نقش مهم رگولاتوری در گردشگری سلامت

یادداشتی از حمید پوستی، کارشناس IPD درباره یکپارچه ‌سازی آیین ‌نامه‌ های گردشگری سلامت

یکپارچه ‌سازی آیین ‌نامه‌ های گردشگری سلامت گام اول ساماندهی و رونق این صنعت است. ایران یکی از ۴۱ کشور مقصد گردشگران درمانی جهان است و نزدیک به ۸۰ درصد بیماران خارجی که برای درمان به ایران می‌آیند، از کشورهای عراق، افغانستان، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان هستند. با این همه، موضوع گردشگری سلامت به عنوان یکی از پایه‌های گردشگری کشور، هنوز چنان که باید در میان خانواده درمان کشور و مردم جا نیفتاده است و قرائت یکپارچه‌ای از آن وجود ندارد. یکپارچه ‌سازی آیین ‌نامه‌ های گردشگری سلامت می‌تواند این ضعف را برطرف کند.

اما یکپارچه ‌سازی آیین‌ نامه‌ های گردشگری سلامت نیازمند آموزش‌های حرفه‌ای و تعامل میان مسئولان و فعالان این عرصه است که نتیجه این تعاملات به صورت آیین‌نامه‌های واحد به کلیه نهادهای مرتبط و فعال ابلاغ شود. همچنین وجود یک خبرگزاری به عنوان مرجع این حوزه باید کار اطلاع‌رسانی و ارائه محتوای روز و تخصصی به فعالان گردشگری سلامت را بر عهده داشته باشد.

۸۰ درصد بیماران خارجی که برای درمان به ایران می‌آیند، از کشورهای عراق، افغانستان، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان هستند.

یکی از نیازهای اساسی برای تسهیل گردشگری سلامت در کشور، یکپارچه کردن فرم‌های پذیرش از سوی وزارت بهداشت، ترجمه به زبان‌های مختلف دنیا و ارائه آن به مراکز درمانی است. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات گردشگران سلامت در ایران مساله ترجمه است که یکپارچه‌سازی و ترجمه فرم‌ها و وجود یک مترجم از سوی شرکت‌های معتبر این حوزه می‌تواند این مشکل را برطرف کند.

بعد دیگر یکپارچه ‌سازی آیین‌ نامه‌ های گردشگری سلامت این است که هرگونه آیین‌نامه و برنامه تسهیلاتی برای پذیرش و ارائه خدمات به بیماران خارجی باید از سوی نهادهای مسئول ارائه شود تا بیمارستان‌ها بی‌نگرانی بتوانند تنها به کیفیت درمان و سلامت بیمار بپردازند. ایجاد بخش‌های IPD در بیمارستان‌ها برای ارائه خدمات کیفی و کسب رضایت بیمار یکی از این اقدامات است که در برخی از بیمارستان‌ها انجام شده است.

تعرفه های گردشگران سلامت و انتظارات آن‌ها

گردشگران درمانی بیمارستان‌های دولتی در بخش‌های VIP پنج برابر و در بخش‌های معمولی سه برابر تعرفه مصوب را به بیمارستان می‌پردازند و انتظار دارند که خدمات مطلوب و باکیفیت دریافت کنند. ولی باید دید که کادر بیمارستان انگیزه‌ای برای ارائه چنین خدماتی دارند یا خیر! وجود برنامه‌های تشویقی و ارائه امتیازات مالی به پرسنل درمان می‌تواند این انگیزه را تقویت کند. یکپارچه ‌سازی آیین ‌نامه‌ های گردشگری سلامت می‌توانند در برآورده شدن انتظارات مدیکال توریست‌ها و بیماران خارجی نقشی محوری بازی کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.