تاثیر اعتبارنامه و مجوز بیمارستان در جذب بیماران بین الملل

آیا داشتن مجوز، بیماران بیشتری را به سوی بیمارستان شما روانه می‌کند؟

این مطلب ترجمه‌ای است از یک مطلب خارجی در ارتباط با گرفتن اعتبارنامه‌های ویژه گردشگری سلامت و به طور کلی اعتبارنامه و مجوز بیمارستان که در برخی کشورها رایج است. از این‌رو انطباق دادن این محتوا با مجوزهای داخل ایران از اساس درست نیست.

ارائه‌دهندگان خدمات سلامتی اغلب می‌پرسند آیا داشتن اعتبارنامه و مجوز بیمارستان بیماران بیشتری را به سوی ما جذب خواهد کرد؟ این سؤال خوبی است. گرفتن اعتبارنامه یعنی هزینه آن‌هم در شرایطی که بودجه‌های مراقبت سلامتی زیر فشار بسیار زیادی است. تصمیم‌گیرندگان می‌خواهند بدانند آیا خرج کردن پول برای به دست آوردن اعتبارنامه گردشگری سلامت به جذب بیماران بیشتری که به دنبال خدمات این ارائه‌دهندگان می‌کردند منجر می‌شود؟

البته پاسخ به این سؤال خیلی حقوقی خواهد بود. سؤالی که در پس این سؤال وجود دارد شاید این باشد که آیا گذاشتن اعتبار «مهر تأیید» یک نهاد دیگر روی وبسایت شما به جذب بیماران بیشتری می‌انجامد؟ اگر ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی چیزی بیش از داشتن مهر تأیید انجام ندهند شانس‌ها بسیار بالا می‌رود که البته به خودی خود برای ترغیب بیماران کافی نخواهد بود. در واقع نمی‌توان همبستگی یک به یک بین این دو فاکتور یعنی داشتن مجوز و داشتن بیماران بیشتر برقرار کرد.

اعتبار+ چه چیزی؟= بیماران بیشتر

برای جذب بیمار، لازم است خیلی بیشتر از این نوع تفکر منفعل پیش برویم. اگر ارتباط مستقیمی میان اعتبارنامه و مجوز بیمارستان و افزایش حجم بیمار وجود نداشته باشد. پس چگونه مجوز و اعتبار در رشد تعداد بیماران سهیم است؟

ارتباط بین اعتبار و کیفیت خدمات

اگر مروری بر ادبیات موجود در این حوزه داشته باشید متوجه می‌شوید که شواهدی مبنی بر اهمیت اعتبارنامه و مجوز بیمارستان به عنوان فاکتوری که فرایند تصمیم گیری بیماران را در انتخاب تأمین کنندگان خدمات پزشکی تعیین می‌کند وجود ندارد. همچنین به نظر نمی‌رسد که خط مستقیمی وجود داشته باشد که اعتبار و مجوز را به بیماران بیشتر پیوند دهد. با این وجود بین اعتبار و کیفیت خدمات مراقبت سلامت ارتباط برقرار است. و بیماران بیش از همه چیز به دنبال خدمات بالینی عالی هستند.

مجوز+رهبری= کیفیت بهتر

شواهد مستحکمی وجود دارد که نشان می‌دهد برنامه‌های تعیین اعتبارنامه و مجوز بیمارستان فرایند مراقبت را که از سوی خدمات مراقبت سلامت ارائه می‌شود بهبود می‌بخشد. شواهد قابل ملاحظه‌ای نیز وجود دارد که نشان می‌دهد برنامه‌های تعیین اعتبار برآیندهای بالینی طیف گسترده‌ای از بیماری‌های بالینی را ارتقا می‌دهد. با وجود چنین ارتباط روشنی میان اعتبارنامه و برآیندها آیا ارتباط معناداری میان برآیندهای بالینی و تعداد بیماران بیشتر می‌توان برقرار کرد؟

