ضرورت نفوذ پلتفرم‌ها در فرهنگ شفاهی کشورهای هدف

یادداشتی از محبوبه بخشی‌زاده، کارشناس IPD بیمارستان مهر

در سال ۹۵ که من به بیمارستان مهر پیوستم، کشورمان سال خوبی در جذب بیماران خارجی نداشت. در این سال بیمارستان مهر حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ بیمار خارجی پذیرش کرد. امسال بطور متوسط هر ماه ۷۰ بیمار خارجی داریم. بیمارستان مهر در فیس‌بوک فعالیت زیادی دارد و بخشی از بیماران خارجی خود را از این راه جذب کرده است. IPD بیمارستان مهر بجز کادر درمان، متشکل از یک تیم سه نفره شامل دو کارشناس و یک پزشک است. بیمارستان مهر جنرال است ولی اغلب بیماران خارجی برای جراحی مغز و اعصاب، اورلوژی و گوارش این بیمارستان را انتخاب می‌کنند. درمان ناباروری و انتقال تخمک هم درخواست زیادی دارد ولی به دلیل مشکلات و ممنوعیت‌هایی که وجود دارد، انجام نمی‌شود.

بالاترین انتظار بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از صنعت گردشگری سلامت کشور، تلاش برای حذف دلالان است. این دلالان که غالبا راننده هستند، با عملکرد غیرحرفه‌ای و کاسبکارانه خود، صنعت را تهدید می‌کنند. برای نمونه هر یک IVF برای درمان ناباروری در بیمارستان خصوصی حدود ۱۰ میلیون تومان برای بیمار هزینه دارد ولی دلال ۴ هزار دلار از بیمار می‌گیرد. این یک تهدید بزرگ برای گردشگری سلامت است. درحالی که با هزینه خیلی کمتر، هزینه بیمارستان تامین می‌شود و شرکت‌های تسهیل‌گر منتفع می‌شوند. مهم‌تر از آن‌ها این است که اعتماد بیماران خارجی به سیستم درمانی کشور بازسازی می‌شود.

گفتگو با دکتر علی درخشان رئیس بخش IPD بیمارستان مهر

بازاریابی برای جذب گردشگر درمانی باید با شناخت کافی از فرهنگ کشورهای منطقه صورت گیرد. در کشورهای هدف ما که هنوز فرهنگ قوم‌گرایانه دارند، معرفی شفاهی و تایید اقوام در انتخاب پزشک و بیمارستان نقش زیادی دارد. بسیاری از آنان از طریق شبکه‌های مجازی با پزشک یا بیمارستان آشنا می‌شوند. غالبا پزشک خود را انتخاب می‌کنند و سپس به بیمارستانی می‌روند که پزشک در آنجا جراحی یا درمان می‌کند. در اینجا نقش مهم تسهیل‌گران و پلتفرم‌های مناسب این حوزه آشکار می‌شود. زیرا این افراد خدمات بسیاری می‌خواهند. مایلند در فرایند درمان همراهی شوند، گردش و خرید کنند و انواع خدمات سفر را دریافت کنند. از طرفی نیاز به شناخت، ساماندهی، نظرسنجی و پیگیری دارند که در یک سامانه قوی انجام شدنی است. با توجه به تسلط قوم‌گرایی در کشورهای منطقه، شرکت‌های تسهیل‌گر نیز به زمان زیادی برای جلب اعتماد نیاز دارند تا بتوانند اثر تبلیغات شفاهی را از آن خود کنند. برنامه ما افزایش پذیرش بیماران خارجی است و تصمیم داریم از شرکت‌های فعال و برنامه‌های حرفه‌ای برای دستیابی به این هدف استفاده کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.