قاشق هوشمند فن‌آسا ابزاری هوشند برای توانمندسازی بیماران پارکینسون

توانبخشی بیماران از جمله حوزه‌هایی است که در اکوسیستم سلامت جای کار دارد و نوآوری و ایده‌پردازی در این حوزه را می‌طلبد. استارتاپ فن‌آسا با طراحی قاشق هوشمند برای توانمندسازی بیمارانی که مشکلات مغز و اعصاب و پارکینسون دارند قصد دارد قدمی در این حوزه بردارد. سیده فاطمه حسینی به همراه فرزانه صنوبری، حمیدرضا کبروی و رضا لطفی این استارتاپ را راه‌اندازی کرده‌اند. فاطمه ۲۵ ساله و دانشجوی ارشد الکترونیک است. او می‌گوید: «تا قبل از راه‌اندازی این استارتاپ، یک شرکت دانش بنیان در مرکز رشد دانشگاه داشتم که فعالیت آن در زمینه تجهیزات صنعتی بود. ولی همیشه علاقه‌مند کار در زمینه مهندسی پزشکی و توانبخشی بودم. برهمین اساس با پیشنهاد اساتید موضوع پایان‌نامه‌ام را مبحثی انتخاب کردیم که بتوانیم آن را کاربردی کرده و از کنار آن کسب وکاری ایجاد کنیم. از همین‌ رو ایده فن‌آسا از سال ۹۵ شکل گرفت و این استارتاپ سلامت را راه‌اندازی کردیم. در حال حاضر هم یک تیم ۹ نفره هستیم.»

چه نیازی باعث شد که فکر کنید فن‌آسا می‌تواند به آن پاسخ دهد؟

عده زیادی دچار مشکلات مرتبط با بیماری‌های مغز و اعصاب، پارکینسون و سایر بیماری‌هایی از این دست هستند که از لرزش دست رنج برده و در بسیاری از فعالیت‌های روزمره خود با مشکل روبرو هستند. یکی از مهمترین مشکلات این افراد در هنگام غذا خوردن پیش می‌آید؛ زیرا به دلیل لرزش دست قادر نیستند که خودشان غذا بخورند و نیاز به کمک دیگران دارند. این احساس نیاز به دیگران منجر می‌شود در آنها باعث می‌شود که از جمع دوری کنند. با توجه به این امر آمار افسردگی در این افراد طبق برآورده‌های به عمل آمده بیش از ۸۰ درصد است. بر همین اساس ما با شناسایی این چالش به این فکر افتادیم که با طراحی محصولی کمی از این مشکلات بکاهیم.

فناسا
تیم استارتاپ فن‌آسا

درباره قاشق هوشمند فن‌آسا بیشتر توضیح دهید عملکرد این قاشق چگونه است؟

این قاشق علی‌رغم اینکه دست بیماران لرزش دارد، نمی‌لرزد و با سنسورهایی که در آن تعبیه شده است به صورت خودکار لرزش‌های دست را از حرکت ارادی که بیمار در هنگام غذا خوردن، می‌خواهد قاشق را در دهان خود بگذارد تفکیک می‌کند. و با سیستم کنترلی که دارد لرزش‌ها را خنثی کرده و اجازه نمی‌دهد که لرزش دست به سر قاشق منتقل شود و غذا بریزد و بیمار می‌تواند به صورت مستقل غذا میل کند. این محصول کاملا بومی است و از طراحی تا تولید آن را خودمان انجام داده‌ایم. بخش تحقیقاتی آن در قالب دو پایان‌نامه کارشناسی ارشد انجام شده و سپس به تکنولوژی آن دست یافته‌ایم.

محصول وارد بازار شده است؟

هنوز وارد بازار نشده است و از هفته آینده می‌خواهیم پیش فروش محصول را آغاز کنیم. و پس از تحویل محصول به افرادی که در پیش فروش ثبت‌نام کرده‌اند، آن را به صورت عمومی در بازار عرضه خواهیم کرد.