ارتباط‌های میان اعتبار، کیفیت خدمات و بیماران

علاوه بر کارفرمایان و شرکت‌های بیمه، سه منبع شخصی پذیرفته شده در نزد عموم برای ارجاع در زمینه سفرهای پزشکی وجود دارد: تسهیل‌کنندگان گردشگری پزشکی؛ پزشکان یا متخصصان طبابت و بیماران (مسافران پزشکی). در اینجا می‌پردازیم به آنچه پژوهش‌ها برای پشتیبانی از ارتباط میان اعتبارنامه، برآیندها و تعداد بیماران ارائه می‌کنند.

تسهیل کنندگان گردشگری پزشکی (Medical Tourism Facilitators (MTF)) اغلب به مجوزهای اعتبار ملی و یا بین‌المللی به چشم یک جایگزین یا نماینده برای قضاوت کردن در مورد کیفیت نگاه می‌کنند. آنها ترجیح می‌دهند بیماران را به بیمارستان‌ها و کلینیک‌های دارای مجوز رسمی ارجاع دهند.

در حقیقت، «مجوز بین‌المللی» و کیفیت مراقبت (یعنی نتایج جراحی، نسبت بیمار و پرستار) فاکتورهای جذب‌کننده‌ای به حساب می‌آیند که تسهیل‌کنندگان گردشگری پزشکی را به تماس با آن تأمین کنندگان دارای اعتبار تشویق می‌کند. این ترجیح از سوی MTF نشان‌دهنده وجود یک ارتباط میان نتایج بالینی و معرفی‌های بیمار است.

الگوها و فرایندهای معرفی پزشکان بسیار پیچیده‌تر است. یک پزشک عمومی ممکن است یک بیمار را به دلیل روابط حرفه‌ای یا شخصی، مقتضیات بیمه یا قراردادی یا دیگر دلایل به یک متخصص ارجاع دهد. پزشکان نمی‌خواهند که بیماران را به پزشکان، بیمارستان‌ها یا کلینیک‌هایی معرفی کنند که خدمات غیراستاندارد ارائه می‌کنند.

جواز معتبر و اعتبارنامه و مجوز بیمارستان به یک پزشک اطمینان خواهد کرد یا در تصمیم او به هنگام معرفی یک بیمار برای بیرون رفتن از کشور مبدأ اثرگذار خواهد بود. پزشکان با ریسک میانه خوبی ندارند و اعتبار داشتن را می‌توان به عنوان یک عامل کم کننده ریسک برای بیمارانی در نظر گرفت که خواستار درمان در خارج از کشور هستند. اگر مسافری در جستجوی «بهترین» متخصص در جهان باشد، بعید نیست که شهرت، دانش و تجربه یک پزشک بر هرگونه ملاحظات مربوط به اعتبار و مجوز بچربد. چنین متخصصی شاید خدمات خود را در بیمارستان یا کلینیکی که مجوز دارد ارائه نکند.

گردشگران پزشکی نیز نظیر پزشکان به هنگام انتخاب مقصد خود برای دریافت خدمات مراقبتی چندین عامل را در نظر می‌گیرند. آن بیمارانی که با MFT کار می‌کنند به توصیه‌های آن دسته از آژانس‌هایی اتکا می‌کنند که ترجیحشان تأمین کنندگان دارای مجوز است. این دسته از گردشگران به هنگام تصمیم‌گیری برای خودشان از چهار منبع استفاده می‌کنند: (۱) متخصصان شامل تسهیلگران، (۲) اطلاعات شفاهی، (۳) تبلیغات شامل رسانه‌های اجتماعی و (۴) اخبار و دیگر منابع مشابه اطلاعات.

