتل را در اختیار گردشگران قرار می‌دهند. راه اندازی چنین هاستل‌های باکیفیتی در ایران و تبلیغ این هاستل‌ها در سایت‌های گردشگری مطرح جهان می‌تواند تاثیر زیادی در توسعه زیرشاخه‌های مختلف صنعت گردشگری ایران داشته باشد.

گزارش: امین جلالوند

۳ نظرات
  1. علی اصغری می گوید

    متاسفانه اقتصاد ما انقدر فلج شده که کسی به فکر سرمایه گذاری بلند مدت نیست. وگرنه ساخت هاستل های زنجیره ای در خیلی از شهرها سرمایه گذاری بزرگی در یک صنعت به حساب نمیاد. با سرمایه یکی از این مال های بزرگ پایتخت میشه توی ۱۰ تا کلانشهر هاستل ساخت.

    1. Hi Tehran Hostel می گوید

      ما سه سالی هست که شروع کردیم فعالیتمونو و تعداد هاستل ها هم خوشبختانه دارن گسترش پیدا میکنن، تعجب کردم از نویسنده که اصلا اشاره ای به این موضوع نکرده

      1. علی اصغری می گوید

        سایتتان را ملاحظه کردم، دست مریزاد به شما، امیدوارم موفق باشید در این مسیر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.