گردشگری سلامت؛ تلاقی اقتصاد درمان و صادرات نامرئی

یادداشتی از مرتضی خاکسار کارشناس ارشد گردشگری و استاد دانشگاه

گسترش سبک زندگی صنعتی در اقصی‌نقاط جهان عاملی است تا بسیاری از افراد برای دوری از زندگی روزمره و سبک زندگی ناسالم خود اکنون به دنبال استفاده از خدمات مختلفی از جمله گردشگری سلامت و تندرستی در سایر نقاط جهان باشند. خواسته‌ای که درنهایت نقطه عطفی در گردش مالی گسترده‌ای حاصل از دو بخش گردشگری و سلامت است.

از این رو مدتی است گردشگری سلامت و بسیاری از زیرمجموعه‌های آن علاوه براینکه نظر بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده عاملی شده در جذب مسافران از سایر نقاط دهکده جهانی به مقاصدی مشخص و ایجاد گردش مالی قابل توجهی در این زمینه. از این رو برنامه‌ریزان صنعت گردشگری با همکاری کمیته‌های تخصصی درمان و سلامت، اقدام به طرح و برنامه‌ریزی گردشگری سلامت درسراسر دنیا کردند. به این ترتیب که گردشگری سلامت درسه حوزه خلاصه می‌شود که عبارتند از:

۱- گردشگری ورزشی

۲- گردشگری درمانی

۳- گردشگری پزشکی

سه مورد مذکور اشاره به افزایش سطح سلامتی عمومی افراد در سراسر جهان دارد و سازمان بهداشت جهانی و سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)  در سند چشم‌انداز توسعه گردشگری سلامت آن را به طور جدی مدنظر قرار داده‌اند. کشورهای مستعد در این زمینه به عنوان کاندید بازار هدف گردشگری سلامت می‌توانند در عرصه جهانی  سهم بسیار مهمی ازاین بازار را به خود اختصاص دهند. در این میان ایران به دلیل ویژگی‌های خاص خود می‌تواند سهم قابل توجهی از محل تلاقی سلامت و گردشگری کسب درآمد کرده و زمینه کاهش وابستگی به دلارهای نفتی را برای خود به ارمغان آورد.

مهم‌ترین ویژگی‌های ایران که در هر یک از این سه بخش می‌تواند تبدیل به مزیت رقابتی کشورمان شود عبارتند از:

۱-در بستر گردشگری ورزشی: با  وجود منابع طبیعی متنوع در کشور مانند کوه‌ها وارتفاعات وپهنه آبی دریاها و نوارساحلی ونواحی کوهستانی و نوارهای پوشش جنگل ها درشمال وغرب کشور برای برگزاری انواع تورهای رالی، دوچرخه سواری، شنا ، والیبال ساحلی . جزایر منطقه ویژه  ازاد  جنوبی قشم وکیش جهت برگزاری  فستیوال های ورزشی آبی همچنین  وجود ارتفاعات ورزشهای کوهستانی باتنوع اب وهوایی چهارفصل دریک فصل سال

۲- گردشگری درمان نیز کشورایران بعلت وجود منابع چشمه های آب گرم آب معدنی درسراسر مناطق شمال وغرب جنوب وهمچنین گِل افشانهای جنوب شرقی کشور و همچنین دریاچه های نمک همچون سواحل دریاچه ارومیه وسایر… مناطقی ازاین دست  کشور می‌تواند دردرمان انواع بیماریهای پوستی، استخوان،مفاصل، بعنوان قطب گردشگری درمان دردنیا مطرح باشد .

۳-گردشگری پزشکی نیز به علت پائین  بودن هزینه درمان درایران وکاهش ارزش پول ملی وگرانی ارزهای جهانی چون یورو، دلار، وهمچنین تخصص بالاومهارت تیم پزشکی و جراحان ایرانی درانجام عمل جراحی قلب ، انجام عمل های بینی زیبایی صورت ، پیوند اعضا وکلیه در بیمارستانهای قلب تهران ونمازی شیراز و………. دیگر موارد درمان در گردشگری سلامت مطرح شده و کشور ایران سهم مهمی از بازار گردشگری سلامت دراین بازارپر رونق بخود اختصاص داده امید میرود که بابرنامه‌ریزی کارشناسانه کارگزاران و نمایندگان مجلس درجهت تقویت صنعت گردشگری خصوصا گردشگری سلامت شاهد رونق اقتصادی رفع بیکاری واشتغال درکشورعزیزمان باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.