دسترسی آسان به دارو در استارتاپ هزار دارو

گفت‌وگوی مدتورپرس با فاطمه صمدی

دسترسی به داروی موردنیاز و یافتن آن در داروخانه‌ها یکی از دغدغه‌هایی است که بیماران همیشه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. بر همین اساس فاطمه صمدی به همراه برادرش حسین صمدی با شناسایی این دغدغه، استارتاپ هزار دارو را به تازگی راه‌ انداختند تا بیماران بتوانند به راحتی داروی موردنیاز خود را در داروخانه‌ها بیابند. فاطمه متولد ۷۰ است و ارشد مدیریت فناوری اطلاعات گرایش کسب وکار آنلاین از دانشگاه شهید بهشتی دارد. حسین برادرش نیز متولد ۷۸ است و در حال حاضر دانشجوی کارشناسی مهندسی برق در دانشگاه شاهد است.

با فاطمه به گفتگو نشستیم تا از استارتاپشان برایمان بگوید. «تا قبل از راه‌اندازی این استارتاپ، من با استارتاپ‌های دیگری در حوزه برنامه نویسی همکاری داشتم. در دانشگاه شهید بهشتی نیز به عنوان کارشناس آی تی فعالیت می‌کردم. ولی از آنجایی که فضای استارتاپی را دوست داشتم از کارهای دولتی استعفا دادم و تصمیم گرفتم کسب وکاری برای خود راه بیاندازم. ایده استارتاپ هزار دارو از یک اتفاق در ذهنم شکل گرفت. با یکی از دوستانم در مورد یک داروی پوستی صحبت می‌کردیم و به دنبال این بودیم که آن را در داروخانه‌ها پیدا کنیم و مجبور بودیم به داروخانه‌های مختلفی سر بزنیم. این اتفاق باعث شد که این ایده به ذهنمان برسد که اپلیکیشنی را ایجاد کنیم تا افراد بتوانند داروهای مورد نیاز خود را در نزدیک‌ترین داروخانه بیابند. بر همین اساس از اواخر اردیبهشت ماه از طریق اینستاگرام کار را شروع و در نمایشگاه الکامپ نیز بازخود مردم را دریافت کردیم و در نهایت اپلیکیشن را دو هفته پیش وارد بازار کرده‌ایم و در حال حاضر نیز یک تیم ۷ نفره هستیم.»

در استارتاپ هزار دارو بیشتر چه خدماتی ارائه می‌دهید؟

فلسفه‌ای که در هزاردارو دنبال می‌کنیم این است که افراد در هر لحظه و در هر مکانی که هستند بتوانند از طریق اپلیکیشن متوجه شوند که کدام داروخانه نسخه و داروی موردنیاز آن‌ها را دارد تا برای خرید به آن مراجعه کنند.

چه فرآیندی در هزار دارو زمانی که فردی به دنبال دارو است طی می‌شود؟

اپلیکیشن هزار دارو در دو نسخه مشتری و داروخانه تهیه شده است. مشتری با روشن کردن لوکیشن خود در اپلیکیشن مشخص می‌کند که در کجا قرار دارد سپس نزدیک‌ترین داروخانه‌ها را می‌تواند مشاهده کند. یکی از داروخانه‌ها را انتخاب و عکس نسخه خود را برای داروخانه ارسال می‌کند. داروخانه درخواست مشتری را به صورت نوتیفیکیشن دریافت و نسخه را مشاهده می‌کند. پس از آن داروخانه، دارو را در موجودی خود چک کرده و اگر دارو جز داروهای خاص مانند داروهای درمان سرطان و غیره نباشد داروخانه می‌تواند دارو را برای مشتری ارسال کند. البته در نسخه فعلی فقط امکان استعلام موجودی دارو از داروخانه وجود دارد و در نسخه‌هاب بعدی قصد داریم امکان ارسال را اضافه کنیم.

فلسفه‌ای که در هزاردارو دنبال می‌کنیم این است که افراد در هر لحظه و در هر مکانی که هستند بتوانند از طریق اپلیکیشن متوجه شوند که کدام داروخانه نسخه و داروی موردنیاز آن‌ها را دارد تا برای خرید به آن مراجعه کنند.

برای داروهای خاص چه فرآیندی را در نظر دارید؟

ایده‌ای که برای حل ارسال این داروها در سر داریم و به دنبال مجوزهای آن هستیم این است که نسخه از بیماران خاص توسط پیک دریافت شود و به داروخانه تحویل داده شود. در صورت تایید نسخه توسط داروخانه، دارو توسط پیک به بیمار تحویل داده شود. البته این ایده در حال بررسی است و در آینده آن را به خدمات استارتاپ هزار دارو اضافه می‌کنیم.

