بیمارستانها فضای مجازی را جدی بگیرند!
سخنرانی دکتر سعید هاشمزاده، رییس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت در گردهمایی مدیران بیمارستانهای بینالمللی
رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معتقد است گردشگری سلامت ایران از فرصتها و ظرفیتهای فضای مجازی برای معرفی و ارتقای خود غفلت کرده و باید با بازنگری در سیاستها و استفاده از ابزارهای نوین ارتباطی شکاف ایجاد شده میان ایران و کشورهای رقیب منطقهای را پر کرد.
سعید هاشمزاده در گردهمایی مدیران بیمارستانهای بین المللی کشور با بیان اینکه گردشگری سلامت در دنیا به عنوان یک صنعت پردرآمد شناخته میشود، اظهار کرد: «برای ارتقای جایگاه ایران در حوزه گردشگری سلامت باید دیدگاهمان به این حوزه را صنعتی کنیم و مراکز درمانی و شرکتهای تسهیلگر با تمام توان و ظرفیتهای خود پای کار بیایند.» وی با بیان اینکه وزارت بهداشت در بیش از یک سال پیش تاکنون رویکرد خود را بر آموزش فعالان حوزه گردشگری سلامت اعم از شرکتها و بیمارستانها و مراکز درمانی و آشنا کردن فعالان این حوزه قرار داده، افزود: «یکی از وظایف اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت حمایت از بخش خصوصی است و این حمایت تا آنجا که قوانین و مقررات اجازه بدهد صورت میگیرد.»
هاشمزاده حمایت دولت از فعالان و بازیگران بخش خصوصی گردشگری سلامت را بزرگترین خدمت دولت در این حوزه خواند و افزود: «تا زمانی که شرکتها و ارائهکنندگان خدمات گردشگری سلامت در مدار قانون حرکت کند، از حمایتهای کامل وزارت بهداشت برخوردار خواهد شد.» هاشمزاده با آسیبشناسی گردشگری سلامت کشور، حضور دلالان را مهمترین معضل این بخش خواند و گفت: «برای احیا و تقویت گردشگری سلامت در کشور به مثابه عرصهای نوپا و درآمدزا، سازمانیافته عمل نکردهایم و به همین دلیل آسیبهای جدی دیدهایم.» هاشمزاده، برنامهریزی و سیاستگذاری برای استفاده از فضای دیجیتال و مجازی را یکی از راههای برونرفت از صدمات و لطماتی بیان کرد که دلالان و واسطهها به گردشگری سلامت کشور وارد کردهاند.
به گفته رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت، امکانات و پتانسیلهای مارکتینگ و بازاریابی دیجیتال در عرصه گردشگری سلامت ایران باید به کار گرفته شوند اما تاکنون این کار انجام نشده است. وی افزود: «ما هنوز مشارکت جدی در کشورهای هدفمان نداریم، کلینک و مراکز درمانی تاسیس نکردهایم و از ایجاد شبکهای از پزشکان و عاملان نیز غفلت کردهایم اما اگر از حوزه مدیا و ابزارهای به درستی استفاده کنیم و به نقش و اهمیت آن در گردشگری سلامت و خلق ارزش افزوده برای این حوزه پی ببریم، در ارتقای گردشگری سلامت کشورمان موثر واقع میشود.» وی با تشریح دلایل دهگانه در بهرهگیری از دیجیتال مارکتیگ و فضای مجازی گفت: « به ازای هر یک دلار سرمایهگذاری در فضای مجازی ۷۰ دلار بازگشت سرمایه صورت میگیرد که تقریبا در هیچ یک از انواع دیگر تبلیغات چنین امکانی وجود ندارد.»
وی با یاداوری این نکته که ۱۹/۶ درصد درآمدهای گردشگری سلامت کشور هند از دیجیتال مارکتینگ به دست میآید، خاطرنشان کرد: «یکی از ۱۰ دلیل عمده برای ورود امروزه بسیاری از شبکههای اجتماعی به مهمترین ابزار خرید کردن بدل شدهاند و طبق آخرین آمارها، شرکتهایی مانند فیسبوک، توئیتر، لینکدین و اینستاگرام بیشترین بازگشت سرمایه را داشتهاند.» به باور هاشمزاده، شبکههای اجتماعی و دیجیتال مارکتینگ به شرکتهای کوچک اجازه فعالیت میدهد نقش و جایگاهی در خور و شان خود از بازار را به دست آورند.
رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت با اشاره به مطالعاتی که درباره میزان گرایش مردم به استفاده از شبکههای اجتماعی انجام شده، اظهار کرد: «۵ سال پیش تقریبا هر فرد آمریکایی در سه شبکه اجتماعی عضو بوده اما در سال ۲۰۱۸ این عدد به ۷ شبکه رسیده است. ۹۷ درصد از آمریکاییهای بالای ۶۵ سال در ماه بیش از یک بار به اکانت یکی از شبکههای اجتماعی خود مراجعه میکنند و تقریبا ۲۲ درصد کل مردم دنیا نیز در شبکه اجتماعی فیسبوک عضویت دارند. ۷۶ درصد از کاربران فسیبوک و ۵۱ درصد از کاربران اینستاگرام تقریبا هر روز به شبکههای اجتماعی خود سر میزنند و میانگین ساعات حضور در این شبکهها به دو ساعت در روز رسیده است.» هاشمزاده تصریح کرد: « نفوذ شبکههای اجتماعی به بالاترین میزان خود در طول تاریخ رسیده و بازیگران خرد و درشت فعال در حوزه گردشگری سلامت باید به این جمعبندی برسند که دیجیتال مارکتینگ نقشی پررنگ و حیاتی در رونق این حوزه دارد و از این فرصت بینظیر برای خلق ارزش افزودههای بیشتر استفاده کنند»
ویدئوی سخنرانی دکتر هاشمزاده را به طور کامل ببینید.
وی مهمترین ویژگی استفاده از فضای مجازی در حوزه گردشگری سلامت را شفافسازی بیان کرد و گفت: «در اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت یکی از نخستین اولویتها بازسازی اعتماد خدشهدار شده براثر فعالیت دلالان و ارائه خدمات بدون شناسنامه به بیماران خارجی است و با همین نیت شفافسازی را سرلوحه کارمان قرار دادهایم.» هاشمزاده، جبران عقبماندگیهای ایران در حوزه گردشگری سلامت را وابسته به کار گروهی و تخصصی در این حوزه و استفاده از تجربهها و مدلهای جدید کشورهای پیشرو ارزیابی کرد و خاطرنشان کرد: «یکی از مهمترین مدلهایی که حوزه گردشگری سلامت دنیا به صورت جدی دنبال میکند، ایده خوشههاست که بدون استفاده از فضای مجازی و شرکتهای تسهیلگر حوزه عملی نخواهد شد.»
شایسته تحسین است جناب آقای دکتر هاشم زاده به عنوان فردی که ریاست گردشگری سلامت در وزارت بهداشت را به عهده دارند این مقدار به امور دیجیتال و فضای مجازی اشراف دارند و تاکید می کنند از این فضا به بهترین نحو استفاده شود.