کیفیت درمان و توانایی بیمارستان‌های ایران ناشناخته مانده است

گفت‌وگو با معصومه عباس‌آبادی، مسئول بخش گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران

معصومه عباس‌آبادی مسئول بخش گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران دانش‌آموخته رشته کارشناسی پرستاری، کارشناسی ارشد مدیریت و دانشجوی دکتری مدیریت بحران است. او از سال ۹۳ در بخش گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران مشغول به فعالیت است. هشت مرکز وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران که شامل ۴ بیمارستان دولتی و ۴ بیمارستان خصوصی است، مجوز IPD خود را از وزارت بهداشت دریافت کرده‌اند.

عباس‌آبادی درباره دلیل نیاز بیمارستان‌های دولتی وابسته به دانشگاه تهران به روش‌های جدید بازاریابی می‌گوید: با توجه به اینکه پتانسیل بسیار بالایی در بیمارستان‌های دولتی داریم و با توجه پتانسیل بالای بیمارستان‌های دولتی و همچنین سیاست‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران مبنی بر توسعه گردشگری سلامت و همینطور تعامل با سایر مراکز درمانی و آشنایی با شرکت‌های تسهیل‌گر و اقدامات آنان در برنامه‌ها و همایش‌های مرتبط با بازاریابی دیجیتال شرکت می‌کنند. عباس‌آبادی معتقد است معرفی کیفیت درمان از وظایف اصلی شرکت‌های گردشگری سلامت و همچنین پلتفرم‌های آنلاین بازاریابی مدیکال توریسم است.

شیوه بازاریابی و تبلیغات در هر کشوری باید باتوجه به نیاز و فرهنگ آن کشور صورت گیرد. ما می‌توانیم از طریق استارتاپ‌ها، وب‌سایت‌های بیمارستان‌ها، شرکت‌های گردشگری سلامت، وزارت بهداشت، انجمن گردشگری سلامت و همچنین از طریق روزنامه‌های محلی در کشورهای مختلف، خدمات نظام سلامت و گردشگری سلامت ایران را معرفی کنیم.

پلتفرم‌های متصل‌کننده بخش‌های IPD به متقاضیان خدمات سلامت تا چه میزان می‌تواند به حوزه گردشگری سلامت کمک کند؟

آنچه که در گردشگری سلامت اهمیت دارد این است که خدمات نظام پزشکی ایران به خوبی معرفی شود به همین سبب جای چنین پلتفرم‌هایی برای این منظور خالی است که این روزها می‌بینیم استارتاپ‌ها در حال ورود به این حوزه هستند.

این نوع پلتفرم‌ها در گردشگری سلامت بسیار کمک‌کننده هستند؛ زیرا باعث تبلیغ مراکز درمانی و نظام سلامت ایران می‌شود. درواقع یکی از بزرگترین مشکلاتی که در این حوزه به چشم می‌خورد بحث تبلیغات درست در گردشگی سلامت است. این مشکل حتی در بخش گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران هم وجود دارد. تخصص‌هایی مانند پیوند مغز استخوان، پیوند قرنیه یا سایر پیوند‌هایی که از وزارت بهداشت مجوز دارند در بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی به دست بهترین پزشک‌ها و جراحان ایران انجام می‌شود. این در حالی است که بسیاری از شرکت‌های گردشگری سلامت این موضوع را نمی‌دانند و تمامی گردشگران سلامت این حوزه را برای درمان به شیراز می‌فرستند!

شرکت‌های گردشگری سلامت باید به درستی عمل کنند و قراردادهایی شفاف با بیمارستان‌ها ببندند. اگر این شرکت ها عملکرد درستی دراین حوزه نداشته باشند مراکز درمانی به سمت دلال‌ها خواهد رفت.

انتظاری که از این پلتفرم‌ها، استارتاپ‌ها یا شرکت‌های گردشگری سلامت دارید چیست؟

انتظار ما از شرکت‌ها و سامانه‌های فعال که در حوزه گردشگری سلامت راه‌اندازی شده‌اند، این است که کیفیت درمان ایران و نظام سلامت را به درستی در تبلیغات خود نشان دهند. در بحث درمان یکی از موارد حائز اهمیت، بحث کیفیت درمان است. یعنی متصدی‌های این پلتفرم‌ها باید مطمئن باشند که مراکز درمانی، اطلاعاتی درست و همچنین کیفیت درمانی بالایی دارند. تنها کافیست یک یا دو مورد اشتباه در درمان بیمار رخ دهد تا کل سامانه و سیستم زیر سوال برود.

انتظار دیگری که از این بخش داریم معرفی پزشکان نامی ایران و خدمات آنهاست و همچنین انتظار معرفی بیمارستان و نظام سلامتی کشور نیز می‌رود.

به نظر شما بهترین شیوه بازاریابی در این حوزه چیست؟

شیوه بازاریابی و تبلیغات در هر کشوری باید باتوجه به نیاز و فرهنگ آن کشور صورت گیرد. ما می‌توانیم از طریق استارتاپ‌ها، وب‌سایت‌های بیمارستان‌ها، شرکت‌های گردشگری سلامت، وزارت بهداشت، انجمن گردشگری سلامت و همچنین از طریق روزنامه‌های محلی در کشورهای مختلف، خدمات نظام سلامت و گردشگری سلامت ایران را معرفی کنیم.

آیا این استارتاپ‌ها و پلتفرم‌ها می‌توانند به حذف دلالان در این حوزه کمک کنند؟

متاسفانه بیمارستان‌ها به ویژه بیمارستان‌های خصوصی مشکلات بسیاری در مواجه با دلال‌ها دارند. این نوع پلتفرم‌ها نیز تا حدودی در حذف دلال‌ها کمک خواهند کرد اما نه صددرصد، زیرا بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که با صرف هزینه‌هایی کمتر، باز هم به وسیله‌ دلال‌ها به ایران سفر کنند. اما همین‌که یک سیستم وجود دارد که بر اساس آن می‌توان در جذب گردشگر سازماندهی به‌وجود آورد بسیار خوب است.

شرکت‌های گردشگری سلامت باید به درستی عمل کنند و قراردادهایی شفاف با بیمارستان‌ها ببندند. اگر این شرکت ها عملکرد درستی دراین حوزه نداشته باشند مراکز درمانی به سمت دلال‌ها خواهد رفت.

وجود آمارها در گردشگری سلامت چه ارزشی دارند؟

در هر سیستمی اولین گام برای تغییر و بهبود، اندازه گیری است. این موضوع در سیستم گردشگری سلامت نیز صادق است. درواقع اگر ندانیم که بیشترین بیمارها از کدام کشورها برای انجام چه درمانی وارد کشور می‌شوند یا چه تعداد بیمار در سال جذب می‌کنیم و … قطعا نمی‌توانیم برنامه‌ریزی درستی را در این صنعت داشته باشیم. درواقع پایه و اساس این برنامه‌ریزی آمار است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.