در حال حاضر با چند داروخانه کار را شروع کرده‌اید؟

از آنجایی که ما در منطقه دو تهران مستقر هستیم، کار را در این منطقه با سه داروخانه شروع کردیم و به صورت محلی به تبلیغات پرداختیم تا مردم محل از این خدمات مطلع شوند. این خدمات را از یک منطقه شروع کردیم و می‌خواهیم به تدریج کار را گسترش دهیم.

از آنجایی که من اخیرا کتابی را در زمینه بلاکچین نوشته‌ام فکر می‌کنم جای این فناوری در اکوسیستم سلامت خالی است. اگر از این فناوری در اکوسیستم سلامت استفاده شود بسیاری از مشکلات مربوط به پرونده‌های الکترونیک بیماران و نسخه‌های الکترونیک برطرف می‌شود.

چه پلن درآمدزایی برای استارتاپ هزار دارو در نظر دارید؟

درآمدزایی ما از جانب داروخانه‌ها خواهد بود. به این ترتیب که سه درخواست اول از طرف مشتریان برای داروخانه رایگان خواهد بود و پس از آن تا ده درخواست اول ۵ هزار تومان در نظر گرفته‌ایم که بعد از اتمام ده درخواست مجدد باید حساب خود را شارژ کنند. این مبلغ را هم پایین در نظر گرفتیم تا مقاومت داروخانه‌ها را برای استفاد‌ه از خدمات استارتاپ هزار دارو کم کنیم.

داروخانه‌ها چطور می‌توانند از خدمات هزار دارو استفاده کنند؟

داروخانه‌ها در سیستم ثبت‌نام می‌کنند و کارشناس ما به محل داروخانه مراجعه می‌کند. پس از تایید اینکه داروخانه واقعی است و دلال دارو نیست؛ حساب کاربری داروخانه در سیستم فعال می‌شود.

استارتاپ هزار دارو با چه سرمایه اولیه کار را شروع کرده است؟

ما از ابتدا با دانش فنی و سرمایه شخصی کارمان را شروع کردیم. من خودم برنامه‌نویسی و طراحی سایت را انجام داده‌ام.

با توجه به اینکه حوزه دارو حوزه حساسی است در این راه با چه موانع و مشکلاتی روبرو بودید؟

زمانی که ایده شکل گرفت و بیزینس‌پلن را نوشتم، به صورت حضوری به معاونت سازمان غذا و دارو مراجعه کردم. به من گفتند که کار را شروع کنید ولی ما نمی‌توانیم مجوزی بدهیم. ما هم کار را شروع کردیم و در ادامه راه به ای نماد و سایر مجوزها نیاز پیدا کردیم. مجدد نامه‌نگاری کردیم ولی جوابی نگرفتیم. پس از آن با آقای دکتر ستاری صحبت کردیم. آن‌ها کار را برای فعالیت در حوزه سلامت تایید کردند و با کسب اجازه از معاونت علمی کار را منتشر کردیم. به طور کلی این حوزه، حوزه پرکششی است و از سمت مشتریان استقبال خوبی صورت گرفته است، ولی از سمت داروخانه‌ها اینکه بتوانیم برای آنها درآمدزا باشیم و آنها را متقاعد کنیم که از این خدمات استفاده کنند کمی‌با مشکل روبرو هستیم. ولی امیدواریم این مشکل را نیز حل کنیم.

در این حوزه رقیبی شناسایی کرده‌اید؟

یک سری از داروخانه‌ها برای خود سایتی را ایجاد کرده‌اند و محصولات آرایشی و بهداشتی خود را می‌فروشند، ولی رقیبی که مانند ما با داروخانه‌های مختلفی در ارتباط باشد تقریبا وجود ندارد.

به طور کلی اکوسیستم سلامت را چطور ارزیابی کرده‌اید و فکر می‌کنید چقدر ظرفیت در آن وجود دارد که ایده‌های نوآروانه‌ای مانند استارتاپ هزار دارو در آن شکل بگیرند؟

از آنجایی که من اخیرا کتابی را در زمینه بلاکچین نوشته‌ام فکر می‌کنم جای این فناوری در اکوسیستم سلامت خالی است. اگر از این فناوری در اکوسیستم سلامت استفاده شود بسیاری از مشکلات مربوط به پرونده‌های الکترونیک بیماران و نسخه‌های الکترونیک برطرف می‌شود. سامانه‌هایی مانند هزاردارو نیز به این سیستم می‌توانند متصل شوند. البته این حوزه نیاز به سیاست‌گذاری کلان دارد تا این فناوری نهادینه شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.