در حال حاضر چند نسخه از محصول را تولید کرده‌اید؟

تاکنون تنها چند نمونه آزمایشگاهی برای تست توسط بیماران تولید کرده‌ایم تا با نظرات بیماران محصول را بهبود داده و تولید انبوه داشته باشیم. ابعاد قاشق تقریبا مانند قاشق‌های معمولی و کمی بزرگ‌تر است که هم سنسورها در آن تعبیه شود و هم اینکه کنترل قاشق بزرگ‌تر برای بیماران راحت‌تر است.

استارتاپ فناساچه قیمتی برای قاشق تعیین کرده‌اید و قصد دارید با چه قیمتی آن را در بازار به فروش خواهید رساند؟

قیمت مشابه آمریکایی آن در ایران حدود ۵ میلیون تومان است و ما سعی کرده‌ایم قیمت را پایین بیاوریم و قیمتی که در حال حاضر برای محصول تعیین کرده‌ایم حدود یک میلیون و هفتصد و پنجاه هزار تومان است. افرادی که در پیش فروش، محصول را خریداری کنند می‌توانند با ۵۰ تا ۶۰ درصد تخفیف محصول را خریداری کنند.

با توجه به شرایط اقتصادی پیش آمده در تولید این محصول با چالش روبرو نبودید؟

بله با توجه اینکه آی‌سی‌ها و قطعاتی که برای تولید محصول استفاده می‌کنیم وارداتی است، نوسانات نرخ ارز برای ما مشکلاتی به وجود آورده که این تغییر قیمت‌های قطعات اولیه برای ما چالش برانگیز است که بر روی قیمت تمام شده محصول تاثیر می‌گذارد. کاری که کرده‌ایم این است، حاشیه سود در ایران را کنار بگذاریم و فقط به این فکر کنیم که محصول به دست مصرف کنندگان برسد و برای درآمد بیشتر به فکر صادرات محصول باشیم.

برای صادرات محصول تصمیمی گرفته‌اید؟

هدف اصلی ما پخش محصول در کشورهای خاورمیانه و کشورهای اروپایی است. به طورکلی شیوع این بیماری در دنیا چیزی بین ۲٫۵ تا ۳ درصد است که میتوانند بازار هدف این محصول باشند.

تیم استارتاپ فن آسادر حال حاضر محصول را چطور به بیماران معرفی می‌کنید؟

در تیم خود از نورولوژیست‌ها استفاده می‌کنیم و با همکاری مراکز توانبخشی سعی کردیم محصول را به بیماران معرفی کنیم.

در این مدت با چه چالش هایی روبرو بودید؟

مهمترین مسئله‌ای که استارتاپ‌های محصول محور با آن روبرو هستند به سرمایه مربوط می‌شود. چراکه در ابتدای کار برای تولید نمونه‌ها نیاز به سرمایه است اما سعی کردیم تا حدودی این مشکلات را برطرف کنیم. ما با سرمایه اولیه ۱۰ میلیون تومان کار را شروع کردیم و با سرمایه اولیه ۴۰ میلیون تومانی که از تریگ آپ مشهد کار را ادامه دادیم.

چه برنامه توسعه ای برای فن آسا در سر دارید؟

هدف ما این است که این مسیر را ادامه دهیم و برای مشکلات دیگری بیماران دارند محصولات کمکی تولید کنیم تا در بهبود زندگی آنها تاثیرگذار باشد.

۲ نظرات
  1. كوثر تنهايي می گوید

    سلام خسته نباشید من هم یک دانشجو در رشته مهندسی پزشکی هستم و خیلی به این مبحث علاقه دارم میشه لطف کنید ساختار این قاشق رو توضیح بدید و بگید چه سنسور و مداری داخلش به کار بردید
    ممنون میشم

  2. حوریه می گوید

    اطلاعات کامل این مقاله و قاشق یار هوشمند فن آسا در سایت fanasa.org قرار داره.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.