ارائه خدمات دندانپزشکی به گردشگران آذربایجانی

کشورهای منطقه از جمله مهم‌ترین بازارهای هدف گردشگری سلامت هستند که از طریق آن می‌توانیم ارزآوری بالایی در این صنعت داشته باشیم. در همین راستا، قرار است که ارائه خدمات دندانپزشکی به گردشگران آذربایجانی ، دنبال شود.

به گزارش خبرگزاری گردشگری سلامت ایران، مدیر اجرایی سمپوزیوم افق‌های جدید ۲۰۲۰ در زمینه ایمپلنت، زیبایی و بازسازی استخوان با اشاره به صادرات خدمات دندانپزشکی به جمهوری آذربایجان می‌گوید: کشور آذربایجان مناسب‌ترین فرصت برای جذب گردشگری و تقویت بخش توریسم سلامت خواهد شد. وی همچنین بر ضرورت تقویت توریسم درمانی تاکید دارد.

آزاده قربانی، علت اصلی انتخاب کشور آذربایجان را علاوه بر نزدیکی  این کشور به ایران، مناسب‌ترین فرصت برای جذب گردشگری و تقویت بخش توریسم سلامت برای کشور عنوان می‌کند. وی با بیان اینکه کشور آذربایجان همسایه نزدیک ایران بوده و از طرفی این کشور قطب کار تخصصی برای درمان در حوزه دندان را ندارد، یادآور می‌شود: برگزاری این کنگره در جمهوری آذربایجان هم برای ما و هم برای آن کشور مزیت داشته و سبب ارز آوری برای کشور ما و صادرات خدمات دندانپزشکی می‌شود.

وی تاکید می کند: پزشکان ایرانی سرآمد بین کشورهای اطراف و حتی برخی از کشورهای پیشرفته بوده و اجرای این برنامه نتایج موثری را به همراه خواهد داشت. همچنین گسترش روابط بین المللی و ایجاد فرصت‌های شغلی و تقویت توریسم درمانی از اهداف برگزاری این سمپوزیوم است.

در همین راستا، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، هم یادآور می‌شود: پزشکان توانمند ایرانی می‌توانند گردشگری سلامت ایران را به جایگاه اصلی خود برسانند. وزارت بهداشت درمان و آموزش کشور واحد‌های گردشگری سلامت را در شهر‌های تبریز، شیراز و اصفهان ایجاد کرده است. برای ارتقا و توسعه گردشگری سلامت در کشور لازم است دستگاه‌های ذیربط همکاری و هماهنگی قابل قبولی با یک‌دیگر داشته باشند تا این حوزه آنطور که شایسته‌ی پزشکی کشورمان است در جهان خودنمایی کند.

به گفته دکتر عباسعلی پوربافرانی، متاسفانه مشکلاتی زیادی در زیر ساخت‌‌‌های گردشگری سلامت وجود دارد و از طرفی ما بیشتر در حوزه تئوری‌های پزشکی کار کرده‌ایم تا مباحث عملی، هرچند بسیاری از پزشکان ایرانی در نقاط مختلف دنیا جزو اساتید برجسته و صاحب نام هستند که برای تقویت و پیشبرد گردشگری سلامت می‌توانند به ایران کمک قابل توجهی کنند تا جایگاه اصلی خودش را بدست آورد.

البته این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، به حضور دلالان در حوزه گردشگری سلامت نیز اشاره و خاطر نشان می‌کند: به علت نبود سامانه‌‌ و زیرساخت مناسب، گردشگران به سراغ دلال‌ها می‌روند. ما در حوزه‌های قلب و چشم و جراحی پلاستیک وضعیت بسیار مناسبی داریم، همچنین نیاز کشور‌های همسایه و خاورمیانه به خدمات درمانی و پزشکی پتانسیل بسیار خوبی برای  ارتقای گردشگری سلامت و توسعه شاخص‌های بهداشتی درمانی در اختیار ما قرار داده است.

اعتماد بالای مردم منطقه به پزشکی ایران

از دیرباز تاکنون، کشور ایران برای مردمان منطقه، نمادی از دستاوردهای پزشکی و قطب درمانی بوده است، چه در آن زمان که ابن سینا به عنوان سرآمد پزشکان جهان مطرح بود و چه در عصر فعلی که دانش پزشکان ایرانی، همپای دانش پزشکان مقیم کشورهای توسعه یافته است.

دکتر همایون یوسفی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم با اشاره به اعتماد بالای مردم منطقه به پزشکی ایران می‌گوید: گردشگری سلامت در حال حاضر یکی از حوزه‌های اقتصادی مهم در کشور‌های توسعه یافته است و ما نیز در حوزه غرب آسیا تقریبا پیشرفته‌ترین حوزه خدمات پزشکی را داریم، اما هنوز به نسبت نتوانستیم شرایط را فراهم کنیم. به خاطر همین ممکن است بسیاری از بیماران ما به کشورهای دیگری چون ترکیه و هند اعزام شوند، اما اطمینان مردم منطقه به پزشکی ایران زیاد است. در این راستا، به نظر می‌رسد هم در توسعه بیمارستانی و هم در توسعه اقامتگاه‌هایمان باید تغییرات اساسی انجام شود.

ارائه خدمات دندانپزشکی به مردم کشور جمهوری آذربایجان را می توان محصول همین اعتماد مردم منطقه به پزشکی ایران دانست؛ اعتمادی که باید با تجهیز امکانات بهداشتی و درمانی و بهبود زیرساخت های گردشگری سلامت، در جهت حفظ و تقویت آن گام برداریم.

امین جلالوند

نظرات بسته شده است.