پژوهش‌ها تأیید می‌کنند که اعتبارنامه و مجوز بیمارستان در سه مورد از چهار حوزه اهمیت دارد: تسهیلگران، تبلیغات که اغلب شامل نمایش‌های برجسته در مورد مهر آن مجوز است، و اخبار و اطلاعات در مورد تأمین کننده. اینکه یک ارائه‌دهنده دارای مجوز باشید فاکتوری مثبت برای گردشگران پزشکی به حساب می‌آید.

گردشگران سلامتی شاید هنوز از این مهارت برخوردار نباشد که بگویند اعتبارنامه و مجوز بیمارستان نماینده‌ای برای کیفیت انجام کار از سوی تسهیلگران گردشگری است؛ اما بیماران بدون شک این را تشخیص می‌دهند و به دنبال اطلاعاتی در مورد کیفیت خدمات می‌گردند. و همانطور که تحقیقات نیز نشان می‌دهد، داشتن مجوز می‌تواند کیفیت خدمات را بهبود ببخشد.

اعتبار+رهبری+کیفیت خدمات=بیماران بیشتر

مسافرت پزشکی بین‌المللی به سرعت درحال تغییر و تکامل است. همچنین استانداردهای بین‌المللی و ملی مجوزدهی نیز رو به رشد هستند.

گرفتن اعتبارنامه و مجوز بیمارستان به عنوان یک شیوه برای بهبود جنبه‌های بالینی و غیربالینی مراقبت از بیماران درحال کسب جایگاهی ویژه است. برای مثال، در سال ۲۰۰۸ یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های گرفتن اعتبار به ۲۴۲ سازمان در ۳۵ کشور مجوز داده بود. تا فوریه ۲۰۱۸ بیش از ۱۰۳۸ ارائه‌دهنده خدمات سلامتی از سوی این سازمان مجوز بین‌المللی دریافت کردند. رشد این بازار نشان می‌دهد که تیم‌های رهبری برای اخذ مجوز ارزش قائل هستند.

تأمین‌کنندگان خدمات پزشکی برای داشتن اعتبارنامه و مجوز بیمارستان ارزش قائل هستند و رهبری در چارجوب سازمان‌های پزشکی از مجوز برای ارتقا کیفیت، افزایش کارآمدی و کاهش هزینه‌ها استفاده می‌کند؛ که همه اینها تجربه بیمار را بهبود می‌بخشد. مجوز داشتن تأثیری مثبت بر کیفیت خدمات دارند و تأمین‌کنندگان با استفاده از استانداردهای بالای مراقبت که تا اندازه‌ای از رهگذر فرایند اخذ مجوز کسب می‌شود در راستای جذب بیماران بیشتر فعالیت می‌کنند.

اعتبار می‌تواند تعداد بیماران را افزایش دهد

جواب این سؤال که «آیا داشتن اعتبارنامه و مجوز بیمارستان به بیماران بیشتر می‌انجامد؟» مثبت است؛ البته اگر فرایند مجوز یکی از گام‌های متعدد در بهبود مستمر کیفیت باشد. و البته لازم است اطلاع رسانی درستی از طریق وبسایت، رسانه‌های اجتماعی و دیگر اشکال ارتباط به بیماران بالقوه، تسهیلگران گردشگری پزشکی، همکاران و منابع ارجاع صورت گیرد.

گفتنی است که نباید انتظار آن را داشته باشیم که مجوز به طرز خودکار و جادویی، ظاهر شدن بیماران بیشتر را تضمین کند. مجوز به علاوه رهبری خوب که به ارتقای مستمر کیفیت مراقبت می انجامد به افزایش تعداد بیماران کمک می‌کند.

ترجمه: تمنا منصوری

1 نظر
  1. توفیق می گوید

    من متن را خوندم بسیار خوب بود میخواستم بدونم این مجوز و اعتبارنامه هایی که در متن به آن ها اشاره شده را چه نهادی صادر می کنه؟ آیا مرکز صادرکننده ی مجوز ها باید بین المللی باشد یا مجوز داخلی همان کشور هم می توند مفید باشد با تشکر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.