نقش دانشگاه های علوم پزشکی در توسعه گردشگری سلامت

یادداشتی از معصومه عباس آبادی مسئول بخش گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران

صنعت گردشگری سلامت در سراسر جهان به سرعت رشد روز افزونی داشته است. این صنعت به دلیل اینکه باعث نتایج مهمی از جمله کاهش وابستگی بودجۀ دولت به نفت، اشتغال، کارآفرینی، رشد اقتصادی، بهبود فضای کسب‎وکار و جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی می شود، می‌تواند از زیربناهای مهم تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور باشد. ایران با توجه به توسعه و پیشرفت مراکز ارائه کننده خدمات درمانی تخصصی و فوق تخصصی در کشور، اعتبار بالای پزشکان ایرانی در میان مردم کشورهای همجوار، هزینه های پایین خدمات درمانی و گردشگری و برخورداری ازجاذبه های طبیعی پتانسل بالایی برای جذب بیماران بین الملل در بین کشورهای همسایه دارد. ولیکن آمارها نشان می دهد سهم ایران از این صنعت بسیار کم است. گسترش صنعت گردشگری و ارتقاء سطح خدمات و فناوری پزشکی در کشورهای مختلف از سال ۱۹۹۰ میلادی شروع شده است . مبحث توسعه گردشگری سلامت در دانشگاه های علوم پزشکی ایران از شهریورماه سال ۱۳۹۳ (۲۰۱۴ میلادی) آغاز گردید که نشان از این دارد که ما با تأخیر زیادی وارد این صنعت شده ایم و برای جبران آن باید سرعت توسعه این صنعت را چند برابر کنیم .

وزارت بهداشت اقدامات زیادی در توسعه گردشگری سلامت انجام داده که شامل تدوین آیین نامه و چک لیست ارزیابی بیمارستانها و مراکز جراحی محدود، ایجاد سامانه ثبت بیماران بین الملل بستری شده، ایجاد سایت معرفی گردشگری سلامت در وزارت بهداشت، برگزاری دوره‌های آموزشی برای تیم IPD بیمارستانها و اعطای گواهی معتبر، بازدید های نظارتی و اعطای مجوز IPD به بیمارستانها و مراکز جراحی محدود واجد شرایط می باشد.

مصاحبه با معصومه عباس آبادی: کیفیت درمان و توانایی بیمارستان‌های ایران ناشناخته مانده است

توسعه گردشگری سلامت در دانشگاه های علوم پزشکی کشور نیازمند همکاری چندبخشی و بین معاونت های مختلف دانشگاه می باشد. در حال حاضر این امر در معاونت درمان دانشگاه‌ها انجام می شود ولیکن با توجه به مشکلات زیرساختی بیمارستانها، تبلیغات و برندسازی جهت جذب بیمار، عدم وجود فرایند شفاف در دریافت تعرفه در بیمارستانهای دولتی و محدودیت انجام اعمال جراحی در بین پزشکان هیئت علمی، نیاز به سازوکارهایی برای اصلاح آن و افزایش انگیزه در بین کارکنان بیمارستانها می باشد. همکاری با سایر معاونتهای دانشگاه از جمله معاونت توسعه، معاونت بین الملل، معاونت آموزش و معاونت پژوهش بسیاری از مشکلات زیرساختی را می تواند تسهیل کند. اقدامات ۵ گانه ذیل در توسعه گردشگری سلامت در دانشگاهها توصیه می شود :

  • سازماندهی : تشکیل کمیته توسعه گردشگری سلامت در سطح دانشگاه با حضور رئیس دانشگاه و معاونین جهت سیاستگذاری های کلان در سطح دانشگاه ، تشکیل کمیته اجرایی توسعه گردشگری سلامت با حضور مسئول گردشگری سلامت دانشگاه، نمایندگان بیمارستانها و نمایندگان معاونتهای دانشگاه (این کمیته وظیفه اجرایی تصمیمات وسیاستگذاریهای دانشگاه را برعهده دارد و راه اندازی مراکز IPD در بیمارستانها را تسهیل می کند).
  • تبلیغات و بازاریابی : طراحی بروشورهای تبلیغاتی، فیلم و تیزر، و معرفی مراکز درمانی و خدمات ارائه شده در کشورهای هدف بسیار مؤثر است. همچنین حضور در نمایشگاههای بین المللی فرصتی برای معرفی خدمات به سایر کشورها و توسعه ارتباطات برون مرزی است. شناسایی و همکاری با شرکت ها و آژانس های معتبر جهت جذب بیماران بین الملل از دیگر امور تبلیغاتی در توسعه این صنعت است. توسعه سایت دانشگاه به زبانهای مختلف جهت معرفی خدمات درمانی و آموزشی از دیگر اقدامات در این زمینه است.

    مطالب مرتبط:

  • آموزش و توانمندسازی : برای بین المللی شدن بیمارستانها نیاز است کارکنان و مدیران بین المللی داشته باشیم . ایجاد ارتباط با بیماران بین الملل نیاز به توسعه مهارتهای ارتباطی، آشنایی با زبان های غالب بیماران خارجی، فرهنگ و آداب و رسوم آنها دارد که این امر در قالب آموزش و توانمندسازی کارکنان صورت می پذیرد.
  • تعرفه خدمات: مشکلات مربوط به تعیین تعرفه خدمات و فرایند پرداخت آن در بیمارستانهای دولتی گاها منجر به کاهش انگیزه  بیمارستانها در پذیرش بیماران بین الملل می شود. تعیین تعرفه مصوب برای بیماران بین الملل، تسهیل در پرداخت سریع درآمد بیماران بین الملل به بیمارستانها، تخصیص سهمی از درآمد حاصل به کارکنان مشارکت کننده در بیمارستان و ایجاد راههایی برای ایجاد انگیزه در پزشکان جهت انجام اقدامات درمانی می تواند به ترویج این صنعت کمک کند.
  • نظارت و اعطای مجوز IPD : از جمله شرح وظایفهای معاونت درمان بازدیدهای نظارتی بر نحوه ارائه خدمات به بیماران بین الملل در مراکز درمانی است . نظارت ها باید بصورت آموزشی و حمایتی بوده و بیمارستانها را در در مسیر توسعه گردشگری سلامت کمک نماید. حمایت و تشویق بیمارستانهای پیشرو در این زمینه بسیار موثر بوده و نقش مهمی در ایجاد انگسزه برای ادامه راه را دارد.

امید است با تغییر نگرش مدیران نسبت به این صنعت درآمدزا، مشکلات اقتصادی بیمارستانها با توسعه این صنعت تسهیل گردیده و شاهد رشد و پیشرفت روزافزون کشور عزیزمان